نحوه مستند سازی نیازمندی های یک اپلیکیشن-قسمت اول

نحوه مستند سازی نیازمندی های یک اپلیکیشن @appsaz_ir

چطور نیازمندی های یک اپلیکیشن را تشخیص و مستند سازی کنیم؟

یکی از مهم ترین مزایای مستند سازی نیازمندی های اپلیکیشن این است که به کمک آن می توانید اپلیکیشن را بهتر به دیگران معرفی کنید؛ به طور مثال راحت تر می توانید راجع به ایده اپلیکیشین با سایر اعضای تیم یا سرمایه گذاران صحبت کنید. در این مقاله نحوه نوشتن مجموعه امکانات مورد نیاز اپلیکیشن و مواردی که در مستند سازی باید لحاظ شوند را توضیح می دهیم. 
در ادامه مقاله به اهمیت نوشتن و مستند سازی ویژگی ها و امکانات اپلیکیشن پی خواهید برد. توجه داشته باشید که با مستند سازی و نوشتن امکانات مورد نیاز،  مجبور خواهید شد در چارچوب مشخص و درستی  پیش روید.

مستند سازی نیازمندی های اپلیکیشن به چه معناست؟

این در واقع به معنای تهیه سندی است که در آن لیست تمامی امکانات و قابلیت های اپلیکیشن مورد نظر شما نوشته شده است. به طور خلاصه یعنی فهرست تمام ویژگی هایی که اپلیکیشن شما را خواهند ساخت.
همچنین در این مستند سازی لازم است، چشم اندازی از طراحی مورد نظرتان را بیان کنید و راجع به تکنولوژی های ساخت اپلیکیشن نیز صحبت شود.

چرا باید  مستند(داکیومنت) نیازمندی های اپلیکیشن را تهیه کنیم؟

مستند سازی محصول باعث می شود دید بهتری از ایده خود پیدا کنید.
برای خودتان: هدف اصلی، ایجاد یک سند مرجعِ قابل اعتماد است که به شما کمک می کند بهتر متوجه شوید واقعاً چه می خواهید و انتظار شما از محصول نهایی چه هست تا هر زمان لازم شد به آن سند رجوع کنید.
برای تیم: مستند سازی برای تیم مورد اهمیت بیشتری قرار می گیرد و باعث می شود تمام اعضای تیم نسبت به اپلیکیشن یا محصول یک دید واحد پیدا کنند و در چارچوب مشخصی پیش روند. به این مستند سازی، سند نیازمندی های اپلیکیشن/ محصول نیز گفته می شود.
برای سرمایه گذاران: شما ایده‌ای برای ساخت اپلیکیشن  دارید و قصد دارید از آن پول در بیاورید. ارائه مستندات نیازمندی های اپلیکیشن به سرمایه گذار باعث می شود  سرمایه گذار، راحت و سریع به جزئیات کامل اپلیکیشن یا محصول مورد نظر شما پی ببرد و به درک بهتری برسد.
برای مشتریان: اگر شما یک فرد فریلنسر(آزادکار) هستید می توانید قبل از توسعه و طراحی اپلیکیشن مستندسازی امکانات مورد نیاز اپلیکیشن را به مشتری نشان دهید تا هم شما و هم مشتری به درک مشابهی برسید.
مستندسازی نیازمندی های اپلیکیشن یک سند ارزان قیمت و در عین حال بسیار ارزشمند است که ارتباطات را راحت تر می کند و هویت اپلیکیشن/ محصول را قبل ار توسعه مشخص می کند.

موارد مورد نیاز در یک سند نیازمندهای اپلیکیشن چه هستند؟

  • معرفی
  • ارائه مختصر
  • چشم انداز
    • چشم انداز اپلیکیشن/محصول
    • چشم انداز طراحی
    • چشم انداز کسب و کار
  • محصول
    • معماری اطلاعات
    • معماری فنی
    • امکانات و ویژگی ها
    • نقشه راه(Roadmap) محصول
فکر کردن به هر یک از این موارد باعث می شوند شما به دید بهتری برسید و کمک می کند ارتباطات بخش های مختلف اپلیکیشن/محصول را بهتر درک کنید.
در قسمت بعدی مقاله نحوه نوشتن هر یک از این بخش ها را توضیح می دهیم تا به راحتی بتوانید یک مستند یا داکیومنت برای نیازمندی های اپلیکیشن خود بنویسید.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *