۱۰ نکته که باید هنگام ساخت اپلیکیشن‌ کاربرمحور لحاظ کنید

10 نکته که باید هنگام ساخت اپلیکیشن‌ کاربرمحور لحاظ کنید

10 نکته که باید هنگام ساخت اپلیکیشن‌ کاربرمحور لحاظ کنید

۱۰ نکته که باید هنگام ساخت اپلیکیشن‌ کاربرمحور لحاظ کنید

عصر طلایی اپلیکیشن موبایل با وجود میلیون‌ها اپلیکیشن در بازارهای اینترنتی به نقطه‌ی اوج رسیده است. برآورده کردن نیاز کاربران و درک انتظاراتی که کاربر از اپلیکیشن موبایل دارد، کلید اصلی این موفقیت است.

چگونه می توانیم اپلیکیشن کاربرمحور را به صورت موثر طراحی کنیم؟

اپلیکیشن کاربرمحور به معنای ایجاد تجربه‌ی کاربری موفق و مشارکت دادن کاربر در تمام مراحل ساخت اپلیکیشن است تا محصولی کاملاٌ برنامه‌ریزی شده ساخته شود. بهترین راه برای ساختن اپلیکیشنی که از بقیه‌ی محصولات متمایز باشد و زحمات سازنده به باد نرود، توجه به راهنمای کاربران در بخش اطلاعات اپلیکیشن است. با بررسی این اطلاعات می‌توان دریافت که آنها خواهان چه اپلیکیشنی هستند و چگونه باید ساخته شود. زیرا کاربران هستند که از محصول نهایی اپلیکیشن شما استفاده کنند.

سازندگان باید نکات مهمی را در طراحی اپلیکیشن کاربرمحور لحاظ کنند. در ادامه‌ی متن با فهرستی از این نکات آشنا خواهید شد.

۱- کاربران را درک کنید

درک نیازها و احتیاجات مشتری، مهم‌ترین گام برای ساختن اپلیکیشن مناسب و هماهنگ با خواست کاربران است. تلاش کنید پرسش‌هایی را مطرح کنید که می‌توانید آنها را به تجربه‌ی کاربری ربط دهید. برای مثال مقدار زمانی که کاربران می‌‌توانند به اپلیکیشن اختصاص دهند و نحوه‌ی استفاده از اپلیکیشن، وضعیت اتصال کاربران به اینترنت، مجموع تجربه‌های کاربری و چیزهایی که کاربران هنگام استفاده از اپلیکیشن خواهان آن هستند.

شخصیت‌های کاربری متفاوتی را بسازید و در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید تا تصویر واضح و درک درستی از نیازها و احتیاجات کاربران داشته باشید.

۲- انتخاب طراحی ساده

تلاش کنید طراحی‌تان ساده و کارکردن با آن آسان باشد زیرا تمام کاربران با تکنولوژی آشنا نیستند. کاربران نباید برای استفاده از اپلیکیشن شما به زحمت بیفتند. در مراحل ابتدایی ساخت اپلیکیشن تلاش کنید قسمت‌هایی راکه کاربر در آن به مشکل برمی خورد، شناسایی و اصلاح کنید. در هر مرحله از کاربران نظرخواهی کنید. این اقدام روند فعالیت را بهبود می‌بخشد و باعث اثربخشی بیشتری می‌شود.

۳- اطلاعات را به روشنی ارائه دهید

در زمان طراحی تا جایی که امکان دارد اطلاعات را به روشنی ارائه دهید. برنامه‌نویس باید به خاطر داشته باشد طوری از فضای مناسب و آرایش اطلاعات استفاده کند که همه چیز برای کاربر واضح باشد. اپلیکیشن را با اطلاعات اضافه اشغال نکنید زیرا ممکن است برای کاربر سودمند نباشد.

۴- پشتیبانی چندپلتفرمی

برنامه‌نویس لازم است اپلیکیشنی بسازد که در چندین پلتفرم رایانه‌ای اجرا شود زیرا امروزه کاربران تنها از یک پلتفرم استفاده نمی‌کنند. برای مثال اگر آنها اپلیکیشن را بر روی موبایل نصب می‌کنند، اپلیکیشن باید قادر باشد بر روی تبلت هم اجرا شود. کاربران هنگام جابجایی پلتفرم نباید هیچ مشکلی با اپلیکیشن شما داشته باشند.

۵- ارائه‌ی ساده‌ترین جنبه‌ها

هنگام ساخت اپلیکیشن‌های کاربرپسند همواره به یاد داشته باشید در طراحی جنبه‌های مختلف زیاده‌روی نکنید. هدف نهایی هر اپلیکیشن را در نظر داشته باشید و تنها روی جنبه‌های ضروری تمرکز کنید. طراحی اپلیکیشن با چندین هدف مفید نیست زیرا نمی‌توانید کیفیت لازم را فراهم کنید. پس تنها روی یک کاربرد تمرکز کنید.

همچنین از قرار دادن آگهی تبلیغاتی دوری کنید زیرا کاربران را آزار می‌دهد و ممکن است موجب حواس‌پرتی شود.

۶- افزایش سرعت در زمان پاسخ‌گویی

یکی از آزاردهنده‌ترین لحظات برای مخاطب، کند بودن سرعت اپلیکیشن در زمان شروع برنامه است. زمان تقریبی شروع برنامه برای هر اپلیکیشن باید کمتر از سه ثانیه باشد. اگر این زمان طولانی‌تر از حد معمول باشد، کاربر اپلیکیشن را ترک می‌کند و از اپلیکیشن دیگری که تجربه‌ی کاربری بهتری دارد استفاده می‌کند.

۷- آزمودن اپلیکیشن

پیش از انتشار نسخه‌ی نهایی چندین بار عملکرد اپلیکیشن را آزمایش کنید و مطمئن شوید که اپلیکیشن در هیچ مرحله‌ای از کار نمی‌افتد. اجازه دهید نسخه‌ی آزمایشی در اختیار کاربران قرار گیرد، سپس، از آنها نظرخواهی کنید. این مرحله فرصت مناسبی برای شماست که قسمت‌های مشخصی را پیش از انتشار اپلیکیشن تقویت کنید.

۸- از کاربران نظرخواهی کنید.

نظرخواهی در هنگام طراحی اپلیکیشن کاربرپسند موضوعی بسیار مهم و حیاتی‌ است. سعی کنید به همان اندازه که به نیازهای کاربران توجه می‌کنید، نظرخواهی را هم به یاد داشته باشید. می توانید در انواع شبکه‌های اجتماعی کاربران را جذب و از آنها نظرخواهی کنید. در بین تمام پیشنهادات و پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید، فقط آنهایی را انتخاب کنید که با نیازهای کسب‌وکارتان هماهنگ است و سپس شروع به آزمایش کنید.

۹- حفظ انسجام

یکی از بهترین اقدامات، حفظ انسجام و یکپارچگی در طراحی اپلیکیشن است. سعی کنید اپلیکیشن‌تان عملکرد منسجمی داشته باشد. عملکرد منسجم به اپلیکیشن اعتبار می‌دهد و کاربران معمولاً اپلیکیشن‌هایی با رابط کاربری منسجم را ترجیح می‌دهند. رابط به تمام مجاری اطلاعاتی گفته می‌شود که ارتباط بین کاربر و اپلیکیشن را ممکن می‌کند. هر چقدر که اپلیکیشن ویژگی‌های گرافیکی یا درون برنامه‌ای بهتری داشته باشد، رابط مخاطب با اپلیکیشن پایدارتر است. یادتان باشد هر ویژگی که می‌خواهید برای اپلیکیشن طراحی کنید، حتما باید به انسجام آن فکر کنید.

۱۰- اجرای آفلاین

یکی از ویژگی‌های اساسی اپلیکیشن موبایل که نقش موثری در جذب کاربران دارد، قابلیت اجرا به‌ صورت آفلاین است. اپلیکیشن باید در حالت آفلاین به درستی اجرا شود و عملکرد برنامه بدون ایراد باشد. یکی از منابع بسیار خوب، بررسی اپلیکیشن‌های محبوبی است که در حالت آفلاین به خوبی اجرا می‌شوند.

تمام نکاتی که ذکر شد همه از موضوعاتی هستند که سازندگان اپلیکیشن موبایل و شرکت‌ها به هنگام طراحی اپلیکیشن‌ کاربرپسند باید در ذهن داشته باشند. اپلیکیشن کاربرپسند با توجه به شاخص میزان بازدهی به سودآوری می‌رسد و از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند زیرا پایه‌ی آن آگاهی از نیازهای کاربران است. نکته‌ی کلیدی که باید به یاد داشته باشید این است که حتما خودتان را با نیازهای کاربران ( حتی در میزان متوسط)هماهنگ کنید و پس از آن ساخت اپلیکیشن را شروع کنید.

پیش از آنکه هر تصمیمی بگیرید، نیازمندی‌های کاربران را شناسایی و از میان آنها انتخاب کنید زیرا توجه به همه‌ی نیازهای مشتریان غیرممکن است. بازخوردها و نظراتی که از کاربران‌ دریافت می‌کنید وسعت دیدتان را افزایش می‌دهد و دربرداشتن گام صحیح راهنمایی‌تان می‌کند اما حتما یادتان باشد روی اهدافی که در شروع کار مشخص کردید، تمرکز کنید.

 

 

 

مقالات خواندنی:

ترند های استارتاپ‌ های تکنولوژی در سال ۲۰۱۹

۱۰ قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا (بروزرسانی ۲۰۱۸)

کدام پلتفرم برای ساخت اپلیکیشن در اولویت است؟ اول iOS یا اندروید؟

چگونه ساخت اپلیکیشن بدون کدنویسی ممکن است؟

درباره‌ی اپلیکیشن رستورانی چه می دانید؟

۱۲ ترند توسعه برنامه‌های موبایل در سال ۲۰۱۹ که باید مراقب آنها بود.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *