در این مقاله با چگونگی کسب امتیاز برای اپلیکیشن ها آشنا می شویم. برای اینکه رتبه خوبی کسب کنیم باید سه نکته را بدانیم:
- اول یک اپلیکیشن خوب بسازید.
- دوم کاربران خود را آزار ندهید.
- سوم به خوبی درخواست کنید، التماس نکنید.
زمانی که یک اپلیکیشن منتشر می شود و رتبه خوبی از دید کاربران پیدا می کند ابدا اتفاقی نیست.
دو چیز در رسیدن به چنین موقعیتی به یک اپلیکیشن کمک کرده است:
یکی تمرکز فوق العاده بر تجربیات استفاده کاربران از اپلیکیشن ها و دیگری اعتماد به تجربیات کاربران برای بهبود عملکرد اپلیکیشن.
در این قسمت شما تجاربی که سایر تولیدکنندگان اپلیکیشن در این زمینه داشته اند را مطالعه می کنید تا شاید از آن در اپلیکیشن خودتان بهره ببرید.
با ما همراه باشید.
چرا رتبه بندی اپلیکیشن لازم است؟
رتبه بندی اپلیکیشن ها می تواند براساس بازخورد مثبت یا منفی کاربران صورت بگیرد.
در App Store رتبه بندی یک اپلیکیشن براساس نتایج جستجوها محاسبه می شود.
اپلیکیشن هایی که رتبه بالایی دارند و بعنوان اپلیکیشن خوب رتبه بندی شده اند نوسانات کمتری در نمودار های رتبه بندی اپلیکیشن ها دارند.
بنابراین مدت زمان طولانی تری موقعیت شان را در نمودار حفظ می کنند.
نتایج جستجو به اپلیکیشن هایی که رتبه بهتری دارند کمک می کند تا مکان بالاتری در لیست نتایج داشته باشند.
به عنوان یک تجربه شخصی، وقتی که می بینم یک اپلیکیشن رتبه ۳.۵ یا کمتر را دارد در نصب آن تردید می کنم و می دانم که تنها فردی نیستم که این طور عمل می کند.
با توجه به مطالب بالا تقاضا برای افزایش رتبه به یک خواسته عادی در توسعه اپلیکیشن تبدیل شده است.
به سادگی ممکن است رتبه بندی برای اپلیکیشن تبدیل به یک بحران شود.
اینکه اپلیکیشن دیده و دانلود شود یا اینکه شانس دانلود شدن را از دست بدهد.
در طول این مسیر “ملتمسانه” درخواست رتبه کردن مورد نفرت قرار گرفت.
حتی بر روی رتبه برنامه ها هم تأثیر منفی گذاشت!
هیچ کس پیام های pop up درخواست امتیاز را دوست ندارد.
اکثر سازندگان اپلیکیشن ها که از کاربران درخواست امتیاز دادن به محصولشان را می کنند تصویری شبیه تصویر زیر را بطور ناگهانی به کاربرشان نشان می دهند.
خود این کار تمرکز کاربر را بر عملیات درون اپلیکیشنی که مشغول آن بوده از او می گیرد و این موضوع آزار دهنده است.
چند نکته در این رابطه وجود دارد:
- تجارب شخصی را ندیده نگیرید.
- بعد از اینکه اپلیکیشنتان کنار گذاشته شد درخواست امتیاز نکنید.
- درخواست امتیاز دادن را تا زمانیکه فکر می کنید احتمال بازخورد مثبت وجود دارد به تعویق بیاندازید.
مثلا در مورد اپلیکیشن یک هتل پس از اینکه مشتری اتاق را رزرو کرد و یا هتل را ترک کرد از او امتیاز بخواهید.
کسی که عملیات رزرو اتاقش را تکمیل نکرده بعید است امتیاز بالا دهد پس چرا از او بخواهید؟!
یک مثال خوب دیگر برای درخواست امتیاز از کاربر این است که هرگاه اپلیکیشن شما را بیشتر از ۱۰ مرتبه باز کرد از او بخواهید به اپلیکیشن امتیاز بدهد.
در این حالت احتمال امتیاز بالا گرفتن را افزایش داده اید.
وقتی موارد ذکر شده را رعایت کنید تأثیر مثبتی بر رتبه بندی اپلیکیشن گذاشته اید.
نتایج یک تحقیق نشان می دهد که بخشی از نتایج منفی در رتبه بندی ناشی از این است که درخواست امتیاز دادن در زمان مناسبی به کاربر نمایش داده نشده است.
در اینجا ما یک مسئله داریم اینکه “نیاز داریم اپلیکیشن ما دیده شود” با این حال ممکن است رتبه خیلی ضعیفی بگیریم.
اما درواقع مسئله اصلی این است که راه کسب امتیاز خوب را پیدا کنیم.
درخواست رتبه بندی یکپارچه
در ادامه روشی توضیح داده خواهد شد که بر روی تجربه کاربر متمرکز شده است.
ما آن را رتبه بندی یکپارچه می نامیم.
یک راه جایگزین برای اینکار روشی است که نیاز به تعامل مستقیم با کاربر نداشته باشد.
درست برخلاف pop up که کاربر را با خود درگیر می کند.
اگر بپرسید که “آیا استفاده از pop up برای کاربران آزار دهنده است؟” پاسخ همیشه مثبت است.
شما باید جایگاه مناسب اپلیکیشن خود را مشخص کنید.
مثلا در یک اپلیکیشن فروشگاهی پس از دریافت موفقیت آمیز سفارش، زمان مناسبی برای کسب امتیاز است.
یا مثلا در یک اپلیکیشن اجتماعی بازخورد یک پست منتشر شده می تواند زمان مناسبی برای اینکار باشد.
در هر صورت رتبه بندی یکپارچه باید در عین حال که آزردگی کاربر را کاهش می دهد بازخورد های مثبت را نیز افزایش دهد.
در قسمت دوم “چگونه درخواست امتیاز کردن” را با هم می خوانیم.
با ما همراه باشید.