درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی

بشر یک مسیر بسیار طولانی را برای رسیدن به جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد، طی نموده است. اگر فیلم‌های وسترن را مشاهده کرده باشید، اکثر سرقت‌ها یا از بانک بود یا اینکه قطار حامل پول و کالا را به غارت می‌بردند؛ البته تمام این مسائل، چیزی جز واقعیت نبود. اما بشر با اتکا به قدرت تخیل و قریحه‌ی بی بدیلش، دست به ابتکارات و ارائه‌ی سرویس‌های امنیتی برای این مسئله نمود؛ تا اینکه بالاخره به چیزی به نام درگاه پرداخت اینترنتی رسید. در ادامه با ما همراه باشید تا این ابتکار بشریت، درگاه‌های پرداخت اینترنتی را با هم بررسی کنیم.

درگاه پرداخت اینترنتی چیست؟

در یک تعریف جامع، درگاه پرداخت اینترنتی، سرویسی است که برای تجارت الکترونیکی ایمن، عرضه شده است؛ به نحوی که پرداخت شما در یک بستر امنیتی و به صورت اینترنتی، از طریق کارت‌های اعتباری انجام می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای درگاه پرداخت اینترنتی پرداخت قبوض، خرید کالا یا خدمات در فضای اینترنت و انتقال وجه (پول) است. یکی از مزیت‌های استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی، صرفه جویی در زمان است؛ شما دیگر نیاز به مراجعه‌ی حضوری به بانک ندارید و همین امر در دنیای امروزه که زمان در آن، از الماس هم گرانبهاتر است، نکته‌ی بسیار مهمی است. دیگر مزیت بهره‌مندی از درگاه پرداخت، این است که شما در هر لحظه از شبانه‌روز می‌توانید کار پرداخت را انجام دهید که خود یکی از محاسن به شمار می‌آید. به طور کل باید گفت که درگاه‌های پرداخت اینترنتی، دست شما را برای پرداخت‌ اینترنتی باز می‌گذارند. اگر بخواهیم چند درگاه پرداخت مهم در دنیا را نام ببریم می‌توان به WePay، PayPal و Amazon Payment اشاره کرد که هرکدام علاوه بر مزیت‌های خود، طرفداران بسیاری در تمامی کشورها دارد.

ویژگی‌های یک درگاه پرداخت اینترنتی خوب و معتبر

مانند هرچیز دیگری، شما باید قبل از انتخاب درگاه برای انجام عملیات پرداخت اینترنتی، تحقیقات دقیقی را درباره‌ی ویژگی‌های آن درگاه بکنید، چرا که اگر به عنوان مثال از درگاه نامعتبری عملیات پرداخت را انجام دهید، احتمال دارد طی یک حمله فیشینگ، تمامی سرمایه‌ی خود را از دست دهید.

  1. امنیت

 اولین نکته‌ای که باید از آن مطمئن شوید، امنیت درگاه پرداختی مورد نظرتان است. اگر درگاه‌ها راه نفوذ و به قولی باگ داشته باشد، اطلاعات حساب کاربر توسط افرا سودجو مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، پس هنگام انتخاب درگاه برای اپلیکیشن یا سایت خود، حتما درباره‌ی سابقه‌ی امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

  1. نوع ارائه‌ی خدمات

یکی دیگر از ویژگی‌های یک درگاه پرداخت اینترنتی خوب، نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات است. هرچقدر یک درگاه گزینه‌ها و روش‌های بیشتری برای پرداخت قرار دهد، مشتری نیز انتخاب بیشتری برای پرداخت خواهد داشت. همچنین یک درگاه خوب، باید خدماتش را برای انواع پلتفرم‌ها ارائه دهد، و عدم ارائه در هر پلتفرمی، یک نقص بزرگ و حتی ویران کننده برای آن درگاه به حساب می‌آید، چرا که مشتری‌های استفاده کننده از آن پلتفرم را از دست می‌دهد. همچنین درگاه‌ها هزینه‌های مازادی را بعد از هر پرداخت از حساب شما کسر می‌کنند؛ هراندازه که این هزینه مقرون به صرفه باشد، به همان اندازه، مشتری جذب آن درگاه خواهد شد.

  1. پشتیبانی

یکی دیگر از شرایط یک درگاه پرداخت اینترنتی خوب، پشتیبانی آن درگاه است. هر درگاهی باید پشتیبانی ۲۴ ساعته داشته باشد تا جواب مشتری‌ها یا افراد تازه‌کار در زمینه‌ی پرداخت آنلاین را بدهد و مشکلات آنان را رفع کند. همچنین داشتن یک وبسایت با توضیحات کامل، از دیگر مولفه‌های یک درگاه پرداخت اینترنتی خوب است.

پرداخت اینترنتی

پرداخت اینترنتی

انواع درگاه‌های پرداخت اینترنتی

به طور کلی دو نوع درگاه پرداخت اینترنتی وجود دارد.

  1. درگاه پرداخت مستقیم ( شرکت‌های PSP)
  2. درگاه پرداخت واسط یا غیرمستقیم

با توجه با کاربرد و مزیت هرکدام از دو درگاه یاد شده، هر فردی با در نظر گرفتن نیاز خود به درگاه مخصوص، مراجعه می‌کند. با ما همراه باشید تا با هرکدام از این دو درگاه، بیشتر آشنا شوید.

  1. درگاه پرداخت مستقیم (شرکت‌های PSP)

این روش پرداخت، یک روش کاملا امن و البته معتبر برای هر وب‌سایتی است. کاربر از طریق درگاه پرداخت پرداخت مستقیم، پس از تکمیل سبد خرید خود، به طور مستقیم به درگاه پرداخت بانک‌ها متصل می‌شود. همانطور که ذکر شد، این روش، یک روش معتبر است، پس استفاده از درگاه پرداخت مستقیم به علت ایجاد بستر امن و همچنین اتصال به درگاه بانک، باعث ایجاد اعتبار برای هر سایتی می‌شود. هر سایت رسمی و فعالی، توانایی داشتن درگاه پرداخت مستقیم را دارد به شرطی که دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد و مجوزهای حقوقی را در دفاتر رسمی ثبت اسناد، گرفته باشد. اگر بخواهیم ویژگی‌های این نوع درگاه را بشماریم می‌توانیم به اعتبار، پشتیبانی آنلاین، استعلام تراکنش‌ها و واریز همزمان به چند حساب، اشاره کنیم.

شرکت‌های زیر، شرکت هایی هستند که در ایران از سوی بانک مرکزی، مجوز ارائه‌ی این نوع خدمات را دارند که به طور مختصر به آنان، شرکت‌های PSP گویند، به عبارت دیگر این شرکت‌ها، واسط میان بانک‌ها و مشتریان تجاری هستند، که شامل:

به پرداخت ملت، آسان پرداخت پرشین، الکترونیک کارت دماوند، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت نوین آرین، تجارت الکترونیک پارسیان، خدمات نوین داده ورزی سداد، سایان کارت، فن آوا کارت، کارت اعتباری کیش و مبنا کارت آریا.

  1. درگاه پرداخت واسط یا غیر مستقیم

همانطور که از نام این درگاه معلوم است، این درگاه، به صورت واسطه عمل می‌کند. در این روش سایت به جای گرفتن درگاه مستقیم از بانک، با یکی از شرکت‌های معتبر واسط بین بانکی قرارداد می‌بندد. به طور کلی این شرکت‌های واسطه، با بانک‌های زیادی قرارداد بسته و خدمات خود را در بستری امن ارائه می‌دهند. معمولا از آنجاییکه گرفتن مجوزهای لازم برای درگاه مستقیم مانند داشتن نماد الکترونیک یا داشتن مجوزهای دفاتر رسمی ثبت اسناد، کاری سخت و معمولا بسیار وقت‌گیر است، درگاه پرداخت واسطه، انتخابی مقرون به صرفه به حساب می‌آید. فرایند واریز پول از طریق این درگاه به این روش است که ابتدا هزینه به حساب شرکت واسطه واریز می‌گردد و پس از کسر درصد کمی از هزینه، باقیمانده‌ی پول به حساب بانکی منتقل می‌شود. علاوه بر نکات ذکر شده، مزیت استفاده از این نوع درگاه‌ها شامل ارائه‌ی پنل‌های سرویس‌دهی متفاوت، قرارداد با بانک‌های متفاوت و مناسب بودن برای سایت‌ها و شرکت‌های نوپا است.

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط

با وجود اینکه هردو درگاه یک کار را انجام می‌دهند اما در نکات مهمی با یکدیگر متفاوت هستند؛ این نکات شامل:

  1. دریافت نماد الکترونیک در درگاه پرداخت مستقیم الزامی است اما در درگاه واسط نیازی به این‌کار نیست.
  2. درگاه پرداخت مستقیم، پشتیبانی آنلاین ندارد درحالیکه درگاه واسط دارای این مزیت است.
  3. مهم‌ترین تفاوت این دو درگاه در این است که درگاه پرداخت مستقیم کارمزد ندارد، درحالیکه شرکت‌های واسط، درصدی از هزینه‌ی پرداخت شده را کسر می‌کنند.
  4. در درگاه پرداخت مستقیم، امکان پیگیری سریع تراکنش وجود ندارد درحالیکه در درگاه واسط این قابلیت میسر است.
  5. در حالیکه در درگاه پرداخت مستقیم، مسیر دهی هوشمند وجود ندارد، در درگاه واسط، این امکان برای کاربران مقدور است.
  6. با توجه به انعطاف درگاه واسط، امکان اطلاع رسانی پیامکی در آن میسر است در حالیکه در درگاه پرداخت مستقیم این مزیت وجود ندارد.
  7. با توجه به تایید فرایندهای ثبت‌نام، زمان اخذ درگاه پرداخت در درگاه پرداخت مستقیم چند هفته طول می‌کشد درحالیکه همین فرایند برای درگاه واسطه، یک روز کاری زمان می‌برد.
  8. سرویس‌های جانبی مانند کیف پول یا لینک پرداخت را تنها در درگاه واسط می‌توانید ببینید درحالیکه درگاه پرداخت مستقیم از این امکانات محروم است.

کلام آخر

در مقاله‌ای که مطالعه نمودید، با تعاریف درگاه پرداخت اینترنتی، ویژگی‌های یک درگاه پرداخت اینترنتی خوب، انواع درگاه‌های پرداخت و مزیت هرکدام از درگاه‌های پرداخت، آشنا شدید. اهمیت موضوع پرداخت اینترنتی هر روزه، بیشتر می‌شود. با توجه به این که نوع درگاه باعث ایجاد امنیت و جلب اعتماد کاربر برای هرسایت و شرکتی می‌شود، مدیران به دنبال عقد قرارداد با بهترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این نوع خدمات هستند. از طرفی با توجه به نیاز کاربر و امنیت حساب مالی وی، تحقیق در این زمینه، باید جز اولویت‌های هر کاربری پیش از پرداخت اینترنتی باشد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *