وب اپلیکیشن های پیش رونده چه هستند؟

وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA

وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA

وب اپلیکیشن های پیش رونده یا  Progressive Web Apps (PWA) در حال تغییر آینده اپلیکیشن های موبایل هستند. با اینکه وب اپلیکیشن های پیش رونده در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل معرفی شدند، در سال اخیر این نوع اپلیکیشن ها به محبوبیت زیادی رسیده اند. در این مقاله به شما توضیح می دهیم که وب اپلیکیشن های پیش رونده یا Progressive Web Apps (PWA) چه هستند؟!

وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA چه هستند؟

به زبان ساده وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA اپلیکیشن های موبایلی هستند که در قالب وب ارائه می شوند. در واقع این تکنولوژی تجربه مشابه کار اپلیکیشن موبایل را بر روی وب ارائه می دهند. این اپلیکیشن ها به دلیل استفاده از رویکرد طراحی App Shell باعث می شوند هنگام استفاده احساس کار با اپلیکیشن کاملا بومی(native) منتقل می شود. از آنجایی که این نوع اپلیکیشن ها تحت وب هستند به دستگاه های خاصی محدود نمی شوند. اپلیکیشن های PWA در تمامی دستگاه ها از جمله دسکتاپ، گوشی موبایل، تبلت و … به صورت یکپارچه اجرا می شوند.

سایر ویژگی ها

علاوه بر این، سرویس ورکرها(Service Worker) تکنولوژی قدرتمندی هستند که باعث می شوند این نوع اپلیکیشن ها صرف از نظر اینکه سرعت اینترنت چطور هست با سرعت بالا اجرا شوند. به بیانی دیگر این نوع از اپلیکیشن ها در حالت آفلاین یا مواقعی که سرعت اینترنت پایین هست  نیز به خوبی اجرا می شوند.

برای نمایش اطلاعات از حافظه کَش شده و از پیش دخیره شده استفاده می کنند و در زمان دسترسی به اینترنت اطلاعات به روز می شوند.

همانند سایر اپلیکیشن های موبایل این نوع اپلیکیشن ها برای دسترسی سریع و راحت می توانند در صفحه home گوشی قرار بگیرند. همچنین قابلیت نصب دارند، بدون اینکه نیاز به دانلود در مارکت های اپ یا اپ استور باشد.

با اینکه اپلیکیشن های بومی تجربه با کیفیت بالا به کاربران ارائه می کنند اما این نوع اپلیکیشن ها مزایی نسبت به اپلیکیشن های بومی دارند. یکی از این مزایا حذف واسطه هست. برای استفاده از این اپلیکیشن ها کاربر مستلزم به دانلود آن در مارکت های اپ یا اپ استور نیست و سازنده نیاز نیست بر اساس قوانین مختلف مارکت های مختلف اپلیکیشن را منتشر کند بلکه خودش به طور مستقل اپلیکیشن را در اختیار کاربران می گذارد. همچنین این نوع اپلیکیشن ها نیاز به ارائه نسخه های بیشتر جهت به روز رسانی ندارند، تغییرات انجام شده بلافاصله و به صورت خودکار اعمال می شوند.

اشتراک گذاری این اپلیکیشن ها از طریق لینک انجام می شود یعنی شما با قرار دادن آدرس URL مربوطه می توانید امکان نصب اپلیکیشن را به افراد بدهید. همچنین می توانید لینک را با استفاده از کد QR ارائه دهید.

در تصویر زیر نمودار مقایسه روند نصب اپلیکیشن های بومی و PWA  را مشاهده می کنید.

در تصویر بالا نشان می دهد که کاربر برای نصب یک اپلیکیشن بومی ابتدا باید مارکتی که اپلیکیشن در آن موجود هست را نصب کند مثل اپ استور یا گوگل پلی یا….، سپس اپلیکیشن را در آن مارکت پیدا کند، بعد آن را دانلود کند، نصب کند ، دسترسی ها را تایید کند و نهایتا اجرا کند. اما  با استفاده از اپلیکیشن PWA کاربر تها با وارد کردن آدرس  URL می تواند اپلیکیشن را بلافاصله اجرا کند!

یکی از مزایای بسیار خوب دیگر این است  که این نوع اپلیکیشن ها Cross Platfrorm هستند یعنی هم با پلت فرم های اندرویدی قابل اجرا هستند و هم iOS.

و در آخر اینکه این نوع از اپلیکیشن ها سریع شناخته می شوند. اپلیکیشن های PWA به وسیله موتورهای جستجو پیدا می شوند و در صفحه نتایج جستجو به نمایش در می آیند و برای اینکه در صفحه جستجو در رتبه بالاتری قرار  داده شوند لازم است برای موتورهای جستجو بهینه شده باشند(SEO).

تفاوت وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA با وبسایت های واکنش گرا

در واقع وب اپلیکیشن های پیش رونده(PWA) ترکیبی از اپلیکیشن های بومی و وبسایت هستند اما چه تفاوت هایی وجود دارد؟

وب اپلیکیشن های پیش رونده سریع تر از وبسایت ها هستند. بر اساس آمار به دست آمده اگر زمان بارگذاری وبسایت طولانی شود کاربران صفحه را ترک خواهند کرد. اما این نوع اپلیکیشن ها به سرعت اجرا می شوند و اطلاعات جدید نیز در پس زمینه اپلیکیشن به روز می شوند و کاربران نیاز ندارد برای مشاهده به روز ترین اطلاعات منتظر بماند.

این نوع از اپلیکیشن ها نسبت به وبسایت ها بسیار پویا تر عمل می کنند، حتی امکان ارسال اعلان(پوش نوتیفیکیشن) نیز همانند اپلیکیشن های بومی وجود دارد.

 سخن پایانی

با اینکه اپلیکیشن های بومی هرگز از بین نمی روند اما وب اپلیکیشن های پیش رونده یا PWA  راه حل خوبی برای کسب و کارهایی است که به دنبال ایجاد تجربه خوب، شخصی سازی شده و قابل اطمینانی برای مشتریان خود هستند. این نوع اپلیکیشن ها قابلیت خوبی از اپلیکیشن های بومی و همچنین وب را در کنار هم ارائه می کنند.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:
 
 

2 دیدگاه

  1. محمد says:

    سلام وقت بخیر
    در این PWA ها امکان استفاده از امکاناتی مثل دوربین موبایل، بلوتوث و … هم وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *