۱۰ نکته موثر برای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

۱۰ نکته موثر برای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

اغلب اپلیکیشن هایی که پراستفاده می شوند، معمولا کاربری خیلی خوبی دارند. اگر در هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل هم سو با انگیزه کاربران حرکت کنید بقیه تکه های پازل در جای درست خود قرار می گیرد. در زیر به نکاتی اشاره می کنیم که باعث می شود یک اپلیکیشن کاربرپسند و حرفه ای طراحی کنید که کاربران بدون آن نتوانند از زندگی لذت ببرند.

طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

۱- کاربران خود را به خوبی بشناسید

خیلی ضرورت دارد که نیازهای کاربران خود را به طور شفاف و عمیق بشناسید. فقط در آن صورت می توانید زندگی آن ها را با طراحی اپلیکیشن ها آسانتر کنید. همیشه پای خود را در کفش مخاطب بگذارید تا به طور واقعی او و انتظارات او از اپلیکیشن ها را درک کنید.

۲- طراحی را ساده در نظر بگیرید

همه کاربران شما تکنسین نیستند که در کار با اپلیکیشن شما ماهر باشند. مطمئن شوید اپلیکیشن موبایل شما ساده ترین کاربری را داشته باشد. به طوری که افراد عادی (افراد غیر فنی) خیلی آسان از اپلیکیشن شما استفاده کنند. دکمه ها باید خیلی روشن قابل رویت باشد.

در مراحل اولیه طراحی، سعی کنید آن را به اعضای خانواده یا دوستان خود نشان دهید و آزمایشاتی انجام دهید. وقتی این افراد برای بار اول در جاهایی گیر می کنند یا کاربری اپلیکیشن برایشان گنگ باشد را یادداشت کنید. زیرا کاربران در صورتی از اپلیکیشن موبایل شما استفاده می کنند که اپلیکیشن کاربرپسند ی طراحی کرده باشید.

۳-عملکرد افلاین ضرورت دارد

اگر اپلیکیشن شما بتواند در نبود اینترنت هم کارایی داشته باشد، کاربران را بسیار راضی می کند. در حقیقت بر همه عیان است که بیشتر اپلیکیشن های پرکاربرد و معروف بدون اتصال به اینترنت هم کار می کنند. کم مصرف بودن ( یعنی: باتری کمتری مصرف شود) یکی دیگر از ویژگی های خاص اپلیکیشن کاربرپسند است.

۴- اپلیکیشن خود را سفارشی سازی کنید

در هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل به فکر اصول و ویژگی های پایه ای سیستم عاملی باشید که اپلیکیشن می سازید. از آن جایی که هیچ دو سیستم عامل مثل هم کار نمی کنند، یک اپلیکیشن برای هر دوی آن ها مناسب نخواهد بود.

۵- دسترسی و قابل استفاده بودن در چند پلتفرم مختلف

مطمئن شوید که اپلیکیشن شما در چند پلتفرم مختلف به شیوه موثری کار می کند. ورود به دیگر پلتفرم ها برای کاربران مشکل نباشد. کوچکترین خطا و ناکارآمدی در پلتفرم ثانویه ممکن است کاربران را به حذف و ترک اپلیکیشن شما تحریک کند.

۶- ویژگی ها و امکانات حداقلی

در نهایت ارایه ویژگی های بیشتر و تلاش برای رفع مشکل آن ها، توسعه دهنده های اپلیکیشن خرابکاری به وجود می آورند. از این رو با ارایه ویژگی ها و امکانات زیاد کاربران را گیج نکنید.

اپلیکیشن شما باید یک هدف یا وظیفه اولیه داشته باشد. در مورد آن وظیفه خاص با خود صادق باشید. هرگز یک اپلیکیشن را مجبور نکنید که چندین کار را انجام دهد. خیلی بهتر است که یک اپلیکیشن ساده و تمیزی داشته باشید که فقط یک یا دو کار را انجام دهد نه بیشتر! مطمئن شوید که طراحی اپلیکیشن با چیزی که می خواهید به کاربر ارایه دهید سازگار باشد.

همچنین نباید اپلیکیشن شما از وجود بنرها و تبلیغات پاپ آپ زیاد بیزار باشد. این گونه تبلیغات کاربران را آزار می دهد و در بیشتر اوقات نیز کاربران به توجه به این تبلیغات خیلی ساده از آن می گذرند.

۷- بررسی های کافی

اپلیکیشن در تمام سطوح توسعه باید به طور مکرر تست شود تا از خطاهای فنی و غیرفنی آن جلوگیری شود. قبل از انتشار نهایی اپلیکیشن را به طور کامل آزمایش کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه خطا یا بی نظمی در اپلیکیشن نباشد.

۸- عملکرد اپلیکیشن را از وجود عدم تناقض تایید کنید

تصور کنید به سبب خطا و ناسازگاری موجود در یک اپلیکیشن کارکرد موبایل شما با مشکل مواجه شود. به قطع و یقین شما برای حذف آن اپلیکیشن یک لحظه هم توقف نمی کنید. حال اگر این اتفاق برای کاربران اپلیکیشن شما بیافتد چه می شود!؟

بنابراین سعی کنید اپلیکیشن شما با صبر و حوصله کاربران بازی نکند.

۹- زمان پاسخگویی و بازخورد سریع

اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن شما سریع بارگذاری می شود. اپلیکیشن هایی که در زمان طولانی تر پردازش می شوند، دیر یا زود کنار گذاشته می شوند. عمدتا یک اپلیکیشن خوب زمان بارگذاری اش نباید بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد. اگر کاربر را در انتظار بگذارد به زودی با اپلیکیشن دیگر فراموش می شود.

متاسفانه، اگر اپلیکیشن شما پیچیده باشد  و به علت آن زمان بارگذاری بیشتر داشته باشد چاره ی دیگری نخواهید داشت جزء آن که یک صفحه بارگذاری طراحی کنید و به کاربر بگویید که اپلیکیشن در حال بارگذاری است.

۱۰- پرسش از کاربران اپلیکیشن

گذشته از هر چیزی، اپلیکیشن برای کاربران است. پس چرا از آن ها نپرسیم که چه چیزی نیاز دارند؟ از شبکه اجتماعی خود استفاده کنید و از آن ها بپرسید. به کاربران اجازه دهید که با ارایه نکات به شما بگویند که دقیقا چه چیزی می خواهند و دوست دارند اپلیکیشن چگونه باشد.

در بین پاسخ های بیشماری که دریافت می کنید به آن هایی که به کارتان می آیند، تمرکز کنید. اگر نیاز باشد؛ یک منشی یا کارشناس انتخاب کنید که تجربه در توسعه اپلیکیشن داشته باشد. سپس او می تواند از بین پیشنهاداتی که شده بهترین آن ها را گزینش کند.

خلاصه کلام

راز موفقیت در طراحی اپلیکیشن کاربرپسند آن است که کار نهایی شما به نیازهای کاربران پاسخ گوید. قبل از اقدام به طراحی اپلیکیشن در ذهن خود تصور کنید که اپلیکیشن شما چگونه خواهد بود؟ چگونه به نیاز کاربرانش پاسخ می دهد. سعی کنید سنجیده عمل کنید تا اپلیکیشن کاربرپسندی را طراحی کنید. طوری آن را طراحی کنید که کاربران انتظار دارند.

اگر تمایل داشته باشید چنین اپلیکیشنی را طراحی کنید ما می توانیم کمکتان کنیم.

 

 

مقالات جدید:

۵ اشتباه رایج در در ساخت اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل ؛ چگونه اپلیکیشن خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

مقالات خواندنی:

طراحی اپلیکیشن ، چگونه برای پروژه خود بهترین توسعه دهنده اپلیکیشن را پیدا کنیم؟

۵ مزیت اصلی طراحی اپلیکیشن رستوران

کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل چگونه است؟ چگونه با اپلیکیشن خود درآمد کسب کنیم؟

طراحی اپلیکیشن سفارشی ؛ ۴ فاکتور استراتژیک که باید در نظر گرفت

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *