برنامه نویسی ios به یک حیطهی کاری پر درآمد تبدیل شدهاست. برند آیفون از سیستم عامل ios استفاده میکند و افراد زیادی نیز در سراسر جهان، محصولات مختلف برند آیفون را خریداری میکنند. به علت وجود کاربران زیاد این سیستم عامل در جهان، برنامه نویسی ios اهمیت زیادی پیدا کردهاست. طراحان و برنامه نویسان میتوانند با ایده پردازی و سپس اجرای آن و در نهایت انتشار اپلیکیشنهای آیفون، درآمد خوبی بهدست بیاورند. در این مقاله به بررسی و توضیح این فرآیند پرداخته شدهاست تا با بهکارگیری نکات لازم، بتوان در این حیطه، بهترین عملکرد را داشت و به کمترین میزان دچار اشتباههای رایج در این فرآیند شد.
ایده پردازی، قدم اول برای برنامه نویسی ios
گاهی برای بعضی از پروژههای طراحی اپلیکیشن، بودجهی قابل توجهی نیز در نظر گرفته میشود. اما با این حال نتیجهی چندان مثبتی ندارد. علت اصلی این عدم موفقیت در بعضی پروژههای برنامه نویسی ios، عدم دقت و توجه به بنیادیترین مرحلهی پروژه، یعنی مرحلهی ایده پردازی است. بهتر است برای ایده پردازی از چند فرد متخصص کمک گرفته و به این نکته نیز حتما توجه شود که حتی عدم توانایی کافی در یک فرد در تیم ایده پردازی، میتواند عملکرد کلی تیم را به میزان زیادی کاهش دهد.
نیازسنجی و تحقیقات بازار برای پروژههای برنامه نویسی ios
بعضی از افراد، تحقیقات بازار و نیازسنجی را مقدمهی بسیاری از پروژهها میدانند. به هر حال گرچه این کار میتواند باعث رفع ابهام از فرآیند شناخت مشتریان و نیاز آنها شود. اما بالاخره ایده پردازی را محدود میکند و محدودیت برای ایده پردازی جهت برنامه نویسی ios، باعث عدم ایجاد ایدههای نوین و کاربردی میشود. به همین علت، بهتر است که در طی مرحلهی ایده پردازی، به صورت موازی به نیاز سنجی و تحقیقات بازار نیز پرداخته و تقدمی برای آن در نظر گرفته نشود. این بخش از این جهت اهمیت دارد که اپلیکیشن طراحی شده، در بازار با اقبال و خرید مخاطبان روبهرو شود.
توجیه اقتصادی و مالی پروژهای مختلف برنامه نویسی ios
برای اطمینان از ثمربخش بودن پروژه، توجیه اقتصادی و مالی برای آن انجام میشود. در این بخش از فرآیند کلی طراحی اپلیکیشن، باید استدلال کرد که پروژهی مورد نظر برنامه نویسی ios، سودآور و اقتصادی است. از این جهت باید اپلیکیشنی طراحی شود تا خدمتی جدید و یا خدمات موجود و قبلی در بازار را به صورتی بهینه و تکامل یافته ارائه کند. در صورت وجود یکی از این دو مورد، میتوان به توجیه اقبال مخاطبان به اپلیکیشن مورد نظر رسید.
زبان برنامه نویسی ios
در برنامه نویسی، انتخاب زبان برنامه نویسی اهمیت ویژهای دارد و تا حدود زیادی بر خروجی کار موثر است. زبان برنامه نویسی رایج و ابتدایی برای ios، زبان برنامه نویسی آبجکتیو-سی میباشد. گرچه هنوز هم از این زبان استفاده میشود اما با توجه به جزئیات، سختی زیاد و زمانبر بودن کار با آن، بیشتر از زبان سوئیفت برای برنامه نویسی ios استفاده میشود. گرچه این زبان برنامه نویسی نیز بر پایهی آبجکتیو-سی است. اما عملکرد بهتری از آن دارد و با استفاده از زبان برنامه نویسی سوئیفت، میتوان اشکالات و خطاها را راحتتر شناسایی و برطرف کرد و همینطور میتوان سریعتر و با کیفیت بیشتری پروژهی مورد نظر را انجام داد. چرا که کار با این زبان سادهتر از مورد قبلی میباشد.
تحریم، مانعی برای برنامه نویسی ios
به علت وجود تحریمهای مختلف موجود برای کشور ما، متأسفانه امکان انتشار اپلیکیشنهای ایرانی در بازارهای نرم افزار وجود ندارد. به این صورت که اگر مدیریت اپ استور به این نتیجه برسد که اپلیکیشن مورد نظر، ایرانی است، آن را حذف خواهد کرد و اجازهی انتشار مجدد نیز نخواهد داد و حساب کاربری مورد نظر نیز مسدود میشود. برای حل کردن این مشکل، میتوان بعد از تکمیل فرآیند برنامه نویسی ios و آماده شدن اپلیکیشن، به انتشار آن در بازارهای انتشار نرم افزار داخلی پرداخته شود.
همچنین میتوانید برای مطالعهی بیشتر، مقالهی “ بهترین زبان برنامهنویسی برای ساخت اپلیکیشن موبایل ” را مطالعه کنید.
قیمت زیاد اپلیکیشنهای ios
قیمت در ارتباط مستقیم با بهای تمام شدهی محصول میباشد. یکی دیگر از مسائل موجود در فرآیند طراحی و برنامه نویسی ios ،سخت افزار مورد نیاز برای انجام درست این پروژه میباشد. برای برنامه نویسی ios، ارائه بهروزرسانیها و تست کردن اپلیکیشن، به ساخت افزارهای زیادی نیاز است. برای این کار باید تمام آیفونهای تولید شده فعلی را و حتی مواردی که بعدا تولید میشود، برای تست کردن اپلیکیشن، همراه داشت و از آنها استفاده کرد که طبیعتاً هزینهی قابل توجهی خواهد داشت. به همین علت است که ساختن اپلیکیشن ios نسبت به اپلیکیشنهای اندروید، قیمت بیشتری دارند. چرا که بهای تمام شدهی آنها زیادتر است.
برنامه نویسی ios با کراس پلتفرم
کراس پلتفرم، یک محیط مناسب برای برنامه نویسی است که در آن، فرآیند کدنویسی یک بار انجام میشود و بعد از آن برای سیستم عاملهای گوناگون نیز قابل استفاده است. زامارین و فون گپ مثالهایی از کراس پلتفرم میباشند که برای برنامه نویسی ios جهت تولید اپلیکیشن، استفاده میشوند. از این روش میتوان برای برنامه نویسی ios و ساخت اپلیکیشنهای پیچیده کمک گرفت. استفاده از این روش، باعث صرفهجویی در هزینه و زمان انجام پروژه، میشود. اما متأسفانه سرعت و عملکرد اپلیکیشنهای ساخته شده با این روش، کمتر و حجم اپلیکیشن تولید شده، نسبت به اپلیکیشنهای بر مبنای زبان سوئیفت زیادتر است. با توجه به مشکلات و کاستیهای بیان شده، بهتر است که از سوئیفت، زبان رایج برنامه نویسی ios، استفاده شود.
محیطهای برنامه نویسی فیسبوک و گوگل
دو محیط برنامه نویسی کراس پلتفرم توسط کمپانیهای گوگل و فیسبوک ارائه شدهاست. این دو مورد نسبت به بقیهی پلتفرمها، میتوانند عملکرد بهتری داشته و خروجی پروژه، حرفهای و مطلوبتر باشد. برای مثال میتوان به ری اکت نیتیو اشاره کرد که کمپانی گوگل آن را که بر مبنای زبان جاوا اسکریپت است، ارائه داده بود. بعد از این مورد نیز کمپانی گوگل، فلاتر را که بر مبنای زبان دارت است، ارائه داد. هر کدام از این دو مورد، مزایا و معایبی دارند. اما به هر حال استفاده از آنها در بسیاری از پروژههای برنامه نویسی ios، یک انتخاب رایج است.
تهیه داکیومنت
یکی از مراحل پر اهمیت و مهم در پروژههای برنامه نویسی ios، مرحلهی تهیهی مستندات و داکیومنت است. در این بخش، تمام مراحل پروژه به صورت دقیق و مشخص شرح داده میشود. اگر پروژهای دارای داکیومنت نباشد، در هنگام اجرا و ساخت، مشکلاتی ایجاد میشود. چرا که زیرساختهای مورد نیاز و تکنولوژی برنامه نویسی در این مرحله، مشخص میشوند.
میتوانید برای مشاوره و سفارش طراحی اپلیکیشن IOS، با ما تماس بگیرید.