ابزارهای آنالیتیکس و ترکر

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

آنالیز و نظارت کردن بر نحوه‌ی رفتار کاربران در هر کسب‌وکاری، یکی از ارکان اصلی بازاریابی و تبلیغات است. ابزارهای متفاوتی برای آنالیز و تحلیل وجود دارند که هر یک دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. با توجه به گستردگی عرصه‌ی رقابت در دنیای دیجیتال و اینترنت، شما نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق تمامی اتفاقاتی هستید که در سایت و اپلیکیشن تان رخ می‌دهد. در این مقاله با بررسی ابزار آنالیتیکس و ترکر، شما را به طور جامع با این دو مفهوم آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس بستری است که توسط سایت گوگل برای مدیران سایت فراهم شده‌است تا بتوانند تمامی رفتارهای کاربران خود را به صورت اصولی تحلیل نمایند. ساخت اکانت گوگل آنالیتیکس رایگان است و شما پس از وارد کردن سایت خود با فاکتورهایی مواجه خواهید شد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. منوی گوگل آنالیتیکس شامل چند بخش مهم است که هر یک دارای کارایی منحصر به خود است. مهم‌ترین موارد این منو را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • Customization

این گزینه به شما انواع گزارش‌ها را در ارتباط با کاربران خواهد داد. شما در قسمت داشبورد می‌توانید گزارش‌های خود را ثبت کنید؛ در حقیقت در این قسمت دیگر شما با مشکل گشتن برای پیدا کردن گزارش‌ها رو به رو نخواهید شد. البته گزینه‌های دیگری مانند ایمیل کردن گزارشات و شخصی‌سازی آن‌ها نیز موجود است.

  • Audience

این گزینه به رفتار کاربران می‌پردازد. مواردی مانند تعداد دفعات بازدید از سایت، تعداد کاربران، میانگین زمانی که آن‌ها در سایت بوده‌اند، همگی بخشی از امکانات این بخش است. همچنین شما می‌توانید داده‌ها را به نحوی طبقه‌بندی کنید که بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران به دست شما برسند. گزینه‌ی جذاب دیگر این بخش، رفتار است که ویژگی‌هایی مانند احتمال بازگشت کاربر به سایت و یا میزان تأثیر سایت بر روی کاربر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • Realtime

بخش متنوع این قسمت شامل نمایش تعداد کاربری است که که در لحظه‌ی چک کردن، در سایت حاضر هستند و مانند بخش قبلی می‌توانید بفهمید از کدام منطقه‌ی جغرافیایی در حال بررسی سایت شما هستند. از طرفی منبع ورود آنان نیز در این بخش برای شما مشخص خواهد شد که طبق آن از موفقیت خود در سئو و ایجاد ترافیک ارگانیک مطلع خواهید گشت.

  • Acquisition

این گزینه اطلاعات کامل‌تری در زمینه‌ی کانال‌های ورودی کاربران به سایت شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. این اطلاعات که در قالب انواع جدول‌ها و نمودارها تنظیم شده‌است، شما را از موفقیت انواع کمپین‌های تبلیغاتی برای سایت خود مطلع می‌کند. از طرفی شما می‌توانید بفهمید که کاربران با جستجوی کدام واژگان به سایت شما رسیده‌اند که خود این امر، کمک بسیار زیادی را برای تولید محتوای سایت شما خواهد کرد. البته با توجه گسترش شبکه‌های احتماعی، گوگل این قابلیت را در اختیار شما قرار داده‌است تا متوجه شوید کاربران از طریق کدام یک از این شبکه‌ها وارد سایت شما شده‌اند.

  • Behavior

این بخش اطلاعات جامع‌تری از کاربران را در اختیارتان قرار خواهد داد. این اطلاعات که در قالب انواع گزارش‌ها است شامل بازدید صفحات و زمان متوسط بازدید کاربر از هر صفحه است. سرعت سایت شما و بهینه‌سازی هایی که باید در این راستا انجام بدهید نیز در این بخش موجود است. یک گزینه‌ی جذاب دیگری که در این بخش تعبیه شده‌، آن است که شما می‌توانید متوجه شوید که هر کاربری با توجه به نیازهایش به چه میزان در صفحات سایت شما پیش رفته به عبارتی صفحات قبل و بعد هر کاربر را می‌توانید مشاهده کنید.

  • Conversions

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این بخش باید انجام بدهید، تعیین قیف فروش است. پس از طراحی قیف فروش، داده‌ها به صورت یک قیف به نمایش گذاشته می‌شوند که طی آن می‌توانید متوجه شوید چه تعداد از کاربران تبدیل به خریدار شده‌اند و تبلیغات چه تأثیری بر مشتری شدن کاربران داشته‌است. همچنین شما می‌توانید مسیر کلی هر یک از مخاطبان سایت را در قیف فروش، دنبال کنید.

ترکر

به طور کلی ترکرها به عنوان یک ردیاب کمپین تبلیغاتی شناخته می‌شوند. پس از طراحی اپلیکیشن شما باید انواع تبلیغات و بازاریابی‌ها را برای آن انجام بدهید. مدیرانی که در زمینه‌ی اپلیکیشن فعالیت می‌کنند، انواع ترکرها را وارد انواع کمپین‌های تبلیغاتی می‌کنند تا بتوانند از عملکرد این نوع تبلیغ آگاه شوند. گزارش‌های که ترکرها برای شما ارسال می‌کنند در زمینه‌هایی مانند تعداد کلیک بر روی تبلیغات و نمایش تبلیغات است. این گزارش‌ها به شما نشان می‌دهند که چه میزان از کاربرانی که تبلیغات را مشاهده کرده‌اند به خریدار تبدیل شده‌اند یا به عبارتی چه میزان از مخاطبان، اقدام به نصب اپلیکیشن کرده‌اند. این داده‌ها به شما کمک خواهد کرد کاربر را در سراسر قیف فروش، ردیابی کنید.

نحوه‌ی کار ترکر

همانطور که گفته شد، ترکرها مسیر حرکت کاربران را دنبال می‌کنند. نحوه‌ی کار ترکر در اصل بر اساس استفاده از کیت توسعه‌ی نرم افزاری است که در اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد. این کار به این شیوه صورت می‌گیرد که کاربری پس از مشاهده‌ی انواع بنرهای تبلیغاتی، بر روی یکی از این تبلیغات کلیک می‌کند. در این جا ترکر کار خود را شروع کرده و حرکت کاربر را دنبال می‌کند. اگر کاربری به مرحله‌ی آخر (که دانلود و نصب اپلیکیشن است) برسد، ترکر باز هم کار خود را دنبال خواهد کرد. شاید تعجب کرده باشید اما ترکرها حتی پس از آن که کاربری اقدام به لغو نصب اپلیکیشن خود بکند نیز دست از ارائه‌ی گزارش از حرکت کاربر در این مسیر برنخواهد داشت.

اصطلاحات مهم ترکر

اکثر ترکرها در قالب دو مرحله کار می‌کنند. در وهله‌ی اول ترکرها برای تأمین یک لینک برای اپلیکیشن شما کار می‌کنند. در وهله‌ی دوم آن‌ها کاربرانی را که با اپلیکیشن شما بیشترین تعامل داشته‌اند، را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. برخی از اصطلاحات مهم این زمینه شامل موارد زیر هستند.

  • انواع پارامترها:

این پارامترها شامل اجزائی هستند که می‌توانند به URL ترکر شما اضافه شوند.

  • URL ترکر:

این دامنه شامل نشانه‌ی ترکر و انواع رشته‌های دیگر است.

  • رشته‌ی کوئری:

این مجموعه شامل پارامترهایی است که به URL خود اضافه کرده‌اید.

  • نشانه‌ی ترکر:

کدی که می‌توانید بعد از دامنه و قبل از رشته‌ی کوئری مشاهده کنید.

انتخاب ترکر مناسب

برای آن که بتوانید ترکر مناسبی انتخاب کنید باید به موارد مهمی توجه کنید. در وهله‌ی اول باید ترکری را برای این کار انتخاب کنید که قابلیت فعالیت در انواع پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها را داشته باشد چرا که مشاهده شده‌است که برخی از ترکرها داده‌های کاربرانی که از برخی از پلتفرم‌های خاص بهره می‌برند را نشان نمی‌دهند و یا حتی توانایی دنبال کردن آن‌ها به عنوان دستگاه را ندارند. یادتان باشد که ترکری را انتخاب کنید که نتواند اطلاعات کاربران را در اختیار دیگران قرار بدهد و شما تنها فردی باشید که قابلیت استفاده از این داده‌ها را دارد، چرا که برخی از هکرها ممکن است اقدام به نفوذ اطلاعاتی از طریق ترکرها را انجام بدهند.

سخن آخر درمورد ابزارهای آنالیتیکس و ترکر

بررسی جوانب موجود در ارزیابی نحوه‌ی فعالیت کاربر چه در حین ورود به سایت و چه در فرایند تبلیغاتی، جزو اصول مهمی است که هر مدیری باید به آن پایبند باشد. با توجه به رشد و گستردگی فناوری‌های مرتبط در این زمینه، لازم است که شما نیز با دیدی علمی‌تر به طراحی سایت و انتشار اپلیکیشن بپردازید. مطالبی که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم شما را با انواع بخش‌های مرتبط با گوگل آنالیتیکس و مطالب مرتبط با ترکرها آشنا کرد. امید است که با بهره‌گیری از این دو ابزار بتوانید موفقیت سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود را تضمین نمایید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *