رازهای بقا و نگهداری اپلیکیشن موبایل چه هستند؟
اپلیکیشنهای بسیار زیادی در بازار موجود هستند و طبیعتاً برای اپلیکیشن شما هم در این بازار شلوغ، رقبایی وجود دارد.
حتی اگر هم بیرقیب هستید به زودی رقبایی خواهید داشت!
بنابراین جای تعجب نیست که افراد یک اپلیکیشن را تست کنند ، سریع پاکش کنند و سراغ اپلیکیشنهایی بروند که پتانسیل بیشتری برای نگهداری کاربر دارند.
آیا میدانستید در ۸۰٪ موارد حداکثر تا ۳ روز پس از نصب، کاربر اپلیکیشن را از گوشیاش پاک می کند؟!
در اغلب موارد افراد یک اپلیکیشن را نصب میکنند تست می کنند و کنارش می گذارند.
این امر چیز عجیبی نیست.
احتمالاً این موضوع بارها برای شما هم پیش آمده است؛ اپلیکیشنهای زیادی را پس از استفاده اولیه کنار گذاشتهاید و نهایتاً به طور کلی حذفاش کردهاید.
در واقع کاربر در همان لحظات اولیه کار با اپلیکیشن، حس رضایت یا عدم رضایت را احساس میکند.
در این نوشته شما را با رازهای بقا و نگهداری اپلیکیشن موبایل آشنا میکنیم.
۱-قرار دادن دستورالعمل کار با اپلیکیشن
دستورالعمل کار با اپلیکیشن می تواند به صورت چند اسلاید در زمان اجرای برنامه یا حتی به صورت ویدئویی باشد.
این دستورالعمل باید اولین چیزی باشد که کاربر در اپلیکیشن مشاهده میکند.
این مقدمه و دستورالعمل کلی باید شامل مزایا، ویژگیها و قابلیتهای اپلیکیشن نیز باشد.
در صورتی که کاربر پس از اجرای برنامه متوجه شند باید چهکار کند، کجا را کلیک کند و حس سردرگمی پیدا کرد خطر کنار گذاشتن اپلیکیشن شما به وجود میآید.
نکته: با این تصور اپلیکیشن را طراحی کنید که کاربران، هیچ دانش و پیش زمینهای ندارند و تا کنون تجربه استفاده از اپلیکیشنهای موبایل را نداشتهاند!
۲-شخصیسازی ثبت نام
در صفحه ثبت نام حتماً ایمیل و امکان ورود از طریق شبکههای اجتماعی را قراردهید.
ورود از طریق شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و … یک روش هوشمندانه است که باعث میشود شما یک سری اطلاعات شخصی از کاربران مثل سن، جنسیت،علایق و…کسب کنید.
ایمیل نیز باعث میشود بتوانید یک راه دسترسی برای ارسال خبرنامه به مشتریان داشته باشید و با آنها در ارتباط بمانید.
در فرم ثبت نام میتوانید در مورد جنیست، سن کاربران فیلدهایی قراردهید.
در تصویر زیر مثالی از یک اپلیکیشن ویژه کودکان مشاهده میکنید که سن کاربر را به این صورت پرسیده است.
در این تصویر نیز مثالی از اپلیکیشن فروشگاهی را مشاهده می کنید که جنسیت را پرسیده است.
دانستن جنسیت کاربر برای فروش محصول موضوع مهمی هست.
۳- ارسال پیامهای فوری یا پوش نوتیفیکیشن
قدم بعدی تعامل با کاربر از طریق ارسال پوش نوتیفیکیشن هوشمندانه است.
پیامهای ارسالی از این طریق باید کوتاه و جذاب باشند.
پوش نوتیفیکیشن اگر هوشمندانه استفادده نشود ممکن است برای اپلیکیشن نتجه عکس داشته باشد و مثل یک شمشیر دو لبه است!
بنابراین در استفاده زا این امکان، باید دقت کافی به خرج دهید.
قبلاً در این نوشته نکات مهم ارسال پوش نوتیفیکیشن را توضیح دادهایم.
۴-ارائه توضیح برای مجوزهای دسترسی اپلیکیشن
هر اپلیکیشن در زمان نصب، شامل مجوزهای مختلفی است که کاربر در اولین تعامل با اپلیکیشن مشاهده می کند.
بهتر است دلیل استفاده مجوزهای خاص را به کاربر توضیح دهید.
مثلاً اگر مجوز دسترسی دوربین وجود دارد به کاربر توضیح دهید این مجوز به چه دلیل قرار داده شده است.
در تصویر زیر مثال خوبی از این نمونه مشاهده می کنید.
۵-برقراری تعاملات درون اپلیکیشن
زمانی که کاربر وارد شد، دستورالعمل اولیه را مشاهده کرد و ثبت نام انجام داد آماده خروج از برنامه است!
قطعاً باید کاری کنید که این اتفاق نیفتد.
در تمام مراحل استفاده از اپلیکیشن در کنار کاربر باشید.
وقتی ثبت نام انجام شد به او بگویید وارد چه صفحهای باید شود، در هر صفحه و هر امکان ، توضیحات لازم را قرار دهید.
در تصویر زیر مثالی از این نمونه را مشاهده می کنید.
در قسمت Tip راهنمایی لازم مربوط به آن صفحه قرار داده شده است.
سخن پایانی
سازندگان اپلیکیشن همیشه باید در نظر داشته باشند که کاربران اپلیکیشن انسان هستند.
مثل هر تعامل اجتماعی دیگر، تعامل اپلیکیشن با انسان نیز باید محترمانه، شخصی، گرم و صمیمی باشد تا بتواند بهترین تاثیر را در مخاطب بگذارد.
سلام. ممنون از تیم اپساز بابت مطالبشون.
من به تازگی اپلیکیشن فروشگاهی خودمو با اپساز ساختم و خیلی نیاز دارم از این مطالب بیشتر استفاده کنم تا بتونم مشتری های خودمو نگه دارم. لطفا بیشتر از این نوع مطالب بذاری.