عوامل مؤثر بر هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن

هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن

هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن

هرشخص یا گروهی که تصمیم به طراحی، ساخت و توسعه‌ی اپلیکیشنی را بگیرد، نیاز به شناسایی تمامی عوامل مؤثر بر اپلیکیشن مورد نظر خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین این عوامل، میزان هزینه‌ای است که باید برای ساخت اپلیکیشن پرداخت نماید. با توجه به نوع برنامه و هدفی که برای آن متصور شده‌اید و همچنین پلتفرمی که اپلیکیشن شما بر روی آن قرار است اجرا شود، این هزینه می‌تواند متغیر باشد. عوامل متعددی بر هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن تأثیرگذارند. در این مقاله سعی ما بر این است که این عوامل را ذکر کرده و آنان را به صورت مفصل بررسی کنیم. در ادامه‌ی این با ما همراه باشید.

  • فیچر و ویژگی‌های اپلیکیشن

برای برآورد هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن، قدم نخست، شناسایی فیچرها و ویژگی‌های اپلیکیشن مورد شما است. هرچقدر که برنامه‌ی شما پیچیده‌تر باشد، هزینه‌ی شما نیز به همان نسبت بالاتر می‌رود. به عنوان مثال هرچقدر گزینه‌ها و دکمه‌های درگیر شده در برنامه‌ی شما بیشتر شود، هزینه‌ای که برای طراحی باید پرداخت کنید نیز افزایش پیدا می‌کند. برخی از فیچرها سریع‌تر و برخی نیز کندتر از بقیه اجرا می‌شوند؛ با توجه به پیچیدگی اپلیکیشن شما، توسعه دهندگان از APIها و الگوریتم‌های مربوط به ویژگی‌های برنامه، استفاده می‌کنند که هرکدام دارای هزینه‌ی مخصوص به خود است. برای مثال هزینه‌ی فیچر چت کردن در آمریکا به طور میانگین بین ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار است؛ یا هزینه‌ی فیچر بارگذاری فایل در آمریکا به طور میانگین بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. شما باید در ابتدا ویژگی‌های مدنظر اپلیکیشن خود را به طراحان بدهید و با توجه به هزینه‌ی طراحی هرکدام از آن ویژگی‌ها، میزان بودجه‌ای که باید برای این کار داشته باشید را تخمین بزنید.

  • تعامل با کاربر

این تعامل می‌تواند شامل موارد بسیاری از جمله شبکه‌سازی و اجازه‌ی دسترسی به مجوزها چه به صورت ساده و چه به صورت پیچیده باشد. گزینه‌های مانند بازیابی رمز عبور، ذخیره کردن رمز عبور، طراحی‌های بصری و حتی ورود از طریق شبکه‌های اجتماعی، همگی باعث بالا رفتن هزینه‌ی شما برای ساخت اپلیکیشن خواهد بود. از طرفی استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی، یک فرصت بسیار عالی برای هر مالک اپلیکیشن می‌تواند باشد که این بسترسازی می‌تواند از طریق امکان گذاشتن کامنت در برنامه، اشتراک گذاری اپلیکیشن از طریق آن شبکه‌ی اجتماعی و حتی لایک کردن، باشد. اضافه کردن این ویژگی‌ها باعث افزایش کارکردهای رسانه‌ی اجتماعی، شهرت اپلیکیشن شما در شبکه‌های اجتماعی و همچنین افزودن اعتبار به اپلیکیشن شما ‌شود؛ پس با توجه به تمامی این مزیت‌ها هزینه‌ی ساخت نیز بالاتر خواهد رفت. از طرفی افزودن گزینه‌هایی مانند انتقال وجه و چت کردن، نیاز به یکپارچه‌سازی کردن از طریق برخی از فریم‌ورک‌ها و کتاب‌خانه‌ها را دارد. همچنین استفاده از انواع کارت‌های اعتباری و شیوه‌های پرداخت، هزینه‌های مخصوص به خود را دارد. یکی دیگر از آپشن‌هایی که می‌تواند باعث بالا رفتن هزینه بشود، استفاده از شناسایی و تعیین موقعیت مکانی است که استفاده از فناوری‌های نوظهور برای آن، سبب بالاتر رفتن هزینه خواهد شد.

  • استفاده از ویژگی‌های دستگاه

از عوامل بسیار تأثیرگذار دیگر، استفاده از ویژگی‌های نیتیو است. اپلیکیشن شما باید علاوه بر امکان دسترسی به دوربین، بلوتوث، اینترنت و بسیاری دیگر از امکانات گوشی شما، به ویژگی‌های جدید گوشی نیز توانایی دسترسی را داشته باشد؛ معمولا برای ایجاد اپلیکیشن‌هایی که قابلیت دسترسی به ویژگی‌های جدید موبایل را دارا هستند از API خاص برای سیستم‌عامل استفاده می‌کنند. با توجه به میزان دسترسی و نوع API به کار رفته، هزینه‌ی شما نیز تغییر خواهد کرد.

ساخت اپلیکیشن

ساخت اپلیکیشن

  • بسترهای نرم‌افزاری

شما باید جواب این سؤال را بدانید که اپلیکیشن شما بر روی کدام پلتفرم قرار است اجرا شود؛ اندروید یا iOS؟ به همین دلیل است که شما نیاز دارید تا هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن‌های اندرویدی و ایفون را بدانید. این هزینه برای هر پلتفرمی متغیر است اما این تفاوت در اصول اولیه‌ی طراحی نیست. در اکثر کشورها، اگر شما تصمیم دارید که اپلیکیشن خود را برای یک پلتفرم بسازید، اختلاف هزینه‌ی زیادی را مشاهده نخواهید کرد؛ اما اگر تصمیم به ساخت اپلیکیشن برای چند پلتفرم را دارید، هزینه‌ی شما نیز بالاتر خواهد رفت. اما در رابطه با iOS شرایط در کشور ما پیچیده‌تر است. با توجه به تحریم‌های موجود، هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن برای این پلتفرم در کشور ما بالاتر است. اگر شما تصمیم به بهره‌گیری از هردو پلتفرم iOS و اندروید را دارید، بهتر است که از یک پلتفرم متقابل استفاده کنید. البته شما معمولا باید برای هرکدام از این بسترهای نرم‌افزاری، یک تیم جداگانه داشته باشید که باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد بود.

  • سفارشی سازی UI و UX

طراحی یک رابط کاربری منحصر به فرد عمل پیچیده‌ای است که باعث افزایش هزینه‌ی شما خواهد شد. اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که شما با آن‌ها راحت‌تر کار می‌کنید و آنان را نسبت به نمونه‌های مشابه ترجیح می‌دهید؛ هدف شما نیز باید این باشد که کاربر، اپلیکیشن شما را به نمونه‌های مشابه ترجیح دهد، که برای رسیدن به این سطح، نیاز به خرج کردن بیشتری دارید. اندازه‌ی صفحه نمایش مناسب نیز، عمل پیچیده‌ای است که هزینه‌های بیشتری را برای پروژه‌ی شما دربر خواهد داشت چرا که طراحی رابط کاربری مناسب از لحاظ بصری باعث ماندگاری بیشتر آن اپلیکیشن در ذهن خواهد بود.

  • پشتیبانی

یکی از نکاتی که اکثر افراد آن را فراموش می‌کنند، برآورد هزینه‌ای است که باید برای پشتیبانی پرداخت شود. به طور میانگین در جهان، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن، به پشتیبانی مربوط می‌شود. پشتیبانی و برطرف کردن هرنوع اشکالی در اپلیکیشن آنقدر ضروری است که حتی اگر تصمیم بگیرید که برنامه‌ی خود را دیگر آپدیت نکنید، بازهم باید برای خدمات خود، سرویس پشتیبانی را در نظر بگیرید. این پشتیبانی‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند بهینه‌سازی کد، توسعه‌ی فیچرهای جدید و رفع اشکال مداوم باشد، که بسته به نیاز شما هزینه‌ی شما نیز تغییر خواهد کرد. همچنین هر اپلیکیشنی نیازمند آپدیت‌ها و رفع باگ‌ها خواهد بود؛ شما باید هزینه‌ی این مسائل را نیز تخمین زده و از شرکت یا افرادی که اپلیکیشن را برای شما طراحی می‌کنند بخواهید که هزینه‌ی مورد نظر، برای انجام این نوع پشتیبانی را نیز بگویند.

  • زمان طراحی و ساخت اپلیکیشن

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌ی ساخت اپلیکیشن، مدت زمانی است که ساخت آن طول می‌کشد. معمولا این حجم زمانی توسط مدیر پروژه بر حسب نفر بر ساعت محاسبه شده و به شما اعلام می‌شود. زمان توسعه‌ی همه‌ی اپلیکیشن‌ها باهم برابر نیست و حتی نوع پلتفرم نیز بر زمان تحویل آن تأثیر می‌گذارد. به طور کلی تخمین زمان لازم، قبل از شروع کار انجام شده و پس از مقایسه‌ی آن با مدت زمان مورد نظر شما، تغییراتی در افراد حاضر در پروژه و همچنین هزینه‌های شما، ایجاد خواهد کرد.

  • زیرساخت Backend و مدیریت برنامه

در طراحی اپلیکیشن‌ها، Backend سیستم‌عاملی است که توسعه‌دهندگان، آن را با APIها فراهم می‌کنند تا مبادله‌ی داده را بین اپلیکیشن و پایگاه داده ایجاد نمایند. از طرفی دیگر پنل مدیریت، یکی از ابزار مفید برای مدیریت محتوای برنامه، کاربران و حتی آمار درون اپلیکیشن است. بسته به میزان هزینه‌ای که حاضر به انجام آن هستید، گزینه‌های متعددی برای پذیرش الگوهای پنل مدیریت وجود دارد که انتخاب آن‌ها متناسب با اهداف و بودجه‌ی شما خواهد بود.

سخن آخر

تخمین هزینه‌های هر پروژه‌ای سبب می‌شود تا شما با دیدی اصولی‌تر اقدام به هدف‌گذاری بکنید. سعی ما در این مقاله آن بود که شما را با عواملی که بر هزینه‌ی طراحی اپلیکیشن تأثیرگذار است آشنا کنیم. با توجه به گستردگی شرکت‌ها و افرادی که به عنوان طراح و توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن شناخته می‌شوند، شناسایی این فاکتورها، کمک زیادی را به شما به منظور مقایسه و انتخاب میان آن‌ها خواهد کرد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *