برنامه نویسی اندروید با کاتلین

برنامه نویسی اندروید با کاتلین

برنامه نویسی اندروید علاوه بر این که یک دانش است، یک راه بسیار مناسب برای کسب درآمد بیشتر هم به شمار می آید. اگر شما قادر به انجام این کار باشید، می توانید برنامه هایی کامل و کارآمد بنویسید و در زمان کوتاهی به یک درآمد قابل قبول و باور نکردنی دست پیدا کنید. توسعه زبان های برنامه نویسی مختلف، به شما کمک می کند تا این کار را به راحتی و در کمترین زمان انجام دهید. کافی است تا یکی از آن ها را انتخاب کرده و سعی کنید تا نوشتن برنامه های اندروید با آن را بیاموزید. البته این انتخاب چندان راحت نیست و باید موارد مختلفی را برای آن در نظر بگیرید. زبان کاتلین یکی از گزینه هایی است که می توانید برای این کار انتخاب کنید که در این جا با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

چگونه یک برنامه اندروید بنویسیم؟

با زبان های برنامه نویسی اندروید مانند جاوا و کاتلین آشنا شوید و به دنیای جذاب اپلیکیشن ها قدم بگذارید. در گذشته زبان جاوا محبوب ترین زبان برای برنامه نویسی اندروید به شمار می آید. البته این زبان هنوز هم مانند گذشته محبوبیت و  طرفداران خاص خود را دارد. اما افراد حرفه ای از کنار زبان های جدید به راحتی نمی گذرند و سعی می کنند تا حداقل درباره زبان ها و تکنولوژی های جدید تحقیقاتی داشته باشند.

بهترین جایگزین برای جاوا

اگر شما هم دوست دارید تا با یک زبان برنامه نویسی جدید آشنا شوید و دوست دارید تا نوشتن یک اپلیکیشن را با یک زبان ساده تر آموزش ببینید بهتر است تا درباره زبان کاتلین اطلاعاتی به دست آورید. به عقیده بسیاری از صاحب نظران، این زبان به دلیل سادگی و راحت تر بودن سینتکس، به عنوان بهترین جایگزین برای جاوا شناخته می شود. البته منظور ما این نیست که جاوا را فراموش کنید چون ممکن است برای نوشتن برخی اپلیکیشن های خاص، نیاز به کار با این زبان داشته باشید. اما معمولا کار با کاتلین به افراد مبتدی پیشنهاد می شود که دلیل اصلی آن به جز سادگی، عدم نیاز جدی آن به پیشنیاز است.

کاتلین از کجا آمده است؟

منشا زبان برنامه نویسی کاتلین شرکت JetBrains است که در سال ۲۰۱۲ اقدام به ایجاد این زبان نموده و از همان زمان متن باز بودن را به عنوان مهم ترین ویژگی این زبان معرفی کرده است. این زبان تا به حال در بسیاری از پروژه های مهم شرکت JetBrains دخیل بوده است. کاتلین در سال ۲۰۱۷ و در کنفرانس Google I/O به طور رسمی به عناون یک زبان برنامه نویسی حرفه ای برای اندروید و در کنار زبان قدرتمند جاوا معرفی شد.

ویژگی های خاص کاتلین

زبان کاتلین هم مانند هر زبان دیگر، ویژگی های مربوط به خود را دارد که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

statically typed بودن کاتلین

statically typed بودن زبان کاتلین دلیلی بر مشخص شدن متغیرهای آن در زمان کامپایل است.

بهره گیری از ابزار one-click

ابزار one-click امکان تبدیل کدهای جاوا به زبان کاتلین را فراهم می کند. بنابراین می توان گفت که کاتلین منبع باز است و ویژگی های اساسی جاوا را هم ارائه می دهد.

تکمیل خودکار کدها

کدهای کاتلین به دلیل هوشمند بودن این زبان به طور خودکار تکمیل می شوند و این امر باعث می شود که اگر کدها را فراموش کردید، به طور خود به خود تکمیل شوند.

افزودن توابع در سورس کد کلاس ها

کلاس های کاتلین امکان افزودن توابع خاص را دارند و به این ترتیب برنامه نویسی آن را سریع تر و راحت تر می کنند. این توابع حرفه ای در زبان کاتلین با نام توابع Extension شناخته می شوند.

سازگاری بالا

ابزارهای کاتلین را به راحتی در محیط اندروید استودیو به کا بگیرید و بدون هیچ دغدغه ای شروع به کد زدن کنید. زبان کاتلین با JDK6 سازگار شده است و این امکان برای شما وجود دارد تا آن را بدون هیچ مشکلی بر روی هر دستگاه قدیمی اجرا نمایید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *