هنر مینیمالیسم(حداقل گرایی) در طراحی ظاهر اپلیکیشن

هنر مینیمالیسم(حداقل گرایی) در طراحی ظاهر اپلیکیشن

هنر مینیمالیسم(حداقل گرایی) در طراحی ظاهر اپلیکیشن

طراحی مهم ترین راه تعامل با کاربران است. طراحی مینیمالیسم روشی از طراحی است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه طراحان قرار گرفته است و تمایل کاربران به سمت این طراحی بالا رفته است.
طراحی مینیمالیسم یا حداقل گرایانه به طراحی گفته می شود که در آن فقط المان های مورد نیاز به شکلی ساده استفاده می شوند و از قرار دادن المان های اضافی و شلوغ کردن در طراحی خودداری می شود.
در این نوع طراحی از خطوط واضح، فضاهای خالی، المان های گرافیکی ساده و عناصر گرافیکی کم استفاده می شود.
یک اپلیکیشن ساده بهترین راه تعامل شما با کاربران را فراهم می سازد. در این مقاله در مورد نکات مهم در طراحی مینیمالیسم در اپلیکیشن صحبت می کنیم.

۱-طرح رنگی ساده

ساده سازی طرح رنگی منجر به بهبود تجربه کاربری می شود و این در حالیست که استفاده از رنگ های متنوع و زیاد تاثیر منفی بر مخاطبین می گذارد. تعدادی استانداردهای رنگی از پیش تعریف شده وجود دارند که ایجاد طرح رنگی را ساده تر می کنند.
طرح تک رنگ: این طرح از تن ها، سایه روشن های مختلف از یک رنگ مشخص تشکیل شده است.

با تیره و روشن کردن یک رنگ می توان طیفی از رنگ ها را داشته باشیم و در طرح رنگی استفاده نماییم. در تصویر زیر نمونه ای از این طرح رنگی را مشاهده می نمایید.

طرح رنگی مشابه: این طرح از سه رنگ کنار هم در دایره رنگی تشکیل می شود.

در این طرح رنگی رنگ های پر رنگ تر برای نشان داده موارد مهم تر و برجسته و رنگ های کم رنگ برای سایر موارد  استفاده می شوند.

 در صورتی که شما با استفاده از سیستم اَپ ساز، اپلیکیشن بسازید، در پنل ساخت اپلیکیشن با آدرس http://make.appsaz.ir
امکان انتخاب رنگ قسمت های مختلف اپلیکیشن در اختیار شما گذاشته می شود و از این طرح ها و متدهای رنگی می توانید در طراحی اپلیکیشن استفاده کنید.

۲-استفاده از یک فونت واحد در کل اپلیکیشن

کاهش تعداد فونت ها در اپلیکیشن قدرت تایپوگرافی را نشان می دهد. در هنگام طراحی اپلیکیشن به این فکر کنید که چطور می توانید از یک تایپوگرافی قوی با تغییر استایل، وزن، اندازه و … استفاده کنید.
همچنین برای انتخاب فونت های پیش فرض پلت فرم ها را در نظر داشته باشید به طور مثال اپل از فونت های سانفرانسیسکو برای پلت فرم هایش استفاده می کند و گوگل از  فونت های Robo و  Noto دراندروید گوگل و کروم استفاده می کند.

همچنین قبلاً در مقاله ای راجع به اهمیت تایپوگرافی در اپلیکیشن موبایل صحبت کرده ایم.

۳-جدا سازی با المان ها و فضای خالی و نه با خطوط

معمولاً خطوط برای تقسیم بندی و مجزا کردن بخش های مختلف استفاده یم شوند اما استفاده متعدد از  خطوط باعث ایجاد شلوغی در طراحی می شود. استفاده کم از خطوط باعث می شود اپلیکیشن شما تمیزتر، مدرن تر و کارآمد تر به نظر برسد.
راه های مختلف دیگری برای تقسیم بندی محتوا در اپلیکیشن وجود دارند مانند استفاده از بلوک ها،رنگ و فضاهای خالی.
تقویم گوگل یک مثال عالی برای چگونگی استفاده از فضای خالی و سایه ها به جای خط کشیدن است و کمک می کند تا بخش های مختلف را به شیوه منظم مجزا کرد.

۴-آیکن ها: حاشیه دار و رنگی

آیکن گرافی یک زبان بصری برای نشان دادن محتوا و قابلیت های مورد استفاده است. آیکن ها باید ساده باشند. عناصر بصری باید گویا و قابل فهم باشند. در طراحی iOS 7 از آیکن های حاشیه دار و رنگی استفاده شده است.
در این طراحی برای نشان دادن آیکن های فعال از آیکن تو پر و رنگی استفاده شده و برای نشان دادن آیکن های غیر فعال از آیکن های توخالی حاشیه دار.

 قبلاً نیز در این مقاله در مورد قرار دادن آیکن در اپلیکیشن با استفاده از پنل ساخت اپلیکیشن اپ ساز صحبت کرده ایم.

سخن آخر

طراحی مینیمالیستی و سایر تکنیک های طراحی روش هایی برای رسیدن به طراحی خوب و بهبود رابط کاربری هستند. اما هدف نهایی این است که رابط کاربری را هر چه ساده تر و کارآمدتر کنیم تا بتوانیم تعاملات بهتری با مخاطبین برقرار کنیم.
اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *