اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های موبایل

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

اینترنت اشیاء Internet Of Things (IOT)، فناوری هست که از طریق آن هر موجودی(انسان،حیوان یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، را دارد.

برای این که بهتر متوجه شوید اینترنت اشیاء چگونه کار می‌کند در زیر مثال‌هایی از تعدادی اپلیکیشن IOT آورده‌ایم.

در این مقاله دیدی از آینده نزدیک اپلیکیشن‌های موبایل در تکنولوژی اینترنت اشیاء(IOT) که روز به روز در حال گسترش است به شما نشان داده می‌شود.

ساختار اینترنت اشیاء:

iot

-IoT Device Host: دستگاه یا اپلیکیشن خاص در اینترنت اشیا مانند وسایل نقلیه، مسافت سنج، دستگاه‌های آلارم امنیتی و غیره.

-IoT Device: دستگاه کلی اینترنت اشیا که ترکیبی از دستگاه/اپلیکیشن اینترنت اشیا و ماژول ارتباطات است. 

-IoT Device Application: نرم افزار اینترنت اشیا که ماژول ارتباطاتی را کنترل کرده و به واسطه‌ی این ماژول با پلتفرم اینترنت اشیا تعامل برقرار می‌کند.

-ماژول ارتباطی: اجزای ارتباطی که ارتباط مخابراتی وسیعی مانند ۲G, 3G, 4G را فراهم می‌کنند. این ماژول از ماژول فرمور ارتباطی، رادیو باند چیپ‌ست و UICC ساخته شده است.

-Communications Module Firmware: ماژول فرمور ارتباطی است که یک API را برای اینترنت اشیا فراهم کرده و رادیو باند چیپ‌ست را کنترل می‌کند.

-Radio Baseband Chipset: رادیو باند چیپ‌ست است که در ماژول ارتباطی عمل کرده و ارتباط را در شبکه‌ی موبایل برقرار می‌کند.

-UICC: کارت هوشمندی است که در داخل شبکه‌ی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آنها در احراز هویت دستگاه‌ها در شبکه‌ی موبایل است.

نمونه اپلیکیشن‌های اینترنت اشیاء(IOT):

خانه هوشمند:

iot-home-automation-solutions

به طور مثال یکی از مواردی که در خانه هوشمند می‌توان کنترل کرد، کنترل روشنایی خانه است که به صورت خودکار روشنایی تنظیم می‌شود. همچنین کنترل وضعیت دما در خانه با تنظیم وسایل سرمایشی، گرمایشی و کنترل سیستم امنیتی خانه مواردی هستند که در خانه هوشمند به کار گرفته می‌شوند.

با استفاده از سنسورهایی، اپلیکیشن‌‌های مربوط به خانه هوشمند می‌توانند روی وضعیت خانه نظارت داشته باشند و در صورت بروز مشکل برای کاربر از طریق اپلیکیشن روی گوشی نوتیفیکیشن ارسال کنند.

نمونه ای جالب:

کاربر می‌تواند کارهای مختلفی را تعریف کند. مثلا اگر یک کار به نام “رفتن از خانه” تعریف کند، این شامل بسته شدن هوشمند درب منزل و فعال شدن سیستم امنیتی خانه می‌شود که موارد کنترل روشنایی، کنترل دما با توجه به همین تنظیم می‌شوند. حالا اگر کار “بازگشت به منزل” را تعریف کند  برعکس عمل می‌کند.

اگر قصد دارید یکی از روزها زودتر به خانه برگردید می‌توانید از طریق سرویس کلاد و اتصال اینترنت، واحد تهویه خانه را فعال کنید تا زمانی که به خانه می‌رسید دما و هوای منزل متعادل باشد. تمامی این دستورات را می‌توانید از طریق گوشی هوشمند به واحد تهویه بفرستید.

همچنین از نظر امنیتی به دوربین‌های حساسی مجهز هست که فعالیت‌ها را مشاهده می‌کند و به همه مجوز ورود نمی‌دهد. و برای نظارت فیلم می‌گیرد.

برای دسترسی و ورود افراد از اثر انگشت، تشخیص چهره و چشم استفاده می‌کند.

خانه هوشمند حتی به فکر سلامت اعضای خانه هم هست. به خصوص برای افراد مسن این امکان را دارد که در صورت زمین خوردن یا سقوط سیستم به صورت خودکار پیام هشداری را به بیمارستان‌ها ارسال می‌کند.

تکنولوژی خانه هوشمند در جهان رو به پیشرفت و افزایش است. توسط این تکنولوژی فضای خانه امنیت بیشتر، مدیریت بهتر، راحتی و سلامتی بیشتری خواهد داشت و ودر وقت و انرژی افراد صرفه جویی می‌شود. خانه هوشمند همیشه مراقب شما خواهد بود!

پوشیدنی‌های هوشمند:

 iot- wearables

پوشیدنی‌های هوشمند با استقبال زیادی مواجه شده‌اند. گوگل و سامسونگ در حال ساخت دستگاه‌هایی در این زمینه هستند.

نمونه‌هایی از پوشیدنی هوشمند شامل ساعت هوشمند، عینک هوشمند، دستبند هوشمند می‌باشند که برای تناسب اندام، سلامت افراد، سرگرمی کاربرد دارند و قابلیت تماس، ارسال پیام نیز دارند. پوشیدنی‌های هوشمندی تا کنون با سیستم عامل اندروید و iOS به بازار عرضه شده‌اند.

شهر هوشمند:

 شهر هوشمند شامل کنترل هوشمند ترافیک،  توزیع هوشمند آب، مدیریت جاده‌ها، پارک هوشمند خودروها می‌باشد. هدف شهر هوشمند آلودگی و شلوغی کم‌تر و کاهش جرائم است.

خودروهای  هوشمند:

خودروها از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط هستند و داده رد و بدل می‌کنند. در آینده اپلیکیشن‌های بیشتری در این زمینه تولید خواهند شد.

در سال های اخیر اینترنت اشیا در جهان رشد چشمگیری داشته است. شرکت‌های بزرگ نرم افزاری در حال سرمایه گذاری در این زمینه بوده و بیشترین تمرکز شرکتهای بزرگی مانند گوگل و اپل و سامسونگ و … روی استارتاپ هایی است که در زمینه اینترنت اشیا فعال می باشند. در آینده امکان کنترل اشیا، لوازم خانگی، خودرو و دیگر دستگاه‌ها به واسطه‌ی این تکنولوژی فراهم خواهد شد.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *