ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

در ابتدای کار ساخت و طراحی اپلیکیشن موضوعی که خیلی به آن فکر می‌شود مناسب بودن اپلیکیشن برای مخاطب است. ساختن چیزی که بتواند انتظارات را برطرف کند بیشترین اهمیت را برای موفقیت توسعه اپلیکیشن دارد. کمی‌ زمان می‌برد تا نرم‌افزار موبایل یا هر نرم‌افزاری مشهور شود و بتواند تجربه کاربری خوبی را ارائه کند. تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل در کنار پارامترهای مختلف دیگر، موفقیت آن را رقم می‌زند.

ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

ضرر تجربه کاربری ضعیف در ساخت اپلیکیشن برای کسب و کارها

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به ضررهای تجربه کاربری اپلیکیشن بیندازیم. البته ضررها و هزینه‌هایی که این مورد دارد را نمی‌توان خیلی دقیق محاسبه کرد و ما تنها آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
در دنیای توسعه اپلیکیشن به شیوه‌ی دوآپس تجربه کاربری چیزی است که محسوس نبوده و اندازه گرفتن آن بسیار سخت است. البته بازخورد کاربران، رتبه دهی‌ها، موفقیت کلی، سود حاصل و چند مقیاس دیگر مواردی هستند که نشان می‌دهند کاربران از استفاده نرم‌افزار لذت برده اند یا خیر.
متدهای توسعه اپلیکیشن چابک شیوه‌ی کاملا مناسبی برای توسعه اپلیکیشن موبایل هستند و با اینکه بسیاری از پروسه‌های طراحی اپلیکیشن با استفاده از روش‌های چابک انجام می‌شود؛ باز هم شرکت‌هایی هستند که بیشتر از شیوه‌ی آبشاری برای مدیریت پروژه توسعه نرم‌افزار موبایل خود استفاده می‌کنند.

 

تاثیر تجربه کاربری ضعیف

تعداد بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل کاملا متوجه این موضوع شده‌اند که تجربه کاربری برای موفقیت و سود حاصل از طراحی اپلیکیشن نقش بسیار مهمی‌دارد. فرقی نمی‌کند که یک وب سایت طراحی می‌کنید یا اپلیکیشنی را توسعه می‌دهید، حتما باید به تجربه کاربری دقت کنید و از آن در حین توسعه استفاده کنید. توسعه دهندگان موبایل چگونه می‌توانند تجربه کاربری را به کار بگیرند و فرآیند توسعه آن را بررسی کنند و اصلا از کجا باید شروع کنند؟

خوشبختانه، ابزار مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان عملکرد اپلیکیشن و سوددهی آن را زیر نظر داشت. اما چیزی که مهم است استفاده کاربردی از تجربه کاربری اپلیکیشن در حین توسعه است.

رایج‌ترین ضررهایی که اپلیکیشن با تجربه کاربری ضعیف به کسب و کار شما وارد می‌کند عبارت‌اند از: از دست رفتن سود و سرمایه، بدنام شدن احتمالی برند شما، از بین رفتن مشتری‌های کنونی و سخت‌تر شدن بدست آوردن مشتری‌های جدید و کم شدن میزان بازده تیم توسعه نرم‌افزار. موارد بالا از جمله ضررهای مهمی‌ است که دقت نکردن به تجربه کاربری در توسعه اپلیکیشن موبایل به دنبال دارد.

 

از دست رفتن سود بخاطر تجربه کاربری ضعیف

سرمایه‌گذاری روی اپلیکیشنی که بتواند تجربه کاربری بهتری را ارائه کند بسیار سودآور خواهد بود. می‌توان میزان سرمایه مورد نیاز این کار را نیز از همان ابتدا اندازه گیری کرد. تمرکز برای سرمایه‌گذاری روی ارائه تجربه کاربری بهتر بسیار مهم است اما باید از نظر دیگری نیز این مورد را بررسی کرد؛ عدم سرمایه گذاری برای طراحی اپلیکیشن بدون تجربه کاربری مناسب چه هزینه ای در بر خواهد داشت؟

عملکرد پایین یا بد یک نرم‌افزار موبایل خیلی سریع سود حاصل از آن را کاهش می‌دهد. زمانی که کاربر ببیند نرم‌افزاری که از آن استفاده می‌کند انتظاراتش را برآورده نمی‌کند خیلی سریع آن را حذف کرده و به دنبال اپلیکیشن دیگری می‌رود.

اگر سرویس‌های خرید داخل اپلیکیشن شما، خدمات کاربردی و… قابل استفاده نباشند و یا انتظارات کاربران را برطرف نکنند، از دست دادن سود حتمی‌خواهد بود.

تجربه‌ای که کاربر نهایی دارد یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای موفقیت کسب و کارهاست. سرعت بالا آمدن، زمان پاسخگویی و در دسترس بودن سرویس‌ها فاکتورهایی هستند که کاربران با استفاده از آن‌ها برند و اپلیکیشن شما را قضاوت می‌کنند. با استفاده از بررسی کاربری اپلیکیشن می‌توانید مشکلات احتمالی آن را حل کرده و تجربه کاربری اپلیکیشن بهتری را ایجاد کنید.

 

کاهش سودمندی و بهره وری – داخلی و خارجی

تجربه کاربری خوب تنها برای کاربران اپلیکیشن شما نیست، کسانی که طراحی اپلیکیشن موبایل را به عهده دارند نیز می‌خواهند از ابزار و نرم‌افزارهایی استفاده کنند که کار آن‌ها را راحت تر کند. زمانی که از به‌روز‌ترین ابزار برای توسعه اپلیکیشن خود استفاده می‌کنید و آن‌ها را در اختیار کارکنان خود قرار دهید نتیجه‌ی خیلی خوبی نیز خواهید گرفت.

بسیاری از کسب و کارها برای بالا بردن کیفیت کار خود به صورت کلی روی بالا بردن سودمندی و بهره‌وری در توسعه، تست و اجرای اپلیکیشن تمرکز می‌کنند. اما در کنار آن‌ها باید روی بررسی فرآیندهای مختلف در در حین توسعه نرم افزار موبایل نیز دقت داشت.

ضرر زدن به برند – هم ارزش طول عمر مشتری LTV و هم هزینه کسب مشتری CAC

وفاداری کاربر برای کسب و کارهای دیجیتالی بسیار مهم است. شاید خود شما هم از کسانی باشید که مثلا برای دانلود آهنگ تنها از یک سایت و برای خواندن خبر تنها از یک اپلیکیشن استفاده می‌کنید و اپلکیشن‌های دیگر برای شما اهمیتی ندارد. براساس بسیاری از مطالعاتی که انجام گرفته یک سوم کاربران موبایلی یا وب سایت‌ها، در صورت نبود تجربه کاربری مناسب وب سایت و اپلیکیشن را ترک می‌کنند. ضرر تجربه کاربری ضعیف باعث می‌شود مشتری‌ها از شما فراری شوند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را دوباره جلب سرویس‌ها یا کالاهای خود کرد.
هزینه‌ی مشتری از دست رفته بسیار بیشتر از میزان سودی است که شرکت می‌توانست از یک مشتری بدست بیاورد. به همین دلیل است که در طراحی اپلیکیشن باید روی کاربران و انتظارات آن‌ها دقت داشت. زمانی که سیستم، سرویس یا اپلیکیشن موبایل شما تجربه ی بدی را برای کاربران ایجاد می‌کند نه تنها آن مشتری بلکه شهرت خود را نیز از دست می‌دهید. دلیل آن هم این است که کاربران تجربه خود را با سایرین در میان می‌گذارند و اینگونه شهرت شما ضعیف می‌شود.

 

هزینه‌ی بدست آوردن مشتری مدام در حال افزایش است

CAC یا نرخ بدست آوردن مشتری با ظهور شرکت‌های دیجیتال و تبلیغات آنلاین کاربرد بیشتری داشته است. دلیل آن هم امکان بدست آوردن این نرخ با استفاده از ابزار دنبال کردن سرمایه گذاری‌ها در فضای دیجیتال است. اگر اپلیکیشن شما انتظارات کاربران را پاسخ ندهد این نرخ افزایش پیدا خواهد کرد و هرچه بیشتر بگذرد باید بیشتر هزینه کنید تا مشتری جدیدی کسب کنید.
تجربه کاربری تاثیرات زیادی در طراحی اپلیکیشن دارد. توسعه دهندگانی که بتوانند این مورد را رعایت کنند می‌توانند ساخت اپلیکیشن موفقیت آمیزی داشته و سود خوبی نیز از این را کسب کنند. در نهایت بهتر است قبل از اجرای اپلیکیشن آن را با کمک عده‌ای کاربران آزمایشی بررسی کنید تا از ضررهای تجربه کاربری ضعیف اپلیکیشن جلوگیری کنید.

 

مقالات خواندنی:

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *