نمونه طراحی اپلیکیشن‌های پُر دانلود در گوگل‌پلی

نمونه طراحی اپلیکیشن پردانلود در گوگل پلی

نمونه طراحی اپلیکیشن پردانلود در گوگل پلی

امروزه اپلیکیشن‌ها، به عضو جدایی ناپذیرِ زندگی ما تبدیل شدند. بنا به دلایل متعددی نیاز داریم تا اپلیکیشن‌های معروف را شناسایی کنیم. در این مقاله به بررسی این دلایل پرداختیم و سپس پر دانلودترین اپ‌ها را معرفی می‌کنیم.

چرا شناخت نمونه طراحی اپلیکیشن‌های پُر دانلودِ گوگل، اهمیت دارد؟

یک جمله معروف از انیشتین است که می‌گوید: مثال زدن یکی از راه‌های آموزش نیست، بلکه تنها راه آموزش است. بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، به دنبال نمونه طراحی اپلیکیشن‌های موفق در حوزه کاری خود هستند تا با الگو برداری و آموختن از آنها، اپلیکیشن‌های با کیفیت‌تری ارائه دهند. از طرفی اصلاً یک مرحله بسیار مهم در آموزشِ برنامه‌نویسان، بررسی کدها و اپ‌های دیگران است تا کارآموزان بتوانند خالق یک اثر شوند و ایده پردازی کنند. بنابراین شناخت نمونه طراحی اپلیکیشن‌های معروف، در آموزش بسیار ضروری است.

شاید در ذهن شما یک سوال مهم پدید بیاید؟ وقتی این اپ‌های موفق هستند، چرا باید از آنها الگوبرداری کنیم و یا همانند آنها را بسازیم؟ همانطور که در پاراگراف قبلی بیان کردیم، یکی از دلایل مهم این الگو برداری، تکمیل فرآیند آموزش است. اما دلایل مهم دیگری هم وجود دارد، که سعی می‌کنیم از جوانب مختلف به آن بپردازیم.

یکی از دلایل آشنا برای ما ایرانیان، تحریم است. هر لحظه ممکن است به دلیل تحریم‌های مختلف، اپلیکیشن‌های مهم از دسترس کاربران ایرانی خارج شوند. بنابراین کشور باید قادر به ساخت جایگزین برای آنها باشد. چالش‌های فرهنگی و اخلاق از دلایل دیگری است که ما را نیازمند به الگو برداری از نمونه طراحی اپلیکیشن‌های مختلف می‌کند.

ساخت، طراحی و استفاده از اپلیکیشن‌های گیم و بازی، پایان ندارد! گیمرها در یک بازه بسیار طولانی و به صورت اعتیاد آور، این بازی‌ها را دنبال می‌کنند. اگر در این بازی‌ها، یک فرهنگ و عادت نادرست به گیمر آموزش دهند، ممکن است گیمرها از نظر روانی دچار مشکل شوند و یا حتی به جامعه ضربه بزنند. می‌بینیم که یک نمونه طراحی اپلیکیشن موفق می‌تواند در عین حال خطرناک هم باشد. بنابراین برای رقابت با این نمونه طراحی اپلیکیشن‌ها، باید متناسب با  فرهنگ و هویت ایرانی به تولید اپلیکیشن باکیفیت بپردازیم.

نمونه طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی معروف در گوگل پلی

در ایران هم بسیاری از شرکت‌ها با الگو از نمونه طراحیِ اپلیکیشن‌های معروف، محصولات خود را عرضه می‌کنند. در سال‌های اخیر، اپلیکیشن‌هایی برای پیام رسانی و خدمات بانکی مثل روبیکا، آپ، سروش و … به وجود آمدند. با روند رو به رشدِ توسعه دهندگان، پیش‌بینی می‌شود در آینده بیشتر از اپ‌های ایرانی بشنویم. شرکت دانش بنیان وستا یکی از طراحان اپلیکیشن است. برای دیدن نمونه کارهای وستا اینجا کلیک کنید.

گوگل‌پلی و دانلود نمونه طراحی اپلیکیشن‌های مختلف

گوگل‌پلی(Google play)، بستری مناسب برای دانلود نمونه طراحی اپلیکیشن‌های مختلف است. در واقع گوگل‌پلی، فروشگاه اصلی و رسمی سیستم عاملِ اندروید است. کاربران معمولا گوگل‌پلی را با نام گوگل اپ استور(Google App Store) می‌شناسند. به عبارت دیگر گوگل‌پلی، دروازه رسیدن راحت‌تر و سریع‌تر به نمونه طراحی‌ اپلیکیشن‌های اندرویدی مختلف است. بعضی از این اپلیکیشن‌ها جز نمونه طراحی‌های اپلیکیشن‌های قدرتمندی هستند که مورد توجه جمع زیادی از کاربران قرار می‌گیرد و به اپلیکیشن‌های محبوب و پر دانلود در گوگل‌پلی تبدیل می‌شوند.

 اپلیکیشن‌های پر دانلود، آن دسته از اپ‌هایی هستند که امتحان خودشان را پس داده‌اند و دارای ارزش و اعتبار هستند. معمولا این اپ‌های به شرکت‌های بزرگ در حوزه تکنولوژی وابسته هستند. کاربران به دلیل این اعتبار کمپانی‌های بزرگ، حتی بدون تحقیق و خواندن نظرات دیگران و با اطمینان کامل بر روی دکمه دانلود کلیک می‌کنند.

معرفی اپلیکیشن‌های با تعداد دانلود بالا در گوگل‌پلی

در این قسمت به معرفی اپ‌هایی که در رتبه‌های بالای گوگل‌پلی قرار دارند می‌پردازیم. احتمالاً تا حدودی از این اپ‌ها استفاده کرده‌اید و با آنها آشنایی دارید. در میان این اپلیکیشن‌های پر دانلود، اپ‌های شبکه‌های اجتماعی از پرطرفدارترین اپ‌ها بین کاربران در تمام نقاط جهان است. همچنین اپ‌های مربوط به بازی و جلساتِ آنلاین هم در رتبه‌های بالا قرار دارند. در ادامه فهرستی از اپلیکیشن‌های  رکورد‌دار در تعداد دانلود در سه حوزه شبکه اجتماعی، بازی، سرگرمی و جلسات آنلاین را به طور مختصر معرفی می‎کنیم.

اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، اپلیکیشن‌هایِ شبکه‌های اجتماعی، جز نمونه طراحی اپلیکیشن‌های پرطرفدار در بین مردم جهان است. اپلیکیشن‌های این حوزه از محبوبیت جهانی برخوردارند و برخلاف بسیاری از اپ‌ها می‌تواند از سطح لوکال و محلی فراتر روند. شاید تا قبل از سال ۲۰۱۲ کمتر کسی فکر می‌کرد اینستاگرام به یک غول در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. بنابراین اگر ایده‌ای متفاوت از شبکه‌های اجتماعیِ کنونی دارید، این ایده را اصلا دست کم نگیرید و روی آن سرمایه گزاری کنید. برخی از صدرنشینان گوگل پلی را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • فیسبوک(Face Book):

فیسبوک از اپلیکیشن‌های معروفی است که حتی با وجود افشای نقض حریم خصوصی کاربرانش، همچنان جزو محبوب‌ترین اپ‌های جهان است. فیسبوک را مارک زاگر و همکارانش، در سال ۲۰۰۴ راه اندازی کردند. بیش از ۷۰ درصد از کاربران فیسبوک غیرآمریکایی هستند و در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال و هفت میلیارد بار دانلود است. تجربه کاربری و رابط کاربری ساده، از دلایل محبوبیت این اپلیکیشن است.

  • واتساپ(WhatsApp)

واتساپ شبکه اجتماعی نام آشنا برای ما ایرانی‌ها است. این اپ جز نمونه طراحی اپلیکیشن‌های موفق ،در حوزه برقراری روابط اجتماعی است. این اپلیکیشن نزدیک به حدود هفت میلیارد بار دانلود را ثبت کرده و از این جهت جزو برترین اپ‌های جهان است.

  • اینستاگرام( Instagram)

این اپ جز نمونه طراحی اپلیکیشن‌های موفق بوده که فیسبوک، قابلیت رشد و توسعه زیادی در آن دید و در سال ۲۰۱۲ اقدام به خرید آن کرد. اینستاگرام، به سرعت محبوبیت زیادی را در میان شبکه‌های اجتماعی به دست آورد و در حال حاضر رکورد بیش از سه میلیارد بار دانلود را ثبت کرده است.

  • تلگرام (Telegram):

تلگرام جز نمونه طراحی اپلیکیشن‌های بسیار موفق در پیام‌رسانی است و به جرات می‌توان گفت از بهترین و محبوب‌ترین اپ‌های پیام رسانِ حال حاضر در جهان است. تلگرام به طور مرتب و منظم آپدیت‎ها و امکانات جدید خود را ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن‌های برگزاری جلسات:

این اپلیکیشن‌ها با هدف از بین بردن محدودیت‌هایِ جغرافیایی پدید آمدند. درحال حاضر به ویژه در شرایط کرونایی و وضعیت این روزهای جهان، نه تنها به آموزش کمک کرده است، بلکه به شرکت‌های بین المللی بار دیگر اطمینان داده که می‌توانند با دورکاری، از نظر متخصصان در همه نقاط جهان بهره برد. برای مطالعه بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله “همه چیز درباره‌ی دورکاری و اصول آن” نوشته شده در بلاگ وستا را از اینجا مطالعه کنید. اسکایپ و گوگل میت جز نمونه طراحی اپلیکیشن‌های موفق در این حوزه بوده است.
  • اسکایپ(Skype):

 اسکایپ یک بستر مناسب، برای برگزاری جلسات مختلف کاری، آموزشی و … است. با داشتن یک حساب کاربری می‌توان به راحتی با استفاده از مرورگر یا اپلیکیشن به این جلسات پیوست.

  • گوگل میت(Google Meet):

گوگل میت از نمونه طراحی اپلیکیشن‌های موفقِ کمپانی گوگل در زمینه برگزاری جلسات بوده و همانند اسکایپ رابط کاربری ساده‌ای دارد.

  • اپلیکیشن‌های بازی و گیم:

تلفن همراه، به بخشِ جدایی ناپذیر از زندگی امروزی انسان‌ها تبدیل شده است. به گونه‌ای که اولین گزینه ما، حتی برای تفریح و سرگرمی موبایل است. بنابراین اپ‌های زیادی با هدف سرگرمی توسعه یافتند. شاید تصور کنید که رکورد بیشترین تعداد دانلود، برای بازی‌های معروفی مثل کلش آف کلنز باشد. یا انتظار دارید بازی پوکمون کو در رتبه بالا قرار داشته باشد، این بازی با استفاده از واقعیت‌های افزوده و مجازی، انقلابی در بازی‌سازی به وجود آورد. اما واقعیت دور از انتظارات است. برخلاف تصور، بیشترین دانلود در اختیار بازی‌های ساده مثل Subway Surfers،  Pouو … است.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *