آیا تاکنون در مورد سئو اپلیکیشن موبایل چیزی شنیده‌اید؟! اولین گزینه‌ ما برای جست‌وجوی هرچیزی گوگل است. مثلا برای یافتن بهترین رستوران‌های شیراز چه کلمه‌ای را برای سرچ پیشنهاد می‌دهید؟ جواب‌تان حتما یکی از این گزینه‌هاست: «بهترین رستوران‌های شیراز یا باکیفیت‌ترین رستوران‌های شیراز» اگر فکر می‌کنید آدرس این رستوران‌ها را به‌طور شانسی در صفحه اول گوگل می‌بینید، کاملا در اشتباه هستید! درواقع گوگل به سایت‌هایی که ارزش خود را ثابت کنند جایگاه بهتری می‌دهد و سئو معیار سنجش این ارزش است.

ما همین کار را برای دانلود اپلیکیشن موردنظرمان هم انجام می‌دهیم، با این تفاوت که علاوه‌بر گوگل، اپ‌استورها نیز به ما کمک می‌کنند و دقیقا همان اتفاق برای اپلیکیشن‌ها نیز می‌افتد؛ اپلیکیشن‌هایی با ارزش بالاتر، در اپ‌استورها رتبه بالاتری دارند. اهمیت سئو اپلیکیشن موبایل را تاحدودی متوجه شدید، در این مقاله به بهینه‌سازی موتورهای جستجو، سئو در اپلیکیشن موبایل و مزایای آن، تفاوت ASO و  SEO و همچنین روش‌های سئو موبایل به‌طور مفصل می‌پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با حوزه‌ی سئو، می‌توانید مقالات مرتبط با آن نوشته شده در بلاگ وستا را مطالعه کنید.

شما باید در وهله اول با مفهوم سئو به‌طور کلی آشنا شوید پس در اول قدم، آشنایی با مفهوم سئو است:

مفهوم Seo اپلیکیشن موبایل

سئو مخفف  Search Engine Optimization  به‌معنای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است؛ به زبان ساده‌‌تر، سئو مجموعه فرایندهایی است که باید در سایت‌تان برای افزایش رتبه گوگل انجام دهید.

در واقع برای افزایش ترافیک و ورودی سایت‌تان باید بخشی از تلاش‌هایتان را به بهبود سئو اختصاص دهید؛ با این کار در جذب مشتریان و افزایش فروش تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارید. البته سئو فقط مربوط به سایت نیست و در ساخت اپلیکیشن موبایل نیز کاربرد دارد.

سئو اپلیکیشن موبایل یا Aso

چالش بزرگ اکثر طراحان اپلیکیشن‌ موبایل، افزایش تعداد نصب اپلیکیشن‌شان در اپ‌‌استور است. بنابراین پس از ساخت اپلیکیشن اولین قدم انجام تبلیغات مختلف برای افزایش آمار نصب آن است.

 (App Store Optimization) ASO یا همان سئو اپلیکیشن‌ موبایل، یکی از بهترین راهکارهای افزایش آمار دانلود و نصب اپلیکیشن‌ شما در اپ‌استور است. حال ببینیم ASO این کار را چگونه انجام می‌دهد.

اگر شما اصول ASO را به‌درستی رعایت کرده باشید، بعد از جست‌وجوی عبارت اصلی یا کلمه کلیدی، اپلیکیشن‌تان در اولین نتایج اپ‌استور به مخاطبان‌تان نشان داده می‌شود؛ یعنی دقیقا همان کاری که گوگل برای سایت‌ها انجام می‌دهد.

شاید شما هم مثل افراد زیادی ASO را با SEO اشتباه بگیرید! اما باید بدانید که تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید

تفاوت‌های ‌SEO با ASO

SEO برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوی گوگل و ASO برای بینه‌سازی در اپ‌استورها کاربرد دارد. درصورت سئو اپلیکشن موبایل، با جستجوی نام یا کلمه کلیدی‌ مربوط به آن، اپلیکیشن در نتایج اول گوگل نشان داده می‌شود. و ASO همین کار را در اپ‌استورها انجام می‌دهد!

تا حدودی با مزایای سئو اپلیکیشن موبایل آشنا شدید در ادامه به‌طور کامل‌تر با فواید آن آشنا می‌شوید.

مزایای سئو اپلیکیشن موبایل

حتما می‌دانید که روز‌به‌روز به تعداد اپلیکیشن‌ها و مخاطبان آن‌ها اضافه می‌شود و همین موضوع باعث افزایش رقابت در بین طراحان اپلیکیشن شده است.

موتور جست‌وجوی گوگل و اپ‌استورهای مختلف اصلی‌ترین مکان برای دیده شدن اپ شماست؛ تقریبا ۲۷ درصد مخاطبان، اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را با جست‌وجو در گوگل و ۴۰ درصد آن‌ها با جست‌وجو در اپ‌استورها، دانلود و نصب می‌کنند.

این یعنی شما ۶۷ درصد موفقیت اپلیکیشن‌تان را مدیون جست‌وجوی مخاطبان در گوگل و اپ‌استور هستید. این خود اهمیت بسیار زیاد سئو اپلیکیشن موبایل را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید  ASO تاثیر مستقیمی بر سئو اپلیکیشن موبایل در گوگل نیز دارد؛ با اینکار در اپ‌استور، کسب امتیاز بالا، افزایش تعداد نصب و دانلود، گوگل هم به شما امتیاز خوبی داده و آن را در صفحه اول نشان می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی ” بازاریابی رایگان اپلیکیشن ” را مطالعه کنید.

سئو اپلیکیشن موبایل در ۴ قدم

ASO  و SEO تقرییا اصول یکسانی دارند. یعنی نکات زیر در گوگل هم کاربرد دارد و خوشبختانه شما شانس دیده شدن در گوگل و اپ‌استور را با هم دارید!

با  4  مرحله زیر، سئو اپلیکیشن موبایل را برایتان آسان کرده‌ایم، کافی است تمام موارد آن را ‌درست و دقیق عملی کنید.

۱.      تحقیق در مورد کلمات کلیدی مناسب

این کار بسیار ساده است، فقط باید کلمه کلیدی‌هایی با بالاترین میزان سرچ و کم‌ترین رقابت را را انتخاب کنید. بعد از آن، کلمات کلیدی مهم‌تر را در عنوان، و بقیه را در قسمت توضیحات استفاده کنید.

مثلا اگر موضوع اپلیکیشن شما لباس است؛ کلمات کلیدی مرتبط با مد و فشن را در کنار آن قرار دهید. این موضوع باعث سئو اپلیکیشن موبایل در اپ‌استور می‌شود و هم در گوگل کاربرد دارد.

برای یادگیری تحقیق کلمات کلیدی، مقاله‌ی ” چگونه تحقیق کلمه کلیدی را انجام دهیم؟ ” نوشته شده در بلاگ وستا را مطالعه کنید.

۲.       دریافت نظرات و دیدگاه‌های مثبت

امتیاز و نظرات مثبت کاربران به ۳ دلیل در ASO و  سئو اپلیکیشن موبایل اهمیت بسیار زیادی دارد:

۳.      استفاده از عکس و فیلم در اپلیکیشن

یکی از راه‌های افزایش سئو اپلیکیشن موبایل، استفاده از تصاویر و فیلم‌ها در آن است. با نمایش فضای داخلی و کارکرد اپلیکیشن‌تان با فیلم و تصاویر، مخاطبان و نظرات مثبت بیشتری جذب می‌کنید. این کار با ASO و سئو اپلیکیشن موبایل شما رابطه مستقیمی دارد.

برای آشنایی بیشتر، مقاله‌ی ” ویدیو‌ ‌مارکتینگ‌ ‌چیست؟‌ ‌ ” را بخوانید.

۴.      داشتن لینک خارجی باکیفیت

شما باید چند لینک باکیفیت برای دانلود اپلیکیشن‌تان طراحی کنید؛ البته اپلیکیشن شما هم باید به‌گونه‌ای باشد که در رسانه‌های مختلف از آن صحبت شود. هرچه‌قدر این لینک‌ها باکیفیت‌تر باشد، تعداد دفعات دانلود، رتبه و سئو اپلیکیشن موبایل افزایش می‌یابد.

 با اهمیت و روش‌های سئو اپلیکیشن موبایل آشنا شدید!

اما این آشنایی کافی نیست! باید با استفاده از این روش‌ها در بازار پررقابت اپلیکیشن‌ها،  دیده شوید. روز‌به‌روز با افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها، شانس شما در موفقیت کم می‌شود! بنابراین باید سئو اپلیکشن موبایل را جدی بگیرید و برای بهبود آن تلاش کنید.

اگر هنوز هم در این زمینه مشکل یا سوالی دارید نگران نباشید، محبوبیت و سئو اپلیکیشن موبایل خود را به ما بسپرید و از مشاوران حرفه‌ای ما بهره ببرید.

برای مشاوره ساخت انواع اپلیکیشن موبایل، با ما تماس بگیرید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس کپتچا گوگل مورد نیاز است که تابع گوگل است سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده.