تست کاربردی بودن طراحی اپلیکیشن (بروزرسانی ۲۰۱۹)

تست کاربردی بودن طراحی اپلیکیشن

تست کاربردی بودن طراحی اپلیکیشن

تست کارایی اپلیکیشن، تکنیکی است که به بررسی محصول با آزمایش آن بر روی کاربران بالقوه کمک می کند. به این ترتیب طراحان قادرند طراحی وب سایت یا اپلیکیشنی را بررسی نمایند و متوجه شوند که آیا وب سایت یا اپلیکیشن به اندازه کافی قابل استفاده است یا خیر؛ و همچنین مشکلات احتمالی در UX را تشخیص دهند. تست کاربردی بودن اپلیکیشن معمولا در مرحله ساخت UX قبل از اجرای پروژه توسط تیم توسعه انجام می شود. تست کارایی این اجازه را می دهد تا راه حل های ناکارآمد را تغییر دهیم نه اینکه محصولی کامل را عوض کنیم.

علاوه بر این، تست کاربردی بودن اپلیکیشن راه خوبی برای فهمیدن بیشتر نیازهای کاربران و تنظیمات از طریق بررسی واکنش آنها در هنگام استفاده از محصول است. سپس طراحان می توانند اطلاعات ضروری مورد نیاز برای ایجاد طراحی موثر کاربر محور را جمع آوری کنند. همچنین اطلاعات جمع آوری شده می تواند نه تنها برای طراحی UX بلکه در مراحل دیگر توسعه محصول نیز استفاده شود.

انواع تست کاربردی بودن طراحی اپلیکیشن

برای دستیابی به اثربخشی بالای تست و به دست آوردن سود مورد انتظار، طراحان روش های مختلفی را اعمال می کنند که می توانند به سه گروه اصلی تقسیم شوند: اکتشافی، ارزیابی و مقایسه

تست طراحی اپلیکیشن در روش های اکتشافی در مراحل اولیه UX استفاده می شود. ابتدا طراحان در حال تهیه محصولی هستند تا کاربران استفاده از آن را مشاهده کنند. به منظور کشف چگونگی درک مفهوم محصول و نحوه کارکرد فرآیندهای ذهنی آنها در هنگام استفاده از یک محصول خاص، مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزیابی

تست کاربردی بودن اپلیکیشن در روش های ارزیابی در مراحل بعدی استفاده می شود زمانی که یک کاربر می تواند قابلیت استفاده از کالاها را از طریق نمونه های اولیه آزمایش کند. در چنین روش هایی به ارزیابی اثربخشی برنامه یا وب سایت کمک می کند و همچنین میزان رضایت کاربران را با یک محصول تعیین می کند. آزمایش های بی وقفه برای ردیابی واکنش های کاربران و خطاهای آنها انجام می شود. اما تست طراحی اپلیکیشن در این روش از اطلاعات جمع آوری شده برای از بین بردن مشکلات کاربردی که در طول آزمون تعیین شده اند استفاده می شود.

در نهایت، روش های تست طراحی اپلیکیشن نسبتا با یکدیگر درگیر هستند که طراحان باید بین چندین راه حل یکی را انتخاب کنند. زیرا کاربران دو یا چند نوع از عناصر UX را مقایسه می کنند و سپس با یک تیم خلاق نظرات خود را به اشتراک می گذارند. و سپس کارشناسان تمام جوانب مثبت و منفی هر نوع را در نظر می گیرند و بیشترین نوع کاربر پسند را انتخاب می کنند.

خوشبختانه تعداد زیادی از روش های تست طراحی اپلیکیشن وجود دارد. که همه آنها متفاوت هستند و می توانند تحت شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرند. که انتخاب آنها اغلب به اهدافی که یک تیم و بودجه پروژه اختصاص داده است بستگی دارد. ما برخی از روش های متداول را برای تست طراحی اپلیکیشن مورد توجه قرار دادیم.

آزمایشگاه حیاط

این روش، آزمایش یک وب سایت یا یک برنامه را بر روی افراد تصادفی پیش بینی می کند، به این معنی که طراحان می توانند از کسی که در یک راهرو یا جاهای دیگر عبور می کند، بپرسد. تست راهرو ممکن است به نظر کمی دشوار باشد زیرا نیاز به پیدا کردن افرادی دارد که دوست دارند در چنین تجربه ای شرکت کنند و سپس بتوانند بازخورد پایه ای را ارائه دهند. این روش اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بیشترین بخش کار انجام می شود، به طوری که کاربران می توانند آن را مانند یک محصول کامل احساس کنند. تست راهرو یکی از رایج ترین روش ها است زیرا ارزان تر و سریع تر از بسیاری دیگر است.

تست طراحی اپلیکیشن از راه دور

چنین رویکردی اجازه می دهد تا مردم را از کشورهای مختلف درگیر کند تا تیم خلاق بتواند ببیند که چگونه محصولاتشان در فرهنگ های مختلف درک می شود. دو نوع تست طراحی اپلیکیشن از راه دور وجود دارد: همزمان یا ناهمزمان.

تست از راه دور همزمان از طریق کنفرانس ویدئویی و همچنین ابزارهای مختلف به اشتراک گذاری مانند WebEx یا GoToMeeting انجام می شود. با این حال، تست های از راه دور همگام دارای اشکالاتی است. از زمانهای خاصی خواسته می شود کاربران را جمع آوری کنند و اگر در منطقه زمانی مختلف زندگی کنند ممکن است مشکل ساز باشد. به همین دلیل یک روز و زمان باید قبل از آن تنظیم شود و ممکن است کمی زمان برای پیدا کردن بهترین گزینه برای همه باشد.

 

تست ناهمزمان از راه دور کمی ساده تر است. طراحان معمولا وظایفی را که کاربران باید انجام دهند وظایف خاص خود را انجام دهند، و سپس تمام اطلاعات شامل جریان کلیک و اشتباهات کاربران که در هنگام تعامل با یک محصول به طور خودکار جمع آوری می شوند، انجام می شود. طراحان همچنین ممکن است از کاربران بخواهند بازخورد کوچک خود را در مورد تجربه خود ارائه دهند. به این ترتیب تیم خلاق می تواند ببیند چگونه مردم از فرهنگهای مختلف به محصول با استفاده از آن در محیط خود (مثلا در خانه) واکنش نشان می دهند.

نظرات کارشناسان

این روش رایج شامل ارزیابی از کارشناسان با تجربه در آزمایش قابلیت استفاده می شود. این رویکرد فرصتی برای بازخورد گسترده و مؤثر است و زمان کمتری برای آن صرف می شود.

تفکر با صدای بلند

با صدای بلند فکر کردن یک روش تست طراحی اپلیکیشن است که هدف آن جمع آوری بازخورد از کاربران در فرآیند استفاده است. طراحان از کاربران می خواهند که افکار و احساسات خود را در هنگام استفاده از یک برنامه یا وب سایت بیان کنند. تیم خلاق می تواند الگوهای نگرانی کاربران بالقوه را درک کند و اطلاعات جمع آوری شده برای پیشرفت های UX آینده را اعمال کند.

مقالات خواندنی:

 

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی | ۷ مورد از ویژگی‌های مهم که هر نرم افزار تجارت الکترونیک به آن نیاز دارد.

برترین ترندها در طراحی اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی

ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

  1. ناشناس says:

    امتیاز بازید کننده: ۵ ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *