تست A/B اپلیکیشن
از زمانی که دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده تست A/B نیز وجود داشته است.
تست A/B چیست؟
تست A/B در واقع ارائه دو نسخه از اپلیکیشن با یک امکان متفاوت هست. نهایتا آن نسخه ای که بازخورد بهتر و خرید بیشتری از سمت مشتریان داشت برنده است!
در واقع با این تست مشتریان را به دو گروه تقسیم می کنید و بررسی می کنید هر گروه چه عکس العمل و رفتارهای متفاوتی نسبت به هم در استفاده از اپلیکیشن خواهند داشت و کدام یک عملکرد بهتری دارند.
تست A/B چطور به افزایش دانلود اپلیکیشن کمک می کند؟
هر چند تست A/B در واقع در بازاریابی وبسایت استفاده می شود اما در حوزه اپلیکیشن های موبایل نیز قابل اجرا می باشد.
تست A/B آیکن یک اپلکیشن به تنهایی باعث ۳۰ درصد بهبود اپلیکیشن شده است.
ما در این مقاله توضیح می دهیم که چطور می توان از تست A/B در گوگل پلی و اپ استور استفاده کنیم.
تست A/B چه کاری انجام می دهد؟
اصلی ترین چیزهایی که با این روش می توانید تست کنید شامل موارد زیر هستند:
-آیکن
-اسکرین شات
-عنوان
-ویدئو
-توضیحات
به طور مثال:
خط اول توضیحات با جمله “رتبه اول در مجله X” شروع شود یا با جمله “محبوب ترین برنامه گوگل پلی”.
تصاویر اسکرین شات ها افقی باشند یا عمودی؟
از چه رنگ یا فونت خاصی استفاده شود تا به فروش اپلیکیشن شما بیشتر کمک کند.
چطور می توانم تست A/B انجام دهم؟
قبل از اینکه تصمیم بگیرید از چه متدی برای تست استفاده کنید باید کار را برای دو مارکت اصلی گوگل پلی و اپ استور تفکیک کنیم.
گوگل پلی ابزاری را برای تست ارائه می کند که آن Google Experiments هست. این ابزار امکان تست در کنسول گوگل پلی را به شما می دهد.
اپ استور ابزار مجزایی برای تست به شما اراسه نمی دهد و به شما تنها دو گزینه می دهد:
-تست بر روی رابط هایی غیر اط صفحه اپلیکیشن خود در اپ استور. مثل صفحه فرود(landing page) وبسایت مربوط به اپلیکیشن.
-استفاده از نرم افزار مجزایی که به شما امکان شبیه سازی و ساخت اپ استور تقلبی را می دهد.
این نرم افزار به شما حس کار کردن در گوگل پلی یا اپ استور را می دهد.
اجازه دهید متدها را به سه دسته تقسیم کنیم و هریک را توضیح دهیم.
۱-تست های A/B ساخته شده در گوگل(برای نسخه های اندرویدی)
زمانی که اپلیکیشن شما فقط در گوگل پلی موجود هست می توانید از ابزار تست A/B گوگل استفاده کنید.
در تصویر زیر مثال خوبی را مشاهده می کنید. instabridge از ابزار تست گوگل برای افزایش میزان تبدیل خود استفاده کرده است.(۳۰ درصد افزایش)
از بزرگ ترین مزیت های Google Experiments امکان تست بر روی چشم انداز واقعی از صفحه اپلییکشن شما هست که باعث می شود شما به نتایج دقیقی دسترسی پیدا کنید.
با این ابزار شما هم زمان می توانید ۵ تست را با هر زبانی تست کنید.
۲- تست از طریق صقحه فرود(landing page)
اگر نسخه اپلیکیشن شما iOS هست می توانید از طریق وبسایت می توانید آزمایش را انجام دهید.
به طور مثال وبسایت برنامه شما یک آیکن در بالای صفحه دارد. از ابزاری مثل Optimizely جهت تست تغییرات و اندازه های مختلف استفاده نمایید.
در تصویر زیر یک مثال را مشاهده می کنید.
با اینکه وبسایت یک روش ارزان و آسان است اما نتیجه بر روی وبسایت با نتیجه روی صفحه اپلیکیشن ممکن است متفاوت باشد.
۳-تست اپلیکیشن بر روی اپ استورهای غیرواقعی(تقلبی)
برای انجام این تست می توانید از سرویس هایی مثل storemaven یا Split Metricsبرای ایجاد صفحات فرود شبیه اپ استور یا گوگل پلی استفاده نمایید. هدف از این کار انجام تست بدون تاییدیه یک صفحه فروشگاه هست.
روند کلی کار به صورت زیر می باشد:
-شما نام یا آدرس اپلیکیشن خود را وارد این سرویس می کنید. این سرویس به شما اجازه می دهد صفحه اپلیکیشن فروشگاه را بسازید.
-می توانید چیزهنای مختلف مثل اسکرین شات و … را تست کنید.
-این سرویس دو تا صفحه فرود با تفاوت هایی از هم می سازد و صفحات جداگانه ای طراحی شده اند که احساس گوگل پلی و اپ استور را به شما می دهد.
-کاربران با صفحه فروشگاه مشابه فروشگاه واقعی تعامل دارند.
نهایتا به صفحه داشبورد باز می گردید تا ببینید کدام صفحه بهتر بوده است.
نتیجه گیری
همان طور که میبییند حتی تغییرات کوچک نیز می توانند در تغییر نرخ تبدیل تاثیر زیادی داشته باشند.
اگر اپلیکیشن شما در گوگل پلی هست می توانید حالت ها و تغییرات مختلف را چندین بار تست کنید چون این کار رایگان هست و فقط نیاز به زمان و انرژی دارد. اگر اپلیکیشن شما iOS هست از یکی از متدهای بالا جهت تست استفاده کنید.
برچسب خورده#اپلیکیشنـفروشگاهی, #ساختـاپلیکیشن, اپساز, اپلیکیشن, تستـاپلیکیشن