ترندهای طراحی اپلیکیشن در سال‌های اخیر

ترندهای طراحی اپلیکیشن در سال‌های اخیر

طراحی اپلیکیشن

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تلفن همراه برای بیشتر افراد، استفاده از اپلیکیشن‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. بیشتر مشاغل سعی می‌کنند در کنار وب‌سایت، اپلیکیشن اختصاصی نیز داشته باشند و طراحی اپلیکیشن به یکی از پرتقاضاترین مشاغل در بازار کار تبدیل شده است.

یک اپلیکیشن خوب باید کاربردی و کاربرپسند باشد. استفاده از آن ساده باشد و در طراحی آن از تصاویر و فونت‌های مناسب و بهینه استفاده شده باشد. هر روز تعداد زیادی کاربر جدید به دنیای موبایل وارد می‌شوند که سلایق و نیاز‌های مختلفی دارند و از اپلیکیشن‌ها استفاده‌های مختلفی می‌کنند. در نتیجه طراحان باید برای کاربرانی با سلیقه و نیازهای متفاوت، اپلیکیشن طراحی کنند.

با پیشرفت فناوری، دنیای طراحی اپلیکیشن روز به روز در حال تغییر است و همواره ترندهای جدید و متنوعی برای طراحی اپلیکیشن ایجاد می‌شود. شناسایی ترندهای جدید و محبوب برای یک طراح، بسیار اهمیت دارد و طراحان اپلیکیشن همواره سعی می‌کنند این ترندها را زودتر از بقیه شناسایی کرده و در طراحی‌های خود به کار گیرد.

در این مقاله ۹ نمونه طراحی اپلیکیشن که در سال‌های اخیر ترند و محبوب شده‌اند را بررسی می‌کنیم.

۱. نئومورفیسم

در گذشته برای طراحی اپلیکیشن، بیشتر از آیکون‌ها و دکمه‌های دارای اشکال ساده استفاده می‌شد. در سال‌های اخیر طراحان کم کم به طراحی آیکون‌ها و دکمه‌های جذاب تر روی آوردند. یکی از زیباترین ترندهای طراحی اپلیکیشن که به تازگی بسیار محبوب شده نئومورفیسم نام دارد. در این نمونه طراحی اپلیکیشن، نمادها و دکمه‌‌های مسطح با استفاده از سایه‌ها و گرافیک‌های سه بعدی متمایز و برجسته می‌شوند و حالت چشم نوازی در ظاهر اپلیکیشن ایجاد می‌کنند.

۲. استفاده از تصاویری که مشاهده آن برای کاربر آسان است

استفاده از تلفن همراه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و افراد تقریبا همه جا از موبایل خود استفاده می‌کنند. در حالی که مدت زمان زیادی را به صفحه نمایش گوشی خیره می‌شوند و از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده می‌کنند. به همین دلیل اپلیکیشن‌ها باید طوری طراحی شوند که علاوه بر زیبایی استفاده از آنها نیز لذت بخش باشد. یکی از بهترین ترندهای طراحی اپلیکیشن در سال‌های اخیر استفاده از طرح‌های خاصی است که دارای رنگ‌ها و تصاویر آرامش بخش هستند. در این نمونه طراحی اپلیکیشن مشاهده تصاویر برای کاربر بسیار آسان است و مانع از خستگی چشم در استفاده‌های طولانی مدت می‌شود.

در این نمونه طراحی اپلیکیشن از رنگ‌های آرام‌بخش، طبیعی و چیدمان‌های ساده استفاده می‌شود. این نمونه طراحی اپلیکیشن همچنین به کاربر اجازه می‌دهد برای مدت طولانی و بدون ناراحتی به صفحه نگاه کند و مانع حواس پرتی کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیشن می‌شود.

در نظر داشته باشید برای مشاهده و مطالعه‌ی مقالات مربوط به تجربه کاربری نوشته شده در بلاگ وستا، می‌توانید از اینجا وارد شوید.

۳. تجربه‌های استفاده از انگشتان دست در وسایل تاچ

کشیدن انگشت یکی از بزرگترین مزایای استفاده از موبایل نسبت به دسکتاپ است و نسبت به کلیک کردن بسیار سریع‌تر، آسان‌تر و سرگرم کننده‌تر است.

یکی از مهم ترین ترندهای طراحی اپلیکیشن در سال‌های اخیر استفاده از حالت‌های متنوع، جالب و جذاب کشیدن انگشت است. با استفاده از این نمونه طراحی اپلیکیشن می‌توان بی نهایت حالت مختلف برای کشیدن انگشت طراحی کرد و استفاده از اپلیکیشن را برای کاربر به یک تجربه خاطره انگیز تبدیل نمود. 

۴. ایجاد عمق توسط  سایه‌ها و لایه‌بندی

ایجاد افکت عمق با استفاده از سایه‌ها و لایه بندی یکی دیگر از ترندهای جدید و محبوب طراحی اپلیکیشن است. در این نمونه طراحی اپلیکیشن طراحان با استفاده از سایه‌های پررنگ و تاریک در تصویر عمق ایجاد می‌کنند.

با استفاده از تصاویری که لایه لایه روی هم قرار می‌گیرند نیز می‌توان افکت عمق را ایجاد کرد. در این نمونه طراحی اپلیکیشن با ترکیب این دو روش می‌توان افکت‌های بی نظیر و زیبایی برای طراحی اپلیکیشن‌ها ایجاد نمود.

۵. الهام گرفتن از طرح‌های آنالوگ

در گذشته هر چه بیشتر از تصاویر مدرن در طراحی یک اپلیکیشن استفاده شده بود آن اپلیکیشن بهتر به نظر می‌رسید. امروزه این طرز فکر تغییر کرده و استفاده از تصاویر آنالوگ به یکی از ترندهای جدید طراحی اپلیکیشن تبدیل شده است. در این نمونه طراحی اپلیکیشن، طراحان با استفاده از عناصر طراحی که یادآور دنیای آنالوگ هستند اپلیکیشن‌های زیبا و خاطره انگیزی طراحی می‌کنند.

بافت‌ کاغذ و مقوا، طرح‌های الهام‌گرفته از کلاژ، پس‌زمینه‌های کمی زرد شده به جای استفاده از رنگ‌های سفید خالص، تایپوگرافی و طرح‌های دکمه نمونه‌هایی از طراحی‌های آنالوگ هستند که در این نمونه طراحی اپلیکیشن استفاده می‌شوند.

در این نمونه طراحی اپلیکیشن همچنین با استفاده از طرح‌هایی به سبک روزنامه و مجله، ماشین‌حساب‌های قدیمی، مدرسه و بازی‌های رومیزی به اپلیکیشن‌ها حال و هوایی آشنا و دوست داشتنی می‌دهند.

برای اطلاعات بیشتر نیز نی‌توانید مقاله‌ی ” از ایده ساخت اپلیکیشن‌ها تا طراحی چگونه می‌گذرد؟ ” را از اینجا مطالعه کنید.

۶. استفاده از طرح‌های انتزاعی و هندسی

یکی دیگر از ترندهای طراحی اپلیکیشن استفاده از سبک‌های انتزاعی و هنری در طراحی اپلیکیشن است. این نمونه طراحی اپلیکیشن معمولاً برای استارتاپ‌ها و به عنوان جایگزین عکاسی استفاده می‌شود. در این نمونه طراحی اپلیکیشن  با استفاده از رنگ‌های روشن و شکل‌های انتزاعی ساده توجه کاربر را جلب می‌کنند. در این نمونه طراحی اپلیکیشن، کاربر می‌تواند بدون منحرف شدن از عملکرد برنامه از آن استفاده نماید.

۷. استفاده از زوایای غیر قائم

طول عمر اپلیکیشن‌هایی که در طراحی آن‌ها فقط از زوایای ۹۰ درجه استفاده شده بود به پایان رسیده است. امروزه طراحان اپلیکیشن با گنجاندن زاویه‌های غیر قائم در طرح‌های خود، طرح‌های جالب‌تری ایجاد می‌کنند. در این نمونه طراحی اپلیکیشن، هم در طراحی آیکون‌ها و هم در طراحی پس زمینه از زاویه‌های غیر قائم استفاده می‌شود.

۸. استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

در این نمونه طراحی اپلیکیشن طراحان با استفاده از عناصر طراحی اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار می‌دهند به طوری که با استفاده از ایجاد یک گیمیفیکیشن کاربر احساس می‌کند درون برنامه قرار دارد.

به عنوان مثال، برنامه AR IKEA به کاربر این امکان را می‌دهد که موقعیت قرار گرفتن مبلمان در مکان‌های مختلف اتاق را مشاهده کند و کاربر را از دردسر جا به جایی و بلند کردن مبلمان سنگین برای یافتن مکان مناسب نجات می‌دهد.

۹. تجسم داده‌های خلاق

در این نمونه طراحی اپلیکیشن با استفاده از انواع نمودارها، انیمیشن‌ها و رنگ‌ها، اطلاعات را به شیوه‌ای جذاب‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهند و یک اثر جذاب ایجاد می‌کنند که تماشای آن برای کاربر لذت بخش است.

ترندهای طراحی اپلیکیشن در سال‌های اخیر همگی از هدف مشترکی پیروی می‌کنند و استفاده از اپلیکیشن‌ها را برای کاربران راحت‌تر، جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنند. اپلیکیشن‌های دیگر صرفا فقط یک ابزار نیستند، بلکه در حال تبدیل شدن به همراهانی در اندازه جیبی هستند که ما دوست داریم وقت خودمان را با آنها بگذرانیم.  طراحان اپلیکیشن همواره سعی می‌کنند اپلیکیشن‌ها را طوری طراحی کنند که  نه تنها استفاده از آنها راحت و آسان باشد، بلکه فریبنده و سرگرم‌کننده نیز باشند.

امروزه، افراد همواره در معرض یک جریان مداوم از اطلاعات قرار دارند و ایجاد اپلیکیشنی که توجه کاربران را به خود جلب کند تا حدودی دشوارتر شده است. این روزها کمتر کسی وقت ارزشمند خود را صرف یادگیری یک اپلیکیشن که روش استفاده دشواری دارد، می‌کند و ممکن است یک اپلیکیشن کاربردی و با ارزش، تنها به دلیل اینکه روش استفاده راحتی ندارد و کاربر بایر وقت زیادی را صرف یادگیری آن کند، کنار گذاشته شود.

در دنیای امروز طراحی ساده، جذاب و انسان محور، کلید استفاده بلندمدت از یک اپلیکیشن است. در گذشته نه چندان دور، داشتن یک طراحی بصری و جذاب برای معروف شدن یک اپلیکیشن کافی بود اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و طراحی ساده و کاربرمحور به ترند اصلی طراحی اپلیکیشن‌ها تبدیل شده است.

می‌توانید مقالات نوشته شده در بلاگ وستا مرتبط با وب‌سایت و اپلیکیشن را از اینجا مشاهده و مطالعه نمایید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *