مدل‌های درآمدی اپلیکیشن

مدل درآمدی اپلیکیشن

مدل درآمدی اپلیکیشن

در حالی که به نظر می‌رسد قیمت گذاری اپلیکییشن کار نسبتا آسانی هست ولی واقعیت این است که این کار یکی از پیچیده‌ترین تصمیماتی است که باید برای اپلیکیشن گرفته شود.متخصصانی وجود دارند که بیشترین زمان خود را صرف دانش قیمت گذاری و مدل درآمدی کرده اند. قیمت گذاری به مواردی مثل تعادل هزینه‌ها،چشم‌انداز برند،نیازهای کاربران،وضعیت رقبا و …. بستگی دارد.

مدل های درآمدی:

چهار مدل درآمدی اصلی وجود دارد.

۱-مدل پرداخت(Paid Model):یعنی برای دانلود اپ هزینه پرداخت شود تا کاربر بتواند استفاده کند.

۲-مدل رایگان(Free Model):اپ برای دانلود و استفاده کاملا رایگان در مارکت ها قرار داده می شود.
تعدادی از اپ ها کاملا رایگان در مارکت‌ها هستند و درون برنامه دارای تبلیغات هستند. البته همه اپلیکیشن‌ها برای کسب درآمد ساخته نمی‌شوند. به طور مثال شرکت‌هایی هستند که به دلیل حفظ مشتری، خدمات به مشتریان،ارتباطات و … اپلیکیشن رایگان ارائه می کنند.

۳-مدل فری‌میوم(Freemium Model):اپلیکیشن کاملا رایگان در مارکت‌ها گذاشته شده ولی برای دسترسی به برخی امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن محدودهایی گذاشته شده است.
شرکت اپل در سال ۲۰۰۹ قابلیت پرداخت درون برنامه‌ای را برای اپلیکیشن‌ها معرفی کرد. مشتریان درون اپلیکیشن هزینه پرداخت می‌کردند تا امکان دسترسی به ویژگی‌های بیش‌تر، افزایش سرعت در بازی، پرداخت برای حذف تبلیغات… را داشته باشند.

۴-مدل پِی‌میوم( Paymium Model):ترکیبی از فری‌میوم و مدل پرداختی است.به این صورت که مشتریان برای اپ هزینه پرداخت می‌کنند و همچنین گزینه ای برای دسترسی به ویژگی‌های بیش‌تر با پرداخت پول بیش‌تر وجود دارد.

مدل درآمدی خود را انتخاب کنید

زمانی که قصد دارید برای انتخاب مدل درآمدی خود تصمیم بگیرید باید به این فکر کنید که کدام مدل برای شما نفع بیشتری خواهد داشت. قبل از شروع موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

هدف اپلیکیشن چیست؟ هدف شما پیوستن به جامعه بزرگی است یا جامعه ای کوچک‌تر؟

هزینه ساخت اپلیکیشن چقدر شده است؟ چگونه شما را به سود خواهد رساند؟یا به خواسته های‌تان می رساند؟

رقبای شما در چه وضعیتی هستند؟آیا آنها رایگان یا با قیمت پایین‌تری هستند؟

زمانی که شما یک بازار هدف بزرگی دارید مدل رایگان یا فریمیم خیلی بهتر است. چون شما یک مانع را برای ورود حذف کرده اید.

اگر قصد دارید مدل فری‌میوم را انتخاب کنید توجه داشته باشید که شما حتما باید ارزش‌هایی را برای مشتریان‌تان فراهم کرده باشید. اپلیکیشن‌های فری‌میوم اگر به خوبی ارزش ها را فراهم نکرده باشند ممکن است از خرید مشتریان بالقوه جلوگیری کند به جای اینکه جذبشان کند.
یک تفکری هم وجود دارد که وجود پرداخت درون برنامه‌ای در اپلیکیشن منجر به ضرر برخی از اپ‌ها می شود.اپل، بازی هایی را که فاقد پرداخت درون برنامه ای هستند را در اپل استور برجسته نشان می دهد.

مدل پرداختی یا پی‌میوم برای زمانی که ارزش اپ بر اساس محتواست بسیار مناسب است. اپلیکیشن برای مشتریان منافع روشن و واضحی دارد بدون اینکه حتما نیاز به دسترسی  ویژگی‌های جدید باشد.

قیمت گذاری همیشگی نیست

همانطور که گفته شد، قیمت گذاری دشوار است ولی یادتان باشد که همیشگی نیست. شما می‌توانید مدل درآمدی خود را تغییر دهید.
به طور کلی اگر با قیمت بالاتر شروع کنید و تخفیف بگذارید از اینکه اپ را رایگان بگذارید و بعد قیمتش را بالا ببرید راحت‌تر و بهتر است. با این حال اگر بازخوردی که از مشتریان‌تان گرفتید خلاف این موضوع بود همان را انجام دهید. اگر قصد دارید اپلیکیشن را با قیمت پایین برای افزایش محبوبیت در بازه زمانی خاصی قرار دهید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری هوشمندانه به دست آورده‌اید.

منبع: pencilcase.io

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *