آشنایی با فعال سازی بخش جست جو و تنظیم کردن اهداف در گوگل آنالیتیکس

تنظیم کردن اهداف در گوگل آنالیتیکس

تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس

در مقاله ی قبل به گوگل آنالیتیکس، کاربردها و نحوه ی ثبت نام در آن پرداختیم. اکنون پیش از شروع به توضیحات بخش های مختلف در گوگل آنالیز لازم است شما را با چند مورد مهم ۱٫ فعال سازی بخش جست جو ۲٫تنظیم کردن اهداف در گوگل آنالیتیکس ۳٫آشنایی با برخی معیار ها در گوگل آنالیتیکس آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید اطلاعات مفیدی از گزارشات گوگل آنالیتیکس دریافت کنید.

  • فعال سازی بخش جستجوی سایت در گوگل آنالیتیکس

برای آنالیز صفحات بازدید شده سایت خود توسط کاربران لازم است در گوگل آنالیتیکس گزینهsite search setting  را روشن کنید برای این کار باید جستجوی سایت را تنظیم کنید.

تنظیم جستجوی سایت به شما کمک می کند هنگام بازدید از وب سایت خود بدانید که بازدید کنندگان شما به دنبال چه چیزی هستند. ابتدا باید وارد حساب GoogleAnalytics خود شوید و به برگه Admin بروید و بر روی View Settings کلیک کنید.

در این صفحه جدید گزینه site-search-setting  را on کنید با روشن کردن این گزینه کادری در زیر آن به نام QueryParameter ظاهر خواهد شد کادری که باید پارامتر جستجوی سایت خود را وارد کنید.

فعال سازی بخش جستجوی سایت در گوگل آنلاتیکس

فعال سازی بخش جستجوی سایت در گوگل آنلاتیکس

پارامتر پرس و جو معمولاً “s” یا “q” است.برای یافتن پارامتر پرس و جو یک کلمه در کادر جستجوی سایت خود بنویسید ، پارامتر جستجوی در URL شما درست قبل از کلمه مورنظر نوشته خواهد شد. به عنوان مثال ، اگر کلمه “موبایل” را در Google جستجو می کنید ، URL برای نتیجه جستجوی شما چنین خواهد بود:

http://google.com/?hl=en&q=mobile…

بنابراین ، پارامتر جستجوی شما “q” خواهد بود (درست قبل از “= موبایل”).

پس از آن ،  بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید تا GoogleAnalytics  بتواند به راحتی هر جست و جویی  را در وب سایت شما ردیابی کند.

 

  • تنظیم کردن اهداف (Goals )

برای اینکه GoogleAnalytics بتواند فعالیت های مهم را در وب سایت شما پیگیری کند ، باید اهداف خود را تنظیم کنید. به عنوان مثال ، اگر وب سایت تجارت الکترونیکی دارید ، باید یک صفحه تأیید برای مشتریان خود داشته باشید که پس از اتمام خرید به آن صفحه انتقال یابند.

حالا چرا  تعیین اهداف در گوگل آنالیتیکس مهم است؟

 وقتی اهداف خاصی را تعیین می کنید ، Google-Analytics قادر خواهد بود تا تبدیل های شما را ردیابی کند و اطلاعاتی اساسی را در اختیار شما قرار دهد که به شما در تعیین اثربخشی وب سایت خود کمک می کند.در واقع شما با تعیین کردن اهداف درگوگل آنالیتیکس یک خط و مشی برای آن مشخص می کنید تا براساس آن سایت شما را آنالیز کند. شما می توانید حداکثر ۲۰ هدف ایجاد کنید و هر زمان که فعالیت مشخصی آغاز شود ، Google-Analytics آن را اندازه گیری کرده و گزارش مفصلی را برای شما ارائه می دهد.

مراحل لازم برای تنظیم اهداف در گوگل آنالیتیکس (Goals)

در تب Admin در Google-Analytics بر روی Goals کلیک کنید.

در مرحله بعد ، بر روی دکمه قرمز + NEWGOAL کلیک کنید در اینجا لازم است  سه مرحله ای  را طی کنید تا به هدف موردنظر خود برسید.

  • مرحله اول : تنظیم اهداف (Goal setup)

در بخش تنظیم هدف شما با سه گزینه هایی مانند تصویر  زیر روبرو خواهید شد که انتخاب این گزینه ها با توجه به اهداف سایت شما تعیین می گردد.

 

 (Goal setup) در گوگل آنالیتیکس

(Goal setup) در گوگل آنالیتیکس

  • Template ( الگو)

در این بخش گوگل چند الگو به عنوان پیش فرض و متناسب با سایت شما به شما پیشنهاد می کند که این الگوها درچهار دسته کلی: REVENUE،ACQUISITION،Enquiry  و ENGAGEMENT که شما می توانید برای هر دسته یک هدف را با توجه به سایت خود انتخاب کنید این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات دقیق تری از نحوه عملکرد سایت خود از دید بازدیدکنندگان داشته باشید.

  • Smart Goals (اهداف هوشمند)

این گزینه برای کسانی که اکانت فعال AdWords  دارند ، فعال خواهد بود این گزینه می تواند به تبلیغ کنندگان AdWords کمک کند تا از ابزارهای بهینه سازی AdWords برای ردیابی و افزایش میزان conversion سایت خود استفاده کنند. وقتی گزینه اهداف هوشمند را انتخاب می کنید ، GoogleAnalytics به هر یک از وب سایت های شما نمره ای می دهد ، که به شما کمک می کند تعیین کنید کدام بازدیدها به احتمال زیاد منجر به conversion می شوند.در ادامه این مباحث در خصوص conversion صحبت خواهیم کرد.

  • Custom (سفارشی )

اگر دو گزینه بالا مطابق میل و هدف موردنظر شما نیست می توانید از این گزینه استفاده کنید  در این بخش شما می توانید هرگونه هدف که مناسب سایت شماست را انتخاب کنید.با انتخاب یکی از این سه گزینه برروی گزینه continue  کلیک کنید.

 

  • Goal description(شرح هدف )

این بخش شما با تکمیل چند گزینه نام و نوع هدف خود را مشخص می کنید.گزینه هایی که نیاز به تکمیل دارید به شرح زیر است:

Name: برای هدف خود یک نام تعیین کنید

Goal Slot ID: در قسمت می توانید یک id برای هدف خود انتخاب کنید.

Type: در این بخش نوع هدف خود را با توجه به سه گزینه زیر انتخاب کنید:

  • Destination (مقصد): با انتخاب این گزینه شما می توانید هدفتان را به یک آدرس ثابت هدایت کنید به این معنی که با هدایت کاربران به این آدرس یک هدف تعیین شود.این هدف می تواند یک آدرس ثابت مانند پیام تشکر باشد.
  • Duration (مدت زمان): با انتخاب این گزینه شما میزان زمان ماندگاری کاربر در صفحه خود را به عنوان یک هدف درنظر می گیرید.
  • Pages/Screens-persession (صفحات / صفحه در هر جلسه) : در اینجا تعداد صفحات بازدیدی کاربر را در هر جلسه به عنوان هدف خود در نظر می گیرید.به عنوان مثال اگر کاربر در هرجلسه ۲ صفحه از سایت شما را بازدید میکند این تعداد به عنوان هدف در نظر گرفته می شود.
  • Events (وقایع): با انتخاب این گزینه شما هدف خود را براساس اتفاق یک رویداد مانند پخش ویدئو در نظر می گیرید.

پس از تکمیل فرم Goal description برروی دکمه Next Step کلیک کنید.

Goal description در گوگل آنالیتیکس

Goal description در گوگل آنالیتیکس

Goal details (جزئیات اهداف در گوگل آنالیتیکس )

در این بخش شما باید جزئیات اهداف خود را مشخص کنید.این بخش شامل گزینه هایی است که در زیر بیان می کنیم :

Destination: اگر نوع هدف خود را در پارامتر قبلی Destination انتخاب کرده باشید این گزینه فعال خواهد شد باید آدرس صفحه یا نام صفحه را در قسمت مشخص شده وارد کنید. به عنوان مثال ، اگر می خواهید فعالیت خود را با صفحه “ThankYou” اندازه گیری کنید

 “/ Thank-you” یا “/thank-you.html” را وارد کنید و نوع مطابقت مورد نظر را از فهرست منوی کشویی کنار آن انتخاب کنید در این منو سه گزینه Equals-to (دقیقا مشابه مسیر وارد شده )، Begins-With (شروع با مسیر وارد شده) ، Regular-Expression (یک عبارت ، در این مورد در گوگل سرچ کنید بسیار وسیع می باشد) را دارد.

دو بخش اختیاری که در این قسمت وجود دارند Value و Funnel هستند که Value برای زمانی که شما قصد دارید برای هربار ثبت هدف خود توسط کاربر یک ارزش برای آن در نظر گرفته شود. Funnel برای زمانی است یک کاربر مسیر چند قدمی را برای ثبت هدف موردنظر شما طی کند.

توجه: اگر اهداف هوشمند را انتخاب کرده اید ، نمی توانید در طول تنظیم هدف ، ارزش پولی اختصاص دهید.

اگر Duration  یا مدت زمان  را به عنوان یکی از اهداف در گوگل آنالیتیکس خود انتخاب کرده اید ، باید حداقل زمان را در صفحات خاصی که می خواهید ردیابی کنید مشخص کنید که نشان دهنده conversion goal (تبدیل هدف )شما باشد. شما سه زمینه ( ساعت ، دقیقه و ثانیه) را در این بخش خواهید داشت. وقتی بازدید کنندگان وب سایت شما بیش از زمان مشخص شده  درسایت شما می مانند برای شما یک conversion را ایجاد می کنند و نرخ تبدیل سایت شما را تغییر می دهند.

conversion goal

conversion goal

اگر نوع هدف انتخابی شما Pages/Screens-persession (صفحات / صفحه در هر جلسه)  ،  باشد باید تعداد صفحاتی را مشخص کنید که نشان دهنده تبدیل باشد. این بدان معنی است که هر بار بازدید کننده وب سایت ، صفحات بیشتری را از آنچه مشخص کرده اید مشاهده کند نرخ تبدیل سایت شما را تغییر می دهد.

اگر نوع هدف انتخابی Events  (رویداد) باشد ، شرایط رویداد به شما ارائه می شود ، به این ترتیب می توانید اجزای هر رویداد خود را پیکربندی کنید (برای اندازه گیری هدف رویداد خود باید حداقل یک رویداد ایجاد کنید).

پس از اتمام مراحل بر روی دکمه آبی رنگ ایجاد هدف کلیک کنید.

  • معیارهای گوگل آنالیتیکس( Google Analytics Metrics)

 

گوگل آنالیتیکس گزارش های مربوط به سایت شما را در دو نوع Metric-1 (گزارش عددی) ۲-Dimensions( گزارش ابعادی) ارائه می دهد.در گزارش عددی همانطور که از اسمس پیداست مقدار عددی هر گزارش را معمولا نشان می دهد و گزارش ابعاد در خصوص ویژگی هایی مانند نوع سیستم عامل ، شهر و… را از آن گزارش  به شما نشان می دهد.

در اینجا ما برخی از معیارهای عددی مهم که برای فهم و درک گزارش ها در گوگل آنالیتیکس لازم دارید را به طور خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد.

 

 Sessions-Metric:  تعداد فعل و انفعالات وب سایت شامل تعداد بازدیدها از صفحه و رویدادها و همچنین معاملات تجارت الکترونیکی و… در یک بازه زمانی خاص نشان می دهد. بازه زمانی هر Sessions  به طور پیش فرض ۳۰ دقیقه است ، بنابراین اگر یک بازدید کننده وب سایت در یک دوره در وب سایت شما مشغول به کار باشد و پس از حداقل ۳۰ دقیقه عدم فعالیت باز به سایت شما برگردد ، گوگل در گزارش شما آن را به عنوان یک دوره جدید نشان می دهد.

 

Users-metric:  تعداد کاربرانی را که در یک بازه زمانی خاص به وب سایت شما مراجعه کرده اند را نشان می دهد.

 

Page-views-metric: تعداد بازدیدهای صفحاتی از وب شما را که گوگل آنالیتیکس آنها را ردیابی می کند را نشان میدهد.

Pages/Session-metric: میانگین تعداد صفحات بازدید شده در هر دوره را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال ، اگر یک بازدید کننده وب سایت در یک دوره پنج صفحه را بازدید کند و دیگری در یک دوره چهار صفحه را بازدید کند ، گوگل آنالیتیکس میانگین تعداد کل بازدید از صفحات را در آن دوره را ۵/ ۴در نظر می گیرد.

 

 

Bounce-Rate-metric: تعداد کاربرانی که وارد سایت شما شده اند و بدون هیچ تعاملی سایت شما را ترک کرده اند را نشان می دهد.هرچه میزان این عدد کمتر باشد برای سایت شما بهتر است.

 

New-Sessions-percentage-metric: میزان درصد بازدید کنندگان جدید را که در یک بازه زمانی خاص از سایت شما بازدید کرده اند را به شما نشان می دهد.

 

 :GoalConversionRate-metric نرخ تبدیل هر یک از اهداف شما را اندازه گیری می کند و سپس مجموع کل نرخ تبدیل اهداف را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال ، اگر پنج هدف را برای وب سایت خود تنظیم کرده اید و هرکدام از آنها نرخ تبدیل ۲۰٪ دارند ، گوگل آنالیتیکس به شما نشان می دهد که نرخ تبدیل کل اهداف برای وب سایت شما ۱۰۰٪ است.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *