نکات لازم در ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی

Flat design vector illustration concepts of education and e-learning

با پیشرفت‌ در ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی و یاز روز افزون به یادگیری و آموزش‌های مختلف، بازار اپ ها رو به روز داغ تر می‌شود. ساخت اپلیکیشن نه تنها با هدف آموزش دادن به کودکان انجام می‌گیرد، بلکه حتی بزرگسالان نیز می‌توانند با استفاده از این برنامه‌ها، کارهای روزمره بسیاری انجام دهند. یادگیری آنلاین به بخشی جدایی ناپذیر از مطالعات انسان‌ها در جهان تبدیل شده است. بنابراین باید از نکات لازم برای ساخت اپلیکیشن‌ها و حضور در فضای مجازی آگاه باشیم.

هنگام ساخت اپلیکیشن آموزشی در هر پلتفرمی، نکاتی وجود دارد که توسعه دهندگان اپلیکیشن باید روی آنها تمرکز کنند. این امر باعث کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت اپ و همچنین یادگیری بیشتر دانش پژوهان نیزمی‌شود.

هدف شما از ساخت اپلیکیشن آموزشی چیست؟

قبل از ساخت اپلیکیشن آموزشی، باید بدانید چرا و با چه هدفی می‌خواهید این اپ را طراحی کنید؟ برای کاربران با چه بازه سنی، اپلیکیشن می‌سازید؟ آیا استفاده کنندگان از این اپلیکیشن، دارای محدودیت‌های ذهنی و سنی خاصی هستند؟ با توجه به هدف طراحی اپلیکیشن، این اپ چه امکانات و چه مجوزهایی باید در اختیار کاربران قرار دهد؟

در تمام مراحل ساخت اپلیکیشن آموزشی، اهداف را به طور مداوم مرور کنید. در این صورت به بیراهه نمی‌روید و تمرکز خود بر هدف را از دست نخواهید داد.

طراحی اپ قبل از ساخت اپلیکیشن آموزشی

بعد از اینکه طراح، هدف از ساخت اپلیکیشن آموزشی، نوع کاربران و امکانات مورد نیاز را به خوبی شناخت، بهتر است قبل از اینکه سراغ طراحی و کدنویسی رود، یک بار طرح اپلیکیشن را به صورت دستی طراحی کند. با این کار، طراح می‌داند دقیقا چه چیزی می‌خواهد. با یک تحلیل ساده از طرح رسم شده، می‌توان بسیاری از کاستی‌ها و نواقص اپلیکیشن را برطرف کرد.

یک نمونه اولیه ایجاد و آن را آزمایش کنید

یک ایده بسیار جالب قبل از شروع فرآیند ساخت اپلیکیشن و یا توسعه آن، ایجاد یک نمونه اولیه از اپلیکیشن است. بعد از اینکه طرحی از اپلیکیشن را بر روی کاغذ رسم کردید، نمونه اولیه را با برخی از ابزارهای تخصصی UX آزمایش کنید. طراحی اولیه را در ابعاد مختلف، چند بار مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید. در این بررسی و تجدید نظرها در مورد گرافیگ فراموش نکنید که فضای آموزشی، باید تا حد امکان ساده و به دور از شلوغی باشد. در عین حال، تمام ابزارهای مورد نیاز برای کاربر طراحی شود.

 صفحه را با دکمه‌های افزونه‌ی رسانه‌های اجتماعی شلوغ نکنید. از قرار دادن بنر یا تبلیغات در بسیاری از مکان‌ها خودداری کنید. به طور مثال اگر این اپ را برای کودکان طراحی می‌کنید، آیا این اپ، از پیمایش بصری و مناسب برای سنین کودک برخوردار است؟ کودکان تمایل دارند، همه نقاط روی صفحه را لمس کنند و مستقیما به صفحه مورد نظر برسید.

بازار اپلیکیشن را مشخص کنید

اکنون که ایده شما به خوبی تعریف شده است، باید پلتفرم‌های احتمالی که می‌خواهید برنامه را در آنها بازاریابی کنید را در نظر بگیرید. همیشه بهتر است بازارهای رقابتی ساده‌تری را برای اپلیکیشن آموزشی انتخاب کنید، بازارهایی مانند Windows Phone  یا  Android .

این کار باعث می‌شود تا اپ، کاربران بیشتری را به خود جلب کند. هنگامی که برند شما به رسمیت شناخته شد، می‌توانید اپلیکیشن را به پلتفرم‌های بزرگ و رقابتی‌تر معرفی کنید. راه‌اندازی اپ روی سیستم عامل‌هایی با سطح رقابت بالا، به جایی نمی‌رسد چرا که برنامه شما در انبوه ابزارهای آموزشی دیگر گم می‌شود و تمام زحمات شما برای ساخت اپلیکیشن آموزشی به هدر می‌رود.

زبان اپلیکیشن آموزشی

قبل از ساخت اپلیکیشن آموزشی، گستردگی جغرافیایی و زبانی کاربران خود را بسنجید. اگر متوجه شدید که مخاطبان شما در سراسر جهان پراکنده هستند، استفاده از فناوری محلی سازی، زبان برای نزدیک کردن اپلیکیشن خود به مخاطبان بالقوه، ضروری است. برای توسعه و محلی سازیِ محتوای اپلیکیشن با افراد بومی همکاری کنید.

نقطه فروش تعیین کنید

قبل از ساخت اپلیکیشن آموزشی، باید انتظار خود از میزان فروش اپ را مشخص کنید. چه چیزی در این اپلیکیشن منحصر به ‌فرد است؟ چگونه این اپ از سایر اپلیکیشن‌های آموزشی متمایز می‌شود؟ ممکن است اپلیکیشن یک خدمت کاربردی و کاملاً منحصر به فرد را ارائه دهد. در این صورت قطعا میزان فروش و محبوبیت آن، فوق‌العاده خواهد بود. بنابراین انحصار و تمایز اپ مورد نظر با سایر اپلیکیشن‌ها، می‌تواند رابطه قوی با تعیین نقطه فروش داشته باشد. اما برای رسیدن به این هدف نباید کیفیت محتوای آموزشی و طراحی گرافیک را فدا کنیم.

مقیاس پذیری اپلیکیشن

منظور از مقیاس پذیری این است که با افزایش تعداد کاربران، اجرای اپلیکیشن با اختلال مواجه نشود. هنگام راه اندازی و ساخت اپلیکیشن، مقیاس‌پذیری را به عنوان گزینه‌ای مورد نیاز برای آینده در نظر بگیرید.

چرا که با توجه به محبوبیت و شهرت برند در آینده، تعداد کاربران استفاده کننده از اپلیکیشن هم افزایش می‌یابد. بنابراین اپلیکیشن بدون خطا و با حداقل تاخیر، باید قابل استفاده توسط این تعداد کاربر باشد. پس اگر سطح محبوبیت و فروش بالا را برای اپلیکیشن در نظر گرفتید، به این گزینه بسیار توجه داشته باشید. در غیر این صورت مجبور می‌شوید که این سهل انگاری را با پرداخت هزینه زیاد جبران کنید.

کیفیت محتوا

یکی از مواردی که در ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی بسیار اهمیت دارد، کیفیت محتوا است. از آنجایی که اندازه صفحه نمایش تبلت‌ها و گوشی‌ها کوچک است، از محتوا با پاراگراف‌های بزرگ خودداری کنید. همچنین باید از نمودارها و موارد مشابه استفاده شود. این امر درک موضوع آموزشی را برای کاربر واضح‌تر می‌کند و کاربران تجربه بهتری در استفاده از اپلیکیشن آموزشی دارند. همچنین محتوا بایدکاملا مشخص باشد و تملق‌آمیز یا دور از موضوع نباشد.

تست درک کاربر

در پایان ساخت اپلیکیشن آموزشی، توسعه‌دهنده اپ، باید میزان دانشی که کاربر از آن اپلیکیشن کسب کرده است را آزمایش کند. همچنین بخش‌هایی مثل آزمون‌ها باید در بین موضوعات گنجانده شود و پیوندهای مرتبط باید برای کاوش بیشتر در رابطه با موضوع آموزش ارائه شود.

طراحی و ظاهر جذاب

ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی با ظاهر جذاب و زیبا، در موفقیت برند بسیار موثر است. اگر کاربران اپلیکیشن آموزشی، کودک و نوجوان باشند، با ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی گیرا و جذاب، به آنها لذت یادگیری هدیه بدهید تا از آموختن گریزان نباشند.

به عبارت دیگر رابط کاربری اپلیکیشن، باید به گونه‌ای جذاب باشد که هم بهره‌وری برنامه را بهتر کند و هم به کاربران این امکان را ‌دهد تا با حداقل تلاش، یادگیری بهتری داشته باشد. رابط‌های رنگارنگ، تجربه زیبا برای کاربران رقم می‌زند. در مقابل این رابط نباید باعث اختلال تمرکز کاربران شود و بهتر است در عین زیبایی، ساده باشد تا کاربران را سردرگم نکند.

به روز رسانی اپلیکیشن با توجه به پیشنهادات کاربران

یکی دیگر از جنبه‌های مهم ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی این است که اپ را باید در فواصل زمانی منظم بررسی کنید تا به روز رسانی‌های لازم را انجام دهید. برای بهبود برنامه و راه اندازی نسخه‌های جدید برنامه، می‌توانید از بازخورد و پیشنهادات مفید کاربران استفاده کنید.

سخن آخر

احتمالا جمله “جلو ضرر را هر وقت بگیری، منفعت هست.”را شنیدید. اما در مهندسی نرم افزار جلو ضرر را اگر سریعتر بگیری، منفعت هست! این شاید ماندگارترین جمله در ذهن مهندسان نرم افزار در تمام دوره تحصیلش باشد که “هر چه سریع‌تر مشکلات نرم افزار را پیدا کنید، هزینه کمتری می‌پردازید”. برای ساخت اپلیکیشن‌های آموزشی، باید سعی کنید تمام جوانب و مشکلات را قبل از تولید اپ، در مرحله طراحی یا ساخت نمونه اولیه بررسی کنید. هرچه دیرتر برای حل مشکلات اقدام کنید، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید. هدف ما از این مقاله این است که با دانستن نکاتی قبل از ساخت اپلیکیشن آموزشی، هزینه‌های کمتری برای اشتباهات خود بپردازید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله فواید استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی را مطالعه کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *