ده روش آزمایش اپلیکیشن‌ تلفن همراه

آزمایش اپلیکیشن‌ تلفن همراه

آزمایش اپلیکیشن‌ تلفن همراه

تلفن‌های همراه به لطف انبوهی از برنامه‌های موجود در بازار، دیگر فراتر استفاده‌ی سودمند یک منظوره، تکامل یافته‌اند. تقریباً چهار میلیون اَپ برای دانلود در دسترس است، بنابراین مشتریان گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند. این عرضه و تقاضای بسیار رقابتی بدان معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که کیفیت، قابلیت استفاده و امنیت اَپ شما نه تنها انتظارات را برآورده می‌کند بلکه از آن‌ها نیز فراتر می‌رود.
این قدرت و مزیت آزمایش اپلیکیشن تلفن همراه است.
اما برای این‌که اطمینان حاصل شود که می‌توانید سریعتر چرخه تکراری تولید و توسعه و در نهایت عرضه به بازار نرم‌افزار را طی کنید، سازماندهی و برنامه‌ریزی لازم است. در این راه شناختن انواع آزمایش اپ‌های تلفن همراه و عملکرد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

 

۱ـ تست عملکرد

آزمایش عملکرد نرم‌افزار عملکرد خوب و مناسب برنامه را تضمین می‌کند. این نوع تست بر هدف و جریان اصلی اپ متمرکز است و اطمینان حاصل می‌کند که تمام ویژگی‌های آن پاسخگو و مطابق با مشخصات مورد نظر است.
پرداختن به این نکته لازم است که به خاطر داشته باشید که: «از هر صد مشتری ناراضی تنها چها نفر به طور مستقیم به شرکت سازنده شکایت می‌کنند، نود شش نفر دیگر بدون ارائه بازخورد عصبانی می‌شوند. از آنجا که به دست آوردن مشتری جدید شش یا هفت برابر پرهزینه‌تر از نگه داشتن مشتری موجود است، باز کردن این قفل سکوت راه عاقلانه‌تری‌ست.
علاوه بر قابلیت‌های خاص اپ‌های تلفن همراه، سناریوهای دیگری نیز وجود دارد که باید آنها را آزمایش کرد تا درصد خطا را محدود شود، که شامل بررسی این موارد می‌شود ولی به آن محدود نمی‌شود:

  • برنامه به درستی نصب و راه اندازی می‌شود.

  • کاربران می‌توانند وارد سیستم و از آن خارج شوند.

  • اعلان های فشار به درستی ارائه می شوند.

  • کادرها و دکمه‌های متن به درستی کار می‌کنند.

 

۲ـ تست قابلیت استفاده

تست قابلیت استفاده که به عنوان آزمایش تجربه کاربر شناخته می‌شود، آزمایش قابلیت استفاده از نظر سهولت و سرعت عملکرد و کاربر پسند بودن، اپلیکیشن را بررسی می‌کند. در حالت ایده‌آل، آزمایش قابلیت استفاده در کل تجربه مشتری مبتنی بر استفاده از اپلیکیشن با بینش‌هایی است که شامل شناسایی اشکالات و توصیه‌هایی برای روش‌های بهبود تجربه مشتری چه توی اپلیکیشن و چه خارج از آن است.
مهندسان، بازاریاب‌ها و مصرف‌کنندگان همه می‌خواهند آزمایش کنند که آیا این اپی که در حال تجربه آن هستند در سطح جهانی هست یا نه. برای این منظور، مهم است که آزمایش قابلیت استفاده برنامه با افراد واقعی و توی تلفن‌های واقعی انجام شود تا قبل از انتشار برنامه، به سرعت مشکلات کاربردی را شناسایی و برطرف کنید.
این نوع آزمایش فراتر از دانش علمی است و برای تسهیل آزمایش‌ها و به دست آوردن بینش‌هایی که کاربران واقعی یا مشتریان برنامه منعکس می‌کند، به آزمایشگران ماهر با توانایی استفاده و آی‌کیوی بالا نیاز دارد.
موارد زیر را بخاطر داشته باشید:

  • طرح و طراحی خوب

  • قابل درک بودن
  • زمان پاسخگویی

می دانید بیشتر کاربران اپ‌هایی را ترجیح می‌دهند که ظرف دو تا سه ثانیه پس از باز کردن برنامه راه‌اندازی شوند؟ از آنجا که آزمایش قابلیت استفاده امری ذهنی است، شما باید کاربران هدف و ترجیحات آنها را درک کنید. در نظر داشته باشید که از آن‌ها بخواهید خودشان محصول را آزمایش کنند.
سایر بهترین روش‌ها برای آزمایش قابلیت استفاده عبارتند از:

  • تنظیم متفکرانه اسکریپت‌های آزمایش و توانایی استفاده از بازخورد پرسشنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید.
  • ادغام پرسشنامه‌های قابلیت استفاده با آزمون‌های دوره‌ای، بنابراین آزمایش کنندگان با درک دستورالعمل‌های تست قابلیت استفاده‌، می توانند به پرسشنامه‌های آنلاین دسترسی پیدا کنند و به عنوان بخشی از وظایف تست خود، بازخورد ارائه دهند.
  • تجزیه و تحلیل نتایج و خلاصه بازخورد با بینش عملی و توصیه‌هایی برای بهبود تجربه کلی مشتری.

 

۳ـ آزمایش سازگاری

آزمایش سازگاری نوعی آزمایش غیر عملکردی است که برای اطمینان از کارکرد اپلیکیشن توی سیستم عامل‌های مختلف، دستگاه‌ها و برنامه‌ها ، محیط اینترنت و با مشخصات سخت‌افزاری داخلی بسیار حیاتی است.
به ویژه باید بدانید که:

  • این اپ با سیستم عامل‌های مختلف و نسخه‌های مختلف آن‌ها (iOS، اندروید، ویندوز و…) سازگار است.

  • این اپ با اینترنت‌های مختلف و پارامترهای آن‌ها (پهنای باند ، سرعت کار و غیره) عملکرد خوبی دارد.

  • این برنامه با مرورگرهای مختلف (Google، Firefox، Safari و…) سازگار است.

  • این اپ با دستگاه‌های مختلف (اندازه صفحه ، ذخیره داده و غیره) سازگار است.

همچنین دو نوع آزمایش سازگاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  • رو به عقب: آزمایش رفتار اپ تلفن همراه با نسخه‌های نرم افزار قدیمی
  • به جلو: آزمایش رفتار اپ تلفن همراه با نسخه‌های جدید نرم افزار – از جمله بتا

 

۴ـ آزمایش اجرا و بارگیری

آزمایش اجرا نحوه اجرای برنامه موبایل را تحت یک حجم کار مشخص بررسی می‌کند. این آزمایشات برای اطمینان از نداشتن عملکرد اشتباه برنامه‌ی شما مهم هستند.
آزمایش‌های اجرا و بارگیری برنامه موارد زیر را بررسی می‌کنند:

  • نحوه اجرای دستگاه: زمان راه‌اندازی، مصرف باتری، مصرف حافظه.

  • عملکرد شبکه: تأخیر یا خطا در دریافت اطلاعات.

  • عملکرد API / سرور: داده‌ها با چه سرعتی و با چه قالبی منتقل می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، برنامه شما باید توابع ذخیره و بازیابی داخلی داشته باشد که اطلاعات کاربر را که به هر دلیلی از دست می‌روند ذخیره یا بازیابی کند. با این آزمایش می‌توانید این توانایی را بررسی ‌کنید.

۵ـ تست امنیت

هشتاد درصد کاربران «به دلیل امنیت اپ را حذف نصب می‌کنند». به همین ترتیب، شما باید آزمایش امنیتی را درک کرده و به آن احترام بگذارید.
از Tinder گرفته تا برنامه‌های مسافرتی، برخی از اپ‌ها اطلاعات شخصی کاربر را درخواست می‌کنند. اگر اپ شما هم چنین درخواستی داشته باشد، کاملاً باید رازداری، اصالت و یکپارچگی اپ را تضمین کنید. به همین دلیل آزمایش QA شما باید امنیت داده‌ها و بررسی رفتار اپلیکیشن را در پرتکل‌های امنیتی دستگاه‌های مختلف در اولویت قرار دهد.

تست اپلیکیشن موبایل

تست اپلیکیشن موبایل

۶ـ آزمایش نصب

آزمایش نصب به عنوان تست پیاده‌سازی هم شناخته می‌شود، برای بررسی اینکه آیا نرم‌افزار به درستی نصب و حذف نصب می‌شود، انجام می‌شود.
علاوه بر این، آزمایش نصب به ما اطمینان می‌دهد که بروزرسانی‌ها نیز بدون وقفه و خطا انجام می‌شوند. این آزمایش باعث می‌شود بفهمیم اگر کاربری اپ‌ را به روز نکند‌، چه اتفاقی می‌افتد.

 

۷ـ آزمایش بومی‌سازی

از ترجمه به چند زبان گرفته تا تبدیل به ارزهای محلی و رعایت مقررات محلی و الزامات قانونی. اطمینان از در دسترس بودن و استفاده از اپ در طیف گسترده‌ای از بازارها اهمیت زیادی دارد. آنجاست که آزمایش بومی‌سازی آغاز می‌شود.
مصرف‌کنندگان به طور معمول از اپ‌های قبلی که عناصر گرافیکی یا رابط کاربری آن‌ها متناسب با فرهنگ‌، زبان یا قابلیت دسترسی به دستگاهشان نیست، چشم پوشی می‌کنند – آنها انتظار تجربه بی‌عیب و نقصی را دارند که متناسب با نیازها و تنظیمات آنها بومی‌سازی شده باشد. آیا می‌خواهید رقبای خود را در بازار جهانی شکست دهید؟ طبق تحقیق انجام شده توسط AppAnnie ، بومی‌سازی کامل اپ‌ها راه انجام این کار است.
در عین‌حال، آزمایش بومی‌سازی همچنان یک چالش بزرگی‌ست چون نیمی از تیم های QA فاقد پوشش آزمایش ضروری و دسترسی به منابع مورد نیاز برای آزمایش بومی‌سازی هستند.

 

۸ـ تست دستی

تست اپ موبایل فرایندی پیچیده است که شامل مکانیسم‌های مختلف و مجموعه مهارت‌های مختلف است.
تیم‌های QA برای اطمینان از اینکه محصول نهایی واقعاً مطابق با هدف مورد نظر کار می‌کند‌، از تست دستی استفاده می‌کنند. با هدف ویژه‌ای که از این بررسی دارند، از آزمون دستی برای کشف مواردی استفاده می‌شود که شاید همه‌چیز در آن واضح نباشد- آزمایشگران انسانی ماهر که در فواصل کوتاه برای ایجاد اپ کار می کنند، می توانند نتایجی استثنایی ارائه دهند.
علاوه بر این، ما به سادگی نمی‌توانیم برخی از آزمایش‌ها را خودکار کنیم… و نباید هم این کار را بکنیم. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزمایش‌های رابط فیزیکی
  • آزمایشات پیچیده
  • آزمایش اکتشافی

 

۹ـ تست خودکار

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم‌، مواردی وجود دارد که آزمایش دستی گزینه بهتری است. با این حال‌، برخی از آزمایش‌های QA برای آزمایش‌کنندگان انسانی بسیار خسته‌کننده یا بسیار پیچیده هستند. به همین دلیل آزمایش‌های خودکار انجام شده‌ی هوشمند، در کنار آزمایش‌های دستی، می‌توانند به اطمینان از کیفیت و انتشار سریع محصولات بهتر کمک کنند.
چند آزمایش خودکار بهترین روش‌ها و چالش‌ها عبارتند از:

  • طراحی، ساخت و نگهداری دقیق اسکریپت‌های آزمایشی 
  • هم‌ترازی و ادغام گردش کارهای مهندسی موجود با روند آزمایش خودکار شما
  • ایجاد و نگهداری چارچوب اتوماسیون آزمون شما، از جمله زیرساخت ها
  • مدیریت آزمونهای آزمایشی و تنظیمات 
  • بررسی دقیق برای تأیید نتایج آزمون و نقص‌های موجود
  • نظارت دقیق و پاسخ سریع به آزمون‌های صدا و آزمون‌های لایه‌های پیکربندی اپ

 

۱۰ـ تست دستگاه تلفن همراه

اپ‌های موبایل نمی‌توانند بدون سخت‌افزار و سیستم عامل وجود داشته باشند. بنابراین، برای اطمینان از کیفیت نرم‌افزار و سخت‌افزار، باید به آزمایش دستگاه موبایل هم فکر کنیم. چندین نوع تست خاص برای تلفن همراه وجود دارد از جمله:

  • وقفه‌ها – آزمایش وقفه نحوه واکنش یک اپلیکیشن در برابر وقفه‌ها و اینکه آیا دوباره به حالت قبلی خود می‌رسد را ارزیابی می‌کند. وقفه‌های متداول اپ تلفن همراه شامل از بین رفتن شارژ باتری‌، تماس تلفنی یا پیامک ورودی‌، اعلان‌ها و به روزرسانی‌های برنامه می‌شود.
  • خدمات مبتنی بر مکان (LBS) – با استفاده از داده‌های جغرافیایی دستگاه تلفن همراه‌، خدمات مبتنی بر مکان اطلاعات‌، سرگرمی یا امنیت را در زمانی مناسب ارائه می‌دهند. همچنین در زندگی معمولی و در جریان، مانند رفتن به یک استارباکس محلی یا هنگام رفتن به یک کنسرت، برای «رزرو کردن» از آنها استفاده می شود.
  • بیومتریک – دستگاه‌های موبایل اغلب شامل سنسورهای بیومتریک هستند که شامل تشخیص چهره، اثر انگشت و شکل هندسی دست، تشخیص عنبیه، و حتی سطح DNA یا انسولین است.
  • پرداخت‌های NFC – Near Field Commuincations یا (NFC) به دستگاه‌های تلفن همراه اجازه می دهد با یک پایانه پرداخت، امکان پرداخت بدون تماس به وجود بیاید.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *