سئو اپلیکیشن موبایل ؛ چگونه اپلیکیشن خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل ؛ چگونه اپلیکیشن خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم و نصب های اُرگانیک بیشتری داشته باشیم؟

بهبود وضعیت دیده شدن اپلیکیشن ها در اپ استورها یکی از اهداف اولیه توسعه دهنده های وب است. تعداد اپلیکیشن های موجود در اپ استورها روز به روز بیشتر می شود و بر تعداد مصرف کنندگان موبایل هر روز اضافه می شود. از این رو راه های جدیدی برای جستجوی اپلیکیشن ها به وجود آمده است. بدین ترتیب کاربران اپلیکیشن های جدید را فقط در اپ استورها جستجو نمی کنند؛ آن ها از روش های سنتی جستجو در وب نیز استفاده می کنند. بنابراین اگر بخواهیم مردم در ابتدا اپلیکیشن ما را در جستجوی موبایل پیدا کنند باید درباره سئو SEO به طور عمیق فکر کنیم.

 

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

طبق یک پژوهش روشن شده است که حدود ۲۷ درصد از مردم اپلیکیشن های جدید را از طریق جستجو در وب پیدا کرده و نصب می کنند. این یعنی یک سوم اپلیکیشن هایی که خارج از اپ استور نصب می شوند!

جستجوی وب با موبایل خیلی اهمیت دارد و توسعه دهنده های اپلیکیشن و بازاریاب ها نباید از آن غافل باشند. ما در این مقاله نشان می دهیم که چگونه کارهای مربوط به ASO (بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استورها) را با SEO (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) جلو ببرید.

شما می بینید که چگونه سئوی اپلیکیشن یا گیم شما را بهینه سازی می کنیم.

هر جایی جستجو باشد؛ بهینه سازی جستجو هم وجود دارد

سئو اپلیکیشن موبایل !؟ کجا؟

در میدان رقابت بر سر دیده شدن بیشتر و نهایتا تعداد دفعات بیشتر نصب اپلیکیشن؛ جستجو در موبایل توجه بسیاری از توسعه دهنده های اپلیکیشن و بازاریاب ها را جلب کرده است. دیده شدن در صفحه نتایج گوگل (SERPs) به یکی دیگر از هدف های موفقیت تبدیل شده است. اگر این مورد را کسی از لیست اهدافش خط بزند؛ نزدیک یک سوم دانلودها (نصب اپلیکیشن) را از دست می دهد.

پیرو تغییرات در الگوهای جستجوی مصرف کنندگان، گوگل در الگوریتم های خود اصلاحاتی انجام داده است. بنابراین امروزه گوگل در جستجوی با موبایل و جستجو در وب ملاحظاتی انجام می دهند و نتایج مشابهی را نشان نمی دهد. این کار را با افزودن یک تب با نام «App» شروع کرد و اپلیکیشن های سازگار با دستگاه را در صفحه نتایج گول (موبایل) نشان می دهد.

همان طوری که می دانیم، وقتی موتور جستجویی در کار باشد؛ بهینه سازی برای موتورهای جستجو هم یافت می شود. بدین سبب اپلیکیشن سازها نیاز دارند اپلیکیشن های خود را برای بهتر دیده شدن در صفحه نتایج گوگل بهینه سازی کنند.  

سئو اپلیکیشن موبایل ؛ افزایش میزان دیده شدن در وب موبایل

«single snippet» چیست؟

رایج ترین نتیجه جستجو برای اپلیکیشن های موبایل single snippet ها هستند. آن ها نام اپلیکیشن، شماره رنکینگ اپلیکیشن، میانگین امتیازدهی و یک بخش متنی که اپلیکیشن را توصیف می کند؛ نشان می دهند. ( گاهی اوقات توضیحات مختصر یا نوشته مختصر را از توضیحات کامل اپلیکیشن نشان می دهد.) در ادامه هم یک دکمه نصب «install» وجود دارد.

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

یک  single snippet معمولا نتیجه جستجو برای یک اپلیکیشن (برند) است. با این حال ممکن از با برخی از نتایج مرتبط با اپلیکیشن مثل «َApp pack» ها هم ظاهر شود.

«َApp pack» ها چه چیزهای هستند؟

«َApp pack» ها مجموعه ای از اپلیکیشن های پیشنهاد شده توسط گوگل هستند که در کوئری های مرتبط با اپلیکیشن نشان داده می شوند.

می تواند  ۳ الی ۶ اپلیکیشن (یا شاید بیشتر این لیست ممکن است بلندتر شود.) مرتبط با کلیدواژه را نشان دهد. «َApp pack» ها معمولا در اول صفحه نتایج گوگل ظاهر می شوند؛ اما دور از انتظار نیست که در وسط یا آخر صفحه نتایج گوگل هم نشان داده شوند.

هر کارت اپلیکیشن، نام، آیکن، امتیاز و قیمت یک اپلیکیشن موبایل را نشان می دهد.نتایج بدست آمده با دستگاه موبایل جستجو کننده سازگار است. اگر جستجو کننده سیستم عامل اندروید داشته باشد «َApp pack» های نشان داده شده جزوی از اپلیکیشن های گوگل پلی «Google Play Apps» است. اگر دستگاه شخص آیفون یا آی پد باشد نتایج بدست آمده مربوط به فروشگاه اپلیکیشن اپل «Apple App Store» خواهد بود.

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

جستجوگرها یافتند که از هر ۱۰ جستجوی موبایل یک «َApp pack» نشان داده می شود. این تنها از یک شروع خبر می دهد. روز به روز اپلیکیشن های بیشتری شامل جستجوهای موبایل می شوند. بنابراین اپلیکیشن ها در کنار ASO باید روی بهینه سازی SEO هم کار کنند.

«َApp pack» ها گاهی اوقات در جستجوی تسک های مرتبط با اپلیکیشن مثل “photo editor”, “kids games”, “drawing apps” هم نشان داده می شوند. بهینه سازی برای این نوع جستجوها کمی سخت تر از بهینه سازی های سنتی SEO و ASO است که برای ما آشنایی دارند.

سئو اپلیکیشن موبایل ؛ فاکتورهای رنکینگ

الگوریتم هایی که گوگل برای نمایش اپلیکیشن ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل در موبایل استفاده می کند؛ کاملا با الگوریتم های اپ استورها متفاوت است. از این رو رنکینگ کلیدواژه در پلی استور و جستجوی وب یکی نیست.

با این حال برخی شباهت ها در بهینه سازی SEO و ASO و تکنیک ها و فاکتورهای رنکینگ وجود دارد. بدین ترتیب اگر یک اپلیکیشن در اپ استورها رنک خیلی خوبی داشته باشد در جستجوی وب هم رنکینگ خوبی خواهد داشت.

فاکتورهای رنکینگی که در SEO و ASO مشترک هستند:

فاکتورهای سئوی داخلی:

URL/ پکیج، نام اپلیکیشن/ عنوان، توضیحات کوتاه/ توضیحات کامل، برای اپلیکیشن های ios توضحیات کامل تاثیری بر ASO ندارد، اما بر SEO تاثیر دارد.

فاکتورهای سئوی خارجی:

نظرات کابران و امتیازها، حجم و سرعت دانلود، بک لینک از سایت های ومعتبر

گوگل پلی استور Google Play Store

URL + عنوان + توضیحات کوتاه + توضیحات

اپل اپ استور Apple App Store

URL + نام اپلیکیشن + توضیحات

سئو اپلیکیشن موبایل

سئو اپلیکیشن موبایل

هنوزهم آشفته اید؟ بیایید بررسی کنیم که چطور می توان اپلیکیشن و گیم شما را در جستجوی موبایل بهینه کرد.

چگونه اپلیکیشن ها را بری سئو بهینه کنیم؟

کار شق القمر و غیر زمینی نمی خواهد. فقط کافی است اصول پایه فرایند ASO را انجام دهید. داده های متای خود را بهتر کنید تا برای جستجوی وب مناسب شود و بک لینک های قدرتمند بدست بیارید.

۱- هم برای ASO و هم برای SEO تحقیقات کلیدواژه ای انجام دهید.

تحقیقات پیرامون کلیدواژه ها و یافتن کلیدواژه های بهتر از کارهای پایه ای است: کلیدواژه ای را بیابید که بیشترین احتمال ترافیک بازدید (تعداد جستجوها) و رقابت کمتری را داشته باشد.

درباره نحوه افزایش تعداد دانلودها با بهینه سازی کلیدواژها مقاله ای در سایت منتشر شده است آن را بخوانید و کلیدواژه های هدف خود را تشخیص دهید. سپس آن ها را در جای های کلیدی مثل اسم اپلیکیشن/ عنوان و بقیه را در توضیحات اپلیکیشن استفاده کنید. طوری که متا دیتای شما بر SEO اثر بگذارد.

جهت آنالیز کلیدواژه برای ASO اپلیکیشن از ابزار تحقیق کلیدواژه ما استفاده کنید. برای جستجوی وب نیز می توانید از ابزار های  SEMrush, Keywordtool.io  استفاده کنید.

۲- نظرات و امتیاز های مثبت دریافت کنید

نظرات، کامنت ها  و امتیازدهی کابران برای ASO , SEO خیلی تاثیرگذارند و این به چند دلیل تاثیرگذار است. اولا گوگل مثل رفتار اپ استورها، اپلیکیشن هایی که نظرات مثبت و امتیازهای بالاتری دارند، بهتر رنک می کند.

دوما گوگل نظرات کاربران را رصد می کند و ممکن از از کلیدواژه های موجود در نظرات جستجو شده و پیدا شوید. معمولا در ابتدای صفحه هر چقدر به کلیدواژه ها اهمیت دهید، به آن اندازه کاربران کامنت های مثبت می گذارند.

دلیل سوم و نه آخر آن است که وقتی کاربران نظرات مثبتی درباره اپلیکیشن شما مطرح می کنند باعث می شود کاربران جدید را تشویق کند و حتی کاربران دیگری را به نصب اپلیکیشن شما جذب کند. از این رو میزان دیده شدن اپلیکیشن شما به شدت بیشتر شده و میزان نصب و دانلود به شدت زیاد می شود.

۳- بک لینک های باکیفیت جذب کنید و میزان دانلودهای خود را افزایش دهید

داشتن بک لینک های باکیفیت از بخش های مهم یک سئو SEO موثر است. در مورد جستجو با موبایل چیزی که نیاز داریم وجود اپلیکیشن در لیست های اپ استور و صفحات دانلود اپلیکیشن است.

از افزودن لینک به صفحه دانلود از وب سایت خود شروع کنید و سعی کنید رسانه ها درباره اپلیکیشن شما بنویسند و صحبت کنند. در این شرایط قدرت اسم دامنه بحث کلیدی است. هر چقدر بک لینک های باکیفیتی داشته باشید به آن اندازه گوگل رنک شما را بالاتر و بهتر می کند.

سعی کنید در هیدر وبسایت خود با ورژن موبایل، لینکی از صفحه دانلود اپلیکیشن در اپ استور را اضافه کنید. یا سعی کنید یک لندینگ پیج خوب درست کنید و اپلیکیشن خود را معرفی کنید. در این صفحه ویژگی ها و امکانات و مزایای اپلیکیشن خود را معرفی کنید و کاربران خود را تشویق کنید تا آن را نصب کنند. در این صورت میزان نصب اپلیکیشن شما بیشتر شده، امتیاز بیشتری بدست می آورید و رنک های بهتری در جستجوی موبایل بدست می آورید.

پیگیری عملکرد جستجوها (SEO)

توسعه دهنده های اندروید فرصت های بیشتری برای رصد سئوی خود را دارند. درحالی که توسعه دهنده های ios باید به حداقلی دیتایی که در iTunes Connect موجود است اکتفا کنند.

( بیایید هر دو را بررسی کنیم. )

اپلیکیشن های ios

تنها دیتایی موجود در iTunes Connect در این مسیر یافت می شود: App Analytics > Sources > Web Referrers

دامین گوگل را وارد کنید و شما خواهید دید که ترافیک بازدید و دانلود از کشورهای مختلف است.

همانطوری که می بینید، چیزی که اپل ارایه می کند فقط یک سری داده های عمومی درباره ریجیسترهای وب است. از این رو رصد کردن کارکرهای SEO سخت تر است. به طوری که پی بردن به رنک شدن کلیدواژه ها عملا غیر ممکن است.

متاسفانه گوگل هنوز هم اپلیکیشن های ios را به جستجوی کنسول خود اضافه نکرده و آن را پشتیبانی نمی کند. اما خوشبختانه در آینده این امکان فراهم می شود.

اپلیکیشن های اندروید

در مورد اپلیکیشن های اندروید حوزه عمل ما گسترده تر است. و ما با ۳ ابزار می توانیم عملکرد SEO را رصد کنیم:

Google Play Console + Google Search Console + ahrefs (or similar)

۱- اپلیکیشن خود را به گوگل پلی کنسول «Google Play Console» اضافه کنید.

۲- «Search Analytics» را باز کنید و میزان دیده شدن های اپلیکیشن و نسبت کلیک آن را بررسی کنید.

۳- در « Google Play Console» مسیر روبه رو را باز کنید: acquisition > Reports > Google Search (Organic) و ببینید که از کدام کلیدواژه ها اپلیکیشن شما را به طور مستقیم نصب می کنند.

۴- کلیدواژه ها را در « Google Play Console» و «Search Console» تطبیق دهید تا از SEO نصب های بیشتری را تجربه کنید. و اپلیکیشن شما بیشتر دیده شود.

با «ahrefs» ها بک لینک های خود را رصد کنید

ahrefs یکی از ابزارهای قدرتمند برای رصد بک لینک هاست که علاوه بر وب سایت ها در اپلیکیشن ها ( هم ios هم اپل) هم کاربرد دارد.

UR: رتبه URL اپلیکیشن شما –  هر چقدر بالاتر باشد به آن اندازه بیشتر در جستجوی موبایل دیده می شود.

DR: اعتبار دامین – دامین های اپل و گوگل که اپلیکیشن شما را میزبانی می کنند خیلی قدرتمند هستند.

دامین های رفرال: تعداد دامین های خاصی که رفرال هستند

کلیدواژه های ارگانیک: تعداد کلیدواژه های که رنک بالای ۱۰۰ دارند.

خلاصه کلام درباره سئوی اپلیکیشن موبایل SEO

حضور بیشتر و موثر علاوه بر اپ استورها در جستجوی موبایل هم برای اپلیکیشن ها و گیم ها ضروری بوده و کلید موفقیت آن ها نیز محسوب می شود. در نتیجه این موفقیت تعداد نصب های آن ها بیشتر می شود و سود بیشتری بدست می آورند. تقریبا یک سوم اپلیکیشن ها در بیرون از اپ استور ها یعنی جستجوی موبایل و « App Packs» ها پیدا می شوند.

سئوی اپلیکیشن موبایل روز به روز فراگیر می شود. مثل ASO این تکنیک نیز یک فرایند زمان بر است. بهبود های جاری، رصد کردن و بهینه سازی همه شامل این فرایند هستند. اصلاح کلیدواژه های خود را نادیده نگیرید و سعی کنید به بررسی و مانیتوریگ بیشتر تمرکز کنید برای صفحه دانلود خود سعی کنید بک لینک های باکیفیت ایجاد کنید. در نهایت اپلیکیشن شما از هر طریقی دیده می شود.

اگر شما هم تجربه در این زمینه دارید آن را در نظرات مشخص کنید.

این مقاله در تاریخ ۹۷/۰۵/۱۸ از سایت ترجمه شده است. ممکن است در سال های آینده شاهد تغییرات در الگوریتم های جدید باشیم.

 

مقالات جدید:

۵ مزیت اصلی طراحی اپلیکیشن رستوران

کسب درآمد با اپلیکیشن موبایل چگونه است؟ چگونه با اپلیکیشن خود درآمد کسب کنیم؟

طراحی اپلیکیشن سفارشی ؛ ۴ فاکتور استراتژیک که باید در نظر گرفت

۵ اشتباه رایج در در ساخت اپلیکیشن موبایل

مقالات خواندنی:

طراحی اپلیکیشن ، چگونه برای پروژه خود بهترین توسعه دهنده اپلیکیشن را پیدا کنیم؟

درباره حق مالکیت اپلیکیشن موبایل بیشتر بدانید…

۶ روش ارزیابی تجربه کاربری مشتریان اپلیکیشن

نکاتی در مورد طراحی صفحه ثبت نام اپلیکیشن موبایل

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

1 دیدگاه

  1. روبینا says:

    ممنون از مطب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *