اپلیکیشن ساز ؛ چگونه برای کسب و کار خود بهترین اپلیکیشن ساز را انتخاب کنیم؟

اپلیکیشن سازها

چگونه اپلیکیشن ساز انتخاب کنیم

چگونه برای کسب و کار خود بهترین اپلیکیشن ساز را انتخاب کنیم؟

اپلیکیشن سازها

اپلیکیشن سازها

امروزه با توجه به پیشرفت گزینه های توسعه اپلیکیشن، صاحبان SMB ها با ساختن اپلیکیشن تلاش می کنند به مشتری های خود دست یابند و خدمات بیشتری برای مشتری های خود ارایه دهند، میزان کارایی درونی را افزایش داده و برند خود به مردم بیشتری بشناسانند.

علی رغم مزایای زیاد اپلیکیشن های سفارشی، بسیاری از SMB از دیگر روش های توسعه اپلیکیشن نیز استفاده می کنند. اگر با صنعت ساخت اپلیکیشن آشنایی نداشته باشید، دانستن تفاوت بین اپلیکیشن سازهای DIY و شرکت های ساخت اپلیکیشن، خدماتی که به مقداری کدنویسی نیاز داشته باشند برایتان مشکل می شود.

 

این مقاله نه تنها توصیه هایی را به شما ارایه می کند؛ بلکه از انواع اپلیکیشن های موجود، ویژگی هایی که باید از آن اطلاعات داشته باشید و همچنین از مزایا و معایب انواع پلتفرم ها و خدمات خبر می دهد.

 

اصول اپلیکیشن: اپلیکیشن های وب، اپلیکیشن های نیتیو و اپلیکیشن های هیبرید

اگر اپلیکیشن ساز جستجو کنید، مسلما با عبارت هایی مثل  وب اپلیکیشن (Web ََApplication)، اپلیکیشن نیتیو (Native application)، اپلیکیشن هیبرید (Hybrid Application) روبه رو می شوید. تفاوت بین آن ها خیلی ساده است.

 

وب اپلیکیشن ها 

اپلیکیشن وب: وب اپلیکیشن ها در اپ استورها دانلود نمی شوند. آن ها ورژن اپلیکیشنی وب سایت ها هستند. به طوری که با مرورگرهایی مثل گوگل کروم و سفری باز می شوند و آن ها را معمولا با زبان هایی مثل جاوا اسکریپت، html5 و css می نویسند. وب اپلیکیشن ها گزینه بسیار مناسب برای کسانی است که می خواهند وب سایتشان برای موبایل ها به خوبی نشان داده شود.

 

مزایا و معایب وب اپلیکیشن ها

یکی از ویژگی های دیگر وب اپلیکیشن ها آن است که آن ها برای هر دستگاهی قابل استفاده هستند و سیستم عاملی اهمیتی ندارد. آن ها فقط یک کد پایه ای دارند که  بروزرسانی را خیلی آسان کرده است. از معایب این گروه اپلیکیشن ها آن است که اپلیکیشن شما در اپ استور ها موجود نیست و کمتر کسی با آن ها آشنا می شود. فقط کسانی که با وب سایت شما آشنایی دارند با آن آشنا می شوند. وب اپلیکیشن ها برخی از امکانات اپلیکیشن های هیبرید و نیتیو را هم ندارند.

اپلیکیشن های نیتیو

اپلیکیشن های نیتیو: اپلیکیشن های نیتیو برای پلتفرم مخصوصی طراحی می شود و از اپ استور ها قابل دانلود هستند. از معایب اپلیکیشن های نیتیو آن است که برای دستگاه های مختلف باید ورژن های مختلفی ساخت. (الوییت اندروید و ios است.)

چون اپلیکیشن های نیتیو در فروشگاه ها یا استورها قرار می گیرند؛ یکی از چالش های آن ها این است که قبل از قرارگرفتن در استور باید تایید شوند. برای مثال قوانین و مقررات اپ استور iTunes  به تازگی تغییر کرده و شرط زیر را قید کرده اند: «اپلیکیشن هایی که الگوی تجاری دارند یا خدمات غیر متعارف ارایه می کنند؛ رد می شوند.» البته به طور روشنی مشخص نشده است که چه اپلیکیشن هایی رد می شوند و باید طبق کدام مقررات باشند؛ به همین سبب بهتر است با توسعه دهنده بالقوه خود صحبت کنید و به این نتیجه برسید که چگونه قرار است با چالش های این چنین رفتار کنند و فرایند تاییدیه گرفتن اپلیکیشن را با موفقیت سپری کنند.

اپلیکیشن های هیبرید

اپلیکیشن های هیبرید: برخلاف اپلیکیشن های نیتیو، اپلیکیشن های هیبرید فقط یک کد پایه ای دارد. مثل اپلیکیش های نیتیو آن ها هم در برخی موارد در اپ استورها قابل دانلود هستند. بیشتر اپلیکیشن های هیبرید را مثل وب اپلیکیشن ها با html5 می نویسند، سپس آن را با فناوری کراس-پلتفرم مثل Cordova، PhoneGap برای پلتفرم ها قابل استفاده می کنند.  این بدان معنی است که شما اپلیکیشن وبی را طراحی می کنید که بیشتر شبیه به اپلیکیشن نیتیو است. اپلیکیشن های هیبرید محبوبیت زیادی دارند و بیشتر ویژگی های اپلیکیشن های نیتیو را دارند. اما به دلیل اینکه فقط یک پایه کد دارند، ساخت، بروزرسانی و مدیریت آن ها خیلی راحت است. اما اپلیکیشن های هیبرید در فرایند تایید اپ استور ها ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوند. خصوصا در اپ استور iTunes خیلی حساس هستند.

بنابراین شما باید با متخصصان اپلیکیشن های هیبرید مشورت کنید و بدانید که چگونه اپلیکیشن خود را به تایید اپ استورها برسانید.  

 

انواع اپلیکیشن ساز ها

چند نوع پلتفرم ساخت اپلیکیشن وجود دارد. از خدمات DIY گرفته که اپلیکیشن شما در عرض چند دقیقه راه اندازی می کند تا پلتفرم های سفارشی که نیاز دارد یکی یکی به کمک توسعه دهنده اپلیکیشن کد نویسی کرده و اپلیکیشن خود را بسازید. بیشتر مواقع میزان سرمایه شما نوع اپلیکیشن ساز را تعیین می کند. کمترین زمانی که شما دوست دارید اپلیکیشن داشته باشید هم ممکن است در انتخاب نوع اپلیکیشن ساز تاثیر بگذارد. چگونگی تاییدیه گرفتن از اپ استور iTunes  بی تاثیر نیست.

پلتفرم های بدون کدنویسی

اپلیکیشن سازهای بدون نیاز به کد نویسی به سبب محیط کاربری آسان؛ امکان درگ آسان در اینترفیس و هزینه بسیار پایین خیلی محبوبیت دارند. بیشتر اپلیکیشن ساز ها به کاربران اجازه می دهند که به صورت رایگان اپلیکیشن خود را طراحی کنند. سپس به صورت ماهانه هزینه نگهداری اخذ می کنند. در کشورهای آمریکایی و اروپایی هزینه  از ۱۵ دلار تا ۵۰۰ دلار متفاوت است و آن را به صورت ماهانه اخذ می کنند ولی در ایران این هزینه ها خیلی پایین تر است. ویژگی های بیشتر سرویس اپلیکیشن ساز هم می تواند در قیمت ها تاثیرگذار باشد.

 

برخی از سطوح خدمات شامل دسترسی به کدهای اپلیکیشن و توسعه اپلیکیشن به صورت دستی است. برخی از اپلیکیشن سازها به توسعه دهنده های بیرونی اجازه می دهند تغییرات و توسعه هایی انجام دهند که آن هم هزینه مستقلی دارد.

 

بهترین چیز درباره اپلیکیشن های بدون نیاز به کدنویسی استفاده آسان آن است. به لطف رشد و گسترش فناوری اپلیکیشن سازها، بیشتر اپلیکیشن سازها عملکرد قدرتمندی را به توسعه دهنده ها سازندگان اپلیکیشن ارایه می دهند.

ساخت اپلیکیشن با اپلیکیشن سازها خیلی سریع و آسان انجام می گیرید و به همین سبب بیشتر کسب و کارهایی که عجله دارند می توانند از این طریق اپلیکیشن خود را داشته باشند. از معایب اپلیکیشن های بدون کد نویسی آن است که ممکن است از طرف اپ استور iTunes رد شود. برخی از سازندگان DIY اپلیکیشن ساز ها کمک می کنند تا اپلیکیشن مشتری برای اپ استور تایید شود در حالی که برخی دیگر حمایت نمی کنند. قبل از ساخت اپلیکیشن پیگیری کنید و بپرسید که اپلیکیشن ساز چگونه اپلیکیشن ها را به تایید می رساند.

ساخت اپلیکیشن های سفارشی

اپلیکیشن ساز سفارشی

اپلیکیشن ساز سفارشی

اپلیکیشن سازهای شرکتی که به صورت سفارشی اپلیکیشن می سازند از هیچ یک از این موارد استفاده نمی کنند. آن ها تیم های تخصصی مثل طراح های حرفه ای، توسعه دهنده و مدیر پروژه هایی را استخدام می کنند. مزیت ساخت اپلیکیشن سفارشی آن است که شما به طور دقیق اپلیکیشنی را تحویل می گیرید که می خواستید. معایب اصلی اپلیکیشن های سفارشی بازه زمانی طراحی و هزینه آن است. به طور منطقی طراحی یک اپلیکیشن از صفر، به زمانی خیلی زیادی نیاز دارد تا اینکه از قالب های آماده استفاده کنید و یا به سبک اپلیکیشن بدون نیاز به کدنویسی یا روش هیبرید استفاده کنید.

قیمت اپلیکیشن سفارشی با توجه به امکانات و پیچیدگی ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد. تعداد پلتفرم هایی که اپلیکیشن در آن کار می کند نیز بر قیمت تاثیر می گذارد.

توسعه دهنده های شخصی

استخدام یک توسعه دهنده شخصی به صورت پاره وقت یا تمام وقت یکی از گزینه های SMB است. داشتن توسعه دهنده خصوصی مزایای خودش را دارد؛ شما هر موقع خواستید می توانید تغییراتی انجام دهید و بروزرسانی کنید. داشتن یک اپلیکیشن ساز خصوصی ممکن است هزینه زیادی داشته باشد و تا زمانی که شما یک تیم قوی نداشته باشید زمان طراحی اپلیکیشن شما زیاد خواهد بود.

 

مقالات جدید:

طراحی اپلیکیشن رستوران | چگونه یک اپلیکیشن عالی برای رستوران خود طراحی کنیم؟

مزایای ساخت اپلیکیشن سفارشی اندرویدی Android

۱۱ ویژگی اپلیکیشنی؛ ترندها و نوآوری ها در تولید اپلیکیشن موبایل

ساخت اپلیکیشن برای بچه ها؛ روش کسب درآمد با اپلیکیشن و معیارهای اپلیکیشن خوب

ساخت اپلیکیشن تجاری ؛ مزایا و مقایسه آن با روش های سنتی خرید و فروش

اپلیکیشن ساز ؛ مزایا و معایب ساخت اپلیکینش بدون نیاز به کدنویسی

مقالات خواندنی:

ساخت اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار و ۶ دلیل آن

۱۰ نکته موثر برای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

۵ اشتباه رایج در در ساخت اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل ؛ چگونه اپلیکیشن خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

 

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *