نحوه مستند سازی نیازمندی های یک اپلیکیشن-قسمت دوم

نحوه مستند سازی نیازمندی های یک اپلیکیشن @appsaz_ir

نحوه مستند سازی نیازمندی های یک اپلیکیشن-قسمت دوم

در قسمت اول مقاله توضیح دادیم که مستندسازی نیازمندی های اپلیکیشن به چه معناست و چه مزایایی دارد. همچنین بخش های مختلف سند نیازمندی های اپلیکیشن را معرفی کردیم. حال در این قسمت نحوه نوشتن هر یک از این بخش ها را به شما توضیح خواهیم داد. در ادامه یاد می گیرید که چطور یک مستند یا داکیومنت برای نیازمندی های اپلیکیشن خود بنویسید.

در صورتی که قسمت اول مقاله را مطالعه نکرده‌اید توصیه می کنیم ابتدا از طریق این لینک قسمت اول را مطالعه بفرمایید.

نحوه نوشتن سند نیازمندی های اپلیکیشن:

معرفی:

در بخش اول مستند، شروع به نوشتن مختصری از اپلیکیشن/محصول خود کنید. مقدمه را حداکثر در دو الی سه پاراگراف بنویسید. توجه داشته باشید که خواننده مستند با مشاهده همین قسمت باید ایده شما و ارزشی که محصول ایجاد می کند را درک کند.
به طور مثال اگر بخواهیم اَپ ساز را به طور خلاصه توضیح دهیم این چنین می نویسیم:
اَپ ساز یک سیستم آنلاین جهت ساخت اپلیکیشن های اندروید و iOS بدون برنامه نویسی می باشد. اَپ ساز با اتکا به توان فنی متخصصان خود و با استفاده از آخرین فناوری های روز جهان سعی کرده تا بستری مناسب را جهت ساخت اپلیکیشن های موبایل ایجاد نماید.

چشم انداز:

در قسمت چشم انداز، تمرکز را بر تصویر بزرگ تری از جوانب مختلف اپلیکیشن/محصول می گذاریم.

چشم انداز محصول:

هر محصولی در ابتدا با ارائه یک MVP کارش را ارائه می کند. MVP یعنی حداقل محصول قابل ارائه. MVP خلاصه ای از محصول شما هست اما در بخش چشم انداز باید توضیح دهید که این اپلیکیشن/محصول در آینده چطور توسعه پیدا می کند؟ افق دید شما چی هست؟ هدف نهایی این اپلیکیشن چی هست؟

چشم انداز طراحی:

اگر شما طراح هستید به احتمال زیاد برای تجربه کاربری و رابط کاربری برنامه ها و سبک طراحی خاصی در ذهنتان در نظر دارید. به طور مثال طراحی متریال یا فلت…و این در واقع همان چشم انداز طراحی است.
نوشتن این قسمت برای افرادی که اطلاعات کمی در این زمینه دارند ممکن است سخت باشد، در این صورت توصیه این است که از یک طراح کمک بگیرید.

چشم انداز کسب و کار:

احتمالاً شما از قبل مدل کسب و کار(‌Business Model) را تعریف و مشخص کرده اید. روش های مختلفی برای درآمد زایی کسب و کار شما وجود دارد. در این بخش مشخص کنید که چطور می خواهید از این اپلیکیشن/ محصول به درآمد برسید. ممکن است اهداف کسب و کار شما به گونه ای باشد که اصلاً نیاز به کسب درآمد از طریق اپلیکیشن نباشد اما نیاز هست در مورد تاثیرات این اپلیکیشن در بازاریابی و … بنویسید.
توجه داشته باشید که اکثر کسب و کارها درشروع کار به درآمد زایی نمی رسند و نیاز به زمان هست. کسب درآمد برای هر محصول متفاوت هست و گاهی بهتر است تمرکز بر شناخت بیشتر کاربران باشد تا جنبه مالی.

محصول:

معماری اطلاعات: 

لازم است که معماری اطلاعات مشخص شود تا قابلیت استفاده و پشتیبانی محصول روشن شود. طرح زیر نمونه ای از معماری اطلاعات یک محصول است.
ورود کاربر:
ثبت نام
ورود
فراموشی رمز عبور
پروفایل کاربر:
مشاهده پروفایل هر کاربر
ویرایش پروفایل شخصی
جستجوی سایر پروفایل ها
ارتباطات:
قابلیت لایک
قابلیت کامنت یا نظردهی
برای تمرین می توانید یک اپلیکیشن معروف را بررسی نمایید. اینستاگرام شامل چه امکاناتی است؟
سعی کنید انها را بنویسید.

معماری فنی:

برای نوشتن این بخش بهتر است که اطلاعات فنی داشته باشید.
هدف این نیست که ما در تصمیمات فنی توسعه دهنده اثر بگذاریم، هدف این است که در این زمینه با توسعه دهنده صحبت و مشورت کنیم و در مورد تاثیرات تکنولوژی های مختلف بر محصول اطلاعات بهتری به دست آوریم.
به طور مثال:
اتصال به درگاه PayPal
پیام های فوری یا پوش نوتیفیکیشن

امکانات و ویژگی ها:

امکانات و ویژگی های یکی از مهم ترین بخش های مستند سازی است.
امکانات شامل مواردی مثل گالری تصاویر، فروشگاه انلاین، صوت، اتصال به وردپرس، منو، کاتالوگ، RSS، فرم، … هستند. برای نمونه امکاناتی که سیستم اَپ ساز برای ساخت اپلیکیشن در اختیار شما می گذارد را در این صفحه می توانید مشاهده کنید.
به طور مثال:
قسمت خانه(Home) شامل لیست آخرین اخبار است، منو در سمت چپ قرار دارد و منو شامل صفحات گالری تصاویر، لیست محصولات، … است. با انتخاب لیست محصولات صفحه ای باز می شود که شامل لیست محصولات به همراه تصاویر است و هر کدام یک صفحه اختصاصی دارند که شامل توضیحات محصول و تصاویر است.

نقشه راه محصول:

همان طور که توضیح داده شد هر محصولی در ابتدا با ارائه یک MVP کارش را ارائه می کند. MVP یعنی حداقل محصول قابل ارائه و لازم است در بخش چشم انداز، افق دیدی برای محصول در نظر گرفته شد. در این بخش که بخش نهایی مستند است باید مشخص کنید برای رسیدن به چشم اندازی که در بالا تعریف کردید چه مسیری را باید طی کنید؟
چه ویژگی هایی را می خواهید در نسخه ۱ ارائه دهید؟ در نسخه ۱.۵ چطور؟ برای نسخه ۲ چه برنامه ای دارید؟
اما توجه داشته باشید که بازخوردهای کاربران ممکن است در چشم انداز محصول شما تاثیر بگذارد. مثلا اگر برنامه خاصی برای نسخه ۱.۵ در نظر دارید نظرات کاربران ممکن است باعث شود برنامه را بر اساس نیاز آنها تغییر دهید و در نهایت اپلیکیشن شما به نحوی که تصورش را نمی کردید توسعه داده شود.
مثالی از  چشم انداز:
-قابلیت به اشتراک گذاری پروفایل کاربری
در چشم انداز محصول امکان به اشتراک گذاری هر پروفایل وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

 حال که نحوه نوشتن مستندات اپلیکیشن/محصول را به شما آموزش دادیم، لازم است شروع به تمرین نوشتن کنید. اگر ایده اپلیکیشن دارید سعی کنید مستنداتی با بخش های گفته شده بنویسید. همچنین می توانید برای تمرین، سایر اپلیکیشن هایی که با آنها سر و کار دارید را بررسی کنید. توجه داشته باشید که  برای نوشتن مستندات می توانید از قالب ارائه شده توسط گوگل در این لینک استفاده نمایید.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *