سرعت واقعی اینترنت من چقدر است؟

تست سرعت اینترنت

تست سرعت اینترنت @appsaz_ir

تست سرعت اینترنت | سرعت واقعی اینترنت من چقدر است؟

تست سرعت اینترنت | سرعت واقعی اینترنت من چقدر است؟ | در اپ ساز می خوانید

در این مقاله از اپ ساز یاد می گیرید که به کمک تست سرعت اینترنت، عوامل اصلی کاهش سرعت اینترنت را شناسایی و برطرف کنید.

به طور کلی، این عوامل شامل موارد زیر می شوند که در ادامه این مطلب به بررسی و شرح تک تک آن ها خواهیم پرداخت:

  1. خرابی های احتمالی تجهیزاتی که خودتان از آن ها استفاده می کنید.
  2. کلک هایی که ممکن است شرکت های ISP به شما بزنند.
  3. آپدیت نبودن فریمور (سیستم عامل) روتر و یا اکسس پوینتی که از آن استفاده می کنید.

قبل از شروع:

قبل از شروع بررسی و تست سرعت اینترنت باید بعضی از موارد را برای آماده کردن شرایط و لوازم شروع تست، بررسی کنیم.

  • دقت کنید کامپیوتری که می خواهید با آن تست را انجام دهید مجهز به پورت شبکه (LAN, RJ-45, Ethernet) باشد.
  • اگر به جز کامپیوتر تست، دستگاه دیگری هم به شبکه متصل است، اتصال آن را قطع کنید.
  • کامپیوتر تست را از طریق کابل به مودم (روتر – اکسس پوینت) متصل کنید.
  • اگر برای تست از کامپیوتر ، لپ تاپ ، تبلت و یا دیوایسی استفاده می کنید که پورت شبکه ندارد فقط سعی کنید میزان تداخل در امواج مودم را به حداقل میزان ممکن برسانید.
  • تا حد امکان، مودم را از دستگاه های الکترونیکی دیگر مانند رادیو ، تلفن بی سیم و … فاصله دهید.
  • تنظیمات آپدیت و  دانلود اتوماتیک را در کامپیوتر و یا دیوایسی که برای تست استفاده می کنید برای سیستم عامل و تمامی نرم افزارها در حالت غیر فعال قرار دهید.
  • از طریق Task Manager چک کنید که در پس زمینه هم چیزی در حال دانلود نباشد و اگر بود آن را متوقف کنید. (در سیستم های مک از طریق Activity Monitor، اقدام کنید.)
  • تمامی برنامه هایی که در حالت اجرا هستند را ببندید.

(با این کار قصد داریم میزان حجم مصرفی اینترنت در شبکه شما را به صفر نزدیک کنیم و یا به کمترین حد ممکن برسانیم.)

  • خب، حالا باید مودم (روتر – اکسس پوینت) را خاموش کنید، برق آن را قطع کنید، چند لحظه منتظر بمانید و بعد دوباره آن را به برق متصل و روشن کنید.

شروع تست سرعت اینترنت:

برای انجام تست می خواهیم از سایت Speedtest.net که معمولترین سایت برای تست سرعت اینترنت و اتصال کاربران به اینترنت است کمک بگیریم.

نکته: اگر Adobe Flash و یا جاوا روی سیستم شما نصب نباشد باپیغام زیر روبرو می شوید که شما را به نسخه بتای سایت که از HTML5 استفاده می کند هدایت می کند و بدون نیاز به فلش و یا جاوا می توانید از این نسخه اسپید دات نت استفاده کنید.

 beta.speedtest.net - اپ ساز

وقتی به نسخه Speedtest.net متناسب با مرورگرتان متصل شدید فقط کافییست با کلیک روی دکمه “Begin Test” و یا “go” انجام تست را آغاز کنید تا بتوانید سرعت واقعی اینترنت خودتان که شامل سرعت دانلود و سرعت آپلود می شود را مشاهد و بررسی کنید.

نکته: زمان لازم برای انجام تست بسته به منطقه و بسته به سرعت شبکه شما متفاوت خواهد بود، پس برای مشاهده نتیجه تست کمی صبور باشید. 🙂

روش های دیگر تست سرعت اینترنت:

علاوه بر استفاده از سایت Speedtest.net روش های دیگری هم وجود دارند که برای تست اتصال به اینترنت و تست سرعت اینترنت می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • استفاده از سایت MegaPath

www.megapath.com - اپ ساز

www.megapath.com – اپ ساز

MegaPath برای تست سرعت اینترنت از روشی به نام Speed Test Plus استفاده می کند، این روش علاوه بر سرعت واقعی اینترنت (دانلود و آپلود)، کیفیت اتصال شما را هم مورد بررسی قرار می دهد.

  • روش دیگری که برای تست سرعت اینترنت می توان از آن استفاده کرد، سرویس تست سرعت خود شرکت های ISP است که چندان هم قابل اعتماد نیستند!
  • شرکت های تولید کننده مودم – روتر یا اکسس پوینت ها هم در این مورد میدان را خالی نگذاشته اند و با ارائه سرویس های تست سرعت اینترنت در سیستم عامل محصولات خود و یا عرضه اپلیکیشن های موبایلی که این سرویس را ارائه می دهند در این مورد به مشتریان خودشان سرویس می دهند.

نکته: تمامی این روش ها هم از طریق شبکه LAN و هم با استفاده از شبکه وایرلس قابل استفاده خواهند بود.

عیب یابی:

عیب یابی - تست سرعت اینترنت - اپ ساز

در نهایت باید بدانید چندان هم عجیب نیست که سرعت واقعی اینترنتتان با چیزی که ISP به شما گفته است متفاوت باشد، چرا که در اغلب شرکت های ISP نرخ سرعتی که به کاربران آن ها اعلام می شود با نرخ سرعت واقعی تفاوت های بسیاری دارد و این می تواند علاوه بر تجهیزات کاربران به عوامل دیگری ازجمله خطوط انتقال تا مقصد هم بستگی داشته باشد.

شرکت های ISP معمولا یک بخش پشتیبانی فنی دارند که هم از طریق وب و هم از طریق تلفن به کاربران و مشتریان خودشان سرویس می دهند و درصورتی که فکر می کنید مشکل پایین بودن سرعت اینترنت از سمت ISP است، می توانید از بخش پشتیبانی، این مسئله را با آن ها در میان بگذارید.

اما قبل از اینکه شرکت ISP را مقصر بدانید لازم است تا تجهیزات خودتان شامل کامپیوتر و دیوایس های متصل به شبکه، کابل ها و مودم را مورد بررسی قرار دهید.

مراحل عیب یابی:

  • اول از همه با یک دستگاه (کامپیوتر) دیگر هم تست سرعت اینترنت را دوباره انجام دهید تا مطمئن شوید مشکل از دیوایس شما نبوده است.
  • در صورتیکه مشکل همچنان پابرجا بود کابل اترنت متصل به کامپیوتر و کابل متصل به مودم (روتر – اکسس پوینت) را بررسی و یا در صورت امکان تعویض کنید تا از نبود مشکل در کابل ها هم مطمئن شوید.
  • حالا نوبت به خود مودم (روتر – اکسس پوینت) می رسد، مودم را به مدت یک دقیقه خاموش و مجددا روشن کنید.
  • مطمئن شوید که مودم (روتر – اکسس پوینت) شما از آخرین نسخه سیستم عامل خودش استفاده می کند و به طور صحیح و با استانداردهای متناسب با شبکه شما کانفیگ شده باشد.
  • بعد از بررسی و انجام تمام موارد بالا اگر همچنان سرعت اینترنت پایین و یا اتصال اینترنت دچار مشکل بود، وقت آن رسیده است که با پشتیبان فنی شرکت ارائه دهنده اینترنتتان (ISP) تماس بگیرید و اعلام خرابی کنید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاه‌ها بسته شده اند.