MVP و ساخت اپلیکیشن

MVP و ساخت اپلیکیشن

زمانی که ایده ساخت یک اپلیکیشن به ذهن می‌رسد قبل از شروع به ساخت اپلیکیشن این نگرانی به وجود می‌آید که آیا بعد از تبدیل ایده‌ام به اپلیکیشن، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد؟!

همان طور که می‌دانید پروسه ساخت و توسعه اپلکیشن زمان بر و هزینه بر است. حال اگر شما هزینه و زمان زیادی را صرف اجرای ایده خود و ساخت و توسعه اپلیکیشن کنید ارزشش را دارد؟ آیا مطمعن هستید بعد از انتشار، اپ با استقبال خوبی مواجه می‌شود؟

در این مقاله متوجه خواهید شد که چطور قبل از توسعه برنامه و بدون صرف زمان و هزینه زیاد مطمعن شوید ایده شما ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه و با مفهوم MVP آشنا خواهید شد.

ساخت MVP

با ساخت MVP شما متوجه می‌شوید ایده شما ارزش صرف زمان و هزینه برای ساخت و توسعه اپلیکیشن را دارد یا خیر. ساخت MVP نیاز به صرف هزینه بسیار کم برای اعتبارسنجی ایده دارد.

47-mvp-cars

MVP)Minimum Viable Product ) چیست:

MVP مخفف minimum viable product است به معنی حداقل محصول قابل عرضه است.

(Minimum)حداقل: MVP محصولی با حداقل امکانات قابل عرضه در فروشگاه برای تست امکانات است. امکانات غیر ضروری در اپلیکیشن قرار ندارند و اپ فقط شامل اطلاعات اصلی و امکانات ضروری و حیاتی است.

(Viable)قابل عرضه: اپلیکیشن باید ارزشی را برای مشتری ایجاد کرده باشد. ارزش مفهموم گسترده‌ای دارد ولی به طور مثال یک اپلیکیشن بازی ارزش سرگرمی را برای مشتری ایجاد می‌کند. ما بیشتر مواقع تصور می‌کنیم که وقتی محصول به سودآوری مالی رسیده باشد ارزش ایجاد کرده است.

(Product)محصولاپلیکیشنی که می‌سازید یک محصول است که برای استفاده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

ساخت MVP یعنی عرضه یک محصول شامل امکانات ضروری و اصلی در کمترین زمان ممکن به بازار و ارائه به مشتریان واقعی است. سایر امکانات محصول بعد از بازخورد گرفتن از مشتریان اضافه می‌شوند.

یک راه کارآمد برای اعتبارسنجی ایده اپلیکیشن این است که با ساخت MVP ببنید افراد چطور از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند و نیازهای اپلیکیشن را از بازخوردهای مشتریان دریافت خواهید کرد.

یک سوال

فکر می‌کنید اپلیکیشن‌ موفقی مثل اینستاگرام از روز اول به همین شکلی که الان موجود هست به بازار عرضه شده بود؟!

پاسخ منفی است.به طور مثال اپلیکیشن اینستاگرام ابتدا فقط برای گرفتن عکس و اعمال فیلتر روی تصاویر بود و فقط برای iOS عرضه شده بود. بعد از گرفتن بازخوردهای مثبت از مشتریان نسخه اندروید و وب هم عرضه شدند و امکانات ویدئو و پروفایل و.. بعدا  اضافه شدند.

یا مثلا اپلیکیشن توئیتر در ابتدا امکان ریتوئیت نداشت. بعدا متوجه شدند کاربران، توئیت‌ها را کپی و بازنشر می‌کنند این شد که تصمیم گرفتند دکمه ریتوئیت هم به امکانات اضافه کنند.

مثال خوب دیگری از MVP برای شرکت Dropbox است که اپلیکیشن محبوبی هست و نسخه‌های دسکتاپ، اندروید و iOS آن در حال حاضر موجود هستند. این شرکت در ابتدا MVP خود را به شکل یک فیلم ویدئویی که هدف کار Dropbox را توضیح می‌داد ارائه شد. این ویدئو در مدت کوتاه با استقبال بسیار زیادی مواجه شد و سرمایه اولیه را جذب کرد.

چطور یک MVP بسازیم:

تعریف MVP

ابتدا مشخص کنید وجود چه امکاناتی از اپ الزامی هستند و چه امکاناتی اگر باشند بهتر هست. روی یک کاغذ تمام امکانات مورد نظر را لیست کنید . به هر امکان از یک تا ده امتیاز بدهید. به امکاناتی که وجودشان بیشتر از همه اهمیت دارد امتیاز ۱۰ و به امکانات غیر ضروری امتیاز ۱ دهید. با مشاهده این لیست دید بهتری از ایده به دست خواهید آورد.

ویژگی‌های MVP

محصول شما باید تمام شده به نظر آیدیعنی اپلیکیشنی که به عنوان MVP ارائه می‌دهید نباید هیچ خطایی داشته باشد. لینک‌ها باید به درستی کار کنند، باگ‌ها باید برطرف شده باشند.چون این محصول باید تاثیر بسیار خوبی روی مشتریان بگذارد.

امکانات حیاتی اپلیکیشن باید موجود باشند و به درستی کار کنند: به طور مثال اگر هدف اصلی اپ اشتراک گذاری عکس هست باید بتوان عکسی را به اشتراک گذاشت ولی نیازی به وجود سایر امکانات اضافی و پیچیده نیست. باید اپی ساخت که با حداقل امکانات هدف استفاده اپلیکیشن را به مشتریان برساند.

برخی مراحل کار را دستی قرار دهیدبه طور مثال در مرحله اولیه در اپلیکیشن از کاربران بخواهید اطلاعات را از طریق ایمیل برای شما ارسال کنند.

بعد از ساخت و ارائه MVP موارد زیر را در نظر بگیرید:

-از مشتریان بخواهید به شما نظر بدهند و بازخوردها را تحلیل کنید.

-امتیازاتی که در فروشگاه اپلیکیشن و نظرات کاربران به دست آوردید به شما کمک می‌کنند تا MVP که ارائه کردید را ارزیابی کنید.

با سیستم اپ‌ساز MVP اپلیکیشن خود را بسازید

همان طور که می‌دانید اپ‌ساز یک سیستم آنلاین برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل است و این امکان را به شما می‌دهد تابه صورت رایگان اپلیکیشن خود را با حداقل امکانات و بدون نیاز به دانش برنامه نویسی بسازید و سپس در صورت تمایل بسته‌های ویژه با امکانات بیشتر را خریداری کنید.

همچنین بسته‌هایی شامل یک نسخه اندروید یا فقط نسخه iOS را ارائه کرده است  که با صرف هزینه بسیار کم می‌توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را طراحی و بدون دانش برنامه نویسی امکانات مختلف را قرار دهید و نهایتا اپلیکیشن خود را دریافت و در مارکت‌های مورد نظر انتشار دهید.

نکته مهم

توجه داشته باشید که ساخت MVP بخش مهمی از توسعه اپلیکیشن است. بعد از ساخت MVP ممکن است از بازخوردهایی که دریافت می‌کنید متوجه شوید ایده شما اصلا مناسب نیست یا حتی ممکن است منجر به تغییر مسیر شما شود. این که با صرف زمان و هزینه کم متوجه این موضوع شوید خیلی بهتر از این است که بعد از چندین ماه کار روی اپلیکیشن و صرف هزینه و زمان زیاد به این موضوع پی ببرید.

اگر این مطلب رو دوست داشتید، می تونید با دوستاتون به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *