مقایسه ی اپلیکیشن موبایل فروشگاهی و فروشگاه تلگرامی-قسمت دوم

تفاوت‌های اپلیکیشن موبایل فروشگاهی و فروشگاه تلگرامی

در قسمت اول نوشته، در مورد ویژگی‌های اپلیکیشن موبایل فروشگاهی صحبت کردیم. حال در این قسمت قصد داریم ویژگی‌ها و تفاوت های فروشگاه‌ تلگرامی را با اپلیکیشن فروشگاهی مقایسه کنیم.

تفاوت‌های اپلیکیشن موبایل فروشگاهی و فروشگاه تلگرامی-قسمت اول

ویژگی‌های فروشگاه تلگرامی

یکی از ویژگی‌های جالب تلگرام افزودن بات‌ها در این اپلیکیشن پیام رسان بوده است.
برخی کسب و کارها محصولات‌شان را از طریق بات، در اپلیکیشن تلگرام جهت فروش قرار می دهند.
همچنین برخی دیگر از فروشگاه‌ها محصولاتشان را بدون استفاده از بات‌ها در یک کانال تلگرامی جهت فروش قرار می دهند.
تعداد کسب و کارهای تلگرامی که از طریق کانال  امکان فروش محصولات را قرار داده‌اند زیاد است.

 

 

چالش‌های فروشگاه‌های تلگرامی

  وابستگی به اپلیکیشن تلگرام

همانطور که می‌دانید اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی موقتی هستند.
به طور مثال فیسبوک زمانی در ایران بسیار محبوبیت داشت اما پس از مدتی محبوبیتش را به اینستاگرام واگذار کرد.
وایبر زمانی پر استفاده‌ترین اپلیکیشن پیام رسان بود ولی در حال حاضر تلگرام جایگزین آن شده است.
نکته اینجاست که دیر یا زود تلگرام هم نوبتش را به اپلیکیشن پیام رسانی بعدی می‌دهد…
همانطور که می‌بینیم در حال حاضر اپلیکیشن تلگرام فیلتر شده و خیلی از این کسب و کارهای تلگرامی دچار مشکلات جدی شده‌اند.
از این موضوع می‌شود این درس را گرفت که فروشگاه‌هایی با اپلیکیشن‌های مستقل قابل قیاس با فروشگاه‌هایی که درون یک اپلیکیشن دیگر قرار گرفته‌اند نیستند.

-عدم اعتمادسازی

وقتی از یک وبسایت یا اپلیکیشن خرید می‌کنید دارای نماد اعتماد الکترونیک و درگاه بانکی مطمئن هستند و کاربر بدون هیچ نگرانی می‌تواند عملیات خرید را انجام بدهد و در شرایط خاص هم پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

-محدودیت کاربران

 آزادی عملی که کاربران در استفاده از اپلیکیشن فروشگاهی دارند را در تلگرام ندارند.
 به طور مثال نمی‌توانند از تمام قابلیت‌های اپلیکیشن فروشگاهی که کمی قبل صحبت شد در کنار هم استفاده کنند.

 -عدم امکان دانلود یا نمایش در اپ استور یا جستجوی گوگل

فروشگاه تلگرامی در نتایج مارکت‌های اپلیکیشن یا سرچ گوگل یافت نمی‌شود و کاربر تنها از طریق لینک کانال امکان دسترسی به فروشگاه را دارد.

 در چه مواقعی استفاده از تلگرام برای فروش محصولات مناسب است؟

همانطور که توضیح دادیم وبسایت و اپلیکیشن موبایل قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به یک فروشگاه تلگرامی دارند اما استفاده از برخی امکانات تلگرام یا هر برنامه پیام رسان محبوبی، در کنار اپلیکیشن فروشگاهی کارایی و تعامل را بالا می برد.

افزودن قابلیت پشتیبانی تلگرامی در اپلیکیشن فروشگاهی

یک لینک پشتیبانی تلگرام برای ارتباط با مشتریان قرار دهید.
پشتیبانی از طریق تلگرام باعث می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتریان پاسخ دهید و مشتریان نیز به دلیل استفاده زیاد از این اپلیکیشن پیام رسان، تمایل بیشتری به ارتباط و پرسیدن سوال از این طریق دارند.
البته باز هم تکرار می‌کنیم که ممکن است دیر یا زود تلگرام هم محبوبیتش را به اپلیکیشن پیام رسان دیگری دهد.

اطلاع رسانی از آخرین تخفیف‌ها و اخبار از طریق کانال تلگرامی

توصیه ما این است که فروش خود را ازطریق یک اپلیکیشن موبایل مستقل انجام دهید و تنها یک کانال در تلگرام جهت اطلاع رسانی از اخبار و تخفیف‌ها به کاربران داشته باشید. تلفیق این دو مورد باعث بهبود کسب و کار  و افزایش فروش می شود.

نتیجه گیری

همیشه به یاد داشته باشید که وبسایت و اپلیکیشن  همیشگی هستند و مدیریت و کنترلشان همیشه بدون وابستگی خارجی، در دست شما خواهد بود .
اما شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام رسان موقتی هستند. 
امروز ممکن است تلگرام محبوب باشد فردا نباشد…
همچنین توجه داشته باشید که بات‌ها نمی توانند جایگزین اپلیکیشن باشند اما می توانند تجربه بهتری برای ما ایجاد کنند.
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بینش و قدرت تغییر، به روز شدن و انتخاب درست و به جا را داشته باشید.
انتخابی که در حال حاضر انجام می دهید آینده کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
 
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:
 
 
مهرناز بهرام‌زاده
مهرناز بهرام‌زاده
عضو تیم اپ ساز و فعال در زمینه ی تولید محتوای وبلاگ و شبکه های اجتماعی، ترجمه، برنامه نویسی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *