نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و امکانات آن قسمت اول

نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس

نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس

در مقاله ی قبل به آشنایی با فعال سازی بخش جست جو و تنظیم کردن اهداف در گوگل آنالیتیکس پرداختیم. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس بگوییم. بعد از ثبت سایت خود در گوگل آنالیتیکس نوبت به آشنایی با بخش های مختلف آن برای دریافت گزارشات دقیق تر و بیشتر از وضعیت سایت شما است گزارش هایی که به شما کمک می کنند بدانید کدام قسمت های وب سایت شما به پیشرفت نیاز دارند. در این مقاله به بررسی برخی از موارد موجود در گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت.

 برای کسانی که برای اولین بار است از گوکل آنالیتیکس استفاده می کند شاید ، بررسی گزارش ها و نمودارها کمی گیج کننده به نظر برسند با مطالعه این بخش به راحتی می توانید با بخش های مختلف آن آشنا شوید و اطلاعات لازم را بدست آورید.

چهاربخش اصلی در حساب GoogleAnalytics شما وجود دارد: Home-1(صفحه اصلی) ، ۳Customization- (سفارشی سازی))Reporting-2گزارش دهی)  و Admin tab-4 .

۱) صفحه اصلی(Home )

در  Home خود ، می توانید به مرور سریع حساب خود بپردازید. این بدین معناست که شما می توانید دراین بخش یک دید کلی از وضعیت سایت خود از نرخ تبدیل تا ترافیک سایت و… داشته باشید اگر بیش از یک وب سایت تحت حساب خود داشته باشید لیستی از همه آنها در این جا نشان داده می شود ، به این ترتیب می توانید به راحتی یکی از مواردی را که می خواهید گزارشات مربوط به ترافیک وب سایت موردنظر خود را ببینید انتخاب کنید.

در این بخش اطلاعات مهمی نیز در رابطه با گزارشهای عددی یا متریک که در بالا صحبت کردیم می توانید بدست آورید.

گزارشات در گوگل آنالیتیکس

گزارشات در گوگل آنالیتیکس

در قسمت Home علاوه بر داده های عددی گفته شده شما همچنین می توانید اطلاعاتی از زمان و محل بازدید سایت توسط کاربر و… را بدست آوردید که هر بخش با طرح یک سوال در بالای آن کاربردش مشخص میشود.

?How-do-you-acquire-users : در این بخش شما می توانید نحوه عملکرد کاربر را در یک بازه زمانی مشخص از طریق ترافیک سایت ، میزان اطلاعات از چند سایت موردنظر شما  و… را بررسی کنید.

?How-are-your-active-users-trending-over-time : کاربران فعال شما با گذشت زمان در طی چند بازه زمانی چه عملکردی در سایت شما داشته اند و میزان بازدیدآنها به چه صورت است.

?How-well-do-you-retain-users : طی یک بازه زمانی مشخص شما تا چه حد توانسته اید کاربران خود را در سایت خود حفظ کنید و میزان بازدید آنها را کنترل و افزایش دهد.

?When-do-your-users-visit : بیشترین میزان بازدید کاربران از سایت شما چه روز و چه ساعتی است.

?Where are your users: بیشتر میزان بازدید کاربران شما از چه کشوری بوده است.

?What-are-your-top-devices : میزان بازدید سایت را از طریق سه دستگاه موبایل ، دسکتاپ و تبلت را نشان میدهد.

Customization (2(سفارش سازی)

برگه Customization به شما امکان می دهد گزارش های سفارشی را مطابق نیازهای خاص خود ایجاد کرده و پیگیری کنید. شما می توانید تعدادی دلخواه از گزارش های موردنظرخود را ایجاد کنید ، و همیشه می توانید به آنها در این تب سفارشی سازی دسترسی پیدا کنید.این بخش دارای زیر دسته هایی به شرح زیر است:

  • داشبورد (Dashboards)

هنگامی که روی Dashboards کلیک می کنید ، می توانید نمای کلی از مهمترین گزارش های خود را مشاهده کنید. شما می توانید داشبورد خود را به راحتی ایجاد و تنظیم کنید ، و می توانید به اندازه دلخواه ابزار اضافه کنید. شما می توانید مواردی را که برای وب سایت خود مهم است از قبیل موفقیت کمپین های رسانه های اجتماعی ، عملکرد محتوای خود و موارد دیگر از این طریق پیگیری کنید.

داشبورد در گوگل آنالیتیکس

داشبورد در گوگل آنالیتیکس

  • گزارش دستی (custom reports)

شما می توانید توسط این آیتم گزارشات موردنظر خود را ثبت کنید برای این کار به صورت زیر عمل کنید:

بر روی custom-reports کلیک کنید و در صفحه باز شده مشخصات موردنظر مربوط به Title( نام گزارش) ، Name (نام تب) ، Type (نوع گزارش )  )Metrics-Groupsدسته گزارش عددی) ،  )Dimension Drilldowns ابعاد گزارش) و Filters ( فیلتر کردن گزارش نهایی) را پر کنید و درآخر برروی گزینه save کلیک کنید.

نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که اگر نوع گزارش را FlatTable انتخاب کنید ۵ ابعاد را می توانید انتخاب کنید در غیر این صورت تنها ۲ ابعاد اصلی و فرعی می توانید در بخش Dimension Drilldowns انتخاب کنید.

 

  • تنظیم هشدار دستی (Custom Alerts)

در این قسمت شما می توانید یک هشدار را به طور دستی تنظیم کنید.و از گوگل بخواهید با تغییری در نتایج گزارشات به شما هشدار دهد برای این کار لازم است در این بخش نام هشدار موردنظر ، مدت دوره اعلام هشدار و آدرس ایمیل خود برای تنظیم هشدار را وارد کنید.

۳) REPORTS ( گزارشات)

 زبانه Reporting در GoogleAnalytics گزارش های مهمی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند بینشی از نحوه عملکرد وب سایت به شما ارائه دهد تا بدانید از کجا و چگونه پیشرفت های لازم را بدست آورید.

این قسمت خود به ۵ دسته اصلی :۱-Real-Time 2-Audience 3-Acquisition 4-Behavior 5-Conversions تقسیم می شود که در زیر به توضیح هر مورد خواهیم پردخت.

  • Real-Time (گزارش بموقع)

گزارشات Real-Time اطلاعات مفیدی را در مورد بازدید کنندگان وب سایت که در حال حاضر در وب سایت شما هستند به شما ارائه می دهند. در نمای کلی Real-Time ، می توانید تعداد دقیق کاربران فعال در وب سایت  ، تعداد صفحات وب سایت در هر دقیقه و در ثانیه مشاهده ، برترین کلمات کلیدی کاربران فعال  و …. را در این بخش ببنید.

جدای از این گزارشات ، شما می توانید اطلاعات دیگری مانند مکان ، منابع ترافیکی ، محتوا ، رویدادها و … در این بخش از گوگل آنالیتیکس بدست آورید تا به داده های مربوطه در مورد کاربران فعال خود نگاهی بیندازید.با کلیک برروی هر کدام از موارد موردنظر خود در زیر دسته Real-Time  می توانید اطلاعات مربوط به آن بخش را دریافت کنید.

  • Audience (مخاطبان)

گزارش های مخاطبان ، همانطور که از نام آن پیداست ، اطلاعاتی را درباره بازدید کنندگان وب سایت در اختیار شما قرار می دهد. در بخشOverview  ، می توانید ببینید که چند sessions (دوره) در یک بازه زمانی خاص در وب سایت شما وجود دارد.همچنین در این قسمت می توانید گزارش های ساعتی ، روزانه ، هفتگی و ماهانه از سایت خود را مشاهده کنید.

در زیر نمودار مشخص شده می توانید یک آمار عددی از تعداد کاربران  ، تعد کاربران جدید ، میزان نرخ تبدیل و … را مشاهده کنید .در سمت راست این اعداد یک نمودار مشاهده می کنید که نسبت بازدید کنندگان جدید به بازدیدکننده های برگشتی را به شما نشان می دهد.در زیر  تمام این معیارها همچنین  می توانید اطلاعاتی از مکان و زبان بازدید کنندگان مرورگرها  و سیستم عامل هایی که هنگام بازدید از وب سایت شما از آنها استفاده می کنند را بدست آورید.

در گوشه سمت راست این صفحه ، می توانید محدوده تاریخ را تغییر دهید تا یک بازه زمانی را که می خواهید گزارش ها را برای آن مشاهده کنید انتخاب کنید. همچنین می توانید جعبه مقایسه را بررسی کرده و گزارش ها را از یک محدوده تاریخ با برخی از موارد قبلی مقایسه کنید.

 بخش Audience چند زیر مجموعه دارد که به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری از بازدید کنندگان وب سایت خود بدست آورید. این زیر مجموعه ها عبارتند از: Demographics ،Interests ، Geo، Behavior،Technology،Mobile،Custom،Benchmarking و Users Flow

 

برگه جمعیت شناسی (Demographics ) سن و جنس بازدید کنندگان وب سایت شما را نشان می دهد.

برگه علاقه ها(Interests) به شما نشان می دهد که علاقه بازدید کنندگان وب سایت شما به چه مواردی است ، از جمله مناطقی مانند فناوری ، فیلم ، مسافرت ، اخبار و موارد دیگر.

تب Geo مکان مخاطبان خود و زبانی را که آنها صحبت می کنند به شما نشان می دهد.

برگه رفتار(Behavior )، رفتار مخاطبان شما ، یعنی تعامل آنها با وب سایت شما، چه آنها برای اولین بار باشد و چه بازدید کننده ای باشد چند بار از سایت شما بازدید می کند را نشان می دهد .

 

برگه های فناوری (Technology ) و موبایل(Mobile) به شما نشان می دهند که مخاطبان شما هنگام بازدید از وب سایت شما  از چه بستری استفاده می کنند (مرورگرها ، سیستم عامل ها ، شبکه ها ، دستگاه هاو…).

می توانید از برگه Custom برای اضافه کردن متغیرهای سفارشی استفاده کنید که به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری درباره مخاطبان خود در یک بازه زمانی خاص کسب کنید.

 

برگه Benchmarking ( محک زنی ) به شما امکان می دهد تا تاریخ خود را با تاریخ رقابت خود مقایسه کنید تا بتوانید از روند کارخود نتیجه  بگیرید و مخاطبان خود را بهتر هدف گذاری کنید. با این حال ، شما می توانید از معیار برای مقایسه داده ها فقط با شرکت هایی که داده های خود را به اشتراک می گذارند ، استفاده کنید. اگر از معیار استفاده می کنید ، می توانید از سه گزارش مختلف استفاده کنید: کانال ها ، مکان و دستگاه ها.

 

برگه UsersFlow گرافیکی را در اختیارتان قرار می دهد که سیر بازدید مخاطبان شما را از طریق سایت نشان می دهد ، یعنی در کدام صفحه فرود آمدند ، کدام صفحات را مشاهده کردند و در کدام نقطه سایت شما را ترک کرده اند. 

در مقاله ی بعد به ادامه ی بررسی نحوه استفاده از گوگل آنالیتیکس و امکانات آن خواهیم پرداخت.

 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *