نمونه ساخت اپلیکیشن های شکست خورده و بررسی دلایل آن

دنیا در طی سال های گذشته تغییر و تحولات گسترده ای را به خود دیده است. ایده های جدید، استارتاپ های نو و گسترش اینترنت و استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن ها به وفور دیده می­شود. اما شما باید بدانید که در پی موفقیت­های پی در پی، به همان اندازه شکست نیز وجود دارد. و بی شک شما هم جسته و گریخته در اخبار یا صحبت­های دیگران از شکست فلان استارتاپ یا اپلیکیشن شنیده­اید. به همین دلیل ما در این مقاله با شما همراه خواهیم بود تا نمونه ساخت اپلیکیشن های شکست خورده در سال های اخیر را باهم بررسی کنیم و دلایل شکست آن­ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

۴ نمونه ساخت اپلیکیشن شکست خورده

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم در پشت تمام موفقیت­هایی که ما در دنیای فناوری و به ویژه اپلیکیشن­ها می­بینیم هزاران شکست و عدم موفقیت­هایی نیز اتفاق افتاده است که از دید افراد عادی پنهان مانده است. ما در این قسمت نمونه ساخت اپلیکیشن­های شکست خورده­ای را معرفی می­کنیم که علیرغم تمام موفقیت­ها و کاربردهای بسیار، با شکست مواجه شدند.

  • اپلیکیشن آپ آلینجا

برای معرفی نمونه ساخت اپلیکیشن­های شکست خورده ، تصممیم گرفتیم اولین اپلیکیشن را از اپلیکیشن­های داخلی بررسی کنیم. استارتاپ داخلی آپ آلینجا، که به سرعت از دنیای اپلیکیشن­ها را برای همیشه خداحافظی کرد. این استارتاپ در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشت و هدف اصلی آن، فعالیت در زمینه تخفیف گروهی با استفاده از فناوری نوین نرم افزاری بود.  آپ آلینجا در آغاز فعالیت خود را در قالب یک وب سایت ارائه داد و با برپایی مسابقه، کمپین و جایزه های که طراحی می کرد ترافیک بسیار مناسبی را به خوبی برای خود جذب کرد. سپس به دنبال استقبال خوبی که داشت، اپلیکیشن این استارتاپ نیز ساخته شد و کاربران زیادی نیز از آن استفاده کردند. اما بعد از مدتی این استارتاپ در جریان رقابت با رقیبان همتای خود عقب ماند و جز در چند شهر نتوانست به جامعه هدف خود خدماتی ارائه دهد.

معمولا در کشور ایران خیلی کم و به ندرت از دلایل شکست­ها گفته می­شود. اما با این حال کارشناسان دلایل اصلی شکست آن از رقبایی مانند نت برگ و تخفیفان در نظر نگرفتن جامعه هدف (اغلب نوجوانانی بودند که صرفا برای بازی به اپلیکیشن و سایت مراجعه می­کردند)، عدم ارتباط با نوع خدمت اصلی و بازدهی نامناسب می­دانند.

  • اپلیکیشن کاناپه

کاناپه یک اپلیکیشن در رابطه با خرید و فروش املاک بود و کار خود را با فروش املاک لاکچری در تهران شروع کرد. به گفته سازنده این نمونه اپلیکیشن شکست خورده آنها متشکل از یک تیم متخصص و حرفه­ای بودکه ۵ تا ۶ ماه فقط بر روی این ایده تمرکز کرده و سپس کار را شروع کرده بودند.

این اپلیکیشن خدمات ویژه­ای به افرادی که مشتری خانه‌های لوکس و با قیمت بالا بودند، ارائه می­داد.  برای همین مارکتینگ کاناپه خاص بود و به افراد زیادی خدمات ارائه نمی­داد. ولی در مقابل ارائه­ی این خدمات و با وجود معاملات خاص و محدود و به صورت انحصاری برای افراد و مشتری‌های خاص، سود آوری بسیار بالایی را به همراه داشت. در این اپلیکیشن، املاکی با شروع قیمت ۲۰ میلیون تومن به بالا را توسط تیم فروش، خرید و فروش می‌کردند و تیم پشتیبانی به صورت رایگان از  گزارش‌ها و بررسی‌هایی را انجام می­دانند و با این کار کمک بسیاری به فرد فروشنده ملک و صاحبان ملک می­شد.

هر چند این اپلیکیشن در ابتدا موفقیت خوبی را به دست آورد ولی با هزینه کردن سرمایه خود در خرید املاک گران قیمت بعد مدتی پشتوانه مالی خود را از دست داد. و بعد از اینکه دوباره سرمایه جذب شد ولی به خاطر خروج بسیاری از افراد متخصص از تیم سازنده و توسعه دهنده اپلیکشن، نتوانست موفقیت اولیه را به دست آورد.

  • اپلیکیشن Yik Yak

بعد از بررسی دو نمونه شکست خورده اپلیکیشن ایرانی به سراغ یک نرم افزار معروف جهانی و خارجی می رویم. پایان کار اپلیکیشن Yik Yak  در سال ۲۰۱۶ رخ داد اما اعلام رسمی آن در می ۲۰۱۷ اعلام شد. این نرم افزار را می توان یک شبکه اجتماعی کمتر شناخته شده دانست که یک زمانی از محبوبیت­های بسیاری در بین کاربران خود برخوردار بود. اما مزاحمت­های سایبری و پخش و انتشار محتوا­های آزار دهنده، سبب شد که جایگاه آن تزلزل پیدا کند و شرکت تصمیم گرفت که بیشتر کارمندهای خود را اخراج کند. به دنبال بروز این اتفاقات، توسط یک سری از مدارس استفاده از آن ممنوع گشت و با وجود حمایت‌های مالی و توسعه و پیشرفت‌های روز افزونی که داشت، راه به جایی نبرد و در نهایت با دنیای دیجیتال وداع کرد و همانند دیگر اپلیکشن های شکست خورده وارد آرشیو دنیای دیجیتال شد.

  • اپلیکیشن Moviepass

شاید کمتری کسی فکر می­کرد که اپلیکیشن Moviepass دچار شکست شود و یک روز به مثالی برای معرفی نمونه ساخت اپلیکیشن های شکست خورده تبدیل شود. اما این اتفاق رخ داد و قطعا یکی از معروف ترین اپلیکشن‌های شکست خورده جهانی لقب گرفت. شکست این اپلیکیشن در حالی رخ داد که در کمتر از یک سال تعداد ۳ میلیون کاربر آن به رقم ۲۰۰ هزار نفر رسید و این در دنیای اپلیکیشن‌ ها و دیجیتال مارکتینگ یک فاجعه بود!

اپلیکیشن شکست خورده Moviepass در سال ‌۲۰۱۱ در کشور آمریکا کار خود را آغاز کرد  و محل اصلی آن در شهر نیویورک بود. این نرم افزار شرایط اشتراک پرداخت برای کاربرانی که علاقه‌مند به تماشای فیلم بودن را فراهم می­کرد. در واقع این اپلیکیشن را می­توان سرویسی برای  بلیت­‌فروشی فیلم به شکل اشتراکی دانست. جالب است که بدانید این سرویس در مدت فعالیت ۹ ساله­ای که داشت به شکل حیرت­انگیزی توانست کاربران زیادی را به خود جذب کند. اما با این وجود در رقابت با سایر اپلیکیشن­های مشابه شکست خورد.

دلیل اصلی شکست اپلیکیشن Moviepass، ضعف در طراحی و توسعه ایت نرم افزار در جهت اهداف تجاری و سود دهی بود. مدیریت منابع مالی و هزینه­ها و طراح یک برند تجاری که این توان را داشته باشد نیازهای بازار را جواب گو باشد و بتواند هزینه های کاربران را همراه با هزینه مجموعه کاهش دهد مهم ترین دلیلی بود که شکست Moviepass را رقم زد و حتی در نهایت سبب از بین رفتن شرکت سازنده این اپلیکیشن شد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *