با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت فعالیت کسبوکارهای مختلف در فضای مجازی، بازار طراحی اپلیکیشن برای کسبوکارها بسیار بیشتر از قبل رونق پیدا کرده است. افراد و تیمها سعی میکنند با ارائه ایدههای جدید، سهم بیشتری از توجه مخاطبان را به خود جذب کنند. برای ایده پردازی که به نوعی مهمترین مرحلهی طراحی اپلیکیشن است، راههای مختلفی وجود دارد؛ یک راه متداول آن، نمونه برداری از اپلیکیشنهای موفق است. البته این شبیه سازی باید دارای ارزشهای پیشنهادی جدید و مجزایی نیز نسبت به آن نمونه باشد تا بتواند سهمی مناسب از بازار را برای خود به دست بیاورد. یکی از اپلیکیشنهای موفق در حیطهی خود، اپلیکیشن دیوار است. برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، باید به موارد خاصی توجه کرد. در این مقاله سعی شده است که تعدادی از این نکات برای راهنمایی طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار ارائه شود. در ادامه به بررسی ساختار کسب و کار، ساختار طراحی و ساختار محتوای موجود برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار میپردازیم؛ با ما همراه باشید.
ساختار کسب و کار
· حیطهی C2C
مدلهای مختلفی مانند B2B, B2C وC2C و… در ساختار اصلی ارتباط کسبوکارها وجود دارد. برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، ابتدا باید از مدل این کسب و کار اطلاع داشته باشیم. مدل اصلی این کسب و کار، مدل C2C است. در این مدل، تعاملات بین خود مشتریان است.
در اپلیکیشن دیوار، افراد کالاهایی دست دوم و یا حتی نو را برای فروش در قالب آگهی منتشر میکنند. در صورتی که فرد دیگری کالای مطلوب خود را در بین آنها پیدا کند، میتواند با فرد فروشنده گفت و گو و در صورت توافق، معامله داشته باشد. در این مدل، صاحب کسبوکار چندان در تعاملات دخیل نبوده و بیشتر نقش نظارتی دارند. اگر قصد دارید مجموعه و در نهایت طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار را به عنوان هدف خود انتخاب کنید، باید در نظر بگیرید که لازم نیست مشتری از شما وجههی خاص و ویژهای را دریافت کند، بلکه باید حس یک محیط امن را به مجموعه و اپلیکیشن شما داشته باشد؛ چرا که این احساس لازمهی ایجاد بستر یک معامله است. در مدل B2C لازم است که مشتریان شما را بسیار خوب بشناسند و به نوعی برای آنها برند شوید. اما کار از این جهت در مدل C2C که طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار نیز مثالی از آن است،
راحتتر بوده و صرفا کافی است که مخاطبان در حد معمول از وجود اپلیکیشن شما آگاه باشند. برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، ابتدا باید بر ساختار C2C و نحوهی کار در این ساختار مسلط باشید.
· استفاده از تحلیل SWOT
برای شبیه سازی و الگو برداری از یک نمونهی موفق، صرفا نباید از مزیتهای آن الگو استفاده کرد. بلکه نیاز به تحلیلهای قویتری دارید. تحلیل SWOT کاربردهای متنوعی داشته و یکی از آنها در همین آموزش الگوبرداری است. به صورتی که با تحلیل کسب و کار الگوی خود میتوانید به جایگاهی حتی بهتر از آن برسید. برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار باید به قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات این اپلیکیشن پرداخت. با این تحلیل و به کارگیری آن، برای ارتقای مجموعهی مشابه با آن میتوان مسیر زیادی را در این جهت طی کرد. برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار باید این چهار مورد را تحلیل کرده و البته در مرحلهی بعد سعی شود که آنها را در طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار به کار گرفت تا نتیجهی بهتری به دست بیاید.
ساختار طراحی اپلیکیشن
· سهولت
طراحان اپلیکیشن دیوار سعی خود را کردهاند تا خدمات ارائه داده شده به مخاطبان، در سادهترین شکل ممکن قابل دسترسی باشد. اپلیکیشن دیوار شامل بخشهای نمایش آگهیها، نوار دسترسی سریع، نوار جست و جو و نوار فیلترها است که وجود آنها باعث میشود کاربر بتواند راحتتر فرمانهای خود را اجرا کند. در میان نوار پایینی صفحه، آیکونی قرار داده شده است که به نوعی پرکاربردترین قسمت اپلیکیشن دیوار محسوب میشود. با استفاده از دکمهی ثبت آگهی، کاربر میتواند آگهیهای جدید خود را در این اپلیکیشن منتشر کند. پس از ثبت کردن آگهی، میتوانید در صورت نیاز آن تبلیغات را ویرایش و از بخش دیوار من، آگهیهای ثبت شدهی خودتان و البته آمار بازدید آنها را نیز ببینید.
· به روزرسانی و ارتقا
در نسخههای اولیه اپلیکیشن دیوار، قابلیت چت و گفت و گو با مشتریان وجود نداشت. اما دیوار توانست در بهروزرسانیهای خود این قابلیت را نیز اضافه کند. برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، باید از قابلیت این بهروزرسانیها استفاده کرد؛ چرا که همانند خود اپلیکیشن دیوار با استفاده از این کار، بسیاری از باگهای اپلیکیشن برطرف میشود. پس اگر قصد طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار را دارید، باید به این موضوع زیادی داشته باشید.
ساختار محتوا
· کنترل محتوا
اگر قصد طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار را دارید، باید به این نکته توجه کنید که با توجه به میزان گستردگی فعالیت مجموعهی خود و تعداد مراجعان انتشار آگهی، باید فرد یا افرادی را برای کنترل محتوای بارگذاری شده استخدام کنید. به هر حال حتی اگر خود مخاطبان آگهیها را بارگذاری کنند، باز هم محتوای آنها به اپلیکیشن مربوط خواهد بود؛ چرا که به هر حال بستر این تبلیغ را این اپلیکیشن فراهم کرده است. افراد مسئول انتخاب شده برای کنترل محتوای تبلیغات، باید محتواها را از نظر اخلاقی و حرفهای بررسی کرده تا میزان اشتباه به حداقل برسد. با وجود این کنترلها، بسترهای مفید که دارای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار هستند، محیط امنی برای فعالیت میشوند و محصولاتی خارج از چارچوبهای قانونی و اخلاقی در این نوع فضا تبلیغ نخواهد شد. پس علاوه بر در نظر داشتن هدفی مثل طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، باید بدانید برای کنترل این نوع سیستم، نیازمند افراد دیگری نیز میباشید تا محتوای موجود در مجموعهی مورد نظر دچار مشکل نشود.
· دسته بندی محتوا و جست و جوی هوشمند
برای طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، باید بتوانید محتوای منتشر شده را از همان ابتدا دسته بندی کنید تا از این طریق، امکان جست و جوی هوشمند در این اپلیکیشن فراهم شود. با استفاده از دسته بندی، از ابتدا مشخص میشود که آگهی مورد نظر مربوط به کدام بخش بوده و در زمان جست و جو، مخاطبان میتوانند با سهولت بیشتری تبلیغات و آگهیهای مربوط به موضوع مورد نظر خود را پیدا کنند. در طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، دسته بندی محتوای آگهیها و در نتیجهی آن، جست و جوی هوشمند بسیار اهمیت دارد.
سخن آخر
طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار، با توجه به موفقیت این اپلیکیشن طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ به همین دلیل در این مقاله موارد لازم در طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار بررسی شد. از همراهی شما تا پایان متشکریم. برای مشاوره و سفارش طراحی اپلیکیشن موبایل و انواع دیگر اپلیکیشنها، با ما تماس بگیرید.