چگونه یک اپلیکیشن موبایل مفید ایجاد کنیم
امروزه همه در میان تکنولوژیهای جدید و اپلیکیشنهای موبایل گرفتار شدهاند درحالیکه کاربران را فراموش کردهاند. بتانی پول مدیر بازاریابی گوگل نشان داده که چطور تیمش روی بخش کاربر-محور تمرکز کرده است. یک اپلیکیشن که استراتژی بازاریابی را در کمتر از ۵ دقیقه آموزش میدهد.
چگونه یک اپلیکیشن مفید بسازیم؟
اپلیکیشنی که طراحی میکنیم باید یکی از مشکلات کاربران را حل کرده و ایشان را به هدفشان نزدیکتر سازد. هر بخش از اپلیکیشن هم باید دارای هدف خاصی باشد. در واقع اپلیکیشن باید کاربر محور باشد.
کاربران اپلیکیشنهای زیادی را نصب میکنند اما معمولا بین ۳ تا ۷ روز بعد اقدام به حذف اپلیکیشن میکنند؛ به نظر شما دلیل این کار چیست؟ بله درست است زمانی که اپلیکیشن برای کاربر مفید نباشد و نیازهای او را پاسخ نگوید خیلی سریع کاربر دلسرد میشود و اپلیکیشن را از موبایل خود حذف میکند. اما اپلیکیشن مفید چه اپلیکیشنی است؟
ممکن است یک برنامه عالی با تکنولوژهای جدید بسازید یک برنامه پرزرق و برق که توجه همه را به خود جلب میکند، اما این برنامه نیازهای کاربران را پاسخ ندهد در واقع راهحل ارزشمندی به کاربران ارائه نمیدهد، چنین برنامهای را یک اپلیکیشن مفید نمینامند. حتی اگر برنامه به بهترین نحو طراحی شده باشد و در ابتدای کار چندین بار دریافت و نصب شود پس از چند هفته قدیمی میشود و کاربران آن را رها میکنند. اهداف کسب و کار ما برآورده نمیشود و ما به هیچ وجه به مخاطب هدف کمک نمیکنیم.
تیم بتانی پول برای طراحی اپلیکیشن مورد نظرشان تمامی مخاطبان هدف را در نظر گرفتند و متوجه شدند ۹۷ درصد از بزرگسالان بالای ۲۵ سال هیچ وقتی را برای یادگیری مهارتهای جدید در طول روز اختصاص نمیدهند. یعنی اگر قرار بود یک معلم مجازی استخدام کنند نمی توانست در ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس باشد. آنها ایدههای زیادی برای این کار دادند ایدههایی که از پیشرفت تکنولوژی بهره میبرد و در واقع نوعی نوآوری بود.
هدف این تیم آموزش روشهای بازاریابی نوین به مخاطبان به مدت ۵ دقیقه در طول روز بود. آنها به دنبال این بودند تا بفهمند مخاطبان در چه ساعتی از روز میتوانند زمانی را به یادگیری اختصاص دهند. بنابراین شروع به تحقیق در مورد مخاطبان هدف و عادات روزمره آنها کردند. در ابتدای کار پاسخهای آشکاری در مورد عدم وجود زمان برای یادگیری و ناامیدی دریافت کردند. مخاطبان آموزش را از زندگی خود حذف کرده بودند و یادگیری برای آنها مشکل بود. اما این بدین معنا نبود که اپلیکیشن مورد نظر آنها زندگی مخاطب را مختل میکرد بلکه راهی برای یادگیری چیزی تازه بود.
کاربران زمانی که منتظر تشکیل یک جلسه هستند یا زمانی که در حال نوشیدن قهوه هستند، معمولا به گوشی هایشان سر میزنند. این بهترین زمان بود! همین مسئله به تیم کمک کرد تا تصمیم بگیرند برنامه را در قالب یک اپلیکیشن مفید برای موبایل پیاده سازی کنند. در حالی که اگر نتیجه تحقیقات اثبات میکرد که یک وبسایت یا یک سمینار کلاس درس گزینه بهتری است شاید اپلیکیشن موبایل را انتخاب نمیکردند؛ زیرا آنها نیازهای کاربر را مورد بررسی قرار داده بودند و هدف آنها ساخت یک اپلیکیشن مفید برای کاربر بود.
به طور کلی کاربران اپلیکیشن آنها به سه دسته تقسیم می شوند:
- کاربران فعالی که میخواهند سریعا به درسهای خاصی دست پیدا کنند.
- کاربران کنجکاوی که به دنبال یادگیری چیزهای جدید هستند.
- و کاربران غیر فعال که در واقع هیچ قصدی ندارند و تنها فهرست آموزشها را میبینند.
آنها میدانستند باید به نیازهای هر سه نوع کاربر پاسخ بگویند.
این که یک اپلیکیشن از تکنولوژی روز دنیا بهره بگیرد و دارای نوآوری باشد خیلی مهم است اما مهمتر از همه اینها پاسخگویی به نیازهای مخاطبان هدف است. هرچقدر هم که یک اپلیکیشن به خوبی طراحی شده باشد تا زمانی که نیازهای کاربران را در نظر نگیرد ساختنش بیهوده است.
بروز باشیم و به فکر توسعه اپلیکیشن هم باشیم
پس از ساخت اپلیکیشن به فکر توسعه آن هم باشیم و نیازهای کاربران را در طی زمان پاسخ بگوییم اگر اپلیکیشن ما قابلیتی که مخاطب به آن نیاز دارد را ندارد با توسعه اپلیکیشن این قابلیت را به آن بیافزاییم.
پس هدفتان ساخت یک اپلیکیشن موبایل مفید برای مخاطب باشد؛ زیرا مخاطب زمانی که ببیند اپلیکیشن دیگری بهتر نیازهایش را پاسخ میدهد به سرعت اپلیکیشن شما را ترک خواهد کرد، لذا فقط به فکر ایجاد یک نوآوری درخشان نباشید.
مقالات خواندنی:
ترند های استارتاپ های تکنولوژی در سال ۲۰۱۹
۱۰ قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا (بروزرسانی ۲۰۱۸)
چگونه ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی ممکن است؟
۱۲ ترند توسعه برنامههای موبایل در سال ۲۰۱۹ که باید مراقب آنها بود.
فواید طراحی اپلیکیشن موبایل برای مشتریان