فواید استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی

در چند سال اخیر ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، تحول بزرگی در آموزش به وجود آورد. به ویژه با شیوع ویروس کویید ۱۹ و با تبدیل آموزش‌های حضوری به مجازی، توجه به ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی افزایش یافته است. این اپلیکیشن‌های آموزشی، به یکی از عناصر مهم در آموزش تبدیل شدند. با افزایش درخواست آموزش مجازی، منجر به ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی با کیفیت شده است. سازندگان این اپ‌ها به خوبی می‌دانند که زیر ذره بین کاربران هستند و مدام با رقبا مقایسه می‌شوند. در این مقاله به بررسی فواید استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

زمین سبزتر با ساخت اپلیکیشن آموزشی

در حالی که در روش سنتی یادگیری، سالیانه میلیون‌ها درخت برای تهیه مقاله‌ها، کتاب‌ها و منابع آموزشی قطع می‌شوند، استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی، فقط به بارگیری نیاز دارند. بنابراین از قطع بی رویه درختان و نابودی جنگل‌ها جلوگیری می‌شود. این کار، معجزه ای برای حفظ زمین سبز برای نسل‌های آینده است. می‌توان از این دستاورد به عنوان بزرگترین دستاورد دنیای دیجیتال نام برد. اگر به روند آموزش‌ها در این چند سال اخیر توجه کنید، نحوه تغییر ابزارهای آموزشی چشمگیر بوده و این تغییرات برای نسل ما کاملا ملموس است.

قابلیت حمل

در روش‌های سنتی آموزش، دانش پژوهان و اساتید موظف به حضور در یک زمان و مکان مشخص بودند. اگر بنا به هر دلیلی، استاد یا بخش عمده‌ای از اعضا نمی‌توانستند حضور پیدا کنند، جلسات آموزشی کنسل و زمان بسیاری هدر می‌رفت. با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، یادگیری تنها به کلاس‌های درس محدود نمی‌شود و فرآیند آموزش در همه جا و در هر زمان امکان‌پذیر است. اساتید و دانش پژوهان حتی در سفر هم می‌توانند آموزش‌ها را ادامه دهند تا کلاس‌ها با روند سریع و بدون وقفه پیش رود.

به روز رسانی آسان آموزش‌ها

اساتید با تجربه، معمولا دانش و اطلاعات خود را تهیه و انتشار تحقیقات، پژوهش ها و مقالات مختلف علمی مربوط به حوزه آموزشی خود منتشر می‌کنند. بناربراین، مدام منابع دوره‌های آموزشی را به روز رسانی می‌کنند. این اساتید معمولا تغییرات بر روی منابع آموزشی دیجیتال را به سرعت اعمال می‌کنند. درحالی که در روش‌های سنتی، برای تغییر در هر محتوای آموزشی باید منتظر چاپ و ویرایش بعدی اثر خود می‌ماندند.

در روش‌های سنتی، فرآیند اعمال این تغییرات، بسیار کند و زمانبر است. در حالی که با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، معمولا منابع از حالت چاپی و کاغذی به شکل دیجیتال آنلاین درآمدند و تغییر در آنها به سادگی انجام می‌شود. این منابع جدیدِ دیجیتال و آنلاین با یک کلیک به تمام دانش پژوهان پخش همگانی(برودکست) می‌شود.

افزایش تعامل

همچنین با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، تعامل بین اساتید و دانش‌پژوهان حتی در ساعات غیر درسی نیز ادامه دارد. این تعامل به ویژه برای سنین کودک و نوجوان و در اپ‌های مدرسه، بسیار سازنده است. در مقاطع مختلف تحصیلی، علاوه بر تعامل سازنده بین معلمان و دانش آموزان، تعامل بین معلمان و والدین شکل می‌گیرد تا والدین وضعیت تحصیلی فرزندان‌شان را پیگیری و در صورت لزوم اقداماتی برای پیشرفت تحصیلی فرزندانشان انجام دهند.

تکنیک‌های جدید یادگیری

همواره روش‌های سنتی در آموزش، با یک احساس خستگی و یکنواختی همراه است. ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، باعث تنوع بیشتر در آموزش شده است. در اپلیکیشن‌های آموزشی با استفاده از تکنیک‌های مختلف به همراه استفاده از صدا، تصویر، ویدیو سعی می‌کنند تا یک مبحث آموزشی را از جوانب مختلف آموزش می‌دهند. با استفاده از این تکنیک‌ها هم دانش‌پژوه بهتر آموزش را درک می‌کند و هم با کاهش یکنواختی و کسلی دانش پژوه، بازدهی یادگیری را افزایش می‌دهند. این تکنیک‌ها به خصوص برای سنین کودک و نوجوان بسیار جذاب و مهیج است و باعث استقبال بیشتر از آموزش‌ها می‌شود.

امکان استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی به صورت آفلاین

در کلاس‌های درسی حضوری، تنها یک بار شانس شنیدن و فهمیدن مطالب را دارید. بعد از کلاس برای فهمیدن مطالب که سر کلاس متوجه آنها نشده‌اید، باید انرژی و وقت زیادی بگذارید. معمولاً اگر دانش پژوهان وقت کمی داشته باشند، احتمالا از یادگیری آن مبحث باز می‌مانند و در امتحانات نمره از دست خواهند داد. اما با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، این امکان برای دانش‌پژوهان فراهم شده تا هر زمان که می‌خواهند و حتی بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین، کلاس‌های آموزشی را مجددا بررسی و مشکلات خودشان را رفع کنند.

شبیه‌سازی سناریوهای واقعی

ممکن است مردود شدن در برخی دوره‌های آموزشی، با هزینه‌های زیادی برای دانش پژوه همراه باشد. ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از شرکت در امتحانات، در یک فضای شبیه‌سازی شده، توانایی خود را بسنجید. اصلاً شرکت در برخی آزمون‌ها با خسارت‌های مالی و حتی جانی همراه است. مثل آموزش خلبانی، مردود شدن یک خلبان، یعنی سقوط! یعنی از دست رفتن یک هواپیما و احتمالاً به خطر افتادن جان چند نفر. بنابراین با استفاده از یک سری اپلیکیشن‌ها، نرم افزارها و با استفاده از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بستر مناسب برای آموزش به کارآموزان فراهم شده است. می‌توانید تفاوت بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی  از اینجا مطالعه کنید.

بررسی میزان پیشرفت‌ها

با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، امکان بررسی پیشرفت و پسرفت‌های آموزشی و تحصیلی آسان‌ترمی‌شود. برخی از اپ‌ها سیر نمرات و فعالیت‌های شما را به صورت نمودار، نمایش می‌دهند. تا به نحوه عملکرد، نقاط قوت و نقاط ضعف خود پی ببرید. نقاط قوت را بیشتر تقویت کنید و نقاط ضعف را کنترل یا بهبود دهید. این تصویرسازی، معلمان و والدینِ دانش‌آموزان را هم در جریان سیر پیشرفت تحصیلی قرار می‌دهد تا با شناخت نقاط ضعف و قوت دانش آموزان، به آنها کمک کنند.

یادگیری جذاب و سرگرم کننده

بسیاری از اپلیکیشن‌ها با ایجاد بستری رقابتی شبیه بازی، دانش پژوهان را تشویق می‌کنند تا از یک سطح به سطح دیگر تغییر مسیر دهند. برای این که یک رقابت مهیج بین دانش پژوهان شکل بگیرد، امتیازات و نمرات نفرات برتر را نمایش می‌دهند. بدین ترتیب فرآیند آموزش برای آنها جذاب و حالت بازی و سرگرمی پیدا می‌کند. بنابراین با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی مهیج، استقبال از یادگیری و آموختن افزایش می‌یابد.

تحقق عدالت آموزشی

در کلاس‌های آموزشی حضوری، دانش پژوهان از موقعیت‌های جغرافیایی مختلف باید خود را به محل آموزش دوره برسانند. بعضی از کلاس‌های آموزشی تخصصی، تنها در کلان شهرها و یا پایتخت کشور برگزار می‌شود. بسیاری از دانش پژوهان برای حضور در این دوره‌ها، هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند تا در محل شهر برگزار کننده دوره آموزشی حضور داشته باشند و بتوانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، دانش پژوهان می‌توانند با هزینه‌های بسیار کمتر در این کلاس‌ها و دوره‌ها حضور یابند. می‌بینیم که علاوه بر فواید عنوان شده، ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، در راستای تحقق عدالت آموزشی گام بسیار موثری برداشته است.

آمارهای زیر نشان می‌دهد که چرا ساخت اپ‌های آموزشی به صرفه است؟

  • بیش از ۲۰ میلیون دانش آموز از برنامه‌های Google برای آموزش استفاده می‌کنند.
  • استفاده از برنامه‌های Google برای آموزش در دو سال اخیر، ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
  • انتخاب برنامه‌های Google برای آموزش، می‌تواند سالانه ۱.۵ میلیون دلار در کلاس‌های درس صرفه‌جویی کند.
  • ۷۲ درصد از دانشگاه برتر ایالات متحده، از برنامه‌های Google استفاده می‌کنند.
  • ۷۳ درصد معلمان از طریق دستگاه تلفن همراه دستی خود به محتوای دیجیتالی دسترسی دارند.
  • شبکه‌های تلفن همراه، برای بیش از ۹۰ از مردم جهان قابل دسترسی است.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *