نکات لازم در زمان سفارش ساخت اپلیکیشن

اپلیکیشن، یک نام آشنا و نه چندان جدید است که تقریبا نزدیک به یک دهه است آن را در مکالمات و گفتگو‌های روزانه خود بکار می‌بریم. در این مقاله به شناخت نکات لازم در زمان ساخت اپلیکیشن می‌پردازیم. اینکه در هنگام اخذ سفارش ساخت اپلیکیشن، چه نکات و مواردی باید رعایت شوند. اما پیش از آن، روند معمول کار را پیش خواهیم‌ برد و در کل به بررسی ریشه این کلمه و دلیل استفاده از در این مقاله خواهیم پرداخت.

اپلیکیشن

واژه اپلیکیشن (App) که به طور خلاصه، به آن اپ نیز گفته می‌شود، به معنی برنامه کامپیوتری و یا نرم‌افزار کاربردی است. این پلتفرم برای استفاده در کامپیوتر و یا گوشی‌های همراه طراحی شده است و در کل به نرم افزار نیز معروف است. اگر بخواهیم این واژه را به زبانی ساده توصیف کنیم باید گفت که این واژه، تمامی نرم‌افزارهایی که با آن‌ها در طول روز کار می‌کنیم را شامل می‌شود. البته به جز برنامه‌هایی که برای سیستم عامل و یا زبان برنامه نویسی به کار برده می‌شوند.

آیپدها، تبلت‌ها، گوشی‌های همراه و سیستم‌های کامپیوتری جزء گجت‌هایی هستند که در آن‌ها از این برنامه‌ها استفاده خواهد شد. همچنین این نرم افزارها حجم کمی دارند اما بسیار کاربردی هستند. در عین حال عملکرد محدودی نیز دارند اما در کل می‌توانند نیازهای کاربران را به خوبی پوشش داده و فعالیت‌های مورد نیاز را به خوبی مدیریت کنند. البته به دلیل همین عملکردهای محدود و در عین حال مفید، با سیستم‌های یکپارچه کامپیوتری متفاوت هستند. اگر بخواهیم در حجمی وسیع‌تر، این اپلیکیشن‌ها را بررسی کنیم باید گفت که امروزه این اَپ‌ها برای دو سیستم عامل اندروید و آی اُ اِس (IOS) تولید و روانه بازار می‌شوند.

نکات مهم در طراحی اپلیکیشن

همانطور که می‌دانید استفاده از اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های موبایل یک امر اجتناب ناپذیر است. در کل یک گوشی نه تنها برای تماس تلفنی، بلکه برای کاربرد ابزاری که دارد بسیار مورد توجه است. یعنی این اپلیکیشن‌ها هستند که کاربری یک گجت مانند گوشی را بسیار حرفه‌ای و مهم نشان می‌دهند. موبایل‌هایی که ما را با دنیای ارتباطات و فناوری مرتبط می‌کنند و در رابطه مستقیم با دیگران قرار می‌دهند، نقشی بسیار اساسی در زندگی ما دارند تا جایی که ما برای انجام کارهای روزمره و هر هدفی به راحتی می‌توانیم یک اپلیکیشن منحصربه‌فرد داشته باشیم.

ناگفته نماند که در ابتدا این اپلیکیشن‌ها صرفا برای بازی و سرگرمی طراحی شده بودند اما رفته رفته این کاربری ارتقاء پیدا کرده و در حال حاضر اپلیکیشن‌ها علاوه بر نقش سرگرمی، نقش‌هایی کاربردی را در زندگی ما ایفا می‌کنند. همچنین توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌ها نکات و استانداردهایی را رعایت می‌کنند.

استانداردهای ساخت اپلیکیشن

سفارش ساخت اپلیکیشن با درنظر گرفتن مواردی کاملا بی‌نقص انجام می‌شود. درواقع باید برای ساخت این نرم‌افزارها نکاتی را در نظر گرفت که همین نکات موجبات موفقیت این اپلیکیشن را فراهم خواهد کرد. استانداردهایی که با درنظر گرفتن و انجام دادن آن‌ها، شما می‌توانید اپلیکیشن خود را از حالت عادی بالاتر و بهتر نشان دهید. ما در این مقاله به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت. بعضی از این استانداردها شامل موارد زیر می‌شوند:

  •   سرعت لود شدن اپلیکیشن

بطور معمول وقتی یک اپلیکیشن را اجرا می‌کنید، این برنامه برای شروع فعالیت خود باید با استفاده از یکسری فایل اجرا شود. حالا در این مرحله یکی از راهکارهای کم کردن سرعت اجرای برنامه، کاهش دادن حجم آن برنامه است. اما پیش از آن باید بدانید که مهمترین کار، اطلاع از زبان برنامه‌نویسی آن است. این زبان برنامه‌نویسی است که سرعت برنامه را به خوبی کنترل خواهد کرد. به زبان ساده‌تر اپلیکیشن‌هایی که در برنامه‌نویسی آن‌ها از زبان نیتیو استفاده شده‌باشد، بسیار قدرتمند و سریع هستند. سرعت کم و پایین در آپلود شدن و اجرای یک برنامه سبب می‌شود که کاربر آن اپلیکیشن را پیش از اجرا، رها کند.

  •       سرور قدرتمند و فونت مناسب

پیش از سفارش ساخت اپلیکیشن حتما این موضوع را بررسی کنید که توسعه دهنده برای ساخت از هاست استفاده خواهد کرد یا خیر. نکته مهم این است که اگر بجای هاست از یک سرور قوی استفاده شود، سرعت اجرا و شروع فعالیت اپلیکیشن بسیار بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه اَپ شما اگر از یک پشتیبانی قوی برخوردار باشد، یک قدم از همتایان خود جلوتر است و این یک امتیاز محسوب می‌شود. بالا بردن عملکرد و سرعت اجرا، از مزیت‌های یک پشتیبان قوی هستند. نکته بعد این است که نامناسب بودن نوع و سایز فونت نیز می‌توانند کاربر را  خسته کرده و سبب ترک اپلیکیشن از سمت او شوند.

  •   بوجود آوردن رابط کاربری قوی

یکی از اهداف شما به عنوان کسی که برای ساخت اپلیکیشن اقدام کرده باید این باشد که پیش از همه راحتی و آسایش کاربر را در نظر بگیرد. اینکه کاربر بتواند اطلاعات را به راحتی دریافت کند، یک امتیاز برای اپلیکیشن شما محسوب می‌شود. سعی کنید برای استفاده کاربر، اطلاعاتی مانند کدپستی و یا آدرس محل کار را طلب نکنید. پیشنهاد می‌کنیم از Validation ها استفاده کنید. استفاده از این گزینه کمک می‌کند تا بدون ایجاد هیچ خطایی اطلاعات مورد نیاز از کاربر اخذ شود. ضمن اینکه باید محیط اَپ شما ساده باشد تا کاربر بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند. اینکه بدون نیاز به آموزش کاربر بتواند با اپلیکیشن شما کار کند، بسیار مهم است. رابط کاربری قوی یعنی اینکه بین مفاهیمی که اَپ شما ارائه می‌دهدو محیط کار و ظاهر اپلیکیشن، باید تناسب و ارتباطی هماهنگ برقرار باشد.

  •  بکاربردن تصاویر مناسب و هدفی کلی

در طراحی اپلیکیشن خود از افکت‌های پیچیده با طراحی‌های شلوغ استفاده نکنید. این کار هم موجب ایجاد حواس‌پرتی در کاربر می‌شود و هم برنامه شما را سنگین خواهد کرد. اگر به دنبال یک راه‌حل مناسب هستید باید بدانید که استفاده از تصاویر مناسب، بهترین راه حل است. براساس تحقیق توسعه دهندگان، دریافتیم که کاربران تصاویر را بیشتر از مطالب می‌پسندند. نتیجه اینکه مطالب خود را در اپلیکیشن با تصاویر ارائه دهید.

در زمان سفارش ساخت اپلیکیشن باید بر اساس برنامه‌ریزی تعیین شده عمل کرد و سوالاتی را از خود بپرسید. انتظارات کاربران از اَپ، افراد استفاده کننده از اَپ، جایگاه آن در میان کاربران، خدماتی که قرار است ارائه شوند و از این دست پرسش‌ها که تماما برای بهبود عملکرد اپلیکیشن مورد نظر خواهند بود.

  •   انتخاب لوگو و نام مناسب

یکی از اقدامات مهم برای طراحی اپلیکیشن انتخاب نام و لوگوی مناسب است. نام و لوگو هر دو باید متناسب با فعالیت و خدماتی باشند که اپلیکیشن شما، آن را ارائه می‌دهد. در اصل نام برنامه و لوگوی آن به راحتی می‌تواند معرف کار و هدف شما باشد. کاربر به‌محض شنیدن این نام می‌تواند حوزه فعالیت شما را حدس بزند. همین موضوع به ظاهر ساده می‌تواند نام برند شما را در ذهن ماندگار کند و این موفقیت کمی نیست. پس درنظر گرفتن یک نام و یک لوگوی خوب را در اولویت کار خود قرار دهید.

  •   عدم ایجاد مزاحمت و بالاتر بودن از رقبا

پیش از انجام سفارش ساخت اپلیکیشن باید به این موضوع دقت کنید که برنامه‌ای که طراحی می‌کنید نباید برای کاربر، بار اضافه داشته‌باشد. به این معنی که کاربر برای استفاده از گوشی و یا تبلت خود با مشکل مواجه نشود. فضا و حجم زیادی را اشغال نکند و آن را از نصب برنامه پشیمان نسازد. همیشه این نکته را درنظر داشته باشید که اگر اَپ‌های مشابه را بررسی کنید می‌توانید خدماتی بهتر و بالاتر نسبت به آنان ارائه دهید. این یک نکته مثبت است که شما را از رقبا متمایز خواهد کرد.

سخن پایانی

قبل از انجام سفارش ساخت اپلیکیشن بهتر است توسعه دهندگان مختلف را بررسی کنید. کارها و برنامه‌های اجرا شده توسط آنان را مقایسه کنید و بهترین‌های آن را از بین آنان انتخاب کنید. بالاخره این برنامه و اپلیکیشن شماست که قرار است با آن و بواسطه طراحی آن به هدفی که در ذهن دارید، دست‌ پیدا کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *