چگونه از سند InDesign یک Reflowable EPUB خروجی بگیریم

خروجی EPUB Reflowable از سند InDesign

خروجی EPUB Reflowable از سند InDesign

در مقاله قبل درمورد چطور از سند InDesign خود، یک کتاب الکترونیکی PDF تعاملی خروجی بگیریم صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم درموردچگونه از سند InDesign یک Reflowable EPUB خروجی بگیریم صحبت کنیم 

در EPUB های Reflowable، متن توی صفحه ثابت نیست و اجازه می‌دهد محتوایش با دستگاه های مختلف سازگار شوند. خواننده همچنین برای بهبود خوانایی متن، توانایی بزرگنمایی اندازه قلم، همچنین هایلایت کردن متن و کپی کردنش و درج نشانک‌ها را دارد. اگر کتابتان را به عنوان text-only layout تنظیم کرده باشید، به راحتی با قالب EPUB سازگار می‌شود.
اگر مانند کتاب Inbox Zero، چیدمان‌تان با جزئیات بیشتری – مثل تصاویر، جریان نامنظم متن، ستون ها و رنگ – همراه باشد، با ساده کردن طراحی کتابتان، نتیجه نهایی EPUB قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود.
گزینه دیگر این است که از کتاب خود یک fixed layout EPUB خروجی بگیرید. از آنجایی که روند ایین کار همیشه در حال تغییر است در این آموزش به چگونگی آن نمی‌پردازیم. Adobe InDesign CC قابلیت ایجاد یک خروجی fixed layout را دارد ولی نتایجش شاید کمی غیر قابل پیش‌بینی باشند. اگر می‌خواهید قالب‌بندی کتاب design-heavy خود را حفظ کنید، از طراحی خود را به عنوان یک PDF تعاملی خروجی بگیرید یا از یک پلاگین InDesign یا اپلیکیشن تبدیل fixed layout استفاده کنید. تعداد زیادی از این موارد توی بازار وجود دارد و همگی در حال پیشرفت‌اند، بنابراین اگر می‌خواهید یک فایل EPUB با مزایای طراحی PDF ایجاد کنید، ارزش بررسی کردن را دارد.
حالا بیایید ببینیم چطور می‌توان یک کتاب ترکیبی، مانند طرح Inbox Zero، را به طراحی ساده‌تری مطابقت بدهیم تا برای خروجی گرفتن از یک قالب reflowable EPUB آماده باشد.

گام اول

می‌خواهیم سند Inbox Zero را دوباره طراحی کنیم تا برای گرفتن خروجی EPUB مناسب باشد. اگر یک طرح ساده کتاب که فقط با متن دارد، ایجاد کرده‌اید، فقط باید اطمینان حاصل کنید که سبک‌های پاراگراف (که کمی پایین‌تر در گام دوم، آن را با جزئیات بررسی می‌کنیم) را روی تمام متن خود اعمال و ToC فهرست مطالب را (که در گام چهارم به آن می‌پردازیم) تنظیم کنید.

کار را با ایجاد یک سند جدید InDesign برای طراحی مجدد کتابمان شروع می‌کنیم. در InDesign ، به File> New> Document بروید. در پنجره باز شده ، Intent را روی Digital Publishing (یا درصورتی که نسخه InDesign شما DP در دسترس نباشد روی وب) تنظیم کنید. برای ایجاد layout تک صفحه، انتخاب Facing Pages را لغو کنید.
برای اندازه صفحه، Width را روی ۶۱۲ پیکسل (۸٫۵ اینچ) و Height را روی ۷۹۲ پیکسل (۱۱ اینچ) تنظیم کنید. اندازه دستگاه‌های مختلف کمی متفاوتند اما این تنظیم ۸٫۵ در ۱۱ اینچ گزینه‌ای بسیار بی‌خطری است.

ایجاد یک سند جدید InDesign

ایجاد یک سند جدید InDesign

برای ایجاد سند جدید خود ، روی OK کلیک کنید.

 

گام دوم

اکنون می‌توانیم برخی از متن کتاب اصلی را به layout جدید خود منتقل کنیم. EPUB ها انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند و خواننده‌ها در صورت تمایل می‌توانند گزینه های قلم خود را تنظیم کنند. بنابراین توی طراحی نگران حفظ قالب‌بندی متنتان نباشید. مهم، حفظ سلسله مراتب متن است، یعنی عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها و متن بدنه در اندازه و وزن‌های متفاوت.
اگر این بخشهای مختلف متن را به عنوان Paragraph Styles تعریف کنید، می‌توانید به راحتی فهرست مطالب را ایجاد کنید.
نشانگر خود را روی پاراگرافی که می‌خواهید آن را به عنوان سبک بدنه متن تعریف کنید قرار دهید یا آن را هایلایت کنید و سپس به Window > Styles > Paragraph Styles بروید.
روی دکمه ا Create New Styleدر پایین پانل کلیک کنید و روی new style دوبار کلیک کنید تا پنجره گزینه ها باز شود. Body Text را برای استایل انتخاب کرده و OK را کلیک کنید.

EPUB ها انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند

EPUB ها انعطاف‌پذیر طراحی شده‌اند

 

EPUB

EPUB

این پروسه را برای متن زیر عنوان تکرار کنید ، یک Paragraph Style جدید ایجاد کنید و نامش را آن Sub-heading بگذارید.

Paragraph Style

Paragraph Style

همین کار را برای عناوین موجود در سندتان انجام بدهید و یک استایل جدید ایجاد کنید و نام آن را Header بگذارید.

ایجاد استایل جدید

ایجاد استایل جدید

حواستان باشد که Paragraph Style تمام متن کتاب یکسان باشد – می‌توانید این کار را با هایلات کردن متن و یک بار کلیک روی نام استایل توی پانل Paragraph Styles، انجام دهید.

گام سوم

اگر می خواهید به layout تان تصاویری اضافه کنید حواستان باشد که در صفحه نشانه‌گذاری شده باشند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تصویری را بین دو پاراگراف متن قرار بدهید باید تصویر را در این نقطه ثابت کنید تا هنگام خروجی گرفتن EPUB، InDesign عکس را به صورت از پیش تعریف شده؛ به انتهای قسمت متن اضافه نکند.

نشانگر Type Tool (T) خود را بین دو پاراگرافی قرار دهید که می‌خواهید تصویر نشانه‌گذاری شود. سپس به File> Place بروید، تصویرتان را انتخاب و آن را باز کنید. InDesign تصویر را در قاب متن رها می‌کند و در حین کار آن را نشانه‌گذاری می‌کند. این کار با یک نماد لنگر کوچک در سمت راست بالای تصویر انجام می‌شود.

Type Tool

Type Tool

می توانید اطراف تصویر را متنی نگذارید تا به آن فضای تنفسی داده شود و اندازه تصویر را بدون اینکه تأثیری روی موقعیتش در EPUB داشته باشد، نهایی تنظیم کنید.

گام چهارم

حتی اگر قبلاً یک صفحه مطالب ایجاد کرده‌اید باز هم باید برای کتابتان فهرست مطالب تنظیم کنید. EPUB با استفاده از فهرست مطالب مبتنی بر Style سندتان حرکت می‌کند.

به Layout > Table of Contents مطالب بروید. در پنجره ای که باز می شود ، می توانید Titleفهرست مطالبتان را تنظیم کنید. در اینجا از نام پیش فرض Contents استفاده کرده‌ایم. همچنین می‌توانید Style عنوانتان را تنظیم کنید. در اینجا سبک Header را انتخاب کرده‌ایم و در کل کتاب از آن استفاده می‌کنیم.

Table of Contents

Table of Contents

اگر دوست دارید صفحه مطالبتان به صورت خودکار لیست کاملی از مطالب را بر اساس عناوین موجود در کتابتان ایجاد کند در لیست Other Styles ، روی Header کلیک کنید و Add را بزنید تا در لیست Include Paragraph Styles اضافه شود.

 صورت خودکار لیست کاملی از مطالب را بر اساس عناوین موجود در کتابتان ایجاد کند

صورت خودکار لیست کاملی از مطالب را بر اساس عناوین موجود در کتابتان ایجاد کند

همچنین می‌توانید تنظیمات را برای Entry Style تنظیم کنید. در اینجا Body Text Paragraph Style را انتخاب کرده‌ایم تا اندازه متن در کل کتاب ثابت بماند.

Entry Style

Entry Style

وقتی روی OK کلیک کنید ، InDesign نشانگر شما را با فهرست محتوای آماده‌شده بارگیری می‌کند

در ابتدای سندتان، با استفاده از پنل صفحات (Window> Pages) صفحه خالی‌ای ایجاد کنید و یک بار بر روی صفحه کلیک کنید تا فهرست مطالب روی صفحه رها شود.

پنل صفحات

پنل صفحات

اگر بعداً اگر خواستید صفحه مطالب خود را بروزرسانی کنید، این کار را به راحتی می‌توانید با رفتن به Layout > Update Table of Contents انجام دهید.

 

گام پنجم

اکنون آماده خروجی گرفتن یک EPUB از سندتان هستید. به File> Export بروید، اسمی برای کتاب الکترونیکی‌تان بگذارید و EPUB را از فهرست Format انتخاب کنید. روی Save کلیک کنید.

خروجی گرفتن EPUB

خروجی گرفتن EPUB

گام ششم

می‌توانید نسخه EPUB را در پنجره Export Options و از بالای قسمت General تنظیم کنید. EPUB 2.0.1 مناسب eReaders و دستگاه‌های قدیمی‌تر است در حالی که EPUB 3.0 نسخه جدیدتر است (بیشتر فروشگاه‌های بزرگ کتاب الکترونیکی الان این نسخه را ترجیح می‌دهند).

Export Options

Export Options

همچنین می‌توانید از زیر گزینه‌های Setup یک کاور برای EPUB تان انتخاب کنید. تصویری را از صفحه اول خود بصورت تصادفی انتخاب کنید یا روی گزینه Choose Image کلیک کنید تا تصویری جلد جداگانه‌ای اضافه شود.

یک کاور برای EPUB

یک کاور برای EPUB

گام هفتم

در زبانه های Image و Advanced منوی سمت چپ، گزینه های بیشتری برای Reflowable EPUB خود پیدا خواهید کرد. می توانید وضوح تصاویر خود را تنظیم کنید. پایین آوردن آنها تا ۷۲ ppi به کاهش اندازه EPUB کمک می‌کند و برای اکثر دستگاه‌های مطالعه کاملاً مناسب خواهد بود

تنظیم وضوح تصاویر

تنظیم وضوح تصاویر

بعد از تغییر گزینه‌ها همین‌طور پیش بروید و روی OK کلیک کنید. اگر بعد از دکمه خروجی گرفتن، View EPUB را علامت بزنید، EPUB در یک برنامه پیش‌فرض باز می‌شود (در Mac توی iBooks باز می‌شود). در غیر این صورت، می‌توانید به پوشه‌ای که EPUB توی آن ذخیره شده، بروید و از آنجا بازش کنید. شاید بخواهید قبل از بارگذاری پرونده در فروشگاه eBook، تنظیماتی را که در eReader یا تبلت مشخص کرده‌اید، آزمایش کنید.

iBooks

iBooks

ای‌بوک

ای‌بوک

نتیجه‌گیری

حالا می‌توانید کتاب الکترونیکی براق و جدید خود را تحسین کنید. شاید برای حفظ طرح کتاب اصلی‌تان، یک PDF تعاملی یا برای انطباق با استانداردهای فعلی فروش کتاب الکترونیکی، یک قالب reflowable EPUB را انتخاب کرده باشید. در هر صورت فایلی به دست می‌آورید که برای مشاهده در دستگاه‌های دیجیتال، کاملاً تنظیم شده است.
اگر می خواهید کارها را با نسخه اصلی بررسی کنید ، به کتاب Envato Tuts + eBook ، The Ultimate Guide to Inbox Zero Mastery مراجعه کنید.
کتاب‌های الکترونیکی راهی عالی برای انتقال سریع و ارزان محتوایتان به مخاطبانی گسترده است و روند طراحی، خروجی گرفتن و فروش می‌تواند واقعاً سرگرم‌کننده باشد. در این آموزش ما دو روش اصلی ایجاد کتاب الکترونیکی را با استفاده از InDesign بررسی کرده ایم. بیایید یک مرور سریع داشته باشیم:

  •  PDF تعاملی – این قالب layout اصلی‌تان را حفظ می‌کند که استفاده از آن را برای کتاب‌هایی با طرح‌های غیر سنتی مانند کتاب‌های راهنما، کتاب‌های عکس‌دار، نمونه کارها یا مجلات عالی می‌کند. همچنین می‌توانید عناصر تعاملی مانند ارجاع متقابل و هایپر لینک ها را وارد کنید تا جلوه خاصی به طراحی شما بخشد.
  •  EPUB – در اینجا بررسی کردیم که چطور می‌توانید یک reflowable EPUB ایجاد کنید که آن را مناسب استفاده eReaders و تبلت‌ها می‌کند. خوانندگان انعطاف‌پذیری لازم را برای بزرگنمایی متن، نشانک‌گذاری صفحات و برجسته کردن متن دارند و این امر، آن را تبدیل به یک قالب مورد جستجو برای خوانندگان مشتاق کتاب الکترونیکی می‌کند.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *