راهنمای جامع گذاشتن برنامه در مایکت و قوانین آن!

مایکت، یکی از مارکت‌های اندرویدی داخلی است که حدود چند سال فعالیت و سابقه دارد. با استفاده از مایکت، به راحتی می‌توان اپلیکیشن مورد نظر را منتشر کرد و آن را به دست کاربران رساند. یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از مایکت، رایگان بودن ایجاد اکانت می‌باشد. مرحله‌ی موجود و مهم بعد ساخت و طراحی برنامه، انتشار برنامه می‌باشد. در ادامه به توضیح نحوه‌ی گذاشتن برنامه در مایکت و قوانین آن پرداخته شده‌است.

برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید مقاله‌ی طراحی اپلیکیشن‌های موبایل در قیف فروش چه جایگاهی دارند؟” را مطالعه کنید.

مراحل گذاشتن برنامه در مایکت

در ابتدا و در صورت نداشتن حساب کاربری، باید به صفحه‌ی ثبت نام سایت مایکت مراجعه و بعد از اقدام به ثبت نام، باید ایمیل مد نظرتان را وارد کنید. بعد از ثبت ایمیل، کدی ارسال می‌شود که باید در کادر مربوط، آن را وارد کرد. سپس تفاهم‌نامه مایکت نمایش داده شده که بعد از مطالعه باید کادر مورد نظر نشانه‌ی تایید و توافق را تیک زد. بعد از تکمیل اطلاعات، باید ورود شماره موبایل و تایید آن انجام شود. بعد از این مراحل، ثبت نام انجام شده‌است و می‌توان به گذاشتن برنامه در مایکت اقدام کرد.

دریافت مجوز برای گذاشتن برنامه در مایکت

اگر برنامه‌هایی، دارای محتوایی مخرب باشند و از این جهت احتمال وارد شدن لطمه به فکر و احساس مخاطب، ایجاد شود؛ این محتوا نیازمند به دریافت مجوز از سازمان رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد است. با مراجعه به سایت این مرکز می‌توان به دریافت مجوز اقدام کرد. برنامه‌‌ای که در واقع از نوع کتاب محسوب می‌شود؛ باید از مولف و یا ناشر، مجوز داشته باشد. اگر برنامه‌ی مورد نظر، از نوع بازی بوده و این بازی دارای محتوایی استرس‌زا، خشن و نامناسب باشد؛ باید با مراجعه به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به دریافت رده بندی سنی اقدام کرد.

رعایت چارچوب و قوانین محتوایی مایکت برای گذاشتن برنامه در مایکت

وقتی از محتوای برنامه صحبت می‌شود، منظور تمام جنبه‌های اصلی و فرعی آن برنامه از جمله کدهای برنامه و تبلیغات درون برنامه، نام، متن‌ها، صداها، عکس‌ها، هویت و اطلاعات مربوط به توسعه دهنده‌ی برنامه و همینطور توضیحات برنامه می‌باشد. محتوای برنامه‌ها، با مبنا قرار گرفتن مقررات ذکر شده در فهرست مصادیق محتوای مجرمانه، بررسی خواهند شد تا از مناسب بودنشان اطمینان حاصل شود و برنامه‌های خارج از چارچوب، مجوز انتشار برای گذاشتن برنامه در مایکت را دریافت نخواهند کرد.

ممنوعیت محتوای علیه امنیت و اخلاق عمومی برای گذاشتن برنامه در مایکت

به علت وجود تاثیرات زیاد برنامه‌ها بر افراد و لزوم مناسب بودن محتوای آن‌ها، باید اصول امنیتی، اخلاقی و انسانی رعایت شده باشد. برنامه‌هایی که دارای محتوای خشونت آمیز، جنسی، قمار و شرط بندی، محتواهای ترغیب کننده به مصرف مواد مخدر، توهین آمیز، محتواهای آموزشی هک، نکاتی بر خلاف قانون اساسی، مطالب نژاد پرستانه، محتواهای تهدید کننده، فعالیت‌های غیر مجاز، محتواهای ایجاد کننده مفسده و هر نوع از مشکلاتی این چنینی باشد؛ اجازه‌ی انتشار و گذاشتن برنامه در مایکت را دریافت نخواهند کرد.

حقوق مالکیت در گذاشتن برنامه در مایکت

حقوق مالکیت فکری حیطه‌های گسترده‌ای مثل راز تجاری، مارک تجاری، کپی رایت و… را در برمی‌گیرد. باید در طی فرآیند گذاشتن برنامه در مایکت، حقوق مالکیت معنوی رعایت شده باشد. اگر در برنامه‌ای غیر رایگان، از محتوای تکراری و ساخته شده توسط افراد دیگر استفاده شود؛ باید این استفاده، مورد تایید فرد یا سازمانی که آن محتوا تحت مالکیتش است، باشد. البته این استفاده از محتوای افراد دیگر در برنامه‌ی رایگان، باید با ذکر منبع باشد. در غیر این صورت، امکان انتشار برای برنامه وجود نخواهد داشت.

رعایت حریم شخصی و اطلاعات محرمانه در گذاشتن برنامه در مایکت

بعد از گذاشتن برنامه در مایکت و نصب آن توسط مخاطب، نباید آن برنامه محیط خارج از خود را کنترل کند. البته اگر از قبل به کاربر اطلاع داده شود مشکلی نیست. برنامه‌هایی که بدون داشتن مجوز رسمی، اقدام به دریافت اطلاعات شخصی افراد و مخاطبان، مثل کد ملی، شماره حساب و…می‌کنند؛ اجازه انتشار در مایکت را نخواهند داشت. البته در صورت نیاز برنامه‌ی مورد نظر به اطلاعاتی شخصی از کاربران مثل ایمیل، پسورد، باید این مسئله را به کاربر اطلاع داده و او را در جریان بگذارد. برنامه باید فرآیند استفاده از اطلاعات را صرفا تا زمان مورد نیاز انجام دهد و همینطور سطحی از اطمینان و اعتماد را ایجاد کند که کاربران از امنیت برنامه راضی و مطمئن باشند.

رعایت حریم شخصی در گذاشتن برنامه در مایکت

تعادل قیمت برنامه در مایکت

قیمت برنامه‌هایی که در مایکت هستند، باید تعدیل شده باشد. این جمله به این معناست که نباید از تکنیک دامپینگ (شکست قیمت) استفاده کرد. البته علاوه بر این، تعدیل در این مورد به معنای عدم گران فروشی نیز می‌باشد. در صورتی که از حالت درون پرداخت برای نسخه برنامه مورد نظر در دیگر مارکت‌ها استفاده شده باشد؛ لازم است که نسخه‌ی ارسالی برنامه به مایکت، به صورت درون پرداخت ارائه شود. بهتر است این تعدیل توسط خود فرد انجام گیرد. چرا که در صورتی که مایکت، همان برنامه را با قیمتی پایین‌تر در مارکتی دیگر پیدا کند، خود به خود قیمت را تعدیل می‌کند.

خرید برنامه و پرداخت درون برنامه‌ای

باید به این نکته توجه شود که اگر در ابتدای گذاشتن برنامه در مایکت، آن را به صورت رایگان عرضه کرده باشند، سپس امکان فروش آن وجود نخواهد داشت. البته اگر فرد صاحب برنامه، بعدا به این نتیجه برسد که می‌خواهد برنامه‌ی مورد نظر را بفروشد؛ می‌تواند آن را دوباره و به عنوان برنامه‌ای جدید، منتشر کند. البته همه‌ی پرداخت‌ها برای برنامه مورد نظر، باید صرفا از کانال پرداخت مایکت صورت گیرد و به هیچ عنوان استفاده از کانال موازی و جایگزین برای این پرداخت، قابل قبول نیست. معمولا در حیطه‌ی برنامه‌های اندرویدی، اولویت پیشنهادات خود برنامه، از میان برنامه‌های رایگان می‌باشد.

اطلاعات بیشتر را در مقاله‌ی “صفر تا صد درآمد تبلیغات درون‌برنامه‌ای، میزان و ترفند‌ها” مطالعه بخوانید.

بایدها و نبایدهای گذاشتن برنامه در مایکت

برای گذاشتن برنامه در مایکت، تمام جوانب برنامه از جمله رابط کاربری، ایده‌ها، امکانات برنامه، گرافیک و سطح کیفیت محتوا بررسی و ارزیابی می‌شود. برنامه نباید دارای ویژگی به‌روزرسانی خودکار باشد. برنامه‌ی مورد نظر نباید در اجرا شدن، مشکل داشته باشد و باید در نصب و اجرا بدون اشکال باشد و باید توسط طراحان بر روی دستگاه‌های مختلفی برای اشکال یابی سنجش شود. چرا که در صورت عدم تطابق دستگاه و مدل، باید به کاربر اطلاع داده شود. این بررسی به این جهت است که برنامه‌های با کیفیت، منتشر شوند و در صورت عدم رعایت نکات کیفی و مشاهده برنامه‌های خارج از چارچوب، حساب کاربری توسعه دهنده‌ی آن برنامه مسدود می‌شود.

در نظر داشته باشید که برای آشنایی با اهمیت طراحی اپلیکیشن و گذاشتن آن در مایکت و دیگر پلتفرم‌ها، مقاله‌ی “بررسی مزایا و معایب ساخت اپلیکیشن اختصاصی هر کسب‌وکار” نوشته شده در  بلاگ وستا را مطالعه کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *