چطور اپلیکیشن مورد نیازم را پیدا کنم؟

نمونه طراحی اپلیکیشن­‌های بسیاری برای استفاده وجود دارند که ما روزانه برای رفع نیاز، سرگرمی یا برنامه‌­ریزی از آن­ها استفاده می­کنیم. اما هنوز هم ایده‌­های بسیاری هستند که نیاز به نمونه طراحی اپلیکیشن دارند. در ادامه این مقاله به بررسی نکات مهمی در مورد سفارش اپلیکیشن می‌پردازیم.

اپلیکیشن یک برنامه است که به منظور خاصی طراحی و به­ وسیله موبایل یا کامپیوتر اجرا می­شود. هر سازمانی می­­تواند بنا به نیاز، اپلیکیشن مورد نیاز خود را طراحی کند. برای مثال برخی فروشگاه­های زنجیره­ای برای فروش راحت­تر، اطلاع رسانی درباره تخفیف­ها یا حتی برقراری راحت ارتباط  با مشتریان از اپلیکیشن مخصوص خود استفاده می­کنند. یا بعضی از بانک­ها، اپلیکیشن­هایی ساخته­اند تا مشتریان برای انجام امورات بانکی، نیاز به حضور در شعبه بانک نداشته باشند. از این قبیل نمونه طراحی اپلیکیشن­ها بسیار است چرا که اپلیکیشن تعداد بازدید هر کاربر از محصولات را افزایش می­دهد و می­توان آن­ها را به مشتریان وفادار تبدیل کرد.

اگر به دنبال ساخت یک اپلیکیشن هستید باید تیم برنامه نویس همراه با نمونه کار طراحی اپلیکیشن و یک تیم متخصص دیجیتال مارکتینگ همراه داشته باشید. رقابت در ساخت اپلیکیشن و جذب کاربر به سرعت در بین کسب وکارها افزایش می­یابد. اگر نمی­خواهید مشتریان شما کاربر اپلیکیشن دیگر شوند به شدت به فکر ساخت نمونه طراحی اپلیکیشن باشید.

برای یافتن اپلیکیشن مورد نیازتان در قدم اول لازم است تا اطلاعاتی ازپیش جمع آوری کنید. قبل از سفارش، لطفا کاغذ و خودکار آماده کنید و به سوالات زیر به صورت شفاف پاسخ دهید. لطفا حتما قبل از سفارش یا طراحی اپلیکیشن، پاسخ به سوالات زیر را به صورت مکتوب آماده کنید. چراکه طراحی نمونه اپلیکیشن امری زمان­بر و معمولا گران است و اگر مطابق با نیاز شما آماده نشود باعث ایجاد مشکلاتی دیگر نیز خواهد شد!

می‌توانید دیگر مقالات  نوشته شده در اپساز را از اینجا مطالعه کنید.  

هدف شما از ساخت اپلیکیشن چیست؟

در ابتدا مشخص کنید برای چه گروه افرادی قصد دارید اپلیکیشن طراحی کنید؟ مخاطبان هدف شما در چه رده سنی قرار دارند؟ جنسیت آن‌ها چیست؟ چه خدمات یا محصولاتی را می­خواهید با اپلیکیشن ارائه دهید؟ مزیت رقابتی اپلیکیشن شما چیست؟ چه انتظاراتی از نمونه طراحی اپلیکیشن دارید؟

همانطور که گفتیم ساخت اپلیکیشن نیاز به دانش برنامه نویسی و تخصص در دیجیتال مارکتینگ دارد. اگر جواب برخی از سوالات بالا را نمی­دانید یا به پاسخ خود شک دارید حتما با فرد متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتالی مشورت کنید.

فرض کنید اپلیکیشن شما ساخته شده و روی تمام اپ استورها قرار دارد. اپلیکیشن شما چه نکته مثبتی دارد که باعث شود آن را نصب کنید؟ پس از نصب از کدام بخش اپلیکیشن بیشتر استفاده می­کنید؟ آیا استفاده از این اپلیکیشن را به دوستان خود هم پیشنهاد می­دهید؟

رقیب شما کیست؟

الان که ایده ساخت نمونه طراحی اپلیکیشن به ذهن­تان رسیده است به احتمال زیاد رقبایی در بازار هستند که اپلیکیشن شبیه آن را ساخته‌اند، در گوگل و اپ­استورها جست­وجو کنید و آن­ها پیدا کنید. اپلیکیشن­های­ آن­ها را نصب کنید و نقاط قوت و ضعف­ آن‌ها را یادداشت کنید. شناخت رقیب­ها و بررسی نقاط قوت و ضعف آن­ها باعث می­شود تا مزیت رقابتی بهتری پیدا کنید و در نمونه طراحی اپلیکیشن خود بکار بگیرید. در عصر ارتباطات وجود یک مزیت رقابتی خوب که باعث شود دردی از جامعه هدف را دوا کند موجب می­شود کسب و کارتان به سرعت پیشرفت کند.

طرح اولیه را رسم کنید.

فرض کنید اپلیکیشن شما ساخته شده است. از صفحه لاگین شروع به ترسیم صفحات کنید. دوست دارید کاربران پس از نصب اپلیکیشن شما با چه صحنه روبرو شوند؟ در هرکدام از صفحات چه امکاناتی قرار داده شود؟ از چه رنگ و فونتی در صفحات استفاده شود؟

پس از ترسیم این طرح روی کاغذ، شما الان یک طرح اولیه یا پروتوتایپ دارید. این طرح را در هنگام سفارش به شرکت تولید کننده اپلیکیشن نشان بدهید. شما می­توانید از نمونه طراحی اپلیکیشن­های مطرح ایرانی یا خارجی الهام بگیرید. البته شرکت پس از مشاهده طرح شما شروع به ساخت می­کند و ممکن است مواردی را با مشورت شما تغییر دهد.

شرکت­های سازنده اپلیکیشن را ارزیابی کنید.

وب سایت شرکت مدنظر را بررسی کنید. اهداف و تاریخچه شرکت را مطالعه کنید. یک شرکت معتبر اعضای تیم فنی را معرفی می­کند. از طریق سایت شرکت با اعضای تیم فنی آشنا شوید، بهتر است رزومه آنها را ببینید. این مهم است که شرکت چندنفر نیروی ثابت برای انجام پروژه در اختیار دارد. یکی از بخش­های مهمی که باید مورد بررسی قرار دهید بخش نمونه طراحی اپلیکیشن­هایی است که توسط شرکت تولید شده است. به بخش نمونه کارها بروید و آن­ها را بر روی گوشی خود نصب کنید. همیشه یک وب سایت شیک به منزله داشتن تیم و شرکت نیست، مطمئن شوید آدرس فیزیکی  و تلفن ثابت دارند، حتی بهتر است به صورت حضوری از شرکت بازدید کنید تا با تیم فنی بیشتر آشنا شوید.

قیمت ساخت اپ چطور محاسبه می­شود؟

قیمت ساخت نمونه طراحی اپلیکیشن معمولا بر اساس میزان ساعت صرف شده برای تولید اپلیکیشن محاسبه می­شود. حقوق ساعتی هر نفر نیروی متخصص بسته به مقدار تخصص در ابتدای هر سال توسط سازمان نظام صنفی رایانه­ای مشخص می­شود. معمولا شرکت‌ها براساس این دستمزد و میزان ساعت مورد نیاز هر پروژه براورد اولیه­ای از قیمت ساخت نمونه طراحی اپلیکیشن به شما می­دهد. استفاده از تکنولوژی­های بالاتر، ساخت اپلیکیشن به صورت نیتیو و زبان برنامه نویسی سطح بالا دستمزد برنامه نویس را افزایش می­دهد. از شرکت برنامه نویسی بخواهید آنالیز قیمت نمونه طراحی اپلیکیشن را برای شما ارسال کند.

نکاتی که باید هنگام عقد قرارداد ساخت اپلیکیشن رعایت کنید.

عقد قرار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می­کند که خدایی ناکرده با شرکت انجام دهنده به مشکل بخورید، وگرنه در حالت عادی که طرفین مشغول کار خود هستند و مشکلی وجود ندارد، پس لطفا دقت لازم را در این مورد به خرج دهید.

در ابتدای قرارداد طرف اول (کارفرما) که شما هستید و طرف دوم (پیمانکار) که شرکت سازنده نمونه طراحی اپلیکیشن است به درستی معرفی شوند. صحت اطلاعات وارد شده را با مدارک شرکت تطابق دهید. مهم است شخصی که از طرف شرکت اقدام به امضا می­کند باید صاحب حق امتیاز باشد.

چرا از اپلیکیشن سازها نباید استفاده کرد؟

با جست وجو در اینترنت به راحتی می­توانید در عرض چند ساعت نمونه طراحی اپلیکیشن خود را راه اندازی کنید، اگرچه این روزها استفاده از این روش بسیار رایج شده اما این چیزی نیست که بتواند به کسب و کار شما کمک کند. درست است که با این کار در هزینه اولیه صرفه جویی کرده­اید اما با استفاده از اپلیکیشن سازها در طولانی مدت ضررهایی چند برابر صرفه جویی اولیه متحمل خواهید شد. در ادامه با بررسی چند مورد از نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن سازها تصمیم نهایی را به خودتان واگذار می‌کنیم.

نقاط قوت :

  • در مدت زمان کم آماده می­شود.
  • هزینه بسیار کمی برای طراحی دارد.

نقاط ضعف:

  • انتظار امکانات خاص را نباید داشته باشید.
  • شما نمی­توانید برای نمونه طراحی اپلیکیشن خود قالب گرافیک مخصوص داشته باشید.
  • اگر زمانی بخواهید امکانات به آن اضافه کنید با مشکل روبرو خواهید شد.
  • کارایی این اپلیکیشن­ها بسیار ضعیف هستند.

نکته جالب توجه این است که مشهود است اینکه، یک اپلیکیشن بد کیفیت و ناقص می­تواند یک ایده خوب را خراب کند پس انتخاب یک شرکت سازنده اپلیکیشن با سابقه و کاربلد می­تواند نقش بسزایی در موفقیت کسب وکار شما داشته باشد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *