نکات کلیدی در انتشار و آپدیت اپلیکیشن‌ها

انتشار و آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها به اندازه‌ی زمان  طراحی آن می‌تواند مهم باشد چرا که حتی اگر ما بهترین اپلیکیشن را نیز ساخته باشیم اما نتوانیم از رسانه‌های اشتراک گذاری در سطح جهانی به خوبی برای تبلیغ و نشر آن استفاده کنیم مثل این است که در کل کاری انجام نداده‌ایم.

در پی استفاده از اپلیکیشن‌ها، نیز مشکلات و باگ‌هایی از طرف مخاطبین مشاهده می‌شود که از آن ناراضی هستند و یا حتی خود طراحان بعد از انتشار آن متوجه کمبود و یا نقصی می‌شوند که تا پیش از آن برای آنها نمایان نبوده است.

از این جهت توجه ویژه و رعایت کردن نکاتی کلیدی در زمینه انتشار و آپدیت اپلیکیشن‌ها اهمیت می‌یابد که در ادامه به این نکات مهم پرداخته شده است.

 

 

عدم انتشار تک بعدی

در مرحله ی انتشار نیز باید توجه به رویکرد چند بعدی داشت تا بهترین عملکرد حاصل شود. برای مثال صرفا یک بستر برای انتشار اپلیکیشن انتخاب نشود چرا که هر پلتفرمی، جدا از کاربران عمومی بازدید کننده‌های خاص خودش را نیز دارد که استفاده از چند بستر را به طور همزمان ضروری می‌سازد.

فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام به ترتیب دارای ۲.۵، ۲و۱ میلیارد کاربر هستند که این موضوع اهمیت استفاده از این موارد در تبلیغات و معرفی اپلیکیشن مورد نظر را به بقیه نشان می‌دهد چرا که مخاطب باید بداند این‌چنین اپلیکیشنی منتشر شده و وجود دارد تا بعد تصمیم بگیرد از آن استفاده کند. حتی اگر آن بهترین کیفیت را داشته باشد اما افراد زیادی از وجود آن آگاه نباشند، طبیعتاً فایده و نتیجه ای نخواهد داشت.

 

پرداخت تعرفه‌ رسانه‌های انتشار

رسانه‌های انتشار اپلیکیشن‌هایی مانند Google Play بخشی از مدل درآمدی مورد استفاده اش به صورت استفاده از تبلیغات توصیه کننده در طی جست و جو در برنامه است.

و یا حتی در صفحه ی اول آن قرار گرفتن نیز می‌تواند با صرف مقداری پول به عنوان هزینه ی تبلیغات میسر شود. البته در صفحه ی نخست آن، اپلیکیشن‌هایی قوی و همه گیر را نیز می‌بینیم که چه بسا پولی نیز برای تبلیغ پرداخت نکرده اند. به هر حال این نوع از اپلیکیشن‌ها آنقدر قوی بوده‌اند که خود توانسته‌اند در این رقابت باعث رشد خود باشند و برای انتشار اپلیکیشنی جدید در کنار آنها باید هزینه ای را پرداخت کرد که نتیجه ی زیادی هم در تعداد بازدید‌ها خواهد داشت که البته سنجش هزینه و منفعت آن لازم به بررسی‌های بیشتری است.

 

توجه به انواع سیستم عامل‌ها

متاسفانه گاهی شاهد مسئله‌ی انتشار اپلیکیشن صرفا برای یک سیستم عامل هستیم که این از نظر بازاریابی، اقتصادی و حتی اجتماعی توجیه پذیر نیست. برای مثال اپلیکیشن کلاب هاوس که در ابتدا صرفا برای سیستم عامل IOS ارائه شد و بعد از مدتی  نسخه ی اندروید آن نیز به بازار آمد در صورتی که استراتژی انتشار آن به هیچ عنوان توجیه پذیر نبود و باید به بقیه ی سیستم عامل‌ها نیز توجه کافی شود چرا که هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد در نهایت به نفع خود سرمایه گذار و صاحب اپلیکیشن خواهد بود.

 

ایجاد راه ارتباطی دریافت بازخورد

گاهی دید منتقدانه‌ی یک کاربر می‌تواند به اندازه ی نظر تخصصی یک طراح مفید باشد چرا که کاربر به دلیل تعامل زیاد با اپلیکیشن می‌تواند موارد مورد نیاز در آپدیت اپلیکیشن را در مواقعی حتی بهتر از طراح تشخیص دهد که این مسئله لزوم و اهمیت استفاده از نظرات و انتقادات کاربران را به خوبی بیان می‌کند و می‌توان از این تحلیل‌های رایگان کاربران در جهت کمک به آپدیت اپلیکیشن استفاده کرد.

 

توجه به خطرات احتمالی پس از آپدیت

مواردی پیش آمده که کاربر بعد از آپدیت متوجه تغییری شده که به نظرش جالب نیست و یا اصلا در آن تغییر، جزئیات و یا مواردی دچار حذف یا تغییر شده که اطلاعات ثبت شده کاربر را دچار حذف یا نقص کرده که در نهایت منجر به نارضایتی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، عنوان کردن توضیح کاملی از امکانات و شرایط بعد آپدیت اپلیکیشن است تا کاربر با آگاهی کامل و در صورت نیاز بعد از پشتیبان گیری از اطلاعات، اپلیکشین را آپدیت کند. چرا که مواردی اتفاق افتاده  که به علت نقص در طراحی آپدیت اطلاعات کاربران دچار حذف شده است.

 

داشتن رویکرد Outside in

طراحان، توسعه دهندگان، بازاریابان و انتشاردهندگان اپلیکیشن باید رویکرد بیرون به داخل داشته باشند. در مدیریت عملیات خدمات، الزام داشتن دو رویکرد به صورت مکمل بیان می‌شود، رویکرد Inside out و Outside in.

مجموعه‌ها در اکثر موارد صرفا از رویکرد داخل به بیرون استفاده می‌کنند و در واقع مبنای بررسی را صرفا سازمان خود می‌دانند و از رویکرد بیرون به داخل یعنی توجه به بررسی فرآیندها از نگاه مشتری توجه نمی‌کنند و همین ضعف باعث جلوگیری از پیشرفت آن‌ها می‌شود.

رویکرد از خارج به داخل رسیدن به تعادل انتظار و رضایت کاربران (مشتری) را از طریق درک او مد نظر قرار می‌دهد تا با سطح توقعات او به اپلیکیشن نگاه شود و این افزایش شناخت بتواند به طراحان و انتشاردهندگان کمک کند در مرحله ی انتشار اپلیکیشن و حتی آپدیت اپلیکیشن موفق عمل کنند.

 

تحقیقات بازار

یکی از مهم ترین بخش‌ها در تحقیقات بازار، رعایت قوانین کشورها و تحلیل فرهنگ آنهاست. هر اپلیکیشن برای معرفی شدن در سراسر جهان (البته اگر بازارهدف بین المللی باشد) نیاز دارد تا حداقل نامش در آن فرهنگ و زبان به خوبی جاافتاده شود و از شنیدن نام اپلیکیشن، حس خوب به شنونده منتقل شود. چرا که مواردی بوده که معنی نامفهوم یا منفی یک برند در یک کشور باعث شده کلا آن برند در آن کشور موفق نشود. توجه به قوانین نیز از این نظر که چه محتوایی ممنوع است اهمیت دارد. در بعضی مواقع انتخاب نامنسای نام برند در سراسر جهان جرم محسوب می‌شود که تا حدود زیادی برای بقیه واضح است اما در بعضی موارد نیز، اعمال و محتواها فقط در برخی کشور‌ها غیر قانونی است که عدم توجه به قوانین خاص هر کشور به احتمال خیلی زیاد بعد از انتشار اپلیکیشن در آن محدوده، آن را دچار فیلترینگ خواهد کرد.

 

توجه به هر دو بعد ظاهری و کاربردی آپدیت اپلیکیشن

آپدیت اپلیکیشن باید در حدی باشد که کاربر بتواند تا حد زیادی متوجه تغییرات اعمال شده باشد، در غیر این صورت این کار برایش بی اهمیت جلوه می‌کند. دو بعد موجود در آپدیت اپلیکیشن، بعد ظاهری و بعد کاربردی است. در بعد ظاهری مواردی مثل تغییر آیکن‌ها، رنگ‌ها و تصاویر جنبه زیبایی شناختی، هنری و افزایش جذابیت اپلیکیشن را شامل می‌شود.

بعد کاربردی می‌تواند تغییراتی مانند افزایش سرعت، ایجاد امکانات و خدمات جدید، از بین بردن باگ‌ها و مواردی این چنینی باشد که در ارتباط با توسعه و بهبود کارایی خدمات اپلیکیشن است.

مسئولان آپدیت اپلیکیشن باید هر دو بعد را مد نظر قراردهند چرا که کاربر در برخورد‌ و استفاده‌های اولیه بیشتر متوجه بعد ظاهری است و در بلند مدت بعد کاربردی نیز برای او اهمیت پیدا می‌کند و نبود هر کدام از موارد می‌تواند کاربر را نسبت به آپدیت اپلیکیشن بدبین کند.

 

به موقع بودن آپدیت اپلیکیشن

تعلل در ارائه آپدیت اپلیکیشن می‌تواند باعث ریزش کاربران فعال آن شود چرا که صبر کاربرها محدود و البته متفاوت است و درمدتی که آنها با باگ‌های اپلیکیشن مواجه هستند ممکن است اپلیکیشن رقیب که همین خدمات را ارائه می‌دهد کمی بهتر ظاهر شود و این‌گونه مراجعان رقیب را به خودش جذب کند که این مسئله لزوم به سرعت عمل داشتن را در ارائه آپدیت اپلیکیشن به خوبی بیان می‌کند. در رقابت‌ها عالی بودن یک بخش از کار و سریع بودن، بخش مهم‌تر آن است.

 

تبلیغات هوشمند vs تبلیغات زیاد

مشکل بسیاری از مجموعه‌ها در تبلیغ محصولات، عدم تبلیغات هوشمند و اثربخش است. سیاست‌ها و الگوریتم‌های جدید یوتیوب( یکی از اثربخش ترین شبکه‌های مجازی در عرصه‌ی تبلیغات) نیز در این جهت تغییر کرد و در پی این تغییرات، آمار تبلیغات بسیار کاهش یافت در حالی که هوشمندتر و اثربخش شده و الگوریتم‌های پیشرفته تری به کار گرفتند. در نتیجه هر تبلیغ بیشتر برای مخاطبانی نشان داده می‌شود که بیشترین احتمال خرید برای آنها وجود دارد و این تحلیل احتمالات از طریق موارد متفاوتی مثل محل زندگی، نوع محتواهای مشاهده شده، جست و جوهای پیشین و… میسر می‌شود.

در فضای مجازی بلاگر و اینفلوئنسرهای تخصصی وجود دارند که صرفا در حیطه ی خودشان اقدام به نقد و یا تبلیغ می‌کنند. در مرحله‌ی انتشار اپلیکیشن باید به اینفلوئنسرها و بلاگر‌های تخصصی حیطه تکنولوژی و نرم افزار مراجعه کرد چرا که اکثر مخاطبان آنها به احتمال زیاد بعد از دیدن تبلیغ توسط آن فرد ترغیب به استفاده از اپلیکیشن خواهند شد.

این چنین نگاه کردن به تبلیغات نیز یک رویکرد هوشمندانه خواهد بود.

 

سیاست تشویقی

برای همه گیر شدن سریع اپلیکیشن می‌توان از این سیاست‌ها استفاده کرد. به طور مثال، امتیازدهی به کاربران به ازای دعوت کردن مثلا ده نفر به این برنامه و یا در صورت اینکه جزو صد نفر اول نصب کننده این برنامه باشند از پرداخت درون برنامه ای معاف شوند. در کل ارائه‌ی سیاست‌های تشویقی به این شکل می‌تواند سرعت انتشار اپلیکیشن را حتی در اوایل معرفی آن نیز، افزایش دهد.

 

 

نتیجه گیری

در جهان امروز ساخت یک اپلیکیشن، انتشار اثربخش و آپدیت اپلیکیشن برای رشد و توسعه‌ی کسب و کار یک امر الزامی محسوب می‌شود که برای این کار باید به سراغ مجموعه ای قوی و قابل اعتماد بروید تا پروژه ی شما را با بالاترین کیفیت انجام دهند که از این جهت می‌توانید به سایت مجموعه vestateam.net مراجعه کنید و اپلیکیشن مورد نظر خود را سفارش دهید تا در دنیای رقابتی موجود بین کسب و کارها شما نیز برای خود یک اپلیکیشن داشته باشد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *