تفاوتهای اپلیکیشن موبایل فروشگاهی و فروشگاه تلگرامیدر دهه اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گستردگی گوشیهای هوشمند و شبکههای اجتماعی بسیاری از فروشگاهها از طریق بستر اینترنتی محصولاتشان را به فروش میرسانند.
قبلاً در این نوشته، در مورد انواع بسترهای اینترنت مورد استفاده برای فروش محصولات صحبت کردهایم و انواع روشها را معرفی کردهایم.
حال در این نوشته دو قسمتی، قصد داریم تفاوتهای یک اپلیکیشن مستقل فروشگاهی با فروشگاه تلگرامی که در سال اخیر به دلیل توسعه باتها تا حدی مورد استفاده قرار گرفتهاند صحبت کنیم و به مزایا و معایبشان بپردازیم.
در قسمت دوم نوشته به طور کامل ویژگیها و چالشهای فروشگاه تلگرامی را بررسی میکنیم.
به احتمال زیاد روزانه با اپلیکیشنهای زیادی کار میکنید که آنها معمولاً در این چند دسته قرار میگیرند:
دو مورد اپلیکیشنهای پیام رسانی که در ایران بیشترین تعداد کاربر را در حال حاضر دارند پیام رسان تلگرام و واتساپ هستند.
-
اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی
اپلیکیشن اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، لینکدین از مشهورترین اپلیکیشنهای مربوط به شبکههای اجتماعی هستند.
اپلیکیشن دیجیکالا، بامیلو از مشهورترین اپلیکیشنهای فروشگاهی هستند که البته نمونههای زیادی در این مورد وجود دارد که فعلاً به این دو مثال شناخته شده بسنده میکنیم.
اپلیکیشنهای همراه بانک نمونهای از این مورد هستند.
اپلیکیشنهای مبتنی بر سفارش مثل اسنپ، اسنپ فود، تپسی و … هستند. از طریق این مدل اپلیکیشنها سفارش غذا، تاکسی یا … را ثبت میکنید.
اپلیکیشنهای سرگرمی مثل اپهای ویرایش تصویر، بازی و ..
ویژگیهای اپلیکیشن فروشگاهی
در اپلیکیشنهای آنلاین، اطلاعات از یک سرور خوانده میشوند و بر روی اپلیکیشن موبایل به نمایش در میآیند.
اگر بخواهیم این مورد را به طور کاربردی توضیح دهیم میتوانیم دیجیکالا را مثال بزنیم.
دیجیکالا یک وبسایت دارد که در بسیاری مواقع از طریق وبسایت خرید انجام میشود اما در سالهای اخیر به دلیل استفاده زیاد از گوشیهای هوشمند، اپلیکیشن دیجیکالا دسترس پذیری راحتتری به نسبت وبسایت برای کاربران ایجاد کرده است.
این اپلیکیشن در واقع به وبسایت متصل است ولی امکانات شخصی سازی تری بر روی گوشی کاربر از طریق اپلیکیشن موبایل ارائه شده است که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم.
در این نوشته ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی با استفاده از اپ ساز را به صورت عملی آموزش دادهایم.
-ارسال پیام فوری یا پوش نوتیفیکیشن اختصاصی
یکی از ویژگیهای تعاملی اپلیکیشن فروشگاهی امکان ارسال پیام فوری یا پوش نوتیفیکیشن اختصاصی هست.
با استفاده از این ویژگی میتوان به کاربرانی در یک منطقه جغرافیایی خاص یا مثلاً فقط به کاربران علاقهمند به تکنولوژی پیام ارسال کرد.
این ویژگی نسبت به ارسال پیام فوری عمومی حس مثبت تری در مخاطبین ایجاد می کند.
[button title=” جهت ساخت رایگان اپلیکیشن بدون نیاز به برنامه نویسی کلیک کنید” link=”http://make.appsaz.ir” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”” size=”3″ full_width=”true” class=”” download=”” onclick=””]
-دسته بندی محصولات
در اپلیکیشن فروشگاهی این امکان در اختیار کاربر گذاشته میشود که محصولات را در دستهبندی مختلف به صورت تفکیک شده مشاهده کند.
-توضیحات محصول
پس از انتخاب یک محصول در لیست، اطلاعات کامل محصول به همراه تصاویر به نمایش در می آید.
قسمت توضیحات شامل یک بخش توضیحات کلی و همچنین بخش توضیحات فنی به صورت جدولی است.
-جستجوی پیشرفته
در هنگام جستجو نیز میتوانداز فیلتر جهت جستجوی پیشرفته برای سریعتر رسیدن به هدف استفاده کند.
به طور مثال فیلتر رنگ، جنس،برند و ..
-افزودن به علاقهمندی ها
ممکن است از یک محصول خوشتان بیاید ولی در حال حاضر امکان خرید را نداشته باشید.
امکان افزودن به علاقه مندی این امکان را میدهد که همیشه محصولات مورد علاقهتان را در دسترس داشته باشید.
-قسمت نظرات کاربران
در پایین هر محصول بخش نظردهی وجود دارد که معمولاً افراد پس از خرید نظراتشان را در مورد تجربه خریدشان به اشتراک میگذارند.
این قسمت، به افراد کمک می کند تا با استفاده از تجربیات بقیه انتخاب صحیحتری داشته باشند.
همچنین اگر ابهامی در مورد خرید وجود داشته باشد از این طریق به صورت پرسش و پاسخ انجام میشود.
در بخش نظردهی مشتریان به محصولات خریداری شده از ۱ تا ۵ ستاره میدهند.
محصولی که تعداد ستاره بیشتری داشته باشد کاربر را به خرید بیشتر ترغیب می کند.
-مقایسه محصولات
در خیلی از اپلیکیشن های فروشگاههای قابلیت مقایسه محصول قرار دارد.
این قابلیت به کاربران کمک می کند ، ویژگیهای محصولاتی که در انتخابشان تردید دارند کنار هم به نمایش در بیاید تا کاربر ویژگیها را با هم مقایسه کند تا تصمیم بهتری بگیرد.
-سبد خرید
با استفاده از امکان سبد خرید، کاربر محصولات را وارد سبد میکند و پس از کلیک بر روی آیکن سبد خرید، محصولات انتخاب شده را مشاهده و ثبت نهایی میکند.
روشهای پرداخت
معمولا یک شیوه پرداخت اینترنتی ازطریق درگاه بانکی وجود دارد و یک شیوه پرداخت نقدی در محل که کاربر اگر گزینه اول را انتخاب کند به سمت درگاه بانکی جهت پرداخت هزینه هدایت میشود.
در قسمت بعدی نوشته، ویژگیهای فروشگاه تلگرامی و تفاوتش با اپلیکیشن فروشگاهی را کامل بررسی میکنیم.
[button title=” جهت ساخت رایگان اپلیکیشن بدون نیاز به برنامه نویسی کلیک کنید” link=”http://make.appsaz.ir” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”” font_color=”” size=”3″ full_width=”true” class=”” download=”” onclick=””]