در طراحی اپلیکیشن رستورانی چه اصولی باید رعایت شود؟

اهمیت طراحی اپلیکیشن برای مشاغل و کسب و کارها بسیار زیاد است تا جایی که اگر اقدام به طراحی اپلیکیشن نکنند ممکن است باعث آسیب دیدن آنها و کم شدن سودشان شود. یک نوع از فعالیت‌های کسب وکارها، فعالیت رستورانی است. این نوع از مجموعه‌ها نیز مانند سایر مشاغل دیگر و حتی بیشتر، به معرفی خود در فضای مجازی نیاز دارند. البته در طراحی اپلیکیشن رستورانی نکات خاص و ویژه‌ای باید رعایت شود که توجه به آن‌ها ضروری است. در این مقاله به چند مورد از این نکات و مطالبی جهت طراحی اپلیکیشن رستورانی که می تواند نتیجه فرآیند طراحی را بهینه کند اشاره می‌کنیم.

تناسب محتوا و فضای کلی اپلیکیشن با بازار هدف رستوران

برای طراحی اپلیکیشن رستورانی در ابتدا باید فعالیت اصلی آن مجموعه از نظر محصولات ارائه شده، بازار هدف، محدوده آن رستوران و… بررسی شود تا از این طریق بتوان ماهیت و هدف مجموعه را درک کرد. همچنین در ادامه آن محتوای ارائه شده در اپلیکیشن را متناسب با این ماهیت و هدف درک شده را می‌توان ارائه داد. البته جزئیات طراحی اپلیکیشن رستورانی بسیار به این موارد و البته مواردی دیگر که شامل مشخصات کلی آن کسب و کار است، مربوط می‌شود و می‌تواند از این طریق تحت تاثیر و تغییر قرار گیرد. برای طراحی اپلیکیشن رستورانی باید به موارد جزئی و شخصی آن کسب و کار منطبق کرد تا بتوان فضای کلی اپلیکیشن و محتوای موجود در آن را با نیاز و سلیقه‌ی کلی مشتریان متناسب کرد.

توجه به روانشناسی رنگ

مبحث روانشناسی رنگ بر این مبنا استوار است که رنگ‌های مختلف می‌توانند بر ادراک و احساس انسان‌ها تاثیر بگذارند و از این طریق به انسان در انتخاب‌هایش جهت بدهند. با استفاده از یافته‌های این شاخه از روانشناسی و کاربرد آن در بازاریابی و کسب و کار، می‌توان در طراحی اپلیکیشن رستورانی نیز نتیجه مطلوبی را به دست آورد. به این صورت که برای طراحی اپلیکیشن‌های رستورانی باید از رنگ‌های تند و محرک و هیجانی استفاده کرد، چرا که افراد معمولاً در حالت هیجان بالاتر، بیشتر متمایل به خرید و مصرف مواد خوراکی و غذاهای مختلف هستند. در طراحی اپلیکیشن‌های رستورانی می توان از رنگ‌های قرمز و یا تنالیته‌ای از زرد که بسیار روشن و تند هستند استفاده کرد. حتی رعایت این نکته را در برندهای معروفی مانند مک دونالد نیز می‌توان دید. رنگ‌های به کار گرفته شده در لوگوی این برند، رنگ قرمز و کمی رنگ زرد تند هستند. همین مورد رعایت روانشناسی رنگ برای آن کسب و کار رستورانی یک مزیت محسوب می‌شود.

می‌توانید مقاله‌ی ” رنگ ها در اپلیکیشن های موبایل چه نقشی دارند؟ ” را از اینجا مطالعه کنید.

استفاده از عکس‌های با کیفیت

قسمتی از طراحی اپلیکیشن رستورانی مربوط به تصاویر به کار گرفته شده در آن می‌شود. درواقع بسیاری از مشاغل، با استفاده از مهارت عکاس‌های حرفه ای توانسته‌اند که محصولات خود را به درستی و یا حتی بهتر از آن‌چه که هست معرفی کنند و از این طریق بتوانند، توجه زیادی از مخاطبان را به خود جلب کنند. در طراحی اپلیکیشن رستورانی، باید از عکس‌های غیر تکراری و اصل استفاده کرد تا اعتماد مشتری بالا برود و حتما برای طراحی اپلیکیشن رستورانی، از عکس‌های غذای همان مجموعه استفاده شود. البته گاهی این نمایش مناسب محصولات به زیاده‌روی تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به مشکل شود. علت این مشکل، استفاده از حقه‌هایی در عکاسی است تا آن محصول بهتر و متفاوت‌تر از واقعیت خود دیده شود. پس در طراحی اپلیکیشن رستورانی، علاوه بر کیفیت عکس‌ها، واقعی بودن این محصولات نیز بسیار اهمیت دارد.

تناسب معرفی و ویژگی‌های محصول با واقعیت محصول

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اگر در طراحی اپلیکیشن رستورانی از عکس‌های غیرواقعی و غیرمتناسب با واقعیت آن محیط و محصول استفاده شود، علاوه بر اعتماد مشتری، رضایت آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. از عوامل اصلی در ایجاد رضایت مشتریان، میزان انتظارات قبلی آن‌ها از کیفیت محصول و نیز کلیت تجربه‌ی افراد از مجموعه‌ی مورد نظر است. اگر به صورت دروغین و غیر واقعی، انتظار مخاطبان را حتی شده با یک عکس اغراق شده از یک غذا بالا ببریم، آن‌ها بعد از آنکه با تصویر و خود غذای واقعی مواجه شوند، رضایتشان کاهش پیدا می‌کند. چرا که در این صورت تجربه واقعی آنها با انتظاری که از قبل داشته‌اند، همخوانی نداشته و پایین‌تر از آن محسوب می شود. از این جهت باید به تناسب این دو مورد در طراحی اپلیکیشن رستورانی دقت کرد.

استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده(AR)

واقعیت افزوده یک تکنیک بسیار جذاب در بعضی اپلیکیشن‌ها است که برای مثال می‌توان به یکی از معروف‌ترین و همه گیرترین بازی‌هایی اشاره کرد که از این تکنولوژی در آن استفاده شده‌است. بازی پوکمون گو مثال معروفیست که توانست با این تکنولوژی توجه زیادی را به خود جلب کند. واقعیت افزوده برای مخاطبان جذاب است و همین که ببینند در محیط اطرافشان یک تصویر، که می‌تواند متحرک نیز باشد، اضافه شده‌است به آن اپلیکیشن بیشتر جذب می‌شوند. در طراحی اپلیکیشن‌های رستورانی، می‌توان به صورت جالبی از این تکنولوژی استفاده کرد به این صورت که تصویر محیط و محصولات رستوران‌ مورد نظر، به صورت واقعیت مجازی برای فرد پخش می شود تا هم مخاطبان بتوانند بدون مراجعه حضوری به صورت سه بعدی آنها را مشاهده کنند و همین تجربه‌ی متفاوت، بر تصمیم گیری آنها به عنوان مشتری، تاثیر مثبت دارد.

به کارگیری نوتیفیکیشن‌ها

مخاطبان با اپلیکیشن‌های مختلف و متنوعی سروکار دارند که تعداد این نوع اپلیکیشن‌ها کم نیست و در بسیاری از موارد حتی افراد فراموش می‌کنند که اپلیکیشن مورد نظر را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده‌اند، چه برسد به اینکه بخواهند به صورت متداوم از آن استفاده کنند. برای حل کردن این مسئله باید ارسال نوتیفیکیشن در طراحی اپلیکیشن رستورانی را مورد توجه قرار داد. ارسال این نوتیفیکیشن برای مخاطبان به عنوان یک یادآوری و تبلیغ، بسیار کارآمد است.

توجه به انواع سلیقه‌ها

در طراحی اپلیکیشن رستورانی باید به این موضوع توجه داشت که با سلایق مختلف باید به صورت منصفانه برخورد کرد و صرفا نمی‌توان یکی از این موارد را مبنا قرار داد. البته برای طراحی اپلیکیشن رستورانی طبیعتاً باید مخاطب هدف آن مجموعه را شناخت و مطابق آن طراحی اپلیکیشن رستورانی را پیگیری کرد، اما این به معنای عدم توجه به سلایق مشتریان دیگر و باید به نحوی طراحی شود که تمام افراد بتوانند، حداقل با آن اپلیکیشن ارتباط گرفته، محیط را درک کرده و بپذیرند.

ایجاد محیطی غیر رسمی و صمیمانه‌تر

برای طراحی اپلیکیشن رستورانی و در کل این نوع مجموعه‌ها و کسب و کارها، لازم است تا مخاطبان احساس کنند که در یک محیط صمیمی و دوستانه قرار گرفته‌اند. چرا که آن‌ها برای انجام یک کار اداری و یا یک جلسه کاری به آن محیط (حتی مجازی) وارد نشده‌اند، بلکه برای تامین و برطرف کردن نیاز خوراک خود به اپلیکیشن مورد نظر مراجعه کرده‌اند. برای سود حداکثری در چنین کسب و کاری، نیاز است تا افراد بتوانند در ابتدا به عنوان مشتری احساس راحتی کنند تا بعد از آن به سفارش و خرید بپردازند. رعایت این نکته در طراحی اپلیکیشن رستورانی بسیار تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

با توجه به رعایت نکات بیان شده در طراحی اپلیکیشن رستورانی، انتظار می‌رود تا بتوان به سطح بالاتری از بهینگی که در نهایت به معنی سود بیشتر برای آن مجموعه است، دست یافت. البته باید تمامی نکات، به صورت همراه با یکدیگر پیگیری و به کار گرفته شوند و رعایت چند نکته و بی توجهی به باقی نکات، تاثیر کافی و نتیجه‌ی چندان مطلوبی را نخواهد داشت.

برای دریافت مشاوره‌ی رایگان انواع اپلیکیشن، با ما تماس بگیرید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *