تست اپلیکیشن در حین ساخت و توسعه اپلیکیشن

تست اپلیکیشن در حین ساخت و توسعه

تست اپلیکیشن در حین ساخت و توسعه

تست اپلیکیشن در حین ساخت و توسعه 

اگر بخواهید چند روز قبل از اینکه اپلیکیشن شما به بازار عرضه شود آن را تست کنید، خیلی دیر شده است؛ چرا که یک اپلیکیشن باید از جوانب متعددی مانند قابلیت‌های اپلیکیشن و داده‌های مورد نظر، تست شود. از این رو به چند نکته در خصوص نحوه بررسیِ ساخت و توسعه اپلیکیشن اشاره می‌شود.

 

تست اپلیکیشن در حین ساخت و توسعه

تست اپلیکیشن در حین ساخت و توسعه اپلیکیشن

۱٫  تا آنجا که امکان پذیر است موارد عمومی را خودکار کنید:

هنگام ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه، یک استراتژی خوب و برنامه ریزی شده در ساخت و توسعه اپلیکیشن بسیار مفید خواهد بود. از طرف دیگر تجربه و طراحی بسیار مهم بوده و در توسعه و تست اپلیکیشن نیز نقش بسیار اساسی است. بسیاری از موارد در تست اپلیکیشن های موبایل می‌توانند به صورت اتوماتیک انجام شوند. این موارد می‌توانند عمق و وسعت تست را افزایش دهند و به طور قابل توجهی در بهبود کیفیت اپلیکیشن شما مفید خواهند بود. در حالت ایده آل، موارد تست باید دسترسی کاملی به تمامی قسمت‌های اپلیکیشن داشته باشد و تمام جنبه‌های آن را تست کند: محتویات حافظه، جداول داده‌ها، محتویات فایل و وضعیت برنامه‌های داخلی برای تعیین اینکه آیا محصول متناسب با انتظار عمل خواهد کرد یا خیر.

 

۲٫  تغییرات در طول ساخت و توسعه اپلیکیشن:

هنگامی که تغییرات در بخشی از کد را آغاز می‌کنید، بسیاری از موارد دیگر نیز تغییر می‌کنند، مانند: رابط کاربر، گرافیک، قابلیت‌ها و موارد دیگر. حتی اگر شما ۱۰٪ از کد منبع اپلیکیشن را تغییر دهید، هنوز باید ویژگی‌های اپلیکیشن خود را با روش‌های جامع تست کنید. در این حالت، تست دستی هرگز نمی‌تواند مقیاس و بررسی مناسبی باشد. ایجاد تست‌هایی برای تمامی ویژگیهای جدید و اضافه شده، بهترین گزینه است. با این کار تمام موارد جدید توسط تست خودکار اپلیکیشن مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بنابراین ضروری است که تست‌های مورد نیاز اپلیکیشن خود را بسازید و آنها را تا مراحل توسعه اپلیکیشن حفظ کنید.

 

۳٫ برای تأمین توسعه و پیشرفت اپلیکیشن‌تان، تست فنی مناسبی انتخاب کنید:

اگر در حال حاضر یک اپلیکیشن در بازار دارید و می‌خواهید یک اپلیکیشن مشابه ایجاد کنید، مطمئن شوید که تکنولوژی و ارائه دهنده‌ای را انتخاب کرده اید که می‌توانید برای نیازهایتان از آن بهره گیرید. به عنوان مثال، موارد تست و آزمایش اپلیکیشن خود را با روش‌های مطمئن و تحت چهارچوب‌های خاص انجام دهید؛ بدین معنی که این موارد تست را (نه تمام و کمال، بلکه تا حدودی) بتوان در اپلیکیشن های جدید نیز استفاده کرد. پس مهم است که تکنولوژی و ارائه دهنده‌ای را انتخاب کنید که نیازهای محصول شما،از جمله تست اپلیکیشن، متناسب با ناحیه جغرافیایی و پلتفرم‌های خاص (اندروید، آی او اس و …) برآورده سازد.

 

۴٫  آزمایش ۲۴/۷ را با تست اتوماسیون انجام دهید:

تست اتوماسیون به شما کمک می‌کند تا زمان تست ویژگی‌های جدید و بررسی کل برنامه را با اجرای تست ۲۴/۷ کاهش دهید.

۵٫ مقیاس سازی با پلتفرم تست مبتنی بر ابر

پلت فرم تست مبتنی بر ابر مانند Testdroid امکان انجام بررسی و تست را به صورت خودکار در هزاران دستگاه واقعی اندروید و iOS می‌دهد و دستگاهها را از راه دور برای انجام بررسی‌های دستی و منوال کنترل می‌کند. در پلتفرم ابر Testdroid، شما نه تنها به دستگاه‌های محبوب اروپایی و آمریکای شمالی دسترسی خواهید داشت، بلکه دستگاه‌های اصلی آسیایی نیز در دسترس شما قرار خواهند گرفت. یک تست اجرا شده در Testdroid می‌تواند مروری کامل بر نحوه عملکرد اپلیکیشن شما بر روی دستگاه‌های مختلف را از دیدگاه جهانی ارائه دهد.

 

انواع تست‌های اپلیکیشن که می‌توانند در مرحله ساخت و توسعه اپلیکیشن قرار گیرند:

به نظر می‌رسد مواردی که در حال حاضر مورد استفاده هستند یکی از بهترین مبانی‌ ساخت تست‌ها و بررسی‌های واقعی در جهان هستند. به دلایلی در گذشته، شکاف بزرگی در خودکار کردن فرایند تولید تست و بررسی اپلیکیشن ها، در ارتباط بین تست‌های سطح بالا و تست‌های اساسی که نرم افزار را چک می‌کند، وجود داشته است. از این رو به برخی از نکات جالب توجهی که در هنگام برنامه ریزی روش‌ها و ابزارهای تست، برای برنامه تلفن همراه، بازی و … وجود دارد، توجه کنید:

۱٫  تست خودکار عملکرد

تست عملکرد معمولاً شامل چندین مرحله برای توصیف مواردی است که سیستم انجام می‌دهد. این مراحل عبارتند از: شناسایی عملکردهایی که از نرم افزار انتظار می‌رود، ایجاد داده‌های ورودی و خروجی بر اساس مشخصات، اجرای واقعی تست و مقایسه خروجی‌های واقعی و مورد انتظار. به منظور تست خودکار عملکرد، به شدت توصیه می‌شود که از ابزار حرفه‌ای و موارد تست واقعی دستگاه‌های آندروید و iOS استفاده کنید.

۲٫  تست‌های عملکرد و استرس

به منظور تعیین اینکه اپلیکیشن شما چگونه به سطوح مختلف استفاده پاسخ می‌دهد، باید تست‌هایی انجام شود که ساعتها طول بکشد تا ببیند که اپلیکیشن و همچنین دستگاه یا سرور در طول استفاده طولانی چگونه رفتار می‌کنند. برای تعیین اینکه آیا اپلیکیشن مورد نظر قادر به اجرای موفقیت آمیز در مدت طولانی و در بارگذاری‌های سنگین است یا خیر، تست‌های استرس می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تست‌های عملکرد نحوه پاسخ و کارکرد اپلیکیشن را در دستگاه‌های واقعی بررسی می‌کند.

 

۳٫  دسترسی جهانی به دستگاه‌های واقعی

امروزه زیبایی تست‌های خودکار در اپلیکیشن های تلفن همراه این است که دیگر نیازی به داشتن یک دستگاه فیزیکی برای بررسی اپلیکیشن خود ندارید. به عنوان مثال، برخی از دستگاه‌های پیش فروش در هنگ کنگ واقع شده‌اند و دستگاه‌های تلفن همراه CDMA  در ایالات متحده هستند. اما هنوز هم می‌توان به این دستگاه‌ها دسترسی داشت، به گونه‌ای که تست‌های دستگاه را انجام داد و نتایج را در عرض چند دقیقه دریافت کرد.

۴٫  تست رگرسیون

امروزه اکثر سرویس‌های تلفن همراه تعاملی بین سرور و مشتری دارند، که نیاز به ورود به سیستم، آپلود داده‌ها (مثلاً تصاویر) و بارگیری داده‌ها (به عنوان مثال اخبار، داده‌ها، تصاویر) دارند. هنگام توسعه این نوع خدمات، کاربران باید اطمینان حاصل کنند که تمام تغییرات در کدهای سرور و یا در سرویس گیرنده نیز انجام می‌شود و عملکرد سرویس را مختل نمی‌کند. تست منوال یا دستی این موارد ممکن است عملاً غیرممکن باشد و تست خودکار واقعاً تنها گزینه مناسب است.

۵٫ تست محلی سازی

این تست هنگامی که اپلیکیشن شما در بازارهای جهانی عرضه می‌شود بسیار اهمیت دارد. کلمه “جهانی” بدان معنی است که اپلیکیشن یا بازی باید برای همه “محلی” باشد. هنگامی که اپلیکیشن نیاز به ترجمه و آزمایش در دستگاه‌های مختلف و در چندین زبان دارد، این نوع آزمون‌ها می‌توانند به راحتی و به صورت اتوماتیک زبان دستگاه را تغییر دهند.‌

 

 

مقالات خواندنی:

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *