وبلاگ

اخبار ، اطلاعات و دانستنی های اپ ساز

جدیدترین مطالب

نمونه ساخت اپلیکیشن های شکست خورده و بررسی دلایل آن

05 / 08 / 1400

دنيا در طي سال هاي گذشته تغيير و تحولات گسترده اي را به خود ديده است. ايده هاي جديد، استارتاپ هاي نو و گسترش اينترنت و استفاده از نرم افزارها و اپليکيشن ها به وفور ديده مي­شود. اما شما بايد بدانيد که در پی موفقیت­های پی در پی، به همان اندازه شکست نیز وجود دارد. و بي شک شما هم جسته و گريخته در اخبار يا صحبت­هاي دیگران از شکست فلان استارتاپ يا اپليکيشن شنيده­ايد. به همين دليل ما در اين مقاله با شما همراه خواهيم بود تا نمونه ساخت اپليکيشن هاي شکست خورده در سال هاي اخير را باهم بررسي کنيم و دلايل شکست آن­ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

4 نمونه ساخت اپليکيشن شکست خورده

همان طور که در ابتداي مقاله عنوان کرديم در پشت تمام موفقيت­هايی که ما در دنياي فناوري و به ویژه اپليکيشن­ها مي­بينيم هزاران شکست و عدم موفقيت­هايی نيز اتفاق افتاده است که از دید افراد عادی پنهان مانده است. ما در اين قسمت نمونه ساخت اپليکيشن­هاي شکست خورده­اي را معرفي مي­کنيم که علیرغم تمام موفقیت­ها و کاربردهای بسیار، با شکست مواجه شدند.

  • اپليکيشن آپ آلینجا

براي معرفي نمونه ساخت اپليکيشن­هاي شکست خورده ، تصممیم گرفتیم اولین اپلیکیشن را از اپلیکیشن­های داخلی بررسی کنیم. استارتاپ داخلي آپ آلينجا، که به سرعت از دنياي اپليکيشن­ها را برای همیشه خداحافظی کرد. اين استارتاپ در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشت و هدف اصلی آن، فعالیت در زمینه تخفیف گروهی با استفاده از فناوری نوین نرم افزاری بود.  آپ آلينجا در آغاز فعالیت خود را در قالب یک وب سایت ارائه داد و با برپایی مسابقه، کمپین و جايزه هاي که طراحي مي کرد ترافيک بسيار مناسبي را به خوبی برای خود جذب کرد. سپس به دنبال استقبال خوبی که داشت، اپليکيشن اين استارتاپ نيز ساخته شد و کاربران زيادي نيز از آن استفاده کردند. اما بعد از مدتي اين استارتاپ در جریان رقابت با رقیبان همتای خود عقب ماند و جز در چند شهر نتوانست به جامعه هدف خود خدماتي ارائه دهد.

معمولا در کشور ایران خيلي کم و به ندرت از دلایل شکست­ها گفته مي­شود. اما با اين حال کارشناسان دلايل اصلي شکست آن از رقبايي مانند نت برگ و تخفیفان در نظر نگرفتن جامعه هدف (اغلب نوجواناني بودند که صرفا براي بازي به اپليکيشن و سايت مراجعه مي­کردند)، عدم ارتباط با نوع خدمت اصلی و بازدهی نامناسب مي­دانند.

  • اپلیکیشن کاناپه

کاناپه يک اپليکيشن در رابطه با خريد و فروش املاک بود و کار خود را با فروش املاک لاکچری در تهران شروع کرد. به گفته سازنده اين نمونه اپليکيشن شکست خورده آنها متشکل از يک تيم متخصص و حرفه­ای بودکه ۵ تا ۶ ماه فقط بر روی اين ایده تمرکز کرده و سپس کار را شروع کرده بودند.

اين اپليکيشن خدمات ویژه­ای به افرادی که مشتری خانه‌های لوکس و با قیمت بالا بودند، ارائه مي­داد.  برای همین مارکتینگ کاناپه خاص بود و به افراد زيادي خدمات ارائه نمي­داد. ولي در مقابل ارائه­ی این خدمات و با وجود معاملات خاص و محدود و به صورت انحصاری برای افراد و مشتری‌های خاص، سود آوري بسيار بالايي را به همراه داشت. در اين اپلیکیشن، املاکی با شروع قیمت 20 میلیون تومن به بالا را توسط تیم فروش، خرید و فروش می‌کردند و تيم پشتيباني به صورت رایگان از  گزارش‌ها و بررسی‌هایی را انجام مي­دانند و با این کار کمک بسیاری به فرد فروشنده ملک و صاحبان ملک می­شد.

هر چند اين اپليکيشن در ابتدا موفقيت خوبي را به دست آورد ولي با هزينه کردن سرمايه خود در خريد املاک گران قيمت بعد مدتي پشتوانه مالي خود را از دست داد. و بعد از اينکه دوباره سرمايه جذب شد ولي به خاطر خروج بسياري از افراد متخصص از تیم سازنده و توسعه دهنده اپليکشن، نتوانست موفقيت اوليه را به دست آورد.

  • اپلیکیشن Yik Yak

بعد از بررسي دو نمونه شکست خورده اپليکيشن ايراني به سراغ يک نرم افزار معروف جهاني و خارجي مي رويم. پايان کار اپليکيشن Yik Yak  در سال 2016 رخ داد اما اعلام رسمي آن در مي 2017 اعلام شد. اين نرم افزار را مي توان يک شبکه اجتماعي کمتر شناخته شده دانست که يک زماني از محبوبيت­هاي بسياري در بين کاربران خود برخوردار بود. اما مزاحمت­هاي سايبري و پخش و انتشار محتوا­هاي آزار دهنده، سبب شد که جايگاه آن تزلزل پيدا کند و شرکت تصميم گرفت که بيشتر کارمندهاي خود را اخراج کند. به دنبال بروز این اتفاقات، توسط يک سري از مدارس استفاده از آن ممنوع گشت و با وجود حمایت‌هاي مالي و توسعه و پیشرفت‌های روز افزونی که داشت، راه به جايي نبرد و در نهايت با دنياي ديجيتال وداع کرد و همانند دیگر اپلیکشن های شکست خورده وارد آرشیو دنیای دیجیتال شد.

  • اپلیکیشن Moviepass

شايد کمتری کسی فکر می­کرد که اپلیکیشن Moviepass دچار شکست شود و يک روز به مثالي براي معرفي نمونه ساخت اپليکيشن هاي شکست خورده تبدیل شود. اما اين اتفاق رخ داد و قطعا يکي از معروف ترین اپلیکشن‌های شکست خورده جهانی لقب گرفت. شکست اين اپليکيشن در حالي رخ داد که در کمتر از يک سال تعداد 3 ميليون کاربر آن به رقم 200 هزار نفر رسيد و این در دنیای اپلیکیشن‌ ها و دیجیتال مارکتینگ یک فاجعه بود!

اپلیکیشن شکست خورده Moviepass در سال ‌۲۰۱۱ در کشور آمریکا کار خود را آغاز کرد  و محل اصلی آن در شهر نیویورک بود. اين نرم افزار شرايط اشتراک پرداخت برای کاربرانی که علاقه‌مند به تماشای فيلم بودن را فراهم مي­کرد. در واقع اين اپليکيشن را مي­توان سرويسي براي  بلیت­‌فروشی فیلم به شکل اشتراکی دانست. جالب است که بدانيد اين سرويس در مدت فعاليت 9 ساله­اي که داشت به شکل حيرت­انگيزي توانست کاربران زيادي را به خود جذب کند. اما با اين وجود در رقابت با ساير اپليکيشن­هاي مشابه شکست خورد.

دلیل اصلی شکست اپليکيشن Moviepass، ضعف در طراحی و توسعه ایت نرم افزار در جهت اهداف تجاری و سود دهی بود. مدیریت منابع مالي و هزينه­ها و طراح یک برند تجاری که اين توان را داشته باشد نيازهاي بازار را جواب گو باشد و بتواند هزينه هاي کاربران را همراه با هزينه مجموعه کاهش دهد مهم ترين دليلي بود که شکست Moviepass را رقم زد و حتي در نهايت سبب از بین رفتن شرکت سازنده این اپلیکیشن شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *