پروسه طراحی یک اپلیکیشن از ایده پردازی تا انتشار آن کار آسانی نیست. شما بعنوان یک متقاضی طراحی اپلیکیشن باید به تجربه های شرکتهای موفق اعتماد کرده و مسیر اثبات شده آنها را طی کنید. برای این مهم، به شما پیشنهاد می کنیم، ایده طراحی خود را در بوم کسب و کار قرار دهید. در این مقاله، با ذکر مثال در مورد جزئیات آن بحث می کنیم.
بطور خلاصه; یک بوم کسب و کار، نمایشی گرافیکی از ساختار شرکت شما است. قالب بوم کسب و کار ۹ بخش اساسی در هر کسب و کاری را نشان می دهد: ارزش پیشنهادی، شرکا، منابع، بخش مشتریان، فعالیت های کلیدی، ارتباط با مشتری، کانال های فروش، هزینه ها و درآمد.
استفاده از بوم کسب و کار قبل از شروع هر استارت آپی کارا و موثر است. در رابطه با اپلیکیشن نیز استفاده از این بوم (در مرحله برنامه ریزی) به تعیین مهمترین نکات کمک خواهد کرد و شرکت را از تصمیمات خود جوش و بی شائبه محافظت میکند.
علاوه براین، از بوم کسب و کار می توان جهت بهینه سازی فرآیندها و همچنین اهداف و استراتژی های شرکت استفاده کرد. صاحبان مشاغل و مدیران می توانند هنگام بحث در مورد هر بخش از بوم، شکاف ها یا نقاط ضعف موجود در استراتژی خود را مشخص کنند، برنامه توسعه آینده را تعریف کرده و یا ایده هایی را در مورد بهینه
سازی و گسترش بیزینس خود بیابند.
ممکن است، در نگاه اول بوم فوق ساده بنظر برسد. اما خوب است بدانید; این بوم سنگ بنایی است که ذات اپلیکیشن شما را تعریف می کند. بوم کسب و کار نشان می دهد که استارتاپ شما در مقایسه با رقبا چقدر متفاوت است و چگونه شما از روند توسعه پشتیبانی خواهید کرد. در واقع ۹ بلوک ساختاری فوق به سه زیربنایی اصلی: مشتری، فروش و امور مالی تقسیم می شود.
در ادامه قصد داریم با بررسی ایده طراحی اپلیکیشن، تاکسی های اینترنتی، بخش های مختلف بوم کسب و کار را به شما معرفی کنیم.
در این قسمت باید مخاطبان هدف اپلیکیشن خود را توصیف کنید. در حین کار بر روی این بخش، شما باید مشتریان بالقوه خود را از نظر جمعیتی، علایق و نیازها تحلیل کنید. سوالات زیر به شما کمک می کند:
این تجزیه و تحلیل باید به طراحی یک پرسونا (توضیحی دقیق از مشتری ایده آل شما) منجر شود. دانستن اینکه مشتری شما کیست و ترجیحات او چیست، به شما کمک می کند محصولی را تهیه کنید که با نیازهای وی مطابقت داشته باشد.
در بوم کسب و کار تاکسی های اینترنتی قسمت مشتریان (Customer Segments) بطور معنادار به دو دسته رانندگان و مسافران تقسیم می شود.
کسب و کار
حقیقت این است که ، کاربران از اپلیکیشن هایی که نیازهای آنان را برطرف نکند، استفاده نمی کنند. ارزش پیشنهادی مجموعه ای از مزایایی است که اپلیکیشن شما به کاربران ارائه می دهد و دلیل اصلی پرداخت هزینه اپ توسط کاربران است.
و اما ارزش پیشنهادی برای کاربران تاکسی های اینترنتی، در واقع تاکسی های اینترنتی یک سیستم عامل چند جانبه است، به همین ترتیب باید برای هر دو طرف، مسافران و همچنین رانندگان ارزش پیشنهادی ارائه شود.
بوم مدل کسب و کار
در هنگام تکمیل این بخش از بوم، به این موضوع فکر کنید که قرار است ، ارزش پیشنهادی خود را چگونه بفروشید؟
در اپلیکیشن های تلفن همراه، گزینه های اصلی برنامه های Android و iOS هستند. بنابراین می توانید فروش محصول خود را از طریق وب سایت، کمپین های ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی و غیره در نظر بگیرید.
کانل های فروش که می توان برای تاکسی های اینترنتی در نظر گرفت:
Business model
در این قسمت شما باید نحوه تعامل با مشتریان خود و پشتیبانی از آنها را تعریف کنید:
ارتباط مستقیم مشتری با نماینده شرکت.
شرکت مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار نمی کند بلکه تمام ابزارهای لازم را برای انجام هر کاری در اختیار آنها قرار می دهد.
یک شکل پیشرفته تر از سلف سرویس همراه با ابزارهای خودکار مانند chatbots است.
ایجاد جوامعی که مشتریان بتوانند دانش خود را مبادله کنند. این نوع ارتباط همچنین به شرکت کمک می کند تا نیاز مشتریان خود را بهتر درک کند.
بیایید ببینیم تاکسی های اینترنتی چگونه این روند را سازمان دهی می کنند:
در این قسمت مواردی که برای شما جریان های درآمدی را در پی دارد، ذکر کنید. با هم چند گزینه ممکن را مرور می کنیم:
در تاکسی های اینترنتی می توان موارد زیر را بعنوان جریان در آمدی در نظر گرفت:
برای راه اندازی یک شرکت اپلیکیشن موبایل، باید مالکیت فیزیکی و معنوی خاصی یا منابع انسانی و مالی لازم برای توسعه اپ را در نظر داشته باشید. با توجه به بوم کسب و کار تان، این ویژگی ها به عنوان منابع اصلی شما توصیف می شوند. بیایید چند منبع را در کسب و کار تاکسی های اینترنتی مرور کنیم:
اشیاء فیزیکی مانند تجهیزات، ساختمان و وسایل حمل و نقل.
مانند برندتجاری، الگوها و بانک اطلاعات و داده ها.
مهندسین ماهر و سایر کارمندان که برای توسعه ایده تلاش می کنند.
سرمایه گذران، دارایی های نقدی، اعتبارات و صندوق هایی که برای پرداخت هزینه فرآیند توسعه استفاده می شوند.
یک سوال مهم، چگونه می توانید به مشتریان خود دست یابید و ارزش پیشنهادی خود را برای آنها به ارمغان بیاورید؟ بلوک فعالیت های کلیدی بوم کسب و کار به شما در پاسخ به این سوال کمک می کند.
اگر شرکت شما کاملاً دیجیتالی باشد، فعالیتهای اصلی روی کمپین های بازاریابی آنلاین (خبرنامه های ایمیل، شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و غیره) متمرکز خواهد شد.
در بوم کسب وکار تاکسی های اینترنتی مواردی که بعنوان فعالیت های کلیدی می توان قید کرد:
هیچ شرکتی بدون داشتن مشارکت با افراد و سازمانهای دیگر نمی تواند وجود داشته باشد یا بعبارتی در این فضای رقابتی دوام بیاورد. به همین دلیل شما باید در بوم کسب و کارتان توضیحی در مورد شرکای اصلی و همکارانتان داشته باشید.
برای مثال، بیزینس تاکسی های اینترنتی دارای سه نوع شریک اصلی است:
هرچه بر موارد بیشتری نظارت داشته باشید، در هنگام تهیه اپلیکیشن با چالش های کمتری روبرو خواهید شد. اکنون هزینه های مورد نظر برای کسب و کار تاکسی اینترنتی را بررسی می کنیم:
Business Model
امیدواریم توضیحات ما به شما در ایجاد بوم کسب و کار برای توسعه اپلیکیشن تان کمک کرده باشد.