بر اساس تحقیقات انجام شده امروزه بیش از ۶۰ درصد فروشهای اینترنتی از طریق مارکت پلیس انجام میشود. آمازون بزرگترین و موفقترین نمونه از این شرکتهاست. اما ممکن است برایتان سؤالاتی پیش بیاید که مارکت پلیس چیست؟ و چه تفاوتی با فروشگاه اینترنتی دارند؟ و…
برای پاسخدادن به این دسته از سؤالات و آشنایی با چگونگی این کسبوکار اینترنتی با ما همراه باشید.
همچنین در نظر داشته باشید ” افزایش درآمدزایی با ساخت اپ فروشگاهی” را مطالعه کنید.
مارکت پلیس چیست؟
شاید تصور کنید مارکت پلیس مفهومی پیچیده و بسیار سخت دارد اما اصلاً اینطور نیست. مارکت پلیس در واقع یک بستر است که در آن چند فروشنده و فروشگاه میتوانند بهصورت همزمان دور هم جمع شوند و محصولات خود را برای فروش ارائه دهند. برای درک بهتر مفهوم مارکت پلیس میتوانیم آن را به یک بازار اینترنتی تشبیه کنیم.
اگر شما به فکر راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی هستید، وظیفه شماست که تعدادی از فروشندگان خوب و باتجربه را کنار هم جمع کنید و از آنها بخواهید که محصولات خود را در مارکت پلیس شما به فروش برسانند. شما در ازای فضای فروشی که در اختیار فروشندگان قرار میدهید، حق کمیسیون از آنها دریافت میکنید. البته انواعی از بازارهای اینترنتی نیز هستند که از همان ابتدا یک حق عضویت یا ورود را از فروشندگان دریافت میکنند.
تفاوت مارکت پلیس و فروشگاههای اینترنتی چیست؟
هنوز هم ممکن است بسیاری از مردم، مفهوم مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی را با هم اشتباه بگیرند. در فروشگاه اینترنتی تنها یک فروشنده قرار دارد که صاحب فروشگاه است و محصولات و خدمات خودش را از آن طریق در اختیار شما میگذارد. تمامی فرایندهای تهیه محصول، فروش و بازاریابی در یک فروشگاه آنلاین توسط صاحب فروشگاه انجام میگیرد.
با این تعریف خلاصه از فروشگاه اینترنتی حالا تفاوت میان فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاه اینترنتی را بررسی میکنیم. مارکت پلیس پلتفرمی است که فروشندهها میتوانند وارد آن شوند و محصول خود را ثبت و به فروش برسانند؛ درست مانند یک بازار یا پاساژ، بستری برای فروشندهها و خریداران است. درحالیکه یک فروشگاه اینترنتی یک سری از محصولات خاص برند خود را در فروشگاه خود، بدون هیچ واسطهای به خریداران میفروشد. در این فروشگاه اینترنتی مدیر فروشگاه محصولات را ثبت میکند و امکان ثبت و ورود فروشنده دیگری وجود ندارد. اما در بازارهای اینترنتی تمامی محصولات اولیه متعلق به فروشندگان است پس در واقع بودجه کمتری توسط مدیر آنها خرج میشود. اما در یک فروشگاه اینترنتی صاحب فروشگاه باید محصولات را تهیه و در انبار خود نگهداری کند به همین دلیل به سرمایه بیشتری نیاز است. در ادامه مزیتهای بیشتری از این بازارهای اینترنتی را بررسی میکنیم.
مزیتهای مارکت پلیس
قبلتر اشاره کردیم که یکی از مزایای مارکت پلیس برای فروشندهها سرمایه اولیه بسیار پایینتر است. در ادامه لیستی از مهمترین مزیتهای فروشگاههای بزرگ را برای شما تدارک دیدهایم.
۱- کمک به فروش و بازاریابی
اگر برای فروش محصولات خود به یک بازار مخاطب نیاز دارید و میخواهید که محصول یا خدمات خود را بهراحتی به فروش برسانید، مارکت پلیسها میتوانند کمک زیادی به شما بدهند. این بازارهای اینترنتی معمولاً به گروه وسیعی از مخاطبان دسترسی دارند و باعث بیشتر دیدهشدن محصول شما میشوند. با استفاده از این بازارها میتوانید درصد فروش و مشتریان خود را به میزان قابلتوجهی افزایش دهید.
۲- قابلیت مقایسه و استفاده از برتری قیمتی
ممکن است در یک بازار اینترنتی برندها و فروشندگان مختلفی در یک زمینه مشابه به فروش محصولات خود بپردازند. در چنین حالتی ممکن است برای یک محصول، فروشندگان بسیار زیادی وجود داشته باشد. در این رقابت، فروشندهای برنده است که بتواند قیمت ارزانتری را ارائه دهد. چرا که مارکت پلیسها در چنین حالتی امکان مقایسه قیمتها را در اختیار خریداران قرار میدهند تا آنها بتوانند ارزانترین قیمت را خریداری کنند.
۳- اعتماد بیشتر!
خریداران به فروشگاههای اینترنتی اعتماد کمتری نسبت به مارکت پلیسها دارند. چراکه بازارها روی سود خودشان تلاش نمیکنند بلکه تمام تلاششان بر این است که رضایت مشتری را جلب کنند تا از آنها خریداری کنند. به همین خاطر همیشه راحتترین روشها را چه برای فروشنده و چه خریدار در نظر میگیرند.
همچنین میتوانید برای مطالعه و اطلاعات بیشتر مقالهی “تفاوت سایت فروشگاهی و شرکتی” نوشته شده در بلاگ وستا را مطالعه کنید.
مزایای مارکت پلیسها برای صاحبان آنها اا
خب، تا اینجا مزیتهای بازارهای اینترنتی برای فروشنده و خریداران را با هم بررسی کردیم. اما آنها چه سودی برای صاحبانشان دارند؟ با ما همراه باشید.
۱- دریافت حق کمیسیون از فروش محصولات
صاحبان این بازارها بهعنوان افرادی که یک بستر خریدوفروش را برای تعداد زیادی از فروشندهها و خریداران تهیه کردهاند، میتوانند از میزان قیمت فروش یک محصول، درصدی سود را دریافت کنند. بازهم اشاره کنیم که بعضی از بازارهای اینترنتی از همان ابتدا مبلغی را بهعنوان حق عضویت دریافت میکنند.
۲- عدم نیاز به تأمین محصولات اولیه
صاحبان و دارندگان بازارهای آنلاین اینترنتی، دغدغه تولید و تأمین محصولات را ندارند. همین مورد باعث راحتی کار آنها تا حد بسیار زیادی میشود چون تهیه و تولید محصولات و انبارکردن آنها و نحوه فروش نیاز به سرمایه و وقت زیادی دارد.
۳- فروش خدمات ویژه
بازارهای آنلاین میتوانند برخی از امتیازات را در قبال پرداخت هزینه برای برخی از فروشندگان یا حتی خریداران در نظر بگیرند. بهعنوانمثال یک مارکت پلیس با دریافت مبلغی از یک فروشنده محصول آن را در صدر لیست محصولات و فروشندهها قرار میدهد و باعث بیشتر دیدهشدن آن محصول یا آن فروشنده میشود.
معایب مارکت پلیسها
باید روراست باشیم و بگوییم که مارکت پلیسها سراسر سود و رشد نیست. معایبی وجود دارد که باعث میشود تعدادی از افراد از این بازارهای اینترنتی استفاده نکنند. یکی از معایب جدی و بهتر است بگوییم مهمترین ویژگی منفی بازارهای اینترنتی سود بسیار بالایی است که از فروشندهها تقاضا میکنند این میزان سود از فروش، گاهی با حق عضویت سالانه، فصلی و یا حتی ماهانه نیز همراه است. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فروشندهها فکر حضور در بازارهای اینترنتی را از سر خود بیرون کنند.
یکی دیگر از معایب این بازارها انحصارطلبی آنها در فرایند فروش محصولات است. بهعنوانمثال اجازه ارتباط مستقیم میان فروشنده و خریدار را نمیدهند و یا سختگیریهای خاص خود را در فرایند عضویت (مانند چک و سفته) دارند.
برای مشاوره طراحی انواع اپلیکیشن با ما تماس بگیرید.