چگونه اپلیکیشن ایده آل خودم را بسازم؟

روزگاری برای تاسیس و اداره‌ی یک کسب و کار و یا حتی یک نهاد، داشتن محل کار و فضای فعالیت ضروری بود. اما با گذشت زمان، ضرورت داشتن داشتن وبلاگ، سایت، ایمیل و… برای افراد آشکار شد و سپس با همه گیری تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، طراحی اپلیکیشن نیز به یک نیاز حیاتی تبدیل شد. 

در این مقاله به معرفی و بررسی نکاتی درباره‌ی چگونگی ساخت یک اپلیکیشن ایده آل می‌پردازیم.

داشتن ایده 

بدون وجود هیچ ایده و خلاقیتی، نوآوری معنایی نخواهد داشت. یک اپلیکیشن، خروجی  فرآیند نوآوری است که خدمتی را در بستری جدید برای کاربران انجام داده و یا تسهیل می‌کند. 

ایده یک طرح هنری نیست که بتوان در یک سبک مشخص از آن، مفاهیم انتزاعی ایجاد کرد و به آن معنا و مفهوم داد. بسیاری از ایده‌های کسب و کاری که در دنیای امروز در بستر یک اپلیکیشن فعالیت می‌کنند، از مسیر نیاز و تقاضا می‌گذرند. بنابراین، در ابتدا باید یک تحلیل گسترده از نیاز‌ها و کاستی‌ها در خدمات موجود انجام داد تا با طراحی یک برنامه مناسب، خلاقیت و ایده مورد نظر را به نوآوری تبدیل کنیم.

 

ارائه خدمات بهتر و بیشتر از رقبای دیگر

در دنیای رقابتی امروز خوب بودن به معنای کسب سود و موفقیت نیست بلکه مزایای اپلیکیشن مورد نظر شما باید بهتر و بیشتر از موارد مشابه خودش باشد و تا زمانی که شما نتوانید با درصد بالایی از اطمینان این مورد را تضمین کنید، ساخت یک اپلیکیشن مشابه موارد موجود و یا حتی ضعیف تر بی معنی خواهد بود، چرا که حتی در صورت هم سطح بودن با اپلیکیشن‌های رقیب، تازه باید هزینه ای تحت عنوان هزینه‌ی تبلیغات و بازاریابی اپلیکیشن تولید شده نیز پرداخت شود که نیاز به صرف زمان بیشتری نیز خواهد داشت.

 

یکی از سریع‌ترین روش های افزایش سرعت فروش موفقیت آمیزاپلیکیشن‌ها، نوآوری در طراحی و تولید آن است. زمانی که اپلیکیشن شما بعد از مرحله‌ی ساخت توانست جزو ده درصد برتر در بین رقبایش قرار بگیرد شما می‌توانید بگویید که اپلیکیشن مورد نظر به موفقیت رسیده، وگرنه ساخت و پیشبرد پروژه‌ی ساخت اپلیکیشنی که نتواند به این جایگاه برسد فایده و سود قابل توجهی نخواهد داشت.  

 

طراحی استراتژی

علی‌رغم داشتن بهترین ایده و بهترین نیروی منابع انسانی، بدون داشتن استراتژی مناسب، برای ساخت اپلیکیشن در طولانی مدت با مشکل مواجه خواهید شد! در کل استراتژیک عمل کردن بلند مدت. ، یعنی توجه به مدیریت فرآیند‌ها در بازده زمانی مشخص. البته تعیین استراتژی برای ساخت یک اپلیکیشن مانند هر موضوع دیگری، نیاز به بررسی و پیگیری بسیاری دارد اما اپلیکیشن شما نه تنها باید از همان ابتدای شروع، بهره‌ وری داشته باشد بلکه باید آن را به سطحی برسانید که در بلند مدت به کاربرد پیشرفته تر از این مرحله نیز برسد. 

 

نقد اپلیکیشن‌های مشابه موجود و پیدا کردن نقص‌ها

گاهی سازندگان اپلیکیشن‌های مشابه برای از رده خارج کردن رقبای خود از سیاست تخریب استفاده می‌کنند و با تمام وجود به دنبال نقص‌های اپلیکیشن رقیب می‌گردند تا با پایین ٱوردن او موقعیت خودشان را حفظ کنند و حتی گاهی خودشان به دروغ ضعف‌هایی را به رقیب نسبت می‌دهند که به هیچ عنوان کار درستی نیست. اما باید یک دید منتقدانه نسبت به اپلیکیشن‌ها داشت تا با شناخت اشتباهات و کمبود‌های آن و اصلاح این موارد در پروژه‌ی ساخت اپلیکیشن خود بتوان خدمات بهتری ارائه داد. 

 

توازن بین محتوا و تکنیک

برای طراحی یک اپلیکیشن ایده آل، این دو ویژگی مانند دو بال برای پرنده اهمیت دارند و ضعف در هر کدام از این مورد، پرواز را دچار مشکل می‌کند. چرا که افرای هستند که محتوای خوبی تولید می‌کنند و در واقع مفهوم مناسبی می‌سازند و در طرف دیگر، متخصصین، مهارت و تکنیک کدنویسی و ساخت آن ایده را دارند و کم پیش می‌آید این دو مورد در حالت عالی در یک فرد وجود داشته باشد. 

همانطور که گفته شد، تفاوت در بین دانش و مهارت افراد مختلف علت اصلی شکل گیری تیم‌هاست و در پروژه‌های مختلف افراد برای سود و موفقیت بیشتر هم که شده باید دست به کار تیمی بزنند که پروژه‌ی ساخت اپلیکیشن نیز از این دسته است.

 

روش‌های ساخت اپلیکیشن

روش‌های متنوعی برای ساختن یک اپلیکیشن وجود دارد که یکی از روش‌های اقتصادی و مناسب به کارگیری نرم‌ افزار ساخت اپلیکیشن است. این نرم‌افزارها انواع متفاوتی دارند: نرم‌افزار موبایل و دسکتاپ، نرم‌افزار تحت وب.

در کل می‌توان از روش‌های ساخت اپلیکیشن به سه مورد زیر اشاره کرد. 

  • ساخت اپلیکیشن به روش PWA 

این روش برای ساختن اپلیکیشن‌های تحت وب استفاده می‌شود. در واقع این اپلیکیشن‌ها مثل صفحات معمولی وب هستند اما قابلیت‌هایی مثل کارکردن به صورت آفلاین، پوش‌نوتیفیکیشن و دسترسی به سخت‌افزار دستگاه که فقط در نوع اپلیکیشن‌ بومی مشاهده می‌شوند، را نیز دارا هستند. از معایب این روش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه اپلیکیشن‌های PWA هنوز جدید هستند و پشتیبانی زیادی ندارند.

  • روش بومی (Native)

اپلیکیشن‌های بومی به طور اختصاصی برای سیستم‌های عامل اندروید یا iOS طراحی می‌شوند. در واقع در ساخت اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی، Swift و Objective-C هستند. 

اما در کل Objective-C زبان قوی‌تری است و پروژه‌ی ساخت اپلیکیشن را بهتر جلو می‌برد ولی یادگیری آن دشوارتر است. Swift یک زبان نسبتا جدید برای برنامه‌نویسی در سیستم عامل iOS است ولی به مرور زمان در حال توسعه و گسترش پیدا کردن امکاناتش است.  گسترده‌تر شده و محبوبیت بیشتری کسب می‌کند و از نظر سختی و آسانی، یادگیری این زبان برنامه نویسی از Objective-C آسان‌تر است.

از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید برای ساخت یک اپلیکیشن نیتیو، Kotlin یا Java را می‌توان نام برد. Java کمی قدیمی‌تر و البته محبوب‌تر است و Kotlin نیز تفاوت چندانی با آن ندارد.

مهم‌ترین ایراد ساخت اپلیکیشن به روش بومی آن است که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن باید  زمان و زحمت بیشتری صرف کنند و برای هر سیستم عامل یک اپلیکیشن جدا بسازند.

و البته مهم‌ترین مزیت نسبی ساخت اپلیکیشن به روش نیتیو برای دستگاهی است که روی آن نصب می‌شود به این صورت که امنیت دستگاه، سرعت و قابلیت‌های آن حفظ خواهد شد. سرعت و کارایی اپلیکیشن‌های بومی نیز نسبت به انواع دیگر اپلیکیشن‌ بهتر است.

 

  • روش هیبرید

برای ساختن اپلیکیشن‌ها به این روش از یک فناوری دارای چند پلتفرم شامل جاوا اسکریپت، CSS، HTML5 و یا همه‌ی اینها استفاده می‌شود و این اپلیکیشن‌ها در یک قالب بومی و تحت وب هستند.

مزیت نسبی مهم اپلیکیشن‌های هیبریدی این است که به جای ساختن چند اپلیکیشن برای سیستم‌ عامل‌های مختلف، تنها یک اپلیکیشن اصلی ساخته می‌شود که روی همه‌ی آن‌ها قابل اجرا است. و البته بزرگترین مشکل ساخت اپلیکیشن به روش هیبریدی نیز این است عملکرد نهایی اپلیکیشن‌هایی که به این صورت ساخته شده اند نسبت به بقیه، ضعیف تر خواهد بود. 

 

مزیت برون سپاری ساخت بخش نرم افزاری اپلیکیشن

البته در بسیاری از موارد افراد غیرمتخصص که قصد طراحی و ساخت یک اپلیکیشن دارد، پروژه‌ی موجود را برون سپاری می‌کند چرا که به اندازه‌ی کافی دانش و مهارت در حیطه‌ی ساخت اپلیکیشن ندارد و این فرآیند حتی در تیم‌های اجرایی علی‌رغم داشتن تخصص اعضای تیم، نیزممکن است اتفاق بیفتد.

  

نتیجه گیری

به هر حال اگر قصد انجام پروژه‌ی ساخت اپلیکیشن را دارید با سه گزینه مهم مواجه هستید که با توجه به موقعیت، برآورد هزینه و میزان سودآوری می‌توانید تصمیم بگیرید. 

۱.شخصا ساخت اپلیکیشن مورد نظر را بر عهده بگیرید. در این صورت دانش کافی در این زمینه ندارید، اقدام به یادگیری مباحث مرتبط کنید.

 

۲. ساخت اپلیکیشن توسط متخصصین تیم شما صورت نگیرد و یا اگر فرد مورد نظری که از اطلاعات و مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشد  در تیم حضور نداشته باشد که باید فردی با این مشخصات را در تیم استخدام کنید.

 

۳. آخرین رویکرد، برون سپاری کامل پروژه به یک تیم متخصص طراحی اپلیکیشن که خارج از مجموعه‌ی خودتان است، می‌باشد.

 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *