۱۰ قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا (بروزرسانی ۲۰۱۸)

10 قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا

10 قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا

۱۰ قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا

چاد مورتا، دوسال پیش تصادف رانندگی داشت. زمانی که در بیمارستان دوره بهبودی طولانی‌اش را سپری می‌کرد، دوستش به او مقاله‌ای درباره‌ی بازار فروش اپلیکیشن موبایل داد. کمی پس از آن، مورتا شروع به طراحی و ساخت اپلیکیشن کرد. ۲۴ ماه طول نکشید که مورتا سه شرکت اپلیکیشن را تأسیس کرد و سپس فروخت و میلیون‌ها دلار کسب درآمد کرد. بیش از ۴۰ اپلیکیشن طراحی کرد که ۳۵ میلیون نفر آن را دانلود کردند. مورتا معتقد است ۹۰ درصد این اپلیکیشن‌ها موفق و پول‌ساز بوده‌اند. او با برنامه‌ی چهار ساعت کار هفتگی، همه چیز را در گوشی آیفونش ساخت. اما چطور می‌توان با کمتر از پنج ساعت کار در هفته ثروتمند شد؟ مورتا راز موفقیتش را در ده‌ قدم خلاصه می‌کند.

10 قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا (بروزرسانی 2018)

10 قدم برای ساخت اپلیکیشن با فروش بالا (بروزرسانی ۲۰۱۸)

قدم اول: بازار را بشناسید

در هر کسب‌وکاری، موفقیت شما با میزان شناخت‌تان از بازار رابطه‌ی مستقیم دارد. در کسب‌وکار اپلیکیشن، اپ‌استور و گوگل پلی پردرآمدترین بازار فروش اپلیکیشن موبایل را دارند. بهترین راه برای شناختن اپ استور، مطالعه‌ی صفحه‌ی مشخصات اپل است. اپ‌استور پرفروش‌ترین، بهترین اپلیکیشن رایگان و محبوب‌ترین‌ها را نمایش می‌دهد. اپل فهرست مشابهی را به صورت دسته‌‌بندی اختصاصی اپلیکیشن فراهم می‌کند.

 

این فهرست را بارها و بارها مرور کنید، گرایش احتمالی مخاطبان را معلوم و در دفترچه‌ای یادداشت کنید. انجام این کار به طور مداوم، شیوه‌ی طراحی اپلیکیشن موفق، بازاریابی و مدل‌های متنوع قیمت‌گذاری را به شما آموزش خواهد داد. این پژوهش ساده، بدون هزینه و واقعاً سرگرم‌کننده است.

 

قدم دوم: ایده‌هایتان را با اپلیکیشن‌های موفق سازگار کنید

از کجا می‌فهمید بازار خواهان اپلیکیشن شما است؟ فهرست بهترین‌ها را مشاهده کنید. آیا اپلیکیشنی شبیه اپلیکیشن موردنظر شما در این لیست وجود دارد؟؟ اگر جواب مثبت است، شما به هدف‌تان رسیدید. اگر منفی ا‌ست، بیشتر دقت کنید. به همین سادگی.

مورتا می‎‌گوید: «هرچه بر اهمیت تقلید از اپلیکیشن‌های موجود تأکید کنم، کم است. مردم راحت عاشق ایده‌های‌شان می‌شوند حتی اگر بازار اشتیاقی برای آن نشان ندهد اما در عین حال یکی از پرهزینه‌ترین اشتباهاتی ا‌ست که می‌توانید مرتکب شوید.»

مورتا با اپلیکیشن ایموجی‌اش پیروزمندانه از رقبایش تقلید کرد. در این مسیر، اول بهترین اپلیکیشن اموتیکون (نسل اول شکلک‌هایی که با استفاده از نمادهای روی کیبورد نگاشته می‌شود) را دانلود کرد.

«چیزی را که می‌دیدم دوست داشتم، بیشتر که دقت کردم این اموتیکن‌ها کمبود تنوع داشتند و کاربردشان محدود بود. با خودم فکر می‌کردم چطور می‌توانم اپلیکیشن‌های موجود را ارتقا بدهم، با توجه به اینکه کیبوردهای شکلک‌دار، تعداد معدودی از اموتیکن‌ها را داشتند که کافی نبود.»

مورتا ساخت اپلیکیشنی را آغاز کرد که نه تنها امکان شکلک را برروی کیبورد میسر می‌کرد بلکه شامل ۴۵۰ اموتیکن دیگر هم بود که با اس‌ام‌اس، ایمیل یا فیس‌بوک قابلیت انتشار داشت. طراحی اپلیکیشن دو هفته زمان برد و به صورت پرداخت درون‌برنامه‌ای بود. این اپلیکیشن در شش روز رکورد فروش اپلیکیشن موبایل را در دسته‌بندی برنامه‌های کاربردی شکست و دوازدهمین اپلیکیشن رایگان شد. مورتا بدون اینکه زحمت زیادی بکشد روزانه ۵۰۰ دلار درآمد داشت.

 

قدم سوم: تجربه‌ی اپلیکیشنت را طراحی کن

مورتا پیشنهاد می‌کند برای انتقال درست ایده‌تان آن را روی کاغذ رسم کنید. بعضی‌ها کار کردن با روش‌های دیجیتال مانند فوتوشاپ را ترجیح می‌دهند. مسیر درست همان است که برنامه‌نویس در آن بیشتر احساس راحتی می‌کند و جزییاتی را که می‌خواهد در اختیارش قرار می‌دهد. مورتا برای ساده کردن روند طراحی، اپلیکیشن‌های خاصی را در اپ‌استور الگو قرار داد تا نشان دهد برنامه‌نویس در جستجوی چه چیزهایی بوده است.

او توضیح می‌دهد: «برای مثال اپلیکیشن ایکس را دانلود کنید. حالا می‌خواهید اپلیکیشن شما فلان ویژگی‌ اپلیکیشن ایکس را داشته باشد. اسکرین‌شات‌های آن اپلیکیشن را در صفحه معرفیش با دقت مشاهده کنید و تغییراتش را در اپلیکیشن خودتان ایجاد کنید. ویژگی‌هایی را که دوست دارید تقلید کنید در طراحی اپلیکیشنتان لحاظ کنید و در اختیار برنامه‌نویس بگذارید. به این ترتیب همه چیز تا حد ممکن شفاف است

هراندازه در کارتان شفاف‌تر باشید، هنگام ارائه طرح‌ها به برنامه‌نویس بدفهمی و مشکلات کمتری سرراه‌تان خواهد بود. هدف این است که نشان دهید اپلیکیشن شما چه شکلی خواهد بود، اجزا کجا قرار خواهند گرفت و اگر کسی فلان دکمه را فشار دهد، چه اتفاقی می‌افتد.

 

قدم چهارم:  اسمتان را به عنوان سازنده ثبت کنید

هنگامی که چهارچوب ایده‌تان را مشخص کردید، خود را به عنوان سازنده‌ی اپلیکیشن، همراه با برنامه‌ای که در دست دارید معرفی کنید. از کلمه‌ی «طراح» نترسید. این نام دلیل بر آن نیست که شما برنامه‌نویس هستید، بلکه صرفاً نامی‌ است برای کسی که اپلیکیشن‌ها را منتشر می‌‌کند. در اولین تجربه‌، مورتا با اطمینان ساخت اپلیکیشن برای iOS  اپل را به جای اندروید یا بلک‌بری پیشنهاد می‌کند. شما با ساخت اپلیکیشن شانستان را برای کسب سود افزایش می‌دهید. همچنین یادتان باشد قوانین اپ‌‎استور را بخوانید. اگر برنامه‌تان خلاف آن باشد، اپل اپلیکیشن شما را رد می‌کند.

 

قدم پنجم: برنامه‌نویسان آتی‌تان را پیدا کنید

استخدام برنامه‌نویس روندی طولانی‌ است اما وقت گذاشتن برای آن باارزش است. استخدام مدبرانه از اتلاف وقت، هزینه و ناکامی در آینده جلوگیری می‌کند. همیشه آمادگی داشته باشید استعدادهای جدید را در گروه‌تان قرار دهید. بنابراین یادگیری ارزیابی سریع و مؤثر درباره‌ی برنامه‌نویس‌ها مهارت مهمی ا‌ست که باید یاد بگیرید. قدم اول این است شغل‌تان و ویژگی افرادی را که می‌خواهید در سایت استخدام قرار دهید و دقیق آن را شرح دهید.

 

بسیاری از برنامه‌نویسان ممکن است در کشورهای دیگری زندگی کنند که از لحاظ ارتباط و اختلاف ساعت می‌تواند مشکل ساز باشد. بنابراین، پیش از آنکه در باره‌ی کار به توافق برسید، مصاحبه با اسکایپ بسیار ضروری است. در طول مصاحبه دقت کنید که متقاضیان چگونه درباره‌ی توانایی‌های‌شان حرف می‌زنند. آیا آنها با زبانی سخت و نامفهوم توضیح می‌دهند؟ آیا زبان بومی‌شان را روان بیان می‌کنند؟ آیا هنگام جواب دادن به سؤالات اعتمادبه‌نفس دارند؟ لحن و طرز رفتارشان چگونه است؟ اگر درباره‌ی آنها مشکل یا نگرانی دارید، به سراغ نفر بعد بروید اما اگر راحت با آنها ارتباط برقرار می‌کنید، قدم بعدی را شروع کنید.

 

قدم ششم: امضای پیمان‌نامه‌ی عدم افشای اطلاعات، اشتراک‌گذاری ایده‌هایتان و استخدام برنامه‌نویس

باید از ایده‌های‌تان، کد منبع و سرمایه‌ی ذهنی‌تان دفاع کنید. بنابراین، پیش از آنکه برنامه‌نویسان را استخدام کنید پیمان‌نامه عدم افشای اطلاعات را با آنها امضا کنید. برنامه‌ی زمانی منظمی بچینید و طراحی اپلیکیشن را به چندین مرحله تقسیم کنید. همچنین برنامه‌زمانی ملاقات را تعیین کنید که برای هردوی‌تان مناسب باشد زیرا باید به طور مداوم کار را از آغاز تا انتها مرور کنید.

 

قدم هفتم: شروع برنامه نویسی

مورتا ترجیح می‌دهد برنامه‌نویسان به جای آنکه وسط پروژه‌ای تمام‌وکمال بپرند، حجم کاریشان به تدریج افزایش یابد و کار را با چند وظیفه کوچک شروع کنند. باید توانمندی‌های گرافیکی، سرعت پیاده‌سازی و شرایط کاری برنامه‌نویسان را لحاظ کنید. (ازجمله ارتباط، محدوده‌ی زمانی و …)

 

 

فرایند برنامه نویسی مورتا در سه مرحله به صورت زیر است:

 

۱- آیکون: از برنامه‌نویستان بخواهید تا آیکون اپلیکیشن‌تان را بسازد و تحویل دهد. احتمالاً چندین ایده برای آیکون دارید. بنابراین، آن‌ها را به او انتقال دهید و در نهایت فایل نهایی را در ابعاد ۵۱۲x 512 و با عنوان iTunes Artwork   «آی‌تونز آرت‌ورک» از او بخواهید.

 

۲- سلام، دنیا: از برنامه‌نویس بخواهید که اپلیکیشن «سلام، دنیا» برای برنامه‌تان بسازد. این برنامه اپلیکیشنی ساده است که صفحه‌ای را با عبارت «سلام، دنیا» نمایش می‌دهد. ساخت اپلیکیشن ده دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. هدف از این ایده آزمودن مهارت برنامه‌نویستان نیست بلکه مشخص می‌کند چگونه اپلیکیشن را برای آزمون تحویل شما می‌دهد. این اپلیکیشن باید به همراه آیکون باشد، پس می‌توانید ببینید که چگونه روی گوشی‌تان کار می‌کند.

 

۳- خروجی اپلیکیشن: زمانی که برنامه‌نویس آماده است نسخه‌ی آزمایشی را به شما نشان دهد، باید چیزی به نام ad hoc «اد هاک» بسازد (نسخه‌ای از طراحی اپلیکیشن‌تان که بدون استفاده از اپ‌استور می‌تواند روی موبایل شما ارسال و اجرا شود.) برای آزمودن این نسخه‌ی اد هاک از اپلیکیشن‌تان، باید آن را از قبل روی گوشی‌تان نصب کنید.

 

قدم هشتم: آزمودن اپلیکیشن

لحظه‌ی آزمایش اپلیکیشن لحظه‌ای حیاتی ا‌ست زیرا خواهید دید که مشتریان چگونه از محصول شما استفاده می‌کنند. فایل‌های طراحی مقدماتی را بیاورید و تمام ویژگی‌ها را تک به تک مرور کنید. هرگز این فرضیه را نداشته باشید که اپلیکیشن را آخرین بار امتحان کردم و کار می‌کرد. دوباره تمام قسمت‌های آن را آزمایش کنید خصوصاً پیش از پخش نهایی.

 

قدم نهم: فرستادن اپلیکیشن به بازار

دوستان و آشنایان را وادار کنید که اپلیکیشن را آزمایش کنند. به بازخوردهایی که می‌گیرید توجه کرده و تغییرات نهایی را اعمال کنید. اکنون زمان آن است که اپلیکیشن را برای بازبینی به اپ‌استور بفرستید. خوب است که برنامه‌نویستان نحوه‌ی ارائه‌ی اپلیکیشن را در دفعات اول به شما نشان دهد. با این وجود، اطلاعات نام کاربری‌تان را با برنامه‌نویستان به اشتراک نگذارید. زمان بازبینی اپلیکیشن توسط اپل بین سه تا هفت روز طول می‌کشد.

 

قدم دهم:  بازاریابی برای اپلیکیشن

هزاران اپلیکیشن ممتاز در اپ‌ستور وجود دارد. پس برای موفقیت باید موانع را پشت سر بگذارید. روی چند قسمت کلیدی تمرکز کنید تا به طور موثری اپلیکیشن‌تان را بازاریابی کنید. بگذارید مشتریان آنها را کشف و دانلود کنند. اجزای اساسی اپلیکیشن ‌شما، فرصت‌های بازاریابی هستند و می‌تواند موفقیت شما را در فروش اپلیکیشن موبایل تضمین کنند. کار شما ساختن روند یکپارچه‌ای از طراحی آیکون تا دکمه‌ی دانلود است.

همانطور که اپلیکیشن شما با توجه به تقاضای مشتری یا رقابت همیشه نیاز به اصلاح خواهد داشت، این روند درباره‌ی بازاریابی هم صدق می‌کند. مورتا در بیشتر اپلیکیشن‌ها، آیکون و اسکرین‌شات را سه تا پنج بار و عنوان و توصیف اپلیکیشن را پنج تا ده بار تغییر داد. به علاوه، او کلمات کلیدی را در هر مرحله از بروزرسانی اپلیکیش عوض می‌کرد.

مورتا توضیح می‌دهد: «هر زمان که احساس کنم، دسته‌بندی را تغییر می‌دهم. ذهنتان باز باشد و بگذارید مشاهدات تان در زمان بازاریابی الهام‌بخش‌تان شود.»

 

سرانجام، جایزه‌ای که مورتا به صورت فن بازاریابی ارائه می‌دهد آن است که مدت زمان استفاده‌ی رایگان را در اختیار کاربران‌تان بگذارید. به این ترتیب، کاربران جدید از سیستم شما مطلع می‌شوند و همین برای معرفی اپلیکیشن‌تان ضروری است.

 

مقالات جدید: 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *