فرایند اصولی ساخت اپلیکیشن

فرایند ساخت اپلیکیشن

فرایند ساخت اپلیکیشن

با گذشت زمان، سرگرمی‌ها و نیازهای انسان نیز پیشرفته‌تر شده‌ و رفع آنان نیز به همان نسبت سخت‌تر شده است. یکی از ابزارهایی که به کمک آن می‌توان نیازها را در قرن ۲۱ رفع کرد، انواع اپلیکیشن است؛ به نوعی اپلیکیشن‌ها، به دوست انسان‌ها تبدیل شده‌اند. در این دوره هر گوشی هوشمندی از چندین اپلیکیشن بهره‌مند است؛ از برنامه‌های آشپزی و سلامتی گرفته تا انواع اپ‌ بازی، همگی ساعت‌های بیشماری از وقت ما را پوشش می‌دهند. با توجه به رشد روزافزون برنامه‌ها در گوشی‌های هوشمند، تصمیم بر تدوین این مقاله رفتیم، تا شما را با مراحل فرایند ساخت اپلیکیشن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با طراحی اصولی و قدم به قدم فرایند ساخت اپلیکیشن آشنا شویم.

اپلیکیشن چیست؟

قبل از هرچیز بهتر است که اپلیکیشین یا برنامه را تعریف کنیم؛ در یک تعریف جامع، اپلیکیشن یک ابزار نرم‌افزاری است که پس از طراحی، کدنویسی و طراحی یک قالب نمایشی مناسب، برای استفاده در انواع سیستم‌های هوشمند عرضه می‌‍شود. اپلیکیشن‌ها بر اساس کاربرد، به انواع مختلفی مانند آموزشی، پزشکی، ارتباطی، سرگرمی، مذهبی و … تقسیم می‌شوند که با توجه به نیاز هر فردی، بر روی یک سیستم نصب می‌شوند. اگر بخواهیم نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات اپلیکیشن را به طور ساده توضیح دهیم باید بگوییم که هر اپلیکیشنی با بهره‌مندی از منابع سخت‌افزاری، این تجارب را در قالب نرم‌افزاری ارائه می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت که عملکرد هر اپلیکیشنی ترکیبی از نرم‌افزار و سخت‌افزار است.

قدم‌های طراحی اصولی اپلیکیشن

همانطور که ذکر شد، برای طراحی هراپلیکیشنی نیاز به شناسایی و کارشناسی دقیقی از تمامی شرایط موجود وجود دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا با هر قدم از این طراحی و کارشناسی‌ها آشنا شوید.

 

  1. ایده‌پردازی با توجه به نیازها

پیش از شروع هرکاری شما ملزم به تعیین ایده هستید و باید ببینید که این ایده چه نیازی را پوشش می‌دهد؛ پس شما باید یک نیاز را تعریف و طبق آن نیاز، شروع به ایده پردازی نمایید. یک سؤال کلیدی در این مرحله که می‌توانید آن را از خود بپرسید این است که این اپلیکیشن چه کاری را قرار است انجام دهد. تعیین نیاز و ایده پردازی بر اساس آن، زیربنای تمامی اپلیکیشن شما را تشکیل می‌دهد؛ به عبارتی مهم‌ترین قدم طراحی اپلیکیشن، ایده پردازی درست نسبت به نیاز اساسی است.

 

  1. شماتیک کلی و جستجو

مانند هرکسب‌و‌کار دیگری شما نیز باید یک دید کلی از اپلیکیشن خود داشته باشید؛ اینکه چه جامعه‌ای را ساپورت می‌کند، از چه روشی درآمد کسب می‌کند، با چه زبانی نوشته می‌شود و چه شیوه‌‌ای برای ارائه‌ی خدمات باید داشته باشد. همچنین شما دید کلی خود از اپلیکیشن و چیزی که از آن می‌خواهید را بر کاغذ آورده و شروع به تحقیق در ارتباط با اپلیکیشن مدنظرتان می‌کنید؛ این تحقیقات می‌تواند در زمینه‌ی رعایت کپی رایت، جستجو برای بازاریابی بهتر و یافتن یک تیم حرفه‌ای برای شروع کار باشد.

 

  1. طراحی اولیه‌ی اپلیکیشن

همیشه توصیه می‌شود کار را به متخصص بسپارید اما اگر ایده خاصی برای ساخت اپلیکیشن دارید که در توضیح دادن ان به متخصص کمی دچار مشکل هستید، می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند HotGloo و  Balsamiq یک نمونه‌ی اولیه‌ی رایگان از شماتیکی که از اپلیکیشن داشته‌اید را طراحی کنید. این نمونه‌ی اولیه پس از بازبینی‌های متعدد توسط کارشناسان و کارفرماها منجر به ایجاد بهترین رابط کاربری (UI) می‌شود. یک رابط کاربری خوب باعث جذب بیشتر کاربران و در نتیجه استفاده‌ی بیشتر از اپلیکیشن می‌شود پس دقت در این مرحله و وسواس به خرج دادن در بازنگری‌ها، کاری بسیار هوشمندانه است. همچنین در نظر داشته باشید که کارشناسان UX میتوانند با در نظر گرفتن فرآیند کامل تحقیق تا طراحی تجربه کاران اپلیکیشن شما بهترین تجربه را در فرآیند استفاده از اپلیکیشن برای شما پیاده سازی کنند .

 

  1. تولید نسخه‌ی اولیه‌ی اپلیکیشن

این قدم، یک مرحله‌ی مهم برای جذب اسپانسر و بازاریابی و همچنین شناسایی باگ‌ها و ایرادات طرح اولیه‌ی شما است. شما با توسعه‌ی نسخه‌ی اولیه‌ی اپلیکیشن در حقیقت ایده‌ی خود را به نزدیک‌ترین چیزی که باید باشد رسانده‌اید. پس از شناسایی نواقص و تصویب شدن طرح اولیه‌ی اپلیکیشن توسط کارفرما، امکاناتی را که از ابتدا در ذهنتان داشته‌اید، در اپلکیشن جایگذاری شده و نسخه‌ی اولیه‌ی اپلیکیشن شما وارد مرحله‌ی بعد می‌شود.

 

  1. توسعه‌ی اپلیکیشن و رابط کاربری

از آنجایی که طراحی رابط کاربری بر اساس سلیقه‌ی بازار هدف صورت می‌گیرد و نه سلیقه‌ی شما، شما نیاز به یک متخصص رابط کاربری خواهید داشت. در این مرحله با ایجاد یک طرح جذاب و یوزر فرندلی (User Friendly)، عملا باگ‌های رابط کاربری اولیه گرفته شده و همچنین اپلیکیشن شما به صورت جدی‌تر خود را برای رقابت در بازار داغ اپلیکیشن‌ها آماده می‌کند. از طرفی همزمان با این قدم، برنامه‌نویسان نیز وارد عرصه می‌شوند و در دو قسمت سرور و اپلیکیشن شروع به برنامه نویسی‌های نهایی می‌کنند. بسیار مهم است که رابط کاربری و برنامه‌نویسی شما به صورت پیشرفته و جذاب ساخته شود.

 

  1. تحلیل و تست کردن نمونه‌ی توسعه‌یافته

تحلیل اپلیکیشن‌های مشابه اپلکیشن شما در محدوده‌ی جغرافیایی و جامعه‌ی هدف، کمک به سزایی در ارتقای اپلیکیشن شما می‌کند. همچنین شما با در دسترس قرار دادن وایفریم‌های خود برای استفاده‌ی تعداد کمی از اطرافیانتان می‌توانید یک بازخورد اولیه و صادقانه از یک جامعه‌ی کوچک را  داشته باشید که خود کمک بسزایی در پیشبرد اهدافتان خواهد داشت. شما با در نظر گرفتن تمامی این ابزارها و بازخوردها، اقدام به اصلاح و رفع نواقص خواهید کرد. به صورت کلی، تحلیل و تست کردن اپلیکیشن در هرمرحله یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است که اگر از آن چشم بپوشانید، تمامی پروژه را در معرض خطر جدی‌ قرار خواهید داد.

 

  1. نسخه‌ی بتا

به عبارتی نسخه‌ی بتا، یک نسخه‌ی آزمایشی از اپلیکیشن است که پس از تحلیل و تست توسط شما، در اختیار کارفرمایتان قرار می‌گیرد. با انتشار این نسخه، تمامی فرایندها، خدمات و کدهای اپلیکیشن، چک شده و همچنین احتمال بیشتر دیده شدن اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن را افزایش می‌دهید. در حقیقت هرچقدر در مراحل گذشته به طور علمی‌تر کار کرده و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده باشید، این مرحله برای شما راحت‌تر و پربارتر خواهد بود.

 

  1. دیباگ کردن و انتشار

با بررسی دوباره‌ی معیارها و اهداف و بازاریابی نهایی پیش از عرضه، اقدام به اصلاح اپلیکیشن خود کرده و آن را ارتقا دهید. شما باید در این مرحله، تجدید نظرهای نهایی خود را انجام بدهید. همچنین شما باید آخرین تست‌ها را بر اپلیکیشن خود درحیطه‌ی بازخورد، اجرای درست، سرور و پشتیبانی را انجام داده و خود را آماده‌ی اعلام زمان انتشار اپلیکیشن نمایید.

 

  1. زمان انتشار

با توجه به سیستم‌عامل مدنظرتان، شما باید استراتژی خاصی برای اعلام زمان انتشار داشته باشید. برای مثال در سیستم‌عامل اندروید، اپلیکیشن‌ جدید کنار گذاشته می‌شود و پس از مدتی، بررسی و آن را منتشر می‌کنند در حالیکه شما می‌توانید به سرعت، اپلیکیشن خود را در Google Play برای دانلود قرار دهید. اگر بخواهید اپلیکیشن خود را در اپ استور، قرار دهید، پیشنهاد می‌شود در حین انتظار برای تایید شدن اپلیکیشن شما توسط کارشناسان اپل، اپلیکیشن را در Pre Apps قرار دهید.

 

زبان‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن

اگر بخواهیم اپلیکیشنهای گوشی‌های هوشمند را انتخاب کنید باید آنان را به دو دسته‌ی معروف‌تر اندرویدی و iOS تقسیم کنیم. اکثر اپلیکیشن‌های اندروید با زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته می‌شوند؛ حتی خود اندروید نیز با زبان جاوا نوشته شده است. شاید قابلیت یادگیری آسان و زبان خوانای آن و همچنین قابل اجرا بودن در تمامی پلتفرم‌ها، این زبان را به یک زبان اصلی در ایجاد اپلیکیشن تبدیل کرده‌است. همچنین می‌توان به زبان‌های Kotlin، پایتون و سی شارپ به عنوان زبان‌های برنامه نویسی اپلیکیشن در اندروید اشاره کرد. برای نوشتن اپلیکیشن‌هایی که در iOS  عرضه می‌شوند، شما به اندازه‌ی اندروید حق انتخاب ندارید. معروف‌ترین زبان برنامه نویسی اپلیکیشن در iOS، زبان سوئیفت است که در سال ۲۰۱۴ توسط اپل رونمایی شد.

 

کلام آخر

در مقاله‌ای که مطالعه کردید با مراحل اصولی فرایند ساخت اپلیکیشن آشنا شدید. باید این نکته را در نظر گرفت که در ساخت اپلیکیشن مانند هر کار دیگری استانداردهای اساسی‌ای وجود دارند که در صورت در نظر نگرفتن آنان، پروژه‌ی شما با شکست مواجه خواهد شد؛ این استانداردها شامل رابط کاربری، سرعت لود، سرور قوی و خدمات هوشمند است. با توجه به روی آوردن بشر به دنیای تکنولوژی پیشنهاد می‌کنیم که ایده‌های خود را همسو با نیازهای جامعه‌ی کنونی پیش ببرید؛ همچنین پس از آشنایی با مراحل اصولی فرایند ساخت اپلیکیشن، نسبت به ساخت تخصصی اپلیکیشن خود، اقدام نمایید.

ساخت اپلیکیشن

ساخت اپلیکیشن

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *