واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به‌ اختصار AR نام‌دارد، اشیاء جدیدی را به واقعیت و محیطی که می‌بینیم اضافه می‌کند. واقعبت افزوده این اطلاعات یا اشیاء را به صورت لایه‌ای بر روی آن‌چه که کاربر مشاهده می‌کند، قرار می‌دهد. این کار از زاویه دید دستگاه‌های واسط مانند وب کم، عینک واقعیت مجازی، دوربین فیلمبرداری یا عکاسی، تبلت، گوشی موبایل و … انجام می شود.

آن چیزی که در واقعیت افزوده به دنیای واقعی افزوده می شود توسط کامپیوتر ایجاد می گردد. در‌واقع کاربر نیمی از محیط و اطلاعات آن را دریافت می‌کند و سایر اطلاعات توسط کامپیوتر به این فضا افزوده‌می‌شود. این اطلاعات می‌توانند یکی از حواس دیداری یا شنیداری کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می توانند یا موقعیت مکانی جدیدی را برای او تداعی کنند.

واقعیت افزوده از کجا نشات گرفته است؟

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید واقعیت مجازی برای اولین بار در کجا و توسط چه کسی ایجاد شده است. در این جا به طور مختصر تاریخچه ای از این علم را برای شما شرح می دهیم.

اولین کسی که به چنین تکنولوژی روی آورد، مورتون هیلینگ نام داشت. با این که فعالیت ها در این زمینه در دو دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بسیار گسترده شده بود، اما مورتون توانست از سایرین پیشی بگیرد. او در سال ۱۹۶۲ میلادی اولین فعالیت جدی خود در این زمینه را آغاز نمود و در پی این بود تا اطلاعاتی را در اختیار انسان قرار‌دهد.

آن‌چه که مورتون پدید‌آورد یک ابزار کلاه‌مانند برای کمک به انسان بود تا بتواند تصاویر گرافیک رایانه‌ای را تجسم کند. همین کار باعث شد تا مورتون هیلینگ را به عنوان پدر واقعیت افزوده معرفی نمایند.

استفاده در علوم گوناگون

از آن زمان به بعد پیشرفت شگرفی در این زمینه ایجاد شد. به‌طوری که در دهه ۹۰ میلادی واژه واقعیت افزوده بر سر زبان‌ها افتاد. شرکت بوئینگ محققان خود را برای کار بر روی این تکنولوژی فراخواند و این واژه توسط این محققان مطرح شد.

در اواسط دهه ۹۰ میلادی، زوایای متفاوتی از واقعیت مجازی مورد توجه قرار گرفت. از علم پزشکی و مکانیک گرفته تا صنعت و ساخت و ساز و حتی سرگرمی و ساخت اسباب بازی.

با فراگیر شدن واقعیت مجازی در حوزه‌های مختلف، کم‌کم زمینه استفاده‌از آن در ساخت تصاویر با استفاده از دوربین‌ها فراهم‌شد.

واقعیت افزوده در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

اگر بخواهیم حوزه هایی که AR در آن‌ها به‌کار می‌رود را بیان کنیم، باید یک لیست طولانی را تهیه کنیم. اما در این جا اصلی ترین زمینه های کاربرد آن را بیان خواهیم کرد.

واقعیت افزوده و بازی و سرگرمی

واقعیت افزوده و بازی و سرگرمی

سرگرمی و بازی سازی

رشد این علم در بازی سازی بسیار قابل تامل است. یکی از بازی‌های هیجان انگیز کامپیوتری که استفاده از واقعیت افزوده را به خوبی نمایش می‌دهد، بازی پوکمون‌گو نام دارد. این بازی در میان کاربران زیادی به محبوبیت رسیده است و توانسته تا علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کند. در‌حال‌حاضر پیشرفت وسایل متعدد مانند عینک ها و هدست‌ها باعث شده تا آینده خوبی را برای این تکنولوژی تصور شود.

جهت یابی

دستگاه‌های موبایل، خودرو ها و برخی از ساعت های هوشمند، امکان جهت یابی و تعیین مسیر را فراهم کرده اند. واقعیت افزوده می تواند به پیشرفت این مسیریابی کمک نماید. به عنوان مثال یافتن پارکینگ ها، رستوران ها و … را برای ما ساده نماید.

واقعیت افزوده و کاربرد آن

ایجاد امنیت و کمک به حفظ آن

یکی دیگر از مواردی که واقعیت افزوده می تواند در آن مورد استفاده قرار بگیرد، ایجاد امنیت است. فرض کنید در یک عملیات نجات، افرادی در زیر آوار یا محیط بسته ای گرفتار شده اند. با استفاده از RA می توان این افراد را از محیطی که در آن قرار گرفته اند، آگاه نمود. به علاوه این‌که می توان نقشه‌ای از محیط را طراحی کرد تا نجات افراد ساده تر شده و سرعت بگیرد.

کاربرد در پزشکی

تجسم کردن اعضای بدن و آن چه که در درون آن ها رخ می دهد برای پزشکان و دانشجویان پزشکی مورد نیاز است. این امر با استفاده از AR میسرشده است.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *