۵ ترند توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۱۹

ترند های برتر توسعه اپلیکیشن موبایل در سال 2019

ترند های برتر توسعه اپلیکیشن موبایل در سال 2019

۵ ترند توسعه اپلیکیشن موبایل در سال ۲۰۱۹

هر ساله موضوعات و پارامترهای مختلفی در هر زمینه‌ای‌ترند شده و طرفدار پیدا می‌کنند. هر کسب و کار یا شخصی هم که به این ترندها بی اهمیتی کند مسلماً ضربه خواهد خورد، بخصوص کسانی که قرار است در آن زمینه برای خود درآمدی داشته باشند. در این مطلب می‌خواهیم به ترندهای مهم در زمینه‌ی توسعه اپلیکیشن موبایل بپردازیم.

بین ۹ نسخه اندروید و ۱۲ نسخه iOS که در این سالها آمده‌اند ترند های مختلفی بود که هرکدام تاثیرات خود را داشته است. پیش بینی می‌شود ترندهایی که در سال ۲۰۱۹ خواهند بود رقابت بین اندروید و iOS را به سطوح جدیدتری ببرند. در ادامه ۵ ترند که در دنیای توسعه نرم افزار موبایل خواهند بود و باید منتظر آن‌ها باشید را معرفی خواهیم کرد.

  1.     وب اپلیکیشن های پیشرونده

وب اپلیکیشن های پیشرونده (PWA) تقریباً شبیه یک اپلیکیشن موبایل کامل عمل می‌کنند اما با این تفاوت که نیازی نیست بصورت جدا روی یک دستگاه نصب شوند و با این حال می‌توان آن‌ها را روی صفحه اصلی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم ذخیره کرد تا از طریق مرورگر قابل دسترسی باشد.

نکته‌ی اصلی که درباره‌ی وب اپلیکیشن های پیشرونده وجود دارد این است که حتی در مواردی که ارتباط شبکه ضعیف است و یا دستگاه فضای خالی کمی دارد به خوبی کار می‌کند. شرکت‌های بزرگی مانند علی بابا و فلیپکارت با موفقیت وب اپلیکیشن های پیشرونده را در وب سایت خود ترکیب کرده‌اند و سودهای کلانی نیز از آن‌ها بدست آورده‌اند.

انتظار می‌رود که در سال آینده توسعه‌ی وب اپلیکیشن های پیشرونده بدشت گسترش پیدا کند چون پتانسیل زیادی در آن‌ها برای کسب و کارهایی وجود دارد که می‌خواهند تلفن‌های هوشمند را وارد کسب و کار خود کنند.

  1. اپلیکیشن فوری اندروید

معرفی اپلیکیشن فوری اندروید راه جدید را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل و شرکت‌ها باز کرد تا خیلی سریع برای اپلیکیشن های خود بازاریابی کنند. در این مدل اپلیکیشن ها، کاربران می‌توانند بدون نصب کردن اپلیکیشن و تنها با استفاده از یک لینک اپلیکیشن را امتحان کنند.

برخلاف وب اپلیکیشن پیشرونده، اپلیکیشن فوری می‌تواند برای اجرای گیم ها هم استفاده شود. توسعه اپلیکیشن موبایل فوری آنطوری که از آن‌ها در سال ۲۰۱۸ انتظار می‌رفت اتفاق نیفتاد ولی هر روز اپلیکیشن ها و گیم های بیشتری در این سبک معرفی می‌شوند.

در این شیوه کاربران هم می‌توانند قبل از اینکه برای نصب اپلیکیشن به خود زحمت دهند آن را امتحان کرده و تصمیم بگیرند که از آن استفاده کنند یا نه. در عین حال در شیوه‌ی توسعه اپلیکیشن موبایل فوری به عنوان فرصتی برای توسعه دهندگان است تا بتوانند مشتری‌های بیشتری جذب کرده و تأثیر اولیه‌ی بهتری روی آن‌ها داشته باشند.

  1. اپلیکیشن های اینترنت اشیا IoT

گوگل و آمازون دو کمپانی بسیار بزرگ و مهم در زمینه‌ی اینترنت اشیا هستند. با حضور این دو شرکت نیاز به کنترل ارتباط سخت افزارها با یکدیگر در سال ۲۰۱۹ بیشتر خواهد شد. گوگل با شرکت Nest که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دوربین‌های مداربسته است همکاری داشته است تا اینترنت اشیا آن را با استفاده از اکوسیستم اپلیکیشن های خود ارتقا بدهد. آمازون هم با دستگاه‌های خود که با Alexa مجهز شده و راه خود را به خانه‌ها باز کرده‌اند کماکان با گوگل در رقابت است.

اپلیکیشن های اینترنت اشیا IoT

اپلیکیشن های اینترنت اشیا IoT

با وجود دستگاه‌های بیشتری که بوسیله ی شبکه به یکدیگر متصل هستند نیاز به اپلیکیشن های ساده‌تر برای حفظ هماهنگی بین این دستگاه‌ها بیشتر می‌شود. این شرایط شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل را ترغیب می‌کند تا راه حل‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از موبایل به عنوان دستگاه کنترل کننده ارائه کنند.

  1.  بیرون رفتن از اکوسیستم

گوگل، مایکروسافت، آمازون و شاید همه‌ی غول‌های بزرگ در زمینه‌ی توسعه اپلیکیشن موبایل در تلاش هستند تا کاربران خود را در اکوسیستمی از اپلیکیشن ها و خدمات خود نگه دارند تا برای آن‌ها سخت باشد تا استفاده از اپلیکیشن ها را متوقف کنند.

برای مثال یک کاربر iPhone که وابسته‌ی iMessage شده است را در نظر بگیرید. نبود امکان استفاده از iMessage در پلتفرم‌های دیگر مانند اندروید استفاده از پلتفرم‌های دیگر را برای کاربران مشکل می‌کند.

گوگل هم با برخی از امکانات اپلیکیشن های اندرویدی خود همین کار را می‌کند و تنها آن‌ها را در پرچم دار خود Pixel ارائه می‌کند. مایکروسافت هم همیشه تلاش می‌کند تا کاربران را به استفاده از مرورگر Edge تشویق کند ولی همیشه در این کار شکست می‌خورد.

البته زمانه عوض شده است و کاربران می‌توانند جایگزینی برای اپلیکیشن های محبوب خود در سایر پلتفرم‌ها پیدا کنند. دلیل دیگری که شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن را وادار می‌کند تا فراتر از اکوسیستم خود فکر کنند این است که الگوی استفاده کاربران از اپلیکیشن ها چندان دقیق و قابل پیش بینی نیست. با ترند های جدید در زمینه توسعه اپلیکیشن موبایل دیگر کاربران هیچ علاقه‌ای به وابسته بودن به یک دستگاه یا اپلیکیشن های خاص ندارند.

  1. واقعیت افزوده AR

توسعه اپلیکیشن واقعیت افزوده در سال گذشته پیشرفت خوبی داشته است. چیزی که باعث آغاز بازی مشهور Pokemon Go شد اکنون قلمرو جدیدی فرصت‌های مفید ایجاد کرده است. پلتفرم‌های اندروید و iOS هم اکنون از توسعه اپلیکیشن واقعیت افزوده را پشتیبانی می‌کنند و به دنبال راه حل‌هایی هستند که بتوانند بیشتر از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند استفاده  کنند.

در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل در سال ۲۰۱۸، گوگل پتانسیل استفاده از واقعیت افزوده در اپلیکیشن Maps خود را نشان داد و اینکه این قابلیت می‌تواند امکان نمایش مجازی اجسام و گرافیک‌های دنیای واقعی را فراهم کند تا کاربران در دنیای واقعی به سمت موقعیت‌های دلخواهشان هدایت شوند.

از سال گذشته واقعیت افزوده کاربردهای جالبی داشته است. از فیلترهایی که درون اسنپ چت بودند تا سلفی با مرد آهنی در Pixel 3 و برخی کاربردهای بسیار بزرگتر مانند اپلیکیشن لوازم خانگی Ikea که اجازه می‌دهد کاربران لوازم خانگی خود را در قسمت‌های مختلف خانه ببینند تا سایز مناسب را سفارش دهند. واقعیت افزوده راه درازی برای استفاده‌ی همه جانبه دارد که سال ۲۰۱۹ می‌تواند همین فرصت باشد تا کاربران از دوربین موبایل خود استفاده از بیش از یک عکاسی ساده داشته باشند.

مقالات خواندنی:

۱۰ قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا (بروزرسانی ۲۰۱۸)

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *